goederenvervoerders vragen lagere rijpadkosten

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

goederenvervoerders vragen lagere rijpadkosten

Bericht door Shrek »

https://kanaalz.knack.be/nieuws/de-sect ... 78313.html

Op zich begrijp ik hun vraag wel, de rijpadkosten zijn immers een grote kost voor hen. Maar alleen moet de financiering van Infrabel dan wel op een andere manier gebeuren. De laatste jaren is de exploitatiedotatie aan Infrabel immers van 400M€ naar 80 M€ gezakt, gaat de nieuwe minister daar iets aan veranderen?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: goederenvervoerders vragen lagere rijpadkosten

Bericht door jan_olieslagers »

Hoe ziet er eigenlijk in grote lijnen de kosten/batenrekening uit van Infrabel?

* inkomsten: rijpadkost NMBS / rijpadkost anderen / exploitatiedotatie / wat nog meer?

* uitgaven: personeelskost zal wel de grote sloef zijn, zeker? Afschrijvingen op investeringen zullen beperkt zijn want het gaat meestal over vele jaren, dus maar enkele procenten per jaar. Aankoop energie zal misschien ook zwaar wegen, maar die moet toch worden doorgerekend aan de operatoren? Of zit dat verrekend in de rijpadkost?

(ik herinner me dat we het er nog al over gehad hebben, maar ik herinner me niet meer wat er toen gezegd werd, excuus voor mijn tanende memorie...)

Nu, ten gronde: als de overheden het echt menen met "vrachtwagens van de weg halen" dan hebben ze er inderdaad alle belang bij dat goederentreinen concurrentieel zijn. Alleen vrees ik dat het vooral de Vlaamse Overheid is die daar groot belang aan hecht, en enkel het federale niveau kan Infrabel geld toeschuiven.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: goederenvervoerders vragen lagere rijpadkosten

Bericht door traxie »

Als je bekijkt hoe de rijpadkosten verdeeld zijn lijken, op het eerste zicht, de kosten voor een goederentrein lager dan voor een reizigerstrein. Een tijd geleden zijn de rijpadkosten van de nmbs wel bevroren, ik vond daarvan dit artikel in de tijd, maar de datum staat er niet bij. Na een beetje zoeken vond ik dit artikel, dus in 2014 bedroeg de rijpadvergoeding ten laste van nmbs 637,2 mil euro, dat is toen bevroren, geen idee wat dat juist betekende, geen hogere vergoeding voor meer kilometers of ook niet geindexeerd en of dat nog bevroren is? Meer info over de berekening van de rijpadvergoedingen vind je hier. In het jaarverslag vinden we dat de inkomsten aan gebruiksvergoeding 781,17 milj euro was in 2019, maar dus ook dat er blijkbaar wel een indexatie was. In de jaarrekening van de nmbs staat er ook geen specificatie van de rijpadvergoedingen, wel van de verhoging.
Volgens het jaarverslag van de nmbs gingen in 2019 de infrastructuurvergoedingen omhoog met 20,6 milj euro de totale infrastructuurvergoeding ging omhoog met 20,9 milj euro in 2019 volgens infrabel. Voorzichtig zouden we dus kunnen besluiten dat 98,5 pct van de infrastructuurvergoeding door nmbs wordt betaald. De kost voor de privaatoperatoren zou dan 10,3 milj euro zijn, die voor nmbs 707,8 milj euro. Als we nog wat verder goochelen met cijfertjes wilt dit zeggen dat er ongeveer een kost van 0,789 euro/km voor goederenvervoer is (10,3 milj euro/13,1 milj km=0,789). Het reizigersvervoer voor nmbs zou ongeveer een 80,2 milj kilometers zijn, wat de prijs per kilometer op ongeveer 8,82 euro/km brengt. De 80,2 milj kilometer haal ik uit dit persbericht en het jaarverslag van infrabel waar de totale reizigerskilometers op 80,85 milj km staat voor binnenlands reizigersverkeer, inclusief toeristisch verkeer. In absolute cijfers is de ontheffing van de infrastructuurvergoeding dus niet zo'n grote kost. Maar de vraag is of we vandaag eigenlijk al niet kunnen spreken van een mooie subsidie voor het goederenvervoer? De vraag is of we dan niet vooral de aandeelhouders van de privaatbedrijven aan het subsidiëren zijn?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: goederenvervoerders vragen lagere rijpadkosten

Bericht door Tim »

Als je ziet hoe Infrabel goederentreinen behandelt is elke kost te hoog...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: goederenvervoerders vragen lagere rijpadkosten

Bericht door Shrek »

Tim schreef: 19 dec 2020, 23:23 Als je ziet hoe Infrabel goederentreinen behandelt is elke kost te hoog...
Dat is wel wat overdreven. De situatie is de laatste 2 jaar fel verbeterd en dat zeggen de operatoren zelf ook. Het kan natuurlijk nog beter met de werfplanning maar daar zal vanaf 2022 een nieuw systeem met gegarandeerde corridors zorgen dat de rijpaden ook effectief gegarandeerd zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: goederenvervoerders vragen lagere rijpadkosten

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 19 dec 2020, 17:25 Nu, ten gronde: als de overheden het echt menen met "vrachtwagens van de weg halen" dan hebben ze er inderdaad alle belang bij dat goederentreinen concurrentieel zijn. Alleen vrees ik dat het vooral de Vlaamse Overheid is die daar groot belang aan hecht, en enkel het federale niveau kan Infrabel geld toeschuiven.
Die laatste stelling lijkt mij compleet fout. De huidige partijen van de vlaamse regering waren de vorige partijen van de federale regering en die hebben daar enkel bespaard op de spoorwegen. Laat je vooral niet vangen aan vlaamse excellenties die wat graag lippendienst bewijzen aan zaken waar ze niets over te zeggen hebben. Moesten ze er wel iets over te zeggen hebben zou het helemaal anders gaan, kijk maar eens hoe goed De Lijn draait, die moeten zelfs delen van het netwerk buiten dienst stellen omdat ze het spooronderhoud niet rond krijgen.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: goederenvervoerders vragen lagere rijpadkosten

Bericht door jpvdveer »

Als de coronarook eenmaal is opgetrokken en men eens kritisch naar de begroting op federaal (en Vlaams) niveau kijkt dan kan het haast niet anders of er zal opnieuw ingrijpend moeten worden bezuinigd. Dus, afgezien van wat er al is toegezegd, zou ik voor de nabije toekomst eerder op minder dan meer overheidsgeld rekenen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: goederenvervoerders vragen lagere rijpadkosten

Bericht door dekooiker »

Het beleid van de voorbije federale regeringen was dan ook niet om te juichen. Op openbare dienstverlening werd bespaard onder het mom van een slanke overheid. Eens 'de mensen' beseffen wat dat betekent is het te laat.
De trein.
Alleen voor durvers.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: goederenvervoerders vragen lagere rijpadkosten

Bericht door 260689 »

Tim schreef: 19 dec 2020, 23:23 Als je ziet hoe Infrabel goederentreinen behandelt is elke kost te hoog...
Een rijpad dient om gevolgd te worden. En niet door een vertraagde veredelde kusttram die 5min te laat is voorang te verlenen op een stipt rijdende goederentrein. En Tim zal het hier al eens gezegt hebben. Laat een P100/losse loc voor een stoptrein rijden!!! Dat ze dit eens beseffen. Economische is het niet verantwoord om een P100 achter een stoptrein te laten rijden. Al dat stoppen en optrekken is voor het klimaat zeker niet goed!
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: goederenvervoerders vragen lagere rijpadkosten

Bericht door loic1811 »

260689 schreef: 26 jan 2021, 14:57
Tim schreef: 19 dec 2020, 23:23 Als je ziet hoe Infrabel goederentreinen behandelt is elke kost te hoog...
Een rijpad dient om gevolgd te worden. En niet door een vertraagde veredelde kusttram die 5min te laat is voorang te verlenen op een stipt rijdende goederentrein. En Tim zal het hier al eens gezegt hebben. Laat een P100/losse loc voor een stoptrein rijden!!! Dat ze dit eens beseffen. Economische is het niet verantwoord om een P100 achter een stoptrein te laten rijden. Al dat stoppen en optrekken is voor het klimaat zeker niet goed!
Zelfs een G80/90 komt nooit in de weg van een stoppertje ...
Plaats reactie