Lijn 52

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
wilrijkenaar2610
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 jan 2020, 12:54

Lijn 52

Bericht door wilrijkenaar2610 »

Dag iedereen

Nu ik thuis zit vanwege het corona virus leek het mij leuk om eens de goederen treinen op mijn lokale lijn 52 te spotten.
Alleen heb ik geen idee waneer deze rijden. Het betreft de bediening van tank opslag Verbeke (Hemiksem), de bediening van het industrieterrein van Boom (bundel bij het station) en de bediening van lijn 207 naar prayon.
Als iemand meer info heeft of weet waar ik ze kan vinden, dan waardeer ik het enorm als je die met me deelt.
Alvast bedankt.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Lijn 52

Bericht door dentheo »

Ik meen dat de DB cargo trein naar Verbeke rond 06:00 over lijn 112 naar het zuiden rijdt.
Was ooit paar uur later maar lijkt vervroegd.
Ik heb er nu al enkele tijd niet meer op gelet.
Misschien gaat hij nog opzij op Schijnpoort, anders moet die rond 08:00 al in Boom zijn voor de frontwissel (kopmaken)
Theo
Groeten vanop de Heide
Peter77
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2023, 15:41

Re: Lijn 52

Bericht door Peter77 »

Ik merk de laatste tijd veel bedrijvigheid bij Verbeke in Hemiksem. Wekelijks aan en afvoer van keteltreinen afwisselend uitgevoerd door Lineas en een crossrail class 66.
Normaalgezien overdag, in de voormiddag, (doorgaans Maandag) maar kan het zijn dat er nu ook 's nachts goederentreinen vertrekken vanuit Verbeke? Deze nacht van dinsdag 22/08 op woensdag 23/08 meende ik daar een trein gehoord te hebben. Vanmorgen geen wagons meer te zien.

klopt bovenstaande? iemand die kan bevestigen d.m.v. een rittenschema?

Het zou me niet verbazen, aangezien L52 overdag verzadigd is (om de 30min een passagierstrein in elke richting)
Had al gemerkt dat Verbeke meerdere keren per dag bediend werd omdat ze niet alle wagons tegelijk konden meenemen.
stijn
Berichten: 302
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Lijn 52

Bericht door stijn »

Peter77 schreef: 23 aug 2023, 16:00 Het zou me niet verbazen, aangezien L52 overdag verzadigd is (om de 30min een passagierstrein in elke richting)
2 treinen per uur is ver van verzadigd denk ik... Lijn 59 tussen Berchem en Antwerpen-Zuid zal echter wel wat drukker zijn.
desirootje
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Lijn 52

Bericht door desirootje »

stijn schreef: 23 aug 2023, 16:59
Peter77 schreef: 23 aug 2023, 16:00 Het zou me niet verbazen, aangezien L52 overdag verzadigd is (om de 30min een passagierstrein in elke richting)
2 treinen per uur is ver van verzadigd denk ik... Lijn 59 tussen Berchem en Antwerpen-Zuid zal echter wel wat drukker zijn.
Waar die treinen vandaan komen, het zal idd eerder die lijn zijn die voor problemen zorgt, het zou me niet verbazen als overdag de goederentreinen kust-Gent-Antwerpen voorrang krijgen op rijpaden ipv die paar per dag naar Hemiksem...
DR-fan
Berichten: 530
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Lijn 52

Bericht door DR-fan »

desirootje schreef: 23 aug 2023, 17:03
stijn schreef: 23 aug 2023, 16:59
Peter77 schreef: 23 aug 2023, 16:00 Het zou me niet verbazen, aangezien L52 overdag verzadigd is (om de 30min een passagierstrein in elke richting)
2 treinen per uur is ver van verzadigd denk ik... Lijn 59 tussen Berchem en Antwerpen-Zuid zal echter wel wat drukker zijn.
Waar die treinen vandaan komen, het zal idd eerder die lijn zijn die voor problemen zorgt, het zou me niet verbazen als overdag de goederentreinen kust-Gent-Antwerpen voorrang krijgen op rijpaden ipv die paar per dag naar Hemiksem...
De goederentreinen op L59 rijden zo goed als nooit door de Kennedytunnel, dus tussen Antwerpen-Zuid en Berchem zorgt die ene trein naar L52 niet voor problemen.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Lijn 52

Bericht door dentheo »

Vroeger kwam, voor zover ik weet, minstens één van die treinen langs L12 uit Nederland, reed naar Boom en dan terug naar het Noorden om bij Verbeke binnen te steken. Of het nu nog is en tijden ken ik niet..
Theo
Groeten vanop de Heide
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Lijn 52

Bericht door Ducktape »

Peter77 schreef: 23 aug 2023, 16:00 Ik merk de laatste tijd veel bedrijvigheid bij Verbeke in Hemiksem. Wekelijks aan en afvoer van keteltreinen afwisselend uitgevoerd door Lineas en een crossrail class 66.
Normaalgezien overdag, in de voormiddag, (doorgaans Maandag) maar kan het zijn dat er nu ook 's nachts goederentreinen vertrekken vanuit Verbeke? Deze nacht van dinsdag 22/08 op woensdag 23/08 meende ik daar een trein gehoord te hebben. Vanmorgen geen wagons meer te zien.

klopt bovenstaande? iemand die kan bevestigen d.m.v. een rittenschema?

Het zou me niet verbazen, aangezien L52 overdag verzadigd is (om de 30min een passagierstrein in elke richting)
Had al gemerkt dat Verbeke meerdere keren per dag bediend werd omdat ze niet alle wagons tegelijk konden meenemen.
Crossrail komt niet op L52, dus het zal een andere class zijn. Of het is de class die Lineas van Crossrail leaset, maar dan zou ik het vreemd vinden moesten ze een bestickerde loc uitlenen.
tblineasgent
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 sep 2020, 09:54
Contacteer:

Re: Lijn 52

Bericht door tblineasgent »

Peter77 schreef: 23 aug 2023, 16:00 Ik merk de laatste tijd veel bedrijvigheid bij Verbeke in Hemiksem. Wekelijks aan en afvoer van keteltreinen afwisselend uitgevoerd door Lineas en een crossrail class 66.
Normaalgezien overdag, in de voormiddag, (doorgaans Maandag) maar kan het zijn dat er nu ook 's nachts goederentreinen vertrekken vanuit Verbeke? Deze nacht van dinsdag 22/08 op woensdag 23/08 meende ik daar een trein gehoord te hebben. Vanmorgen geen wagons meer te zien.

klopt bovenstaande? iemand die kan bevestigen d.m.v. een rittenschema?

Het zou me niet verbazen, aangezien L52 overdag verzadigd is (om de 30min een passagierstrein in elke richting)
Had al gemerkt dat Verbeke meerdere keren per dag bediend werd omdat ze niet alle wagons tegelijk konden meenemen.
HSL Belgium en Lineas zijn momenteel actief bij Verbeke Tankopslag in Hemiksem. Een rittenschema is er niet echt, want de treinen worden steeds als spot aangevraagd en dus in realtime ingepland. Wel kan ik zeggen dat beide operatoren afwisselend één keer om de twee weken bij Verbeke langskomen, beide met keteltreinen vanuit Polen.
Let's modal shift!
tblineasgent
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 sep 2020, 09:54
Contacteer:

Re: Lijn 52

Bericht door tblineasgent »

Ter info: op 15 september is met Lineas een bediening bij Verbeke Tankopslag gepland, tussen 8u en 12u. Trein wordt vanuit Boom in twee delen geplaatst.
Let's modal shift!
Plaats reactie