Hallucinante beelden van spoorwegovergang in haven

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Hallucinante beelden van spoorwegovergang in haven

Bericht door Adler »

https://www.gva.be/cnt/dmf20200123_0481 ... -de-wereld

De ene auto na de andere rijdt door de rode lichten aan deze spoorwegovergang in de haven van Antwerpen.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Hallucinante beelden van spoorwegovergang in haven

Bericht door profke »

true.... (en ja: hetgeen nu volgt is geen excuus of wat dan ook)

maar toch:
* waarom geen "barelen"? puur kosten baten afweging, of eerder de kans om deze mogelijkheid te gunnen? 't is toch niet dat er de laatste tijd geen ongevallen gebeurd zijn, dus dat die noodzaak er is is al langer geweten.

* in hoeverre is die overweg "dikwijls" en "langdurig" gesloten.
* in hoeveel van die gevallen is het onterecht?


mvg,
kris
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Hallucinante beelden van spoorwegovergang in haven

Bericht door Steven »

Men is daar gestopt met slagbomen te plaatsten. Soms waren ze alweer aangereden binnen het half uur na herstelling. De haven is de plaats binnen België waar men echt aan lopende band overwegen negeert. Ik heb er ooit een vrachtwagen alle remmen zien toesmijten omdat hij mijn trein te laat gezien had. Zijn oplegger stond 45 graden gedraaid ten opzicht van zijn trekker en de rook kwam vlotjes uit de banden.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Hallucinante beelden van spoorwegovergang in haven

Bericht door profke »

dat is een verklaring voor mijn eerste vraag.
Nu nog de tweede,&derde:
als ginder "het licht op rood" springt. hoe lang is dat dan, en van die minuten is hoeveel ¨minuten zichtbaar nodig voor de weggebruiker?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Hallucinante beelden van spoorwegovergang in haven

Bericht door Steven »

Dat is heel moeilijk te zeggen. Heel wat overwegen worden door een fysiek pedaal aangestuurd als de trein er over gaat. Afhankelijk van krachtvoertuig en gesleepte last kan het van een paar minuten tot ruim 5 minuten duren. De meeste lijntjes in de haven hebben v = 40 km/u.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Hallucinante beelden van spoorwegovergang in haven

Bericht door jan_olieslagers »

De haven is de plaats binnen België waar men echt aan lopende band overwegen negeert.
Hm, geen prioriteit dus, blijkbaar, voor de stedelijke pakkemannen? Pertankt toch een burgemeester die nogal gelooft in "law and order", had ik begrepen ;) ?

Nu, als men op dat filmke ziet hoeveel auto's er onwettig, maar wel in alle veiligheid het spoor over geraken, dan kan men toch wel vragen stellen bij de activering van dat signaal; als het wat realistischer was dan zou het wellicht beter gerespecteerd worden. Door het autoverkeer nodeloos lang te blokkeren ondergraaft Infrabel de geloofwaardigheid van de signalisatie, en zet dus eigenlijk zelf aan tot onveilig en onwettig gedrag.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Hallucinante beelden van spoorwegovergang in haven

Bericht door Tim »

Dikwijls gaan overwegen reeds dicht als men op de blok de reisweg aanlegt, dit is een voorwaarde voor het openen van het sein. Bovendien is de snelheid van de meeste bundels op rechteroever beperkt tot 10 km/u. Dit alles in combinatie met een zware last zorgt er dikwijls voor dat het effectief enkele minuten duurt vooraleer de trein de overweg bereikt heeft.
BartB
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:36

Re: Hallucinante beelden van spoorwegovergang in haven

Bericht door BartB »

Nog 2 bedenkingen:
De lichten van een overweg zijn nogal ondermaats vergeleken met andere signalisatie waar gewoonlijk grote led borden gebruikt worden. De overwegen zelf vallen vaak niet zo op omdat ze niet op een talud liggen zoals elders.

Ook gewone verkeerslichten aan kruispunten worden in de haven vaak genegeerd.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: Hallucinante beelden van spoorwegovergang in haven

Bericht door Catenist »

Men kan de wachttijd voor rood aan sommige overwegen inderdaad in vraag stellen. Anderzijds gaat zekerheid en veiligheid altijd voorop, en men kan nooit toelaten dat een bestuurder die aan een overweg met een rood licht wordt geconfronteerd, zelf gaat beslissen of hij al dan niet kan of zal doorrijden. Rood is rood en moet stoppen blijven in de regelgeving, zonder nuances. Maar ja ... Wat wordt er tegenwoordig niet in vraag gesteld en bekritiseerd ...
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Hallucinante beelden van spoorwegovergang in haven

Bericht door profke »

als die lichten wat minder lang ONNODIG rood zijn, zou er al heel wat minder bekritiseerd worden....
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Hallucinante beelden van spoorwegovergang in haven

Bericht door jan_olieslagers »

Voorzover ik begrijp wordt er pragmatisch omgegaan met een kromme situatie. Het signaal staat soms/op sommige plaatsen veel te lang op "onveilig", dus men betrouwt dat niet meer, men leert om eerder te vertrouwen op eigen waarneming en ervaring. Terecht of onterecht, de situatie is krom en daaruit trekt eenieder haar/zijn conclusies.

Men moet ook niet vergeten dat "de dok" dé plaats van het land is waar het geld verdiend wordt, het kloppend hart van de hele Belgische economie. Daar is er geen tijd voor zinloze reglementering, en nog veel minder voor "Gesetz ist Gesetz" of "Befehl ist Befehl". Het werk moet er doorgaan en liefst zo vlot mogelijk. Daar gaat geen enkele brussocratie iets aan veranderen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: Hallucinante beelden van spoorwegovergang in haven

Bericht door Catenist »

De vraag is wanneer het gevaarlijk wordt om pragmatisch met bepaalde verkeerssituaties om te gaan. Wanneer er tien wagens het rood licht negeren aan zo'n overweg en er wordt van die tien één door een trein aangereden is er dat één teveel, en dat hoefde zelfs niet te gebeuren. En er worden wagens aangereden door treinen in het havengebied, dat is de realiteit toch? En niet te vergeten, door eigen interpretaties van bepaalde regels brengt men heel dikwijls nog andere mensen in gevaar. Ook dat is realiteit.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Hallucinante beelden van spoorwegovergang in haven

Bericht door profke »

opnieuw: minder lang ONNODIG rood geven zou hier veel helpen.
Plaats reactie