Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Alles over goederenvervoer in België.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door joverwimp »

De Brusselse regering heeft een princiepsakkoord goedgekeurd rond een alternatief traject voor de bedreigde laatste spoorlijn vanuit de Brusselse haven op de terreinen van Schaarbeek-Vorming. Het federale fonds dat eigenaar is van Schaarbeek-Vorming en de terreinen wil te gelde maken, gaat ermee akkoord. Het compromis komt er vlak voor het Europees Hof van Justitie uitspraak doet over de bestaande havenspoorlijn.

Schaarbeek-Vorming is een van de laatste grote grondreserves in het gewest. Het Gewest plant er al lang een multimodaal distributieplatform waar goederen via spoor, water of weg kunnen worden aangeleverd en overgeladen. In dat plan speelt het laatst overgebleven aansluitspoor van de voorhaven naar het nationale spoorwegnet, en daarbij ook drie Europese corridors van goederenvervoer, een cruciale rol.

Maar de site Schaarbeek-Vorming is nog altijd in handen van het Fonds voor de Spoorinfrastructuur (FSI), een vennootschap die voor 100 procent eigendom is van de federale staat en als doel heeft gronden die vroeger tot de spoorinfrastructuur behoorden, te verkopen aan investeerders. Zo wil de federale overheid minstens een deel van de historische schuld van spoorwegmaatschappij NMBS aanzuiveren.

Een koninklijk besluit uit 2004, toen de eigendommen van de NMBS werden opgesplitst, verplichtte Infrabel om ten laatste tegen eind 2020 - en later maart 2021 - alle spoorrails van het terrein te verwijderen. De federale overheid dacht destijds dat het terrein van 40 hectare, dat nog even in de running was voor een nationaal stadion, makkelijker te verkopen zou zijn zonder spoorbundels. Zo niet zou Infrabel een schadevergoeding van 7 miljoen euro moeten betalen.

Eind 2018 stapte de Haven van Brussel naar de rechter, om de afbraak van het laatste havenspoor te verijdelen. In maart 2021, een week voor de sporen definitief moest worden afgebroken, besliste het Brusselse hof van beroep om over de spoorknoop een ‘prejudiciële vraag’ te stellen aan het Europees Hof van Justitie. Tot de uitspraak mocht aan de havenspoorlijn niet worden geraakt, al heeft Infrabel de lijn intussen wel buiten gebruik gesteld, waardoor ze niet meer wordt onderhouden.

Prijskaartje alternatief: 12 miljoen euro
Het alternatieve traject, dat er kwam na onderhandelingen tussen Brussels minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo), federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo), spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel en de Haven van Brussel, is een compromis waarin ook het FSI zich kan vinden.

Het ontsluit de terreinen van Schaarbeek-Vorming ten zuiden van de Vilvoordselaan. De huidige spoorlijn loopt immers een hele tijd parallel met de weg en is op die manier een barrière. Met het nieuwe traject zijn de terreinen beter bereikbaar vanaf de weg voor eventuele toekomstige bouwprojecten.

Na de bestaande spoorwegovergang op de Vilvoordselaan kruist het alternatieve traject het terrein dwars, om dan voor het grootste deel de bestaande spoorlijn ten zuiden van Schaarbeek-Vorming te volgen. De kostprijs van het nieuwe traject wordt op zo’n 12 à 13 miljoen euro geschat.

Voor de aanleg van een nieuwe spoorverbinding is een bouwvergunning nodig. Infrabel heeft een paar dagen geleden een vergunningsaanvraag ingediend voor het nieuwe traject. “Wij hopen die vergunning zo snel mogelijk te krijgen”, zegt de woordvoerder.

Op 31 maart geeft het Europees Hof van Justitie zijn advies over de Brusselse spoorknoop. Als het EU-Hof zoals verwacht verduidelijkt dat de spoorverbinding voor de haven moet blijven bestaan, is het vooral uitkijken naar de precieze formulering.

Als de ‘bestaande’ havenspoorlijn gevrijwaard moet blijven, of de havenspoorlijn zo snel mogelijk weer operationeel moet zijn, dan is het alternatieve tracé dus geen oplossing. Dan moeten alle partijen opnieuw naar de onderhandelingstafel.

https://www.bruzz.be/politiek/voorstel- ... 2022-03-25
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door joverwimp »

Heel wat mediabelangstelling maandagochtend bij de voorstelling van de vernieuwing van een spoorvertakking op Schaarbeek-Vorming. Die is strategisch erg belangrijk voor zowel reizigers- als goederenverkeer. In de toekomst moet daar een goederenlijn gecreëerd worden waardoor goederentreinen opnieuw gescheiden van het reizigersverkeer zouden kunnen rijden. Maar daar is nog 20 miljoen euro voor nodig, een investering waarover de federale regering dit najaar beslist.

De vertakking ‘Carwash’ – genoemd naar de NMBS-treinen’carwash’ iets verderop – is maar een paar honderd meter lang, maar enorm belangrijk voor het Belgische net. Op deze zonnige maandagochtend krijgen we voor één keer toegang tot deze spoorconfiguratie, de toegangspoort naar de sporenbundels van Schaarbeek-Vorming.

In deze bundels worden na de ochtendspits alle piekuurtreinen vanuit Oost- en West-Vlaanderen en Henegouwen geparkeerd, schoongemaakt en onderhouden om nadien opnieuw ingezet te kunnen worden.

Twee maanden lang heeft Infrabel hier de spoorvertakking vernieuwd en vereenvoudigd. Er zijn 22 nieuwe wissels aangelegd, een investering van ongeveer tien miljoen euro. In de toekomst moeten goederentreinen hier over een nieuwe hoofdspoorlijn gestuurd kunnen worden. De werken lopen nog tot eind deze week. Ook de seininrichting en de bovenleiding werden volledig vernieuwd.

Het grootste gedeelte van het vrachtverkeer (85 procent) dat via Brussel gaat, rijdt tussen de haven van Antwerpen en Henegouwen, en dan richting Frankrijk. Maar goederentransport mag om veiligheidsredenen niet door de spoortunnel van de drukke Brusselse Noord-Zuidverbinding. Voor vrachttreinen die rond onze hoofdstad rijden, zijn er momenteel twee mogelijkheden: het oostelijk- (L26) en westelijk ringspoor (L28). In beide gevallen zijn er veel kruisingen met reizigerstreinen, waardoor de capaciteit voor het goederenverkeer beperkt is.

De groene mobiliteitsministers Georges Gilkinet (federaal) en Elke Van den Brandt (Brussel) waren er met hun partijgenoot Alain Maron, bevoegd voor de Brusselse haven, daarom maandag graag bij om het belang van de herwerkte spoorvertakking te onderstrepen.
Afbeelding
Schaarbeek Vorming: eerste stap richting bouw van een spoorcorridor 26B, voor goederenspoorvervoer in het Brussels gewest.
Die maakt onderdeel uit van de geplande spoorlijn 26B (zie kaartje), maar die lijn is nog lang niet af. “Er zijn nog kruisingen en knelpunten met het reizigersverkeer aan de aansluitingen met het oostelijke en westelijke ringspoor, en ter hoogte van het station Schaarbeek-Reizigers”, legt Thomas Baeken, woordvoerder van Infrabel, uit.

“Goederentreinen moeten daar afremmen, en erg traag passeren. Met een eigen lijn zouden goederentreinen sneller kunnen rijden, en zou er meer capaciteit zijn.” Om die knelpunten weg te werken is nog eens 20 miljoen euro nodig.
“Dat bedrag maakt deel uit van de middelen die we bij de budgetbesprekingen dit najaar vragen voor een langetermijninvestering in de spoorwegen”, reageert Litte Frooninckx, woordvoerster van minister Gilkinet. “In totaal gaat het om 3,4 miljard, waarvan 2 miljard voor Infrabel."

"Jarenlang is er structureel te weinig geïnvesteerd in onderhoud van het spoor. Dat is nochtans cruciaal als we zien voor welke klimaat- en mobiliteitsuitdagingen we staan. Eén goederentrein haalt vijftig vrachtwagens van de weg. En 1 euro die je investeert in het spoor levert 3 euro aan retour voor de economie op.”

“Het doel van de regering is om het volume van het goederenvervoer per spoor tegen 2030 te verdubbelen”, zei Gilkinet eerder op de persbijeenkomst. “Dit is een prioriteit voor mij, zowel om ecologische als om economische redenen. Maar om meer treinen te laten rijden, hebben we ook een efficiënter spoornet zonder knelpunten nodig. Deze enorme werf lost dit probleem op voor het spoorknooppunt van Schaarbeek, een van de belangrijkste draaischijven van ons spoorwegnet.”
Tot 2020 was er nochtans al een goederenspoorlijn die Antwerpen met het westelijke ringspoor verbond: spoorlijn 26A (zie kaart), waarop ook de laatste havenspoorlijn van Brussel aansloot. Maar die spoorlijnen moesten op de schop omdat ze over de terreinen van het Fonds voor de Spoorinfrastructuur (FSI) liepen. Dat fonds, eigendom van de federale staat, heeft als doel om gronden die vroeger tot de spoorinfrastructuur behoorden, te verkopen aan vastgoedinvesteerders. Zo wil de overheid een deel van de historische schuld van de NMBS aanzuiveren.

Een koninklijk besluit uit 2004 verplichtte Infrabel om ten laatste tegen 31 december 2020 alle spoorrails van het terrein te verwijderen, op straffe van een schadevergoeding van 7 miljoen euro. De Haven van Brussel, het Gewest en vrachtvervoerder Lineas trokken over de havenspoorlijn naar de rechter, maar spoorlijn 26A werd wel opgebroken. Sindsdien rijden vrachttreinen over het oostelijke of westelijke ringspoor (lijn 26 en 28), met vertragingen door passagierstreinen tot gevolg.

Het Brussels Gewest wil het terrein van 40 hectare al lang kopen van het FSI. Het wil er de Zenne openleggen, maar vooral een multimodaal distributieplatform ontwikkelen waar goederen via spoor, water of weg kunnen worden aangeleverd en overgeladen.

Onderhandelingen over multimodale hub
Hoe staat het nu met de onderhandelingen over die FSI-terreinen? De jarenlange onderhandelingen zaten op een dood spoor: in 2019 brak het FSI die zelfs af. “We zijn in de onderhandelingen nooit zo ver geraakt dat we effectief spraken over de prijs,” zei Citydev-ceo Julien Meganck kort daarna aan BRUZZ.

“De regering heeft Citydev zopas een officieel mandaat gegeven om te onderhandelen”, zegt minister Alain Maron maandag. “Dat zou ook de meest logische koper zijn, maar ik blijf voorzichtig zolang de onderhandelingen lopen.” Een deal is nog niet meteen in zicht.

Minister Gilkinet wijst er tijdens de persconferentie nog op dat er na jaren van juridisch getouwtrek in elk geval een compromis gevonden is voor de laatst overgebleven havenspoorlijn, cruciaal voor de multimodale plannen van het Gewest. Het Fonds voor de Spoorinfrastructuur eiste een ontsluiting van zijn gronden richting Vilvoordselaan. De huidige spoorlijn loopt immers een hele tijd parallel met de weg en is op die manier een barrière. Met het nieuwe traject zijn de terreinen beter bereikbaar vanaf de weg voor eventuele toekomstige bouwprojecten. De kostprijs van het nieuwe traject wordt op zo’n 12 à 13 miljoen euro geschat.

Havenspoorlijn
Een dossier dat jarenlang muurvast zat, beweegt dus weer. Blije gezichten dan ook bij de leden van het Rail Freight Forum, de vrachtvervoerders via het spoor. Voorzitter Paul Hegge van Lineas dankt de ministers in zijn speech uitvoerig.

"Nu er duidelijkheid is, is er bij klanten ook opnieuw interesse om te investeren", zegt hij aan BRUZZ. "Zo is er een grote firma uit het Antwerpse die een multimodaal centrum in de haven gaat opzetten. Daarvoor wacht het bedrijf natuurlijk op de installatie van de nieuwe spoorlijn. Ook vers fruit zou in de toekomst via de haven en havenspoorlijn naar Brussel gebracht kunnen worden. Hopelijk is het over twee of drie jaar zover. De Brusselse regering heeft hier via minister Maron en Van den Brandt echt wel werk van gemaakt, samen met minister Gilkinet. We zijn opgelucht dat we bij de rechter juridisch niet tot het uiterste zijn moeten gaan, en optimistisch over de toekomst, in tegenstelling tot een paar jaar geleden. "

https://www.bruzz.be/mobiliteit/stap-di ... 2022-08-22
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door Steve »

Toch benieuwd hoe knelpunt 3 opgelost zou moeten worden? Je hebt daar druk reizigersverkeer (L50 met uitlopers naar L60 en L161) en zit enerzijds met hoge taluds en anderzijds met een diep kanaal, en dat allemaal op enkele honderden meters. Om bovengrondse kruisingen te vermijden zou je bijna niet anders dan een lange tunnel of megalomane fly-over kunnen aanleggen, of zie ik dat nu zo verkeerd?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 23 aug 2022, 11:52 Toch benieuwd hoe knelpunt 3 opgelost zou moeten worden? Je hebt daar druk reizigersverkeer (L50 met uitlopers naar L60 en L161) en zit enerzijds met hoge taluds en anderzijds met een diep kanaal, en dat allemaal op enkele honderden meters. Om bovengrondse kruisingen te vermijden zou je bijna niet anders dan een lange tunnel of megalomane fly-over kunnen aanleggen, of zie ik dat nu zo verkeerd?
Knooppunt 3 (de kruising met L36N/L25N) is al opgelost met de ingebruikname van de tunnel onder L36N, ze hebben de cirkel gewoon een beetje verkeerd gezet volgens mij.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door stijn »

Ik vraag me af wat een goederentrein met bestemming Henegouwen / Frankrijk in Brussel doet... aangezien capaciteit daar zo zeldzaam is...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 23 aug 2022, 14:14 Ik vraag me af wat een goederentrein met bestemming Henegouwen / Frankrijk in Brussel doet... aangezien capaciteit daar zo zeldzaam is...
De capaciteit is zeldzaam in Brussel Noord, Centraal en Zuid. Op de andere lijnen in Brussel is er wel nog wat ruimte.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 23 aug 2022, 14:19
stijn schreef: 23 aug 2022, 14:14 Ik vraag me af wat een goederentrein met bestemming Henegouwen / Frankrijk in Brussel doet... aangezien capaciteit daar zo zeldzaam is...
De capaciteit is zeldzaam in Brussel Noord, Centraal en Zuid. Op de andere lijnen in Brussel is er wel nog wat ruimte.
Ik begreep in een ander topic dat lijnen 25 en 27 ook bijna vol waren...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 23 aug 2022, 14:39 Ik begreep in een ander topic dat lijnen 25 en 27 ook bijna vol waren...
Dat heb je dan verkeerd begrepen. Op L25 zit het enkel bijna vol tussen Vilvoorde en Brussel, op L27 rijden dagelijks goederentreinen zonder problemen
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 23 aug 2022, 13:01
Steve schreef: 23 aug 2022, 11:52 Toch benieuwd hoe knelpunt 3 opgelost zou moeten worden? Je hebt daar druk reizigersverkeer (L50 met uitlopers naar L60 en L161) en zit enerzijds met hoge taluds en anderzijds met een diep kanaal, en dat allemaal op enkele honderden meters. Om bovengrondse kruisingen te vermijden zou je bijna niet anders dan een lange tunnel of megalomane fly-over kunnen aanleggen, of zie ik dat nu zo verkeerd?
Knooppunt 3 (de kruising met L36N/L25N) is al opgelost met de ingebruikname van de tunnel onder L36N, ze hebben de cirkel gewoon een beetje verkeerd gezet volgens mij.
Dus de systematische kruising in beide richtingen met al het reizigersverkeer van/naar L50/60 wordt niet als een knelpunt gezien? Met de geplande frequentieverhogingen (S3, S4...) en het mogelijk inzetten van reizigersverkeer op datzelfde stukje van L28 (S10 die na T&T richting Schaarbeek en Vilvoorde zou gaan) zal het verkeer daar alleen maar toenemen en krijg je iets wat goed vergelijkbaar is met de aansluiting L26-L36, die ook al als knelpunt genoemd is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 23 aug 2022, 15:38 Dus de systematische kruising in beide richtingen met al het reizigersverkeer van/naar L50/60 wordt niet als een knelpunt gezien? Met de geplande frequentieverhogingen (S3, S4...) en het mogelijk inzetten van reizigersverkeer op datzelfde stukje van L28 (S10 die na T&T richting Schaarbeek en Vilvoorde zou gaan) zal het verkeer daar alleen maar toenemen en krijg je iets wat goed vergelijkbaar is met de aansluiting L26-L36, die ook al als knelpunt genoemd is.
Er is in ieder geval niets voorzien om daar op middellange termijn aan te verhelpen. Het helpt natuurlijk dat de snelheid niet zo hoog ligt en er bijna allemaal Desiro's rijden. Bovendien gaat het over één goederentrein per uur, dat past nog wel.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door HVHTB »

stijn schreef: 23 aug 2022, 14:14 Ik vraag me af wat een goederentrein met bestemming Henegouwen / Frankrijk in Brussel doet... aangezien capaciteit daar zo zeldzaam is...
Er zijn enkele goederentreinen tussen Antwerpen en Frankrijk via de grensovergang bij Quévy per dag. Die route wordt bovendien steeds populairder als alternatief voor de Athus-Meuse.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door groentje »

HVHTB schreef: 23 aug 2022, 19:26
stijn schreef: 23 aug 2022, 14:14 Ik vraag me af wat een goederentrein met bestemming Henegouwen / Frankrijk in Brussel doet... aangezien capaciteit daar zo zeldzaam is...
Er zijn enkele goederentreinen tussen Antwerpen en Frankrijk via de grensovergang bij Quévy per dag. Die route wordt bovendien steeds populairder als alternatief voor de Athus-Meuse.
Dat heb ik ook al menen te merken. Waaraan ligt dat? De onbetrouwbaarheid van de Athus-Meuse, met alle diensten op enkelspoor?
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door HVHTB »

groentje schreef: 23 aug 2022, 21:19
HVHTB schreef: 23 aug 2022, 19:26
stijn schreef: 23 aug 2022, 14:14 Ik vraag me af wat een goederentrein met bestemming Henegouwen / Frankrijk in Brussel doet... aangezien capaciteit daar zo zeldzaam is...
Er zijn enkele goederentreinen tussen Antwerpen en Frankrijk via de grensovergang bij Quévy per dag. Die route wordt bovendien steeds populairder als alternatief voor de Athus-Meuse.
Dat heb ik ook al menen te merken. Waaraan ligt dat? De onbetrouwbaarheid van de Athus-Meuse, met alle diensten op enkelspoor?
Ik ben zelf geen treinbestuurder of planner, maar enkele vrienden zeiden me dat het de combinatie is van veel werken op de Athus-Meuse, toegenomen reizigersverkeer in België en minder hellingen op de route door Frankrijk.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door DR-fan »

HVHTB schreef: 23 aug 2022, 22:23 Ik ben zelf geen treinbestuurder of planner, maar enkele vrienden zeiden me dat het de combinatie is van veel werken op de Athus-Meuse, toegenomen reizigersverkeer in België en minder hellingen op de route door Frankrijk.
Om nog maar te zwijgen over de legendarische onbetrouwbaarheid van de reeks 13. Er gaat nauwelijks een dag voorbij zonder dat daar een trein problemen heeft.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door trainlovertje »

https://www.bruzz.be/mobiliteit/brussel ... 2023-09-27
Er komt volgend jaar opnieuw een spooraansluiting in de Brusselse haven. Iemand details waar de aansluiting exact zal komen? Evt een klein sporenplan?
Plaats reactie