Pagina 1 van 1

En alweer een biertrein

Geplaatst: 28 okt 2019, 18:15
door jan_olieslagers
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/10/28 ... ens-van-d/
De vrachtwagens komen vanuit Leuven in Antwerpen aan bij een groot magazijn van Katoen Natie, op rechteroever. Vervolgens moeten ze nog naar de linkeroever worden gebracht om op schepen te worden geladen. Die laatste kilometers zullen vanaf volgend jaar afgelegd worden met een “biertrein”, waarop de lading van 47 vrachtwagens wordt geladen. Er reed al een trein met bier van de rechter- naar de linkeroever van de Schelde, maar die had een aantal tussenstops. Nu komt er dus een rechtstreekse treinverbinding.
Over hoeveel eeuwen staat er een briljante geest (m/v/x) op die een biertrein van Leuven naar de Linkeroever bedenkt?

Maar ongetwijfeld komt er weldra iemand uitleggen waarom dat niet kan, waarom we WEL met een goederentrein de Schelde kunnen oversteken maar NIET de Dijle...

Re: En alweer een biertrein

Geplaatst: 28 okt 2019, 18:37
door jan_olieslagers
Er reed al een trein met bier van de rechter- naar de linkeroever van de Schelde, maar die had een aantal tussenstops.
Als het me mag vergeven zijn eventjes hardop te denken:
* Cafe "Welkom"
* Cafe "De Trapkens op"
* Cafe "Het Zicht der Statie"
* Cafe "Le repos des Cheminots"
* Cafe "De Wissel"
* Cafe "De Stoomtrein"
* Cafe "Kleinen Tunnel"
* Cafe "Sint Anneken"
* Cafe "De zoeten inval"
* Cafe "De zuren uitval"
...

Re: En alweer een biertrein

Geplaatst: 28 okt 2019, 22:32
door Shrek
jan_olieslagers schreef:https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/10/28 ... ens-van-d/
De vrachtwagens komen vanuit Leuven in Antwerpen aan bij een groot magazijn van Katoen Natie, op rechteroever. Vervolgens moeten ze nog naar de linkeroever worden gebracht om op schepen te worden geladen. Die laatste kilometers zullen vanaf volgend jaar afgelegd worden met een “biertrein”, waarop de lading van 47 vrachtwagens wordt geladen. Er reed al een trein met bier van de rechter- naar de linkeroever van de Schelde, maar die had een aantal tussenstops. Nu komt er dus een rechtstreekse treinverbinding.
Over hoeveel eeuwen staat er een briljante geest (m/v/x) op die een biertrein van Leuven naar de Linkeroever bedenkt?

Maar ongetwijfeld komt er weldra iemand uitleggen waarom dat niet kan, waarom we WEL met een goederentrein de Schelde kunnen oversteken maar NIET de Dijle...
Het zou wel kunnen, maar...
In Leuven is er geen laadspoor meer. Als ABInbev dat bekostigt kan het er bij wijze van spreken morgen liggen. Als de politiek het in het investeringsplan schrijft is het er overmorgen. Als geen van beide geïnteresseerd is zal het er niet komen, Infrabel heeft zelf geen middelen om zo'n installaties te bouwen.
Maar er zijn de laatste jaren nog laadsporen bekostigd door de klanten zelf, het is dus zeker geen utopie.

Re: En alweer een biertrein

Geplaatst: 28 okt 2019, 23:02
door BlackEagle
Tja, gezien de goederenmarkt geliberaliseerd is, is een logisch gevolg toch dat de privé (ABInbev, KatoenNatie) of de semi-privé (de Haven) de kosten voor haar eigen aansluitingen bekostigt? Dat de hoofdsporen nog door Infrabel voorzien worden is een evidentie, maar je bouwt bij wijze van spreken toch ook je eigen oprit/garage voor je eigen huis?

Re: En alweer een biertrein

Geplaatst: 29 okt 2019, 09:23
door jan_olieslagers
@Shrek: dus dat laadspoor is er ooit wel geweest, aan de brouwerij? Wanneer werd het buitendienstgesteld/uitgebroken?
[[ edit: die laatste vraag is misschien eerder aan Paul te richten :) ? ]]
[[ edit: als ik zo eens op de kaart kijk lijkt het niet zo moeilijk om een laadkade langsheen het spoor in te richten; misschien niet zo toevallig grenst het terrein van de brouwerij aan het spooremplacement, aan zijn noordwestzijde ]]

@BlackEagle: de vergelijking met het zelf bekostigen van de oprit gaat erg goed op; alleen zou de overheid ook wel eens mogen iets doen aan de overvolle wegen ipv er enkel over te praten... Ze zou bv. een extra belastingvoordeel kunnen toekennen voor een dergelijke investering. Zeker kan de overheid de administratieve procedures versoepelen, bv. voor de bouwaanvraag. Bv. de aanleg van de Diabolo heeft veel vertraging opgelopen door administratieve procedures, al was het daar wel ingewikkelder doordat er meer instanties betrokken waren.

Re: En alweer een biertrein

Geplaatst: 29 okt 2019, 21:04
door b-loc
Met veel tromgeroffel hadden ze ook een biertrein naar Ninove aangekondigd op 13/06/2017.
Veel media aandacht, 2 zwarte Lineas 77's en zelf een vrachtwagen van Wecon uit Zwitserland voor het makkelijk overladen van containers tussen vrachtwagen en trein.
helaas is het bij deze promorit gebleven.

Link naar het nieuwsbericht op de website van ABInbev.
https://ab-inbev.be/nl_BE/news/de-bier ... vertrokken

Re: En alweer een biertrein

Geplaatst: 29 okt 2019, 22:31
door Asterix
Oei, jammer dat het project in Ninove gestrand is. Hoe komt dat? Er werden door een privé-partner toch investeringen gedaan?

Re: En alweer een biertrein

Geplaatst: 29 okt 2019, 22:41
door Asterix
jan_olieslagers schreef: 29 okt 2019, 09:23 [[ edit: als ik zo eens op de kaart kijk lijkt het niet zo moeilijk om een laadkade langsheen het spoor in te richten; misschien niet zo toevallig grenst het terrein van de brouwerij aan het spooremplacement, aan zijn noordwestzijde ]]
Men ziet blijkbaar vooral heil in transport per schip.

Re: En alweer een biertrein

Geplaatst: 30 okt 2019, 06:37
door jan_olieslagers
Jawel, @Asterix, maar zowel de trein naar Ninove als de boot naar Antwerpen vertrekken/vertrokken uit Luik (Jupille, neem ik aan); hier gaat het over Leuven.

Re: En alweer een biertrein

Geplaatst: 30 okt 2019, 13:10
door Shrek

jan_olieslagers schreef:@Shrek: dus dat laadspoor is er ooit wel geweest, aan de brouwerij? Wanneer werd het buitendienstgesteld/uitgebroken?
[[ edit: die laatste vraag is misschien eerder aan Paul te richten :) ? ]]
[[ edit: als ik zo eens op de kaart kijk lijkt het niet zo moeilijk om een laadkade langsheen het spoor in te richten; misschien niet zo toevallig grenst het terrein van de brouwerij aan het spooremplacement, aan zijn noordwestzijde ]]
Ergens in de jaren '90 is die aansluiting opgebroken. Ze lag wel aan de zuidzijde van de brouwerij, nu ligt er een fietspad en grasperkje op die plaats.

Re: En alweer een biertrein

Geplaatst: 30 okt 2019, 18:39
door Shrek
Op de plaats van het oude laadspoor staan nu andere zaken, Infrabel voorziet iets verder in de bundel wel ruimte waar ooit een nieuw laadspoor zou kunnen komen.