Goederentreinen via lijn 35/2

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Goederentreinen via lijn 35/2

Bericht door Asterix »

Vanavond rijdt Z73331 tussen Audi Ruisbroek en Genk-Goederen vanaf Schaarbeek over de lijn 36 en vervolgens lijn 35/2 over de Leuvense Vaart om aan de Y. Holsbeek de lijn 35 op te rijden.

Het is (of was) zeker geen gewoonte dat er langs daar met goederen wordt gereden. Normaal gezien wordt er omgereden via Vilvoorde en Y. Prinsenhoek.

Heeft één en ander te maken met de recente renovatiewerken aan de spoorwegbrug van de lijn 36N? Heeft men de naastliggende brug van de lijn 35/2 mee onder handen genomen? Ik heb mij immers destijds laten vertellen dat vanwege stabiliteitsproblemen de lijn verboden was voor goederentreinen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Goederentreinen via lijn 35/2

Bericht door Tim »

Verboden is het nooit geweest maar ik dacht dat er vanwege de brug een tonnagebeperking op zit of zat. Dit bestaat op meerdere lijnen vandaar dat je er zelden of nooit goederentreinen zal zien. Bijkomend zullen dus ook niet veel goederenbestuurders er lijnkennis hebben.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Goederentreinen via lijn 35/2

Bericht door groentje »

Gaat inderdaad om een tonnagebeperking, waardoor ze meteen ook minder interessant is voor veel goederenvervoerders en de lijnkennis vaak ook ontbreekt. Maar bijvoorbeeld ook de trein van Genk-goederen naar Kortenberg passeert normaal toch ook langs daar, helemaal ongezien is het dus niet.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Goederentreinen via lijn 35/2

Bericht door dekooiker »

Sinds de treinen van en naar Kortenberg niet meer uit Muizen maar uit Genk vertrekken rijden ze over lijn 35/2.
Ik heb echter in één of ander document gelezen dat die lijn verboden zou zijn voor goederenverkeer.
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Goederentreinen via lijn 35/2

Bericht door Asterix »

Dekooiker, zoiets had ik dus ook gehoord. Daarom dat er in EBP een aandachtsmiddel op dat spoorvak stond. Ik was dan ook in de veronderstelling dat de Kortenberg-shuttle nog steeds kopmaakte in Leuven bij de heenrit en via Vilvoorde de terugrit uitvoerde.
Laatst gewijzigd door Asterix op 26 sep 2019, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Eimai
Berichten: 793
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Goederentreinen via lijn 35/2

Bericht door Eimai »

Ik herinner me dat er een paar jaar terug PLAN-borden stonden met als betekenis dat goederentreinen verboden waren (ik heb ze teruggevonden op een SSP uit 2014). Die borden zijn ondertussen al lang weer verdwenen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Goederentreinen via lijn 35/2

Bericht door dekooiker »

Ik heb even in de netverklaring gekeken.
Daar staat ondertussen geen verbod meer in beschreven (Bijlage D BVT).
Dat verbod was nog in voege, althans op papier in de netverklaring, toen men vrolijk het verkeer Genk-Kortenberg uitvoerde; ik heb het immers opgezocht in de toenmalige en nu vervangen versie van die bijlage.
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentreinen via lijn 35/2

Bericht door dentheo »

Ze hebben de berekeningen en het besluit misschien nog eens grondig nagekeken...
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie