Lineas-topman: rijden trein moet net zo makkelijk zijn als truck

Alles over goederenvervoer in België.
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Lineas-topman: rijden trein moet net zo makkelijk zijn als truck

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 26 mar 2019, 17:47 @nighttrain: ja, voor de bestuurdersfuncties zal men wel een aantal mensen vinden met voldoende motivatie, en met de juiste instelling om een of meerdere vreemde talen te leren. En naargelang de condities beter zijn (loon, werk/rusttijden, vakantieregeling, ...) zal men er meer vinden. Weliswaar zullen de condities misschien wel erg goed moeten zijn om er genoeg te vinden.

Ik zie het probleem eerder bij het "grond"personeel, en dan vooral in Spanje. Ik zie de Spaanse overheid nog niet gauw buitenlanders (ttz personen die niet even goed en vlot Spaans spreken als een "inboorling") toelaten om hun infrastructuur en seininrichtingen te beheren; en ik zie nog niet zo gauw voldoende Spanjaarden deftig Engels leren. Zoals ook in de vliegerij, met alle problemen vandien. Zelfde probleem in Rusland en zijn satelliet Belarus, maar dat is waarschijnlijk toch al geen prioriteit.

PS de vergelijking met Cirque du Soleil is al te krom: dat is nooit meer dan een bezigheid voor een seizoen, of hooguit voor enkele seizoenen.
Vooreerst de Cirque de soleil: Ik verwees ernaar gewoon om te duiden, als je akrobaten nodig hebt om op 100M hoogte een pirouette te maken geblinddoekt bv dan zal je die ook vinden.In verband met grenzen en mogelijkheden te verleggen. Dus ik spreek niet over kontrakten. Zelf daar ben je verkeerd want de meeste hebben meerjarige kontrakten over de gehele wereld en stromen door in het bedrijf.

Terug naar de railways. Er is niemand die beweerde dat de infrastructuur en seininrichting te laten beheren door een "vreemde mogendheid".

Betreffende Spanjaarden en Engels : dixit uw tekst "voldoende Spanjaarden deftig Engels leren" U hebt pech met dit statement, want toevallig werk ik nu reeds meer dan 2 jaar op het HHR project in Saoudi Arabie met DE Spanjaarden(construktie consortium en als operator). Dus heb ik intens/dagelijks te doen met mensen van ADIF,INDRA ,INECO en RENFE. Dat dit vlekkeloos verloopt zou liegen zijn.En die mensen komen van alle delen van het land, van La Corognia via Barcelona tot Malaga.Het best verloopt het met RENFE en ADIF, en laat dit nu net de mensen zijn die we nodig hebben voor het verkeer der treinen .......Treinbestuurders van RENFE en traffic controllers van ADIF. En laten we zeggen dat dit nu ook niet de grote ingenieurs zijn,maar gemotiveerde spoormannen. Dus met een midden niveau schoolopleiding. In ons controle centrum is Engels en Arabisch de voertaal.Ik heb van dichtbij de praktische opleidingen in het ENGELS kunnen meemaken van de Saoudi treinbestuurders en Saudi traffic controllers door Spaanse treinbestuurders en "seingevers" en dat was zeer goed.
En de spaanse ingenieurs slaan ook geen slecht figuur in de meer projekt gerichte meetings....En dat er een paar conservatieve knorpotten zitten in de burelen in Madrid is ook juist. Zijn daarmee alle problemen opgelost in geheel Spanje, Duitsland, Griekenland ? neen ,maar niks doen is geen alternatief.

Als je het dikke vertalende woordenboek van het UIC bekijkt hoeveel woorden/expressies/termen in het Engels, heb je ervan nodig om een veilig treindienst te verzekeren. Als je ons level 2 rulebook bekijkt die van toepassing KAN zijn in geheel Europa op lijnen uitgerust met ETCS level 2, lijkt me dit niet onoverkomelijk. Gemakkelijk? neen .Mogelijk? Ja.
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Lineas-topman: rijden trein moet net zo makkelijk zijn als truck

Bericht door kika »

nighttrain schreef: 26 mar 2019, 17:13Er zijn nu ongeveer 87 Cargo airliners wereldwijd die ook geheel Europa bedienen. Dus nog meer freight railway operatoren in Europa?
Ik begrijp niet goed waar het probleem ligt met Engels als voertaal binnen Europa voor het spoorverkeer.
Ik dacht me te hebben hersteld in mijn laatste bericht, blijkbaar niet. Het gaat me niet om taal XYZ an sich, maar hoe en op welke termijn gaat dat? En waarom 1 taal binnen gans Europa als de regionale context anders is? Ga je duizenden verkeersleiders, inclusief die in derderangs provinciale rangeerstationnetjes werken, op cursus sturen en extra verlonen?
Laat ik het anders stellen: waarom niet een tweede taal vragen, op termijn, bij de 38 verschillende instanties, waarbij je rekening houdt met de lokale situatie? Dat je in het oosten van Polen terecht kan met Russisch en het westen met Duits? Moet dat Engels zijn in Portugal of mag Spaans ook?

Als je geen B1 eist, wat de facto basis begrijpen en jezelf verstaanbaar maken over thema's die je in je job dagelijks tegenkomt is, ga je een paar woordenlijsten en tests standaardiseren, wat je weer een tijd zoet houdt op een bureel. B1 is prima basis, zeggen dat er een beest op de rails staat is voldoende, je hoeft echt niet ree of rund in die andere taal te kunnen. Maar bon, institutionaliseren en specifieke domeinkennis opvragen voor nog meer geld dus.
nighttrain schreef: 26 mar 2019, 17:13U onderschat de flexibiliteit en de kunde van de mens. Als Circque de soleil 200 super acrobatische acteurs/medewerkers nodig heeft gaat ze die vinden bij mensen die hun grenzen kunnen of willen verleggen tot wat circque de soleil ze wil hebben.…
Overschat u niet de flexibiliteit van infrastructuurbeheerders op eigen bodem? Cirque du soleil is (toch zeker toendertijd) denk ik ook eerder te vergelijken met een Eurotunnel: groots, prestigieus, bijzonder, anders dan de bestaande operatoren. Of zie ik dat helemaal verkeerd van die operatoren hun roest en zit dat slechts bij enkelen of vakbond of …? Het gaat ook niet om mensen die vandaag een andere job zoeken, maar om mensen die nu al ergens, al dan niet comfortabel, zitten.
nighttrain schreef: 26 mar 2019, 17:13U mag de honger om andere talen te leren niet onderschatten als je een bepaald beroep wilt uitoefenen (en zeker niet in die ex Oostblok landen). En om te besluiten, jammer dat het taal onderwijs in Belgie zeer slecht is door het gebrek aan motivatie en Internationaal gerichte opleidingen. Daarom kom ik er ook zo weinig of helemaal geen tegen op het Internationale toneel van de spoorweg industrie het is al Chinees,frans Engels, Duits, Italiaans,Spaans en India. Ze bestaan natuurlijk ,zoals Transurb en ze zijn kwalitatief zeer goed.
Ik denk dat ik niet veel zinnigs kan zeggen over het taalonderwijs in België, ik werk ook meestal samen met hoog gemotiveerde mensen van onze ganse aardkloot waardoor ik vermoed dat mijn beeld niet doorsnee is. Grieken, Spanjaarden en Italianen die uitstekend Engels kunnen. Maar ik zie ook de eis naar vertalingen bij m'n werk: afhankelijk van wie de dingen voor z'n neus krijgt kan je meer of minder van de lezer/gebruiker verwachten. En zelfs al weet je dat de lezer uitstekend Engels kan, verplichten sommige reglementen het in de lokale taal te schrijven, soms is de starheid gegrond, vaak ook niet.
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Lineas-topman: rijden trein moet net zo makkelijk zijn als truck

Bericht door nighttrain »

@Kika, ik denk dat we het eens zijn over de grote lijnen van het voorstel en de noden.
We moeten enkel sommige "termen" kaderen. Als we spreken over Europa is het gans het grondgebied of enkele belangrijke corridors? Dus niet de ruime "last mile" bediening. En vanaf dan kan er "gefine tuned" worden betreffende de lokale/regionale noden. Maar ik denk dat er een redelijke opslossing kan gevonden worden met het Engels als alternatief. En ik denk ook dat de operatoren iets flexibeler zijn dan de infrastructuur beheerders.
B1 is een goed level, maar zoals overal en dus ook binnen het spoorgebeuren heb je die typische vak terminologie die niet letterlijk te vertalen zijn.

Langs de andere kant kan die "Engelse" maatregel een oplossing zijn voor de flexibiliteit /mobiliteit om mensen om in andere regios te laten gaan werken, bv in Duitsland hebben ze grote problemen om treinbestuurders te vinden door de booming van de industrie, en nu zoeken ze onder andere bij de asiel zoekers werkkrachten om dit te doen en zie hier aanwervingsinfo https://karriere.deutschebahn.com/karri ... ch-2652084.
Nog een fijne dag toegewenst.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Lineas-topman: rijden trein moet net zo makkelijk zijn als truck

Bericht door Steven »

Die nood voor 1 algemene taal zoals bij luchthavens is blijde trein veel minder nodig. Het gaat om een handvol treinbestuurders die internationaal gaat. Sommige hebben daar zelfs geen taalopleiding nodig als Belg. Het aantal netten dat een treinbestuurder ma kennen is zelfs beperkt per wet. Het aantal uren dat een machinist mag/kan rijden is ook beperkt. Hoe groot is dan de kans dat een treinbestuurder bijvoorbeeld 4 talen nodig heeft. Kortweg baten kosten om het Engels als algemene voertaal te gebruiken zie ik niet. Dat er op vlak van treinen en infra wel een Europese norm mag komen is wel duidelijk. Dit om de concurrentie met andere transportvormen beter aan te kunnen. Want de aankoop van materieel kan dan goedkoper als er 1 technische norm is ipv heel veel.
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Lineas-topman: rijden trein moet net zo makkelijk zijn als truck

Bericht door nighttrain »

Steven schreef: 27 mar 2019, 14:34 Die nood voor 1 algemene taal zoals bij luchthavens is blijde trein veel minder nodig. Het gaat om een handvol treinbestuurders die internationaal gaat. Sommige hebben daar zelfs geen taalopleiding nodig als Belg. Het aantal netten dat een treinbestuurder ma kennen is zelfs beperkt per wet. Het aantal uren dat een machinist mag/kan rijden is ook beperkt. Hoe groot is dan de kans dat een treinbestuurder bijvoorbeeld 4 talen nodig heeft. Kortweg baten kosten om het Engels als algemene voertaal te gebruiken zie ik niet. Dat er op vlak van treinen en infra wel een Europese norm mag komen is wel duidelijk. Dit om de concurrentie met andere transportvormen beter aan te kunnen. Want de aankoop van materieel kan dan goedkoper als er 1 technische norm is ipv heel veel.
Ik vrees ervoor dat u de stelling niet goed hebt begrepen. Niemand vergelijkt met luchthavens maar wel met verkeersgeleidingsdiensten zoals Skeyes of CANAC.Het aantal netten die mag bereden worden hangt af van het type signalisatie die moet gerspecteerd worden (laterale seinen of in-cab signalisatie). Een bestuurder van de Eurostar rijd in 3 taalgebieden en 4 Infrastruktuurbeheerders met het TVM 430 systeem en mischien ...binnenkort met ETCS ,Als U zegt "het gaat om een handvol....." dan spreekt u enkel over de treinbestuurders van NMBS reizigers, hier gaat het duidelijk over goederen/freight. Die man en ik persoonlijk zie dit meer in een groter Europees geheel. En ik vrees met uw visie in een globale markt de Belgische freight treinbestuurders vlug zullen uitgespeeld zijn. Gelukkig denken niet alle Belgische treinbestuurders (hoop ik) en operatoren niet zoals U zodat Belgen zich kunnen blijven ten gelde maken op de globale markt met grote corridors voor vrachttreinen. Maar je hebt altijd believers en non-believers.Denk eens na over het gegeven dat binnen 20 jaren de goederen treinen zullen geleid worden bv vanuit Frankfurt of .....Chennai technisch heel goed mogelijk en in het ....Engels.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Lineas-topman: rijden trein moet net zo makkelijk zijn als truck

Bericht door Steven »

Dan staan de Duitsers sneller aan de kant. Die mogen wettelijk maar 1 vreemd net kennen, de Belgen hebben er meer. Op dat vlak is er niet echt Europese eenheid.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Lineas-topman: rijden trein moet net zo makkelijk zijn als truck

Bericht door Steve »

En gelden Oostenrijk en Zwitserland (waar veel Duitse treinen rijden) ook als vreemde netten in die context? Want dat beperkt de dingen wel nogal, zeker in gebieden waar meerdere buurlanden samenkomen...
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Lineas-topman: rijden trein moet net zo makkelijk zijn als truck

Bericht door kika »

Speciaal voor nighttrain: http://www.nordbayern.de/region/fachkra ... =19.635466 blijkbaar proberen de Beierse spoorwegen personeel in Roemenië te vinden, o.a. omdat het loon te laag ligt om in vele steden iets fatsoenlijks te huren (+gezin). Op die manier bekeken, is het voor Lineas en anderen natuurlijk ook makkelijker om goedkopere krachten uit het oosten/zuiden te halen, en met z'n allen in een groot goedkoop huis/container vlakbij een rangeerstation te dumpen. Karikaturale schets uiteraard, ik ken de woningen niet waar deze personen worden ondergebracht.
Ook was het blijkbaar al mogelijk om in het Duits in Frankrijk te rijden, kortstondig: http://www.oepb.at/allerlei/kooperation ... perre.html
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Lineas-topman: rijden trein moet net zo makkelijk zijn als truck

Bericht door kika »

Steven schreef: 28 mar 2019, 16:07 Dan staan de Duitsers sneller aan de kant. Die mogen wettelijk maar 1 vreemd net kennen, de Belgen hebben er meer. Op dat vlak is er niet echt Europese eenheid.
Ik dacht dat het EBA 2 buitenlandse netten toestaat? Grenzbetriebsstrecken hebben vaak wat afwijkingen qua bepalingen, kennen we toch ook uit o.a. 'ons' Roosendaal?
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Lineas-topman: rijden trein moet net zo makkelijk zijn als truck

Bericht door nighttrain »

kika schreef: 28 mar 2019, 17:59 Speciaal voor nighttrain: http://www.nordbayern.de/region/fachkra ... =19.635466 blijkbaar proberen de Beierse spoorwegen personeel in Roemenië te vinden, o.a. omdat het loon te laag ligt om in vele steden iets fatsoenlijks te huren (+gezin). Op die manier bekeken, is het voor Lineas en anderen natuurlijk ook makkelijker om goedkopere krachten uit het oosten/zuiden te halen, en met z'n allen in een groot goedkoop huis/container vlakbij een rangeerstation te dumpen. Karikaturale schets uiteraard, ik ken de woningen niet waar deze personen worden ondergebracht.
Ook was het blijkbaar al mogelijk om in het Duits in Frankrijk te rijden, kortstondig: http://www.oepb.at/allerlei/kooperation ... perre.html
Volgens mijn info verkregen van een DB E&C personneelslid hier terplaatse: Zijn zoon is begonnen als werktrein bestuurder, zijn loon is meer dan behoorlijk (jonge man 24 jaar 2500 Net in de hand) Maar de Duitse economie trekt aan en betaalt veel veel beter, als je ziet dat bv porsche werknemers elk 19.000 Euro premie gekregen hebben onlangs.
Voor uw overige standpunten kan ik niks zinnigs zeggen, En de situatie in Hamburg , Berlijn, Munchen Dusseldorf verschilt zodanig dat het onmogelijk is om een lijn te trekken (en de verschillende wijken). Mijn dochter heeft in Hamburg gewerkt/gestudeerd en woont nu even buiten Berlijn en die huurt aan een zeer schappelijke prijs. betreffende die Roemenen en andere nationaliteiten die hebben ook een aparte kijk op huisvesting en schrikken er niet voor terug om met X aantal in voor ons penible omstandigheden te wonen.
Als je weet dat het Duitse leger nu ook asielzoekers de mogelijkheid bied om binnen te treden daar ze aan geen Duitsers geraken ondanks meer dan deftige lonen en sociale voordelen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Lineas-topman: rijden trein moet net zo makkelijk zijn als truck

Bericht door Steven »

Steve schreef: 28 mar 2019, 16:42 En gelden Oostenrijk en Zwitserland (waar veel Duitse treinen rijden) ook als vreemde netten in die context? Want dat beperkt de dingen wel nogal, zeker in gebieden waar meerdere buurlanden samenkomen...
Een vreemd net is alles wat aan de andere kant van de landsgrenzen ligt. Tegenwoordig is dat ook eenvoudig. Vele internationale treinbestuurders doen een vaste route of 2. Dus voor Belgen wil dat meestal zeggen 1 of 2 vreemde netten er bij kennen.
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Lineas-topman: rijden trein moet net zo makkelijk zijn als truck

Bericht door kika »

Steven schreef: 29 mar 2019, 16:58 Een vreemd net is alles wat aan de andere kant van de landsgrenzen ligt.
De vraag is niet heel raar, bijvoorbeeld Trasadingen–Schaffhausen–Thayngen is een net van DB dat in Zwitserland ligt. Toch valt het onder het Zwitserse toezicht en (spoor)recht.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Lineas-topman: rijden trein moet net zo makkelijk zijn als truck

Bericht door Steven »

KiKa, voor dergelijke speciale gevallen zullen er lokaal wel afspraken zijn. We deden het vroeger niet beter met een stuk van de Vehnbahn die door Duitsland ging. De spoorbedding was Belgisch grondgebied maar zowel links en rechts er van was het Duitsland. Geen idee hoe dat er vandaag zou uitzien als de lijn nog zou bestaan.
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Lineas-topman: rijden trein moet net zo makkelijk zijn als truck

Bericht door kika »

Ik gaf je gelijk, Steven, met nog 'n extra laag gelijk er bovenop. 8)
Plaats reactie