informatie gevraagd, goederenvervoer Ardennen

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
C_cornelis_S

informatie gevraagd, goederenvervoer Ardennen

Bericht door C_cornelis_S »

Goedendag,

Ik ben Corné en ben geïnspireerd door het lieflijke en ongerepte van de Ardennen.
Toen ik 11 was zijn we er geweest in het voorjaar.
bijna alles stond in bloei, van bomen tot weilanden.
er waren vervallen huizen, vreemde vogels nestelend in onze brievenbus.

Het zou geweldig zijn voor mijn thema Ardennen-n spoor, hedendaags goederenvervoer te zien rijden.
Dit uiteraard met Belgisch materiaal.
Ik ben hier dan ook met de vraag:
Wat rijd er aan goederenvervoer in de Ardennen?

Met vriendelijke groeten vanuit Nederland,
Corné
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: informatie gevraagd, goederenvervoer Ardennen

Bericht door Steve »

Behoorlijk veel, en dan vooral op de zogenaamde Athus-Meuse: Namen - Athus via Dinant, Bertrix en Virton.
C_cornelis_S

Re: informatie gevraagd, goederenvervoer Ardennen

Bericht door C_cornelis_S »

Steve schreef: 23 sep 2018, 20:13 Behoorlijk veel, en dan vooral op de zogenaamde Athus-Meuse: Namen - Athus via Dinant, Bertrix en Virton.
Dank voor uw reactie,
Kan ik ook ergens terugvinden met welk materieel er word gereden?

Met vriendelijke groet,
Corné
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: informatie gevraagd, goederenvervoer Ardennen

Bericht door Steve »

Daar kan ik je niet meteen mee helpen, al meen ik dat de meeste treinen daar door twee HLE 13'en in treinschakeling getrokken worden.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: informatie gevraagd, goederenvervoer Ardennen

Bericht door Tim »

Vermits Lineas zowat de enige goederenoperator is die gebruikt maakt van de Athus-Meuse, vooral 13'en al dan niet in treinschakeling en 77's voor de treinen naar Virton.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: informatie gevraagd, goederenvervoer Ardennen

Bericht door jan_olieslagers »

Dat vroeg ik me al af: er zijn toch intussen een aantal "onafhankelijke" goederenvervoerders, Crossrail om te beginnen, rijden die dan allemaal naar Aachen en eventueel verderdoor?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: informatie gevraagd, goederenvervoer Ardennen

Bericht door dentheo »

Tim schreef: 25 sep 2018, 14:57 Vermits Lineas zowat de enige goederenoperator is die gebruikt maakt van de Athus-Meuse, vooral 13'en al dan niet in treinschakeling en 77's voor de treinen naar Virton.
En volgens TSP magazine dreigen juist die ermee Athus-Meuse te verlaten.....wegens ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: informatie gevraagd, goederenvervoer Ardennen

Bericht door Papanero »

Ik zie op lijn 28 (westelijk ringspoor Brussel) regelmatig (zeker 1 of 2x per dag) goederentreinen met een lok van SNCF-Fret. Rijden die dan alleen van of naar Maubeuge of Lille ?

Verstuurd met Tapatalk

Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: informatie gevraagd, goederenvervoer Ardennen

Bericht door Hobbes »

dentheo schreef: 25 sep 2018, 20:32
Tim schreef: 25 sep 2018, 14:57 Vermits Lineas zowat de enige goederenoperator is die gebruikt maakt van de Athus-Meuse, vooral 13'en al dan niet in treinschakeling en 77's voor de treinen naar Virton.
En volgens TSP magazine dreigen juist die ermee Athus-Meuse te verlaten.....wegens ??
In "Op De Baan" staan wel meer dingen die met een grove korrel zout moeten genomen worden, maar het is wel een feit dat de Athus-Meuse de laatste jaren geplaagd wordt door "eeuwigdurende" werven en noem het maar "mismanagement" van Infrahel.

Enkele flagrante voorbeelden:
-Baanvak Anseremme-Gendron Celles is al bijna een jaar enkel spoor, men heeft een brug over de Lesse vernieuwd, maar die werken zijn al maanden klaar. Elders is men nog wat aan het "prullen", maar die werf heeft maanden stilgelegen. Sinds kort is er op die werf eindelijk terug wat beweging te zien. Vorig jaar was het daar trouwens ook maanden enkel spoor, men knoeit maar op...

-Te Virton zijn er grote vernieuwingswerken bezig, men heeft een voetgangerstunnel geplaatst in het station en in de bundel zijn er ook werken bezig met te pas en te onpas buitendienststellingen van de lijn tot gevolg.
Het plan was zelfs om dienst op enkel spoor in te leggen van Saint-Vincent Bellefontaine tot aan de grens, dat is meer dan 30km (!!)

-Te Dinant zouden er ook grote werken beginnen om een voetgangerstunnel te plaatsen, zo gauw de eeuwigdurende werf tussen Anseremme en Gendron-Celles klaar is...

-Regelmatig gaat de ganse lijn dicht wegens werken, zeker nu de fameuze "S460" regel in voege is waardoor er geen verkeer meer toegelaten is zo gauw men met zwaar materieel aan het werken is...

-Met rijdt nu om het uur met stoptreinen op de lijn tegenover om de 2h vroeger. Er zit toch regelmatig 2 man op die treinen, een TB en een TBG... Er wordt daar in ieder geval veel gebakken lucht vervoerd... :roll:

En dan zwijgen we nog over de dagelijkse kost van dienst op enkel spoor omdat men ergens met een meetwagen bezig is of iets dergelijks.

Als men dan wonder boven wonder eens op tijd of godbetert te vroeg rijdt mag men er zeker van zijn dat men met "ontroestingsritten" begint, zodat je de zijspoortjes mag "kuisen" tegen 40km/h, waardoor men dikwijls vertraging oploopt...
Onlangs mocht ik beginnen "kuisen" met 1600T aan de haak in Beauraing, net voor de lange zware helling tot Gedinne... Reed 10min voor uur, tegen Gedinne had ik 10min vertraging... :roll:

Alternatief is L162, maar die lijn is ook al 10+ jaar een werf, waardoor die route ook niet evident is...

Deze problematiek beperkt zich natuurlijk niet alleen tot de Athus-Meuse, maar omdat die lijn momenteel de belangrijkste ader is richting Lux/Frankrijk valt het eens te meer op. Misschien is het probleem juist dat de lijn enkel gebruikt wordt door Lineas, welke door Infrabel blijkbaar nog steeds niet echt als klant wordt beschouwd.

Dit alles maakt dat men naar alternatieven zoekt, oa via Erquellines maar SNCF weigert dikwijls rijpaden langs Charleville-Mezieres (protectionisme?),dus dat is ook niet evident.

Sinds enige tijd worden er wel juridische stappen genomen tegen Infrabel, en er worden rechtszaken gewonnen maar de mentaliteit van een vastgeroest staatsbedrijf is niet direct te veranderen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: informatie gevraagd, goederenvervoer Ardennen

Bericht door Shrek »

Hobbes schreef: 26 sep 2018, 07:31 In "Op De Baan" staan wel meer dingen die met een grove korrel zout moeten genomen worden, maar het is wel een feit dat de Athus-Meuse de laatste jaren geplaagd wordt door "eeuwigdurende" werven en noem het maar "mismanagement" van Infrahel.
...

Sinds enige tijd worden er wel juridische stappen genomen tegen Infrabel, en er worden rechtszaken gewonnen maar de mentaliteit van een vastgeroest staatsbedrijf is niet direct te veranderen...
Ik begrijp de ergernis van de bestuurders die regelmatig over de lijn moeten rijden, plezant is anders. Maar over de oorzaak van de ellende sla je de bal wel ongelooflijk mis.

Infrabel heeft het onderhoudsbudget per spoorlijn vastgelegd.
Sommige lijnen, klasse A, krijgen voldoende onderhoudsmiddelen. Denk hiervoor aan HSL's, de lijnen rond Brussel, de hoofdassen naar de grote steden.
Andere lijnen, klasse B, krijgen een heel stuk minder onderhoudsmiddelen, hierin valt het gros van het netwerk.
Dan zijn er de klasse C-lijnen, hiervoor is er amper onderhoudsbudget. Gelukkig zijn deze lijnen (44, 132, 130A,...) vrij recentelijk vernieuwd zodat ze vanzelf minder onderhoud vragen.

Lijnen 165/166 vallen in de 2e categorie: er is dus slechts een beperkt budget waarmee men het moet stellen. Hierdoor (en enkel hierdoor!) moeten de werven in de tijd gespreid worden. Als deze werken een deel zouden zijn van het investeringsplan, zoals bijvoorbeeld L162, dan zou het allemaal veel sneller gaan. Maar de politiek schrijft het investeringsplan en die kozen andere projecten dan de Athus-Meuse.

Infrabel zou heel graag de hele lijn moderniseren (enfin, het gedeelte sporen toch, de bovenleiding en seininrichting zijn wel OK) maar er is simpelweg geen geld voor. De rijpadvergoedingen mogen niet verhoogd worden en de staatsdotatie daalt jaar na jaar. Op deze spoorlijn zie je dus het resultaat van de politieke keuze om de dotaties aan Infrabel te verminderen.
Infrabel zou eventueel wel onderhoudsbudget kunnen verplaatsen van een andere spoorlijn naar L165/166, maar dat is slechts het verplaatsen van de problemen.

Grof gezegd kan je stellen dat alle klasse B-lijnen een onderhoudsachterstand aan het opbouwen zijn. BTS'en en veel te lange werven zijn daar het gevolg van. Infrabel probeert dit duidelijk te maken aan de politiek (https://www.hln.be/nieuws/binnenland/in ... ~a0e87bca/) maar zij zien de ernst voorlopig nog niet in. In tegendeel zelfs, in het geciteerde artikel pleit een bepaalde partij zelfs voor het verminderen van het aantal kilometers sporen. Vertaal dat maar als: de Athus-Meuse mag dicht van ons.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: informatie gevraagd, goederenvervoer Ardennen

Bericht door Hobbes »

Shrek, ik heb respect voor de moeite die U doet om Infrabel te verdedigen, maar ik kan u zeggen dat het geduld van mensen die dagdagelijks met de fratsen van Infrabel en TC te maken krijgen stilaan op begint te geraken.

Het is alle dagen wat, kabeldiefstallen en zelfdodingen zijn uiteraard niet de schuld van Infrabel, maar al die andere zaken zorgen voor meer en meer ergernis zodat men op de duur het begrip kwijtraakt.

Als er eens geen problemen zijn op een parcours zorgt de incompetentie van sommige medewerkers er wel voor dat het uiteindelijk toch in de soep draait, het is soms echt huilen met de pet op.

Dat de politiek er voor een stuk tussenzit daar kan ik nog inkomen, zie bijvoorbeeld naar het energiedebacle dat we nu meemaken. Langs de andere kant kan Infrabel misschien wat minder geld door deuren en ramen buitensmijten... (bv splinternieuwe seinhuizen te zetten die dan nooit gebruikt gaan worden).

Ik heb me trouwens altijd afgevraagd waarom bepaalde zaken of onderdelen die bestemd zijn voor de spoorwegen altijd X keer meer moeten kosten dan dat ze voor een andere klant zouden vragen. Ik heb ooit een prijslijst gezien voor onderdelen van seininrichting, men zou bijna denken dat al die zaken van puur goud gemaakt zijn.

Ik weet wel dat er bij Infrabel ook mensen zitten die elke dag proberen er het beste van te maken, maar zoals het nu draait is en blijft Infrabel een nagel aan de doodskist van het (goederen)spoorvervoer in België...
Plaats reactie