China Railway Express

Alles over goederenvervoer in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: China Railway Express

Bericht door jan_olieslagers »

In Brest (Polen) weet ik het niet hoe ze het met de containertrainen doen, maar dat is dichter bij huis, weet iemand anders vast wel. Enkele jaren terug mochten de containers dan wel even wachten 10 tot 24 uur!
Maar is Brest inderdaad het belangrijkste overgangspunt van 1520 mm naar 1435 mm? Er is zeker ook een installatie voor omsporen van Oekraine naar Slovakije, zie https://www.openstreetmap.org/#map=14/48.5570/22.1330 maar ik weet niet hoe de verdeling van de trafiek zit tussen deze twee, en mogelijks nog meerdere. Die verhoudingen zullen misschien ook niet danig stabiel zijn, ik kan me voorstellen dat het er op die markt nogal pragmatisch aan toe gaat.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
DR-fan
Berichten: 530
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: China Railway Express

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 12 jun 2021, 16:03
Volgens het artikel gaat de helft via de transsiberische
De Transsib komt zelfs niet in China.
Lijn 24 ook niet en toch rijden daar Chinese containers over...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: De Nieuwe Zijderoute

Bericht door K V B »

kika schreef: 11 jun 2021, 10:56
Paul schreef: 02 jun 2021, 12:21 Hoe gaan die treinen om met de afwijkende spoorwijdte in Rusland? Worden de containers tweemaal overgeladen op andere wagons? Of welke methode wordt er toegepast?
In Kazachstan worden de assen vervangen, eerst containers er af, dan de vervangassen monteren (die heeft iedere wagon mee), dan de containers er weer op. 15 uur stilstand voor 40-45 containers (zijn ze ondertussen langer?). In Brest (Polen) weet ik het niet hoe ze het met de containertrainen doen, maar dat is dichter bij huis, weet iemand anders vast wel. Enkele jaren terug mochten de containers dan wel even wachten 10 tot 24 uur!
Als je de containers er toch moet afhalen waarom dan de assen wisselen? Je kan dan net zo goed overladen.
In het noord-westen van China is men trouwens van plan om Russische spoorbreedte aan te leggen vanaf Lanzhou: ambitieus en best wel een stuk landinwaarts als je het mij vraagt: https://www.utlc.com/en/news/utlc-era-c ... est-china/
Er ligt ook breedspoor tot in Slovakije. Ik geloof dat er een plan bestaat dat door te trekken tot ergens aan de Donau. Containers zouden dan verder gaan per binnenschip.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: China Railway Express

Bericht door jan_olieslagers »

Lijn 24 ook niet en toch rijden daar Chinese containers over...
De vergelijking met L24 is grappig, maar tegelijk ook boeiend en verhelderend. Goed zo!

Laat ons niet vergeten dat het er eigenlijk om ging welke vervoerswijze nu meer of minder zou vervuilen. ik vond het niet zo relevant dat de helft van de pakjes via de Transsib komen, omdat de Transsib toch nooit het hele traject kan uitmaken; die treinen zullen onvermijdelijk ook een deel zonder draad passeren. Ook werd reeds aangestipt dat de electriciteit in die contreien niet altijd even milieuvriendelijk wordt opgewekt.

Maar nu zie ik nog een verder punt: L24 en de Transsib mogen dan wel helemaal onder draad hangen, daarmee is nog niet gezegd dat er alleen maar electrische treinen rijden. Op L24 lijkt me dat al zeker niet het geval, van de Transsib weet ik het niet zeker - ik ben nog niet in Siberië geweest en zie er dat ook niet van komen, zo direct.

Fazit: pakjes uit China kunnen een deel van hun reis afleggen per electrische trein, maar welk gedeelte dat is dat kunnen we slechts gissen, lijkt me; en hoe milieu(on)vriendelijk dat dan is, dat is al helemaal onduidelijk.
Er ligt ook breedspoor tot in Slovakije. Ik geloof dat er een plan bestaat dat door te trekken tot ergens aan de Donau.
Ja, tot aan de Donauhaven Bratislava. Er is in 2007 een intentieverklaring ondertekend, maar "the rest was silence", intussen al veertien jaar.
https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrec ... %93Haniska

Ooit was het idee zelfs om door te gaan tot in Wenen, maar de Oostenrijkers hebben het intussen laten afweten:
https://de.wikipedia.org/wiki/Breitspur ... %80%93Wien
Ik zie ook niet zoveel meerwaarde in dat laatste eindje Bratislava-Wenen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: China Railway Express

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 13 jun 2021, 15:17 Fazit: pakjes uit China kunnen een deel van hun reis afleggen per electrische trein, maar welk gedeelte dat is dat kunnen we slechts gissen, lijkt me; en hoe milieu(on)vriendelijk dat dan is, dat is al helemaal onduidelijk.
De route Harbin-Manzhouli-Tsjita-Moskou-... is de hoofdroute voor goederen China-Europa en is 100% geëlectrificeerd. Zoals bijna altijd zit je er weer volledig naast en doe je weer enorm zelfzeker over jezelf. Iemand met zo weinig kennis terzake als jij zou zich hier op het forum bescheiden moeten opstellen in plaats van constant onzin te liggen posten.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: China Railway Express

Bericht door jan_olieslagers »

6. We zitten hier niet op een forum om enkel andere mensen af te breken.
8. Respecteer elkaar, en indien er toch onvermijdenlijke niet-treingerelateerde dicussies volgen, begin dan niet met modder te gooien op het forum, maar praat dit beleefd uit via pb.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
DR-fan
Berichten: 530
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: China Railway Express

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 13 jun 2021, 15:17 Fazit: pakjes uit China kunnen een deel van hun reis afleggen per electrische trein, maar welk gedeelte dat is dat kunnen we slechts gissen, lijkt me; en hoe milieu(on)vriendelijk dat dan is, dat is al helemaal onduidelijk.
Alle menselijke activiteit is vervuilend. Je zou een deel van de productie weer naar Europa kunnen halen. Dan heb je minder vervuiling tijdens het transport, maar weer meer hier tijdens de productie. Zo is het nooit goed natuurlijk, tenzij we weer met zijn allen in de Ardense grotten gaan wonen. O nee, wacht: dat mag niet wegens de beschermde vleermuizen...
Er ligt ook breedspoor tot in Slovakije. Ik geloof dat er een plan bestaat dat door te trekken tot ergens aan de Donau.
Ja, tot aan de Donauhaven Bratislava. Er is in 2007 een intentieverklaring ondertekend, maar "the rest was silence", intussen al veertien jaar.[/quote]

Die route gaat via Oekraïne en laten de betrekkingen tussen dat land en Rusland momenteel - om het vriendelijk te zeggen - niet optimaal zijn. Je kan de Slovaken niet verwijten dat ze voorzichtig zijn.

Er loopt trouwens ook een breedspoorlijn door een flink deel van Polen en met de uitbouw van RailBaltica kan je aan overslag in Litouwen denken.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: China Railway Express

Bericht door jan_olieslagers »

Alle menselijke activiteit is vervuilend. Je zou een deel van de productie weer naar Europa kunnen halen. Dan heb je minder vervuiling tijdens het transport, maar weer meer hier tijdens de productie. Zo is het nooit goed natuurlijk, tenzij we weer met zijn allen in de Ardense grotten gaan wonen. O nee, wacht: dat mag niet wegens de beschermde vleermuizen...
Alweer bedankt voor de positieve noot, en voor de knipoog nevenaf! Men kan zich inderdaad afvragen of we het milieu een dienst bewijzen door hier de staalproductie kapot te maken met strenge milieunormen, en dan staal te kopen (voor onze autofabrieken en zo) uit landen die het met het milieu minder nauw nemen, met als extra een flinke vervuilingskost door het transport. Maar dat gaat wel ver van het oorspronkelijke onderwerp weg.

Maar laat me nogmaals terugkomen naar het oorspronkelijke discussiepunt: "géén vervuiling" was nooit aan de orde, wel "de minste vervuiling". Bereikt men die door verzending per vliegtuig? Daar gelooft niemand in, ook ik niet. Per trein? Misschien, misschien, misschien, het hangt af van nogal wat parameters, en niet alle zijn gedocumenteerd. Per schip? Dat lijkt mij het meest waarschijnlijk, vooral wegens de grootschaligheid. Maar terecht is er gesteld dat ik geen expert ben :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: China Railway Express

Bericht door jan_olieslagers »

[ verwijderen, aub ]
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 13 jun 2021, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: China Railway Express

Bericht door joverwimp »

jan_olieslagers schreef: 12 jun 2021, 16:03
Volgens het artikel gaat de helft via de transsiberische
De Transsib komt zelfs niet in China.

Er zijn wel aftakkingen naar China: vanaf Oelan-Oede naar Ulaanbaatar (Mongolië) en Beijing; vanaf Karimskoya naar Harbin en Shenyang.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: China Railway Express

Bericht door jan_olieslagers »

Aan L24 zijn ook aftakkingen :)

Maar ernstig,dan: ik bedoelde dat niemand zeker kan stellen dat alle pakjes die per trein naar hier komen, dat doen met 100% electrische energie - welke route ze ook volgen. En het maakt misschien ook niet zoveel uit, want niet alle electriciteit wordt even milieuvriendelijk opgewekt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: China Railway Express

Bericht door kika »

jan_olieslagers schreef: 12 jun 2021, 18:59 Maar is Brest inderdaad het belangrijkste overgangspunt van 1520 mm naar 1435 mm? Er is zeker ook een installatie voor omsporen van Oekraine naar Slovakije, zie https://www.openstreetmap.org/#map=14/48.5570/22.1330 maar ik weet niet hoe de verdeling van de trafiek zit tussen deze twee, en mogelijks nog meerdere. Die verhoudingen zullen misschien ook niet danig stabiel zijn, ik kan me voorstellen dat het er op die markt nogal pragmatisch aan toe gaat.
In Polen zit er meer distributie. Via Iran, Turkije en verder richting centraal Europa kan ook, maar duurt langer. Ik werk niet in de logistiek, stiekem is mijn kennisniveau net genoeg voor een spreekbeurt op de basisschool.
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: De Nieuwe Zijderoute

Bericht door kika »

K V B schreef: 13 jun 2021, 15:13 Als je de containers er toch moet afhalen waarom dan de assen wisselen? Je kan dan net zo goed overladen.
Ik heb het niet uit mijn duim gezogen, hier is 1 bron: https://hhla.de/en/magazine/the-new-silk-tracks Vermoeden: je hebt dubbel zoveel wagons nodig. Ik weet niet wat of hoeveel in de andere richting gaat? Je kan nog meer vragen stellen: waar zijn er lokwissels, welk materieel is waar toegelaten etc. Als je een jaartje loopbaanonderbreking neemt, kan je vast een mooie fotoreportage maken en een boek erbij. 1 lezer zit alvast hier :wink:
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: De Nieuwe Zijderoute

Bericht door joverwimp »

kika schreef: 13 jun 2021, 23:37
K V B schreef: 13 jun 2021, 15:13 Als je de containers er toch moet afhalen waarom dan de assen wisselen? Je kan dan net zo goed overladen.
Ik heb het niet uit mijn duim gezogen, hier is 1 bron: https://hhla.de/en/magazine/the-new-silk-tracks Vermoeden: je hebt dubbel zoveel wagons nodig. Ik weet niet wat of hoeveel in de andere richting gaat? Je kan nog meer vragen stellen: waar zijn er lokwissels, welk materieel is waar toegelaten etc. Als je een jaartje loopbaanonderbreking neemt, kan je vast een mooie fotoreportage maken en een boek erbij. 1 lezer zit alvast hier :wink:
fotoreportages over omsporen vindt je op youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=DE_DQql97jQ
https://www.youtube.com/watch?v=rGHOJF_M6-8
https://www.youtube.com/watch?v=2nI467sc-Eo
https://www.youtube.com/watch?v=1WW_rUHC3qE
https://www.youtube.com/watch?v=Qekr4sKfpMo
DR-fan
Berichten: 530
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: China Railway Express

Bericht door DR-fan »

Dat omsporen betreft rijtuigen. Aanpasbare assen worden getest voor het verkeer van en naar Spanje, maar ook dat is eigenlijk niet nieuw want al 60 jaar geleden had Transfesa dergelijke wagens. Ik heb er zelfs ooit één op de goederenkoer van Wetteren zien staan!

Containers worden gewoon overgeladen en dat duurt echt geen 15 uur zoals in je bron staat aangegeven. In Eisenbahn Kurier 10/2020 stond een uitgebreid en zeer interessant artikel over de nieuwe Zijderoute, met een overzicht van de routes en de problemen die zoal opduiken. In de door Cosco uitgebate terminal in Khorgos (grens China/Kazachstan) kan een trein van 600 m met 42 containers omgeladen worden in minder dan 50'. In China is er trouwens aansluiting van en naar Vietnam.

Er is zelfs ooit aan gedacht om een normaalspoorlijn door Kazachstan aan te leggen. Lijkt leuk, maar de Europese en Chinese spoorwegen hebben eigenlijk alleen de spoorbreedte gemeenschappelijk. Alle andere technische parameters zoals vrijeruimteprofiel, asdruk, koppelingen, railprofiel,... zijn in China totaal anders. Chinese wagens kunnen op UIC-netten niet rijden (of met zoveel beperkingen dat het de moeite niet loont) en omgekeerd.
Plaats reactie