China Railway Express

Alles over goederenvervoer in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: China Railway Express

Bericht door jan_olieslagers »

Mij lijkt het dat die treinen vooral passeren door gebieden met geen electrificatie :) waarvan ze niet properder worden, natuurlijk. Bv. in Kazachstan is er van de 15000 km spoor slechts 3000 km onder draad, volgens Wikipedia, en dat zijn dan vooral de lijnen die voor Moskou belangrijk zijn, grosso modo noord-zuid dus, niet oost-west.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 12 jun 2021, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: China Railway Express

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 02 jun 2021, 19:18 Mij lijkt het dat die treinen vooral passeren door gebieden met geen electrificatie :) waarvan ze niet properder worden, natuurlijk. Bv. in Kazachstan is er van de 15000 km spoor slechts 3000 km onder draad, volgens Wikipedia, en dat zijn dan vooral de lijnen die voor Moskau belangrijk zijn, grosso modo noord-zuid dus, niet oost-west.
Volgens het artikel gaat de helft via de transsiberische en die is 100% geëlektrificeerd.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: China Railway Express

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 02 jun 2021, 18:54 Hoe zou het eigenlijk met de CO2 uitstoot van zo'n transport zitten? Die schepen braken uiteraard gigantische hoeveelheden rommel uit, maar vervoeren ook enorm veel containers. De treinen daarentegen passeren door gebieden met heel vuile elektriciteitsproductie dus die transporten zijn ook alles behalve proper. Maar de verhouding tussen beide zou een interessant gegeven zijn.
Een vergelijking zou wel interessant zijn inderdaad. Niettemin, als je elektriciteit zou durven opwekken met de olie die die schepen verstoken, dan waren de rapen gaar, denk ik. "gigantische hoeveelheden rommel" treft het zeer goed.

Groetjes,
Rian
Y Tivoli
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jul 2020, 11:17

Re: China Railway Express

Bericht door Y Tivoli »

Naar mijn mening gaat de Chinese goederentrein zwaar verliezen op vlak van klimaat (CO2/tonkm), exclusief voortransport uiteraard.

Ik lees ergens iets van ~20g CO2/tonkm voor goederentreinen (in EU) en de afhankelijkheid van steenkool in China/Rusland/Oost-Europa/Duitsland doet vermoeden dat het nog vele malen hoger is...
Ter vergelijking, de grootste vrachtschepen komen aan 40 g CO2/TEUkm & 1 TEU is gemiddeld boven 5 ton (3 ton leeg en max. 20 ton)
Voor milieu is het minder een uitgemaakte zaak, maar als een groot deel toch op steenkool zou draaien...

In ieder geval, als semi-snel transport een alternatief is voor de vlieger, dan is het wel goed natuurlijk. :D
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: China Railway Express

Bericht door rvdborgt »

Y Tivoli schreef: 02 jun 2021, 20:36 Naar mijn mening gaat de Chinese goederentrein zwaar verliezen op vlak van klimaat (CO2/tonkm), exclusief voortransport uiteraard.

Ik lees ergens iets van ~20g CO2/tonkm voor goederentreinen (in EU) en de afhankelijkheid van steenkool in China/Rusland/Oost-Europa/Duitsland doet vermoeden dat het nog vele malen hoger is...
Ter vergelijking, de grootste vrachtschepen komen aan 40 g CO2/TEUkm & 1 TEU is gemiddeld boven 5 ton (3 ton leeg en max. 20 ton)
Voor milieu is het minder een uitgemaakte zaak, maar als een groot deel toch op steenkool zou draaien...
Voor het milieu zijn ook stikstof- en zwaveloxides relevant, zeker bij zeeschepen.

Groetjes,
Rian
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: China Railway Express

Bericht door joverwimp »

Y Tivoli schreef: 02 jun 2021, 20:36 Naar mijn mening gaat de Chinese goederentrein zwaar verliezen op vlak van klimaat (CO2/tonkm), exclusief voortransport uiteraard.

Ik lees ergens iets van ~20g CO2/tonkm voor goederentreinen (in EU) en de afhankelijkheid van steenkool in China/Rusland/Oost-Europa/Duitsland doet vermoeden dat het nog vele malen hoger is...
Ter vergelijking, de grootste vrachtschepen komen aan 40 g CO2/TEUkm & 1 TEU is gemiddeld boven 5 ton (3 ton leeg en max. 20 ton)
Voor milieu is het minder een uitgemaakte zaak, maar als een groot deel toch op steenkool zou draaien...

In ieder geval, als semi-snel transport een alternatief is voor de vlieger, dan is het wel goed natuurlijk. :D
De afhankelijkheid van steenkool vermindert gestaag in China. Sinds april wordt de de indrukwekkende Baihetan dam gevuld; die zal volgend jaar operationeel zijn en het kolenverbruik doen dalen met 20 miljoen ton/jaar. Nucleair staan 20 centrales in de startblokken.
Y Tivoli
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jul 2020, 11:17

Re: China Railway Express

Bericht door Y Tivoli »

Wel, inderdaad. Let wel, de chinese economie stijgt nog altijd zo fel dat het kolengebruik de laatste jaren nog altijd is blijven stijgen (in absolute waardes uiteraard). Nu, hopelijk snel een kentering nu. Het is in ieder geval wel 20 miljoen ton CO2/jaar uitgespaard.

Daarenboven, zie ik steenkoolgebruik voor electriek als een groter en makkelijker aan te pakken mileuprobleem dan het verstoken van restfracties zware olie met veel NOx/SOx midden op de oceaan door zeevaart. Als zij ze niet gebruiken gaat die restfractie olie toch naar een andere (Afrikaanse) markt...

In ieder geval, ik zou toch liever hebben dat we ons staal zelf 'groener' produceren in EU dan dat we die bedrijven hier gaan wegpesten hier om vervolgens met 'groene' treintjes staal te gaan importeren uit China dat veel CO2-intensiever is dan hier.
Ik denk dat het label 'groen' vooral afhangt van welke goederen er vervoerd worden via de 'China Railway Express'. Zijn het zaken die andere op de vlieger gaan? Ik denk het niet (volume/gewichtsratios indachtig). Iemand die dat weet?
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 255
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: China Railway Express

Bericht door DDietzen »

Bij alle langsvliegende vergelijkingen van CO2-uitstoot per km niet vergeten dat een vrachtschip meestal flink meer km aflegt dan een goederentrein voor dezelfde verbinding. Het Suezkanaal is immers nog altijd een (stevige) omweg tov de landroute... en over de situatie dat een bootje dwars gaat liggen in het Suezkanaal zullen we het maar helemaal niet hebben :lol:
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: China Railway Express

Bericht door K V B »

DDietzen schreef: 04 jun 2021, 02:17 Bij alle langsvliegende vergelijkingen van CO2-uitstoot per km niet vergeten dat een vrachtschip meestal flink meer km aflegt dan een goederentrein voor dezelfde verbinding. Het Suezkanaal is immers nog altijd een (stevige) omweg tov de landroute... en over de situatie dat een bootje dwars gaat liggen in het Suezkanaal zullen we het maar helemaal niet hebben :lol:
Die spoorlijn ligt ook niet in een recht lijn hoor...
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: De Nieuwe Zijderoute

Bericht door kika »

Paul schreef: 02 jun 2021, 12:21 Hoe gaan die treinen om met de afwijkende spoorwijdte in Rusland? Worden de containers tweemaal overgeladen op andere wagons? Of welke methode wordt er toegepast?
In Kazachstan worden de assen vervangen, eerst containers er af, dan de vervangassen monteren (die heeft iedere wagon mee), dan de containers er weer op. 15 uur stilstand voor 40-45 containers (zijn ze ondertussen langer?). In Brest (Polen) weet ik het niet hoe ze het met de containertrainen doen, maar dat is dichter bij huis, weet iemand anders vast wel. Enkele jaren terug mochten de containers dan wel even wachten 10 tot 24 uur!

In het noord-westen van China is men trouwens van plan om Russische spoorbreedte aan te leggen vanaf Lanzhou: ambitieus en best wel een stuk landinwaarts als je het mij vraagt: https://www.utlc.com/en/news/utlc-era-c ... est-china/
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: De Nieuwe Zijderoute

Bericht door joverwimp »

kika schreef: 11 jun 2021, 10:56
Paul schreef: 02 jun 2021, 12:21 Hoe gaan die treinen om met de afwijkende spoorwijdte in Rusland? Worden de containers tweemaal overgeladen op andere wagons? Of welke methode wordt er toegepast?
In Kazachstan worden de assen vervangen, eerst containers er af, dan de vervangassen monteren (die heeft iedere wagon mee), dan de containers er weer op. 15 uur stilstand voor 40-45 containers (zijn ze ondertussen langer?). In Brest (Polen) weet ik het niet hoe ze het met de containertrainen doen, maar dat is dichter bij huis, weet iemand anders vast wel. Enkele jaren terug mochten de containers dan wel even wachten 10 tot 24 uur!

In het noord-westen van China is men trouwens van plan om Russische spoorbreedte aan te leggen vanaf Lanzhou: ambitieus en best wel een stuk landinwaarts als je het mij vraagt: https://www.utlc.com/en/news/utlc-era-c ... est-china/
zie ook : https://nl.wikipedia.org/wiki/Omsporen
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: De Nieuwe Zijderoute

Bericht door trainlovertje »

kika schreef: 11 jun 2021, 10:56 In Brest (Polen)...
Wit-Rusland :mrgreen: Wel aan de grens met Polen.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: China Railway Express

Bericht door jan_olieslagers »

In het noord-westen van China is men trouwens van plan om Russische spoorbreedte aan te leggen vanaf Lanzhou: ambitieus en best wel een stuk landinwaarts als je het mij vraagt: https://www.utlc.com/en/news/utlc-era-c ... est-china/
Zo lees ik dat bericht niet. Ik lees dat een stel Chinezen en een clubje Russen samen iets gaan opzetten, waarbij de ene klanten werft en de andere maakt dat de transporten op het Russische netwerk geraken en daar verder behandeld worden.

Maar grif toegegeven: berichten uit die contreien blinken niet altijd uit door duidelijk Engels. Daarbovenop is het niet meer dan een intentieverklaring, ik wil er nog wel eens iets concreets van zien komen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: China Railway Express

Bericht door kika »

jan_olieslagers schreef: 11 jun 2021, 19:57 Maar grif toegegeven: berichten uit die contreien blinken niet altijd uit door duidelijk Engels. Daarbovenop is het niet meer dan een intentieverklaring, ik wil er nog wel eens iets concreets van zien komen.
Blij met je milde reactie op mijn vluchtige schuin lezen :D En inderdaad, eerst maar eens zien wat er komt: smalspoor, binnenland, buitenland, eigenlijk zo'n beetje overal.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: China Railway Express

Bericht door jan_olieslagers »

Volgens het artikel gaat de helft via de transsiberische
De Transsib komt zelfs niet in China.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie