Autotransporttrein

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Autotransporttrein

Bericht door jan_olieslagers »

Reeds enkele keren gebeurde het dat mijn S5-boemel, zuidwaarts op lijn 26, aan Keelbeek moest wachten, en terug verderreed nadat ik in de andere richting een trein zag passeren met allemaal (lege) wagons om auto's te vervoeren; getrokken door een 77=loc. Zou het nu kunnen dat die trein van L36 af komt, misschien uit Kortenberg waar D'Ieteren/Volkswagen een groot depot heeft, met eigen afstelsporen vlak naast lijn 36? Dan zou hij toch wel behoorlijk wat hinder veroorzaken want hij moet de hele L36 en L36C oversteken om in tegenspoor te komen tegen Y-Keelbeek waar hij dan noordwaarts L26 opgaat naar Vilvoorde toe.

Waar zou die trein heen rijden? Is er nu echt geen beter traject voor te verzinnen? Maar als men hem in de andere richting laat vertrekken dan zou hij ergens in Leuven moeten kop maken, misschien niet zo simpel met een goederentrein?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Autotransporttrein

Bericht door groentje »

Da's inderdaad de trein voor/van D'Ieteren. En de keuze gaat tussen tegenspoor tot in Leuven, of in Diegem alles kruisen, de bedrijfsaansluiting takt aan op spoor B van lijn 36...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Autotransporttrein

Bericht door dekooiker »

jan_olieslagers schreef: 23 jan 2018, 16:24 Waar zou die trein heen rijden? Is er nu echt geen beter traject voor te verzinnen? Maar als men hem in de andere richting laat vertrekken dan zou hij ergens in Leuven moeten kop maken, misschien niet zo simpel met een goederentrein?
Als de sleep van Muizen komt wordt in Leuven de HL rondgezet.
Daar ligt het probleem niet en je leest het al dat tegenspoor tot Leuven de andere mogelijkheid is.
Geen optie tenzij het met de nacht gebeurt en zoals je weet is nachtwerk (te) duur.
De trein.
Alleen voor durvers.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Autotransporttrein

Bericht door jan_olieslagers »

Moet ik dan begrijpen dat de "heen" ttz naar Kortenberg toe al eens gemakkelijk via Muizen en Leuven gaat, terwijl de "terug" eerder via Diegem en Vilvoorde gaat? Of komt het allemaal wel voor, alnaargelang wat het minste hinder veroorzaakt?

Enne, wat wordt er bedoeld met "de HL" ? Toch niets met Hoger/Lager, durf ik hopen :) ?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Autotransporttrein

Bericht door Paul »

jan_olieslagers schreef: 23 jan 2018, 18:22 Enne, wat wordt er bedoeld met "de HL" ? Toch niets met Hoger/Lager, durf ik hopen :) ?
HL is de aloude telegrafische afkorting voor 'locomotief'
HLE = elektrische locomotief
HLD = dieselloc
HK = trein
HKV = reizigerstrein (V van 'voyageurs')
HKM = goederentrein (M van ... ja, inderdaad).
Enzovoorts, enzovoorts.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Autotransporttrein

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 23 jan 2018, 18:22 Moet ik dan begrijpen dat de "heen" ttz naar Kortenberg toe al eens gemakkelijk via Muizen en Leuven gaat, terwijl de "terug" eerder via Diegem en Vilvoorde gaat? Of komt het allemaal wel voor, alnaargelang wat het minste hinder veroorzaakt?

Enne, wat wordt er bedoeld met "de HL" ? Toch niets met Hoger/Lager, durf ik hopen :) ?
Laat de "al eens" maar weg, het gaat bijna altijd zo. Tegenspoor rijden van Kortenberg tot Leuven is onmogelijk overdag.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Autotransporttrein

Bericht door jan_olieslagers »

Allemaal bedankt!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Autotransporttrein

Bericht door Steve »

Paul schreef: 23 jan 2018, 18:35
jan_olieslagers schreef: 23 jan 2018, 18:22 Enne, wat wordt er bedoeld met "de HL" ? Toch niets met Hoger/Lager, durf ik hopen :) ?
HL is de aloude telegrafische afkorting voor 'locomotief'
HLE = elektrische locomotief
HLD = dieselloc
HK = trein
HKV = reizigerstrein (V van 'voyageurs')
HKM = goederentrein (M van ... ja, inderdaad).
Enzovoorts, enzovoorts.
En niet te vergeten, de HLP: werkloze locomotief... :mrgreen:
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Autotransporttrein

Bericht door jan_olieslagers »

Haut Le Pied - meen ik me te herinneren? :) M.a.w. iemand die - terwijl de werkuren lopen! - meerijdt in een trein zonder er enige professionele actie in te ondernemen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Autotransporttrein

Bericht door Steve »

Daar komt het inderdaad op neer. Afhankelijk van de context kan het zowel voor het materieel gebruikt worden (een trein die zonder reizigers rijdt - met een bestuurder die dan juist wel actief aan het werk is) als voor de bestuurder of ander personeel (als reiziger meerijden in een trein die dan gewoonlijk ook andere reizigers meeneemt en dus zelf niet HLP rijdt).
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Autotransporttrein

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 23 jan 2018, 20:09 Haut Le Pied - meen ik me te herinneren? :) M.a.w. iemand die - terwijl de werkuren lopen! - meerijdt in een trein zonder er enige professionele actie in te ondernemen?
Normaal moet een treinbestuurder HLP zich aanbieden bij de treinbestuurder om hem eventueel bij te staan. Bij gebrek aan plaats In de cabine moet hij plaats nemen In het eerste rijtuig na de loc. En dit om gemakkelijk door de « wachter » opgevorderd te worden indien nodig. Dus een treinbestuurder Is altijd In een toestand van « professionele actie ».
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Autotransporttrein

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, dit is natuurlijk woordenklieverij - en daar ben ik nogal goed in :mrgreen:

Een treinbestuurder die "Haut le Pied" meerijdt is, voorzover ik begrijp, "beschikbaar", inderdaad om te kunnen opgevorderd worden als de nood zich aandient. Maar zolang die opvordering niet gebeurt is zij/hij niet actief.

Trouwens, in het (nmbm behoorlijk zeldzame) geval dat deze HLP-bstuurder toch zou moeten actief worden, moet er dan niet eerst zeker worden gesteld dat zij/hij wel de nodige kwalificaties heeft voor het betreffende materieel én voor de te rijden route? Maar als dat niet het geval is blijven de werkuren nog altijd lopen, en nog altijd Haut-le-Pied. Toch?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Autotransporttrein

Bericht door Steven »

De plaats waar de treinbestuurder mag plaatsnemen als hij HLP is werd enige jaren geleden vereenvoudigd. De treinbestuurder mag plaatsnemen in een rijtuig naar keuze van eerste of tweede klasse.
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Autotransporttrein

Bericht door kika »

jan_olieslagers schreef: 23 jan 2018, 21:29 Trouwens, in het (nmbm behoorlijk zeldzame) geval dat deze HLP-bstuurder toch zou moeten actief worden, moet er dan niet eerst zeker worden gesteld dat zij/hij wel de nodige kwalificaties heeft voor het betreffende materieel én voor de te rijden route?
Als je met een willekeurige trein gaat rijden op een willekeurige route, waar je geen kennis van hebt, veronderstel ik dat je een hele tijd met je voeten omhoog thuis mag gaan zitten. Het 'opgeven' of (h)erkennen dat je niet meer fatsoenlijk kan rijden wanneer je pakweg slechte vissalade hebt gegeten is ook niet vanzelfsprekend, veel mensen overschatten zichzelf in zo'n situatie. Gelukkig komt dat niet zo vaak voor, maar heb het al meegemaakt dat de oorspronkelijke bestuurder dankbaar was voor de meerijdende collega.
pastore

Re: Autotransporttrein

Bericht door pastore »

Dit moet toch een duur rijpad zijn volgens mij? Al die lijnen kruisen en oversteken.
Plaats reactie