"Biertrein" Jupille-Ninove

Alles over goederenvervoer in België.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 03 mei 2023, 15:25
pietje schreef: 03 mei 2023, 13:46 Het is ook niet de bedoeling om elk klein bedrijfje zijn eigen spooraansluiting te geven en hen telkens een paar wagonnetjes te laten aan- of afkoppelen.
De sterkte van containervervoer is net dat je tussen punt A en B een silocontainer kan vervoeren, die in B afladen en vervangen door een gewone container met bestemming C.in diezelfde trein kunnen dan perfect nog een tiental containers zitten die van A naar B moeten die in B afgeladen worden en vervolgens 10 andere met bestemming C terwijl er ook nog 10 op de trein staan die van A naar C moeten en daarnaast kunnen er ook nog containers naar D, E en F mee, in eender welke combinatie.
10 containers afladen en terug laden in een overslag terminal duurt niet zo heel lang, dus de snelheid vandie trein zal nog steeds vele malen hoger liggen dan de binnenvaart, en punt tot punt vergelijkbaar zijn of sneller dan met de vrachtwagen.

Die overslag terminals zijn dus de infra die veel meer verspreid moet geraken zodat ook minder grote bedrijven eenvoudig kunnen beleverd worden met enkel last-mile transport over de weg, liefst dus een lokale industrieweg.

In de meeste industriezones zijn er vestigingen van de gekende logistieke bedrijven als Katoennatie, kuehne+nagel, Essers en dergelijke, waar dagelijks soms wel honderden vrachtwagens vertrekken of aankomen.
Als je dan nog ziet hoe dicht de vestigingen van die bedrijven op mekaar te vinden zijn, mag het wel duidelijk zijn dat ook daar nog wel wat groei voor het spoortransport te vinden is.
Als je A,B en C Gent, Luik of Antwerpen noemt en een lokale industrieweg maximaal 100km lang is zijn we het eens :wink: Maar voor kleinschaliger te gaan dan dat is er echt geen ruimte op het spoor.
Op dit moment is die ruimte er niet, maar dat wil nog niet zeggen dat dat niet de richting is die we moeten uit gaan.
Als je trouwens bij de aantallen die ik noem, de lokaties gebruikt die jij noemt, kunnen we er beter helemaal mee ophouden.

Dat is het voordeel van hier op het forum dingen te bespreken: we hoeven geen rekening te houden met kortzichtige politici die enkel geïnteresseerd zijn in hoeveel lintjes ze kunnen doorknippen vooraleer de volgende verkiezingen er weer zijn.

Als we een duurzaam transport willen, gaan er dus op veel meer plaatsen containers moeten overgeslagen worden tussen treinen en vrachtwagens. Enkele decennia geleden waren er ook veel minder plaatsen waar containers konden overgeladen worden van schepen naar vrachwagens en vv.
Intussen zijn er zo 15 en zit er niet zoveel rek meer op, omdat je niet zomaar kanalen kan bijgraven of bestaande uitbreiden tot een rendabele breedte/diepte.

Daarvoor zie ik dus een rol weggelgd voor de spoorwegen: nu zorgen vrachtwagens voor het "last mile" transport, dat in de praktijk soms wel 100 km bedraagt en dat eerder naar een 10 km of minder zou moeten kunnen gaan, zeker voor bedrijven die in een industriegebid gelegen zijn met enige spoormogelijkheden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 03 mei 2023, 21:08 Daarvoor zie ik dus een rol weggelgd voor de spoorwegen: nu zorgen vrachtwagens voor het "last mile" transport, dat in de praktijk soms wel 100 km bedraagt en dat eerder naar een 10 km of minder zou moeten kunnen gaan, zeker voor bedrijven die in een industriegebid gelegen zijn met enige spoormogelijkheden.
Het probleem is dat dat "last mile transport" evenveel ruimte op de spoorlijn inneemt als een goederentrein van 750m lang die integraal naar het buitenland rijdt. Bovendien moet je het ook meer in perspectief zien: die enkele tientallen vrachtwagens die uit het lokale industriegebied vertrekken vallen misschien meer op voor de doorsnee buurtbewoner, maar hun impact valt in het niets tegen de tienduizenden vrachtwagens die uit de havens recht op de snelwegen terechtkomen. Van die tienduizenden vrachtwagens er enkele duizenden vervangen door treinen is dan nog eens vele malen minder duur en complex dan op die tientallen per industriegebied te focussen. Je gaat dus altijd een veel hoger rendement halen door op die grote stromen te focussen dan naar de micro-schaal te gaan kijken. Dit zal trouwens vanzelf door economische wetmatigheden ervoor zorgen dat het soort transport dat jij in gedachte hebt er niet zal komen: het zal veel goedkoper zijn om je container per vrachtwagen naar een groot overslagpunt te brengen dan om hem lokaal te laten behandelen, dus niemand dat gaat willen doen.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door stijn »

Ik geloof wel dat er meer overslag terminals mogen komen op termijn...
Corrigeer me als ik verkeerd ben, maar ik denk enkel Antwerpen, Genk, Mechelen, Zeebrugge, Luik en Athus.
Als ik niets vergeten ben zitten daar toch wel een paar blinde vlekken tussen... Gent... Kortrijk... Charleroi...
Enfin, zorgen dat de last mile niet meer hoeft te zijn dan 50km...
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door DR-fan »

stijn schreef: 04 mei 2023, 08:10 Ik geloof wel dat er meer overslag terminals mogen komen op termijn...
Corrigeer me als ik verkeerd ben, maar ik denk enkel Antwerpen, Genk, Mechelen, Zeebrugge, Luik en Athus.
Als ik niets vergeten ben zitten daar toch wel een paar blinde vlekken tussen... Gent... Kortrijk... Charleroi...
Enfin, zorgen dat de last mile niet meer hoeft te zijn dan 50km...
Je hebt ook nog Charleroi Dry Port en Bierset die dagelijks bediend worden. Plus natuurlijk de niet of nauwelijks bediende terminals in Moeskroen, Lauwe en op het Ile de Monsin. Weet trouwens iemand of op de Trilogiport te La Louvière containers worden behandeld?
dovaere
Berichten: 311
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door dovaere »

stijn schreef: 04 mei 2023, 08:10 Als ik niets vergeten ben zitten daar toch wel een paar blinde vlekken tussen... Gent...
Gent: o.a. Interface Gateway aan het Kluizendok?
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 03 mei 2023, 11:13 Dat is allemaal mooi in theorie, maar in realiteit krijg je zoiets nooit rendabel. Stel dat je nu bijvoorbeeld in Tessenderlo 5 containers kan bijhangen aan een trein die verder integraal naar Calais gaat. Dan moet je om te beginnen in Tessenderlo al bedrijven vinden die hun containers willen ophalen/afleveren op het moment dat de chemische trein vertrekt. In dit geval komt de trein s'avonds toe in Tessenderlo, je kan die 5 containers dan rond pakweg 19u ophalen. Dus je moet al extra volk voorzien om het magazijn wat langer open te houden want de kleine bedrijfjes werken niet 24/24.
Maar goed, stel dat je dan met die extra shift om de trein te laden/lossen uiteindelijk de containers op de trein gekregen hebt, dan hangen ze daar op weg naar Calais terwijl de containers naar Antwerpen moeten. Je moet dus ergens onderweg gaan rangeren. Om te beginnen heeft de betrokken SO van de chemische trein heeft geen rangeerpersoneel op andere plaatsen onderweg, je zou dus alweer extra mensen moeten inzetten ergens anders. De trein heeft bovendien een strakke dienstregeling waarbij geen ruimte is voor extra haltes, ook voor goederen is een korte reistijd een belangrijk punt. Tenslotte zitten stations als Muizen of Kortrijk zitten al vol met langere, nuttigere, goederentreinen. Daar sporen gaan bijbouwen voor 5 wagonnetjes is echt niet de moeite waard. Er zijn andere investeringen die voor minder geld meer verkeer opleveren.
Je weet toch dat Tessenderlo ook bediend wordt in gespreid verkeer vanuit Antwerpen? Als die 5 extra wagens daar aankomen ligt een wereld aan bestemmingen voor hun open :wink: En zoals al aangehaald: uitwisselen van containers tussen twee treinen duurt niet lang. En wat de door jou ongewenste korte treinen betreft: ik kan je tientallen foto's laten zien van 600 tot 700 m lange containertreinen waarop hooguit 5 containers staan. Dan lijkt me een trein van 10 beladen wagens in gespreid verkeer nuttiger.
Shrek schreef: 03 mei 2023, 11:13 Bovendien vermoed ik dat het voor de bedrijven in kwestie sneller zal zijn om hun containers in Meerhout op de boot te zetten dan iets met treinen te proberen in elkaar te flansen.
Zeker als het richting Antwerpen of Luik moet. Maar je voorbeeld heeft een keerzijde: het is een heel gedoe om spoorwegverkeer mogelijk te maken en daar ligt een groot deel van het probleem. Wat ook niet helpt is de aansluiting van Meerhout via L207 met alle beperkingen vandien. Al 30 jaar geleden werd gesproken van een verbinding tussen Tessenderlo en Meerhout. Iemand nog iets gehoord van dat plan?

Shrek schreef: 03 mei 2023, 11:13 Geef dan eens een voorbeeld van een bedrijf dat op zichzelf genoeg goederen kan produceren om een hele trein te vullen maar vandaag geen spooraansluiting heeft?
Zowat de helft van de steen- en kalkgroeves langs de Maas om te beginnen. Zelfs de huisleveranciers van Infrabel worden van het net afgesloten (Lustin - staat vreemd genoeg wel nog op EBP).
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door stijn »

OK, dat wist ik niet... Die van Lauwe en Moeskroen kan ik zelfs niet herkennen met Google Earth...
Met Luik bedoelde ik Bierset...
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 03 mei 2023, 11:40 Helemaal juist. En voor dat soort treinen zijn investeringen in 750m sporen en extra elektrificaties belangrijk zodat de kostprijs van terminal tot terminal zo laag mogelijk is
Treinen van 750m ipv 600m laten rijden is voor de liefhebbers misschien minder interessant dan een goederentreintje van 5 wagonnetjes in één of ander boeregat, maar economisch en ecologisch gezien houdt het veel meer steek. Dat is dan ook het marsorder voor de toekomst.
Industriële centra als Kortrijk een boeregat noemen, nu ja :?

Wat de investeringen betreft heb ik toch wel wat opmerkingen. Jij vertelt hier de officiële stelling van Infrabel, maar wat is de realiteit?

- de extra wachtsporen van 800 m op L53 tussen Dendermonde en Baasrode: 2 jaar geleden werd met veel poeha het begin van de werken aangekondigd maar sindsdien is er nog niets gebeurd.
- de dringend nodige bijkomende lange sporen in de Waaslandhaven zijn er nog steeds niet, daarentegen wordt momenteel geïnvesteerd in de elektrificatie in kopsporen van 300 à 400 m lang waarvan de SO's zelf lieten weten dat het voor hen overbodig is
- de Scheldeterminal staat nog steeds niet op EBP, wat de bediening nodeloos tijdrovend en gecompliceerd maakt
- de bundel Lillo werd nogal kortzichtig grotendeels gedeëlektrificeerd en 2/3 van de sporen buiten dienst gesteld omdat het overslagbedrijf er een nieuwe installatie liet bouwen voor de export van suiker. Twee jaar veel minder vervoer wegens de ombouw en dus begint men op te breken. Nu is die terminal afgewerkt en wil de klant naargelang het seizoen 5 tot 10 treinen (bloktreinen!) per dag ontvangen. Oeps - gaat niet meer omdat men volgens jou "de vinger aan de pols" houdt bij het bedrijfsleven...

Ik ben er zeker van dat dergelijke voorbeelden in het hele land te vinden zijn. Er is dus nog wel wat werk aan de winkel om de virtuele goednieuwsshow om te zetten in de realiteit.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door JonasV91 »

DR-fan schreef: 04 mei 2023, 08:52
Shrek schreef: 03 mei 2023, 11:40 Helemaal juist. En voor dat soort treinen zijn investeringen in 750m sporen en extra elektrificaties belangrijk zodat de kostprijs van terminal tot terminal zo laag mogelijk is
Treinen van 750m ipv 600m laten rijden is voor de liefhebbers misschien minder interessant dan een goederentreintje van 5 wagonnetjes in één of ander boeregat, maar economisch en ecologisch gezien houdt het veel meer steek. Dat is dan ook het marsorder voor de toekomst.
Industriële centra als Kortrijk een boeregat noemen, nu ja :?

Wat de investeringen betreft heb ik toch wel wat opmerkingen. Jij vertelt hier de officiële stelling van Infrabel, maar wat is de realiteit?

- de extra wachtsporen van 800 m op L53 tussen Dendermonde en Baasrode: 2 jaar geleden werd met veel poeha het begin van de werken aangekondigd maar sindsdien is er nog niets gebeurd.
- de dringend nodige bijkomende lange sporen in de Waaslandhaven zijn er nog steeds niet, daarentegen wordt momenteel geïnvesteerd in de elektrificatie in kopsporen van 300 à 400 m lang waarvan de SO's zelf lieten weten dat het voor hen overbodig is
- de Scheldeterminal staat nog steeds niet op EBP, wat de bediening nodeloos tijdrovend en gecompliceerd maakt
- de bundel Lillo werd nogal kortzichtig grotendeels gedeëlektrificeerd en 2/3 van de sporen buiten dienst gesteld omdat het overslagbedrijf er een nieuwe installatie liet bouwen voor de export van suiker. Twee jaar veel minder vervoer wegens de ombouw en dus begint men op te breken. Nu is die terminal afgewerkt en wil de klant naargelang het seizoen 5 tot 10 treinen (bloktreinen!) per dag ontvangen. Oeps - gaat niet meer omdat men volgens jou "de vinger aan de pols" houdt bij het bedrijfsleven...

Ik ben er zeker van dat dergelijke voorbeelden in het hele land te vinden zijn. Er is dus nog wel wat werk aan de winkel om de virtuele goednieuwsshow om te zetten in de realiteit.
Er zit totaal geen toekomstvisie in Infrabel. Mijn persoonlijke opinie is dat de hele soep (overheden en hun bedrijven) eigenlijk een grote kanker zijn die behandeld moet worden.

Ik was lange tijd van mening, en, nog steeds dat de NMBS een topbedrijf kan zijn. Infrabel is in hetzelfde bedje ziek. Het is niet omdat er officieel een splitsing is, dat ze voordien al geen slachtoffer was van die uitgezaaide kanker.

We moeten meer goederen versturen over 't spoor maar Infrabel doet maar heel weinig om ervoor te zorgen dat dit mogelijk wordt.
Het is beangstigend welke non-visie er heerst, zowel bij de bedrijven als bij onze overheden.
't Zelfde voor reizigersvervoer.

Ik ben helemaal voorstander van het plan dat Integrato voorgesteld heeft. Maar we hebben noch het personeel, noch de treinen/capaciteit om het daadwerkelijk uit te voeren denk ik. Het zou net een prestigepunt zijn voor onze overheden mochten ze dat plan mogelijk maken. Ieder halfuur een trein met quasi gegarandeerde aansluitingen op de belangrijkere punten.

Ik ben absoluut voorstander voor maximaliseren goederen- en reizigersverkeer per spoor maar ergens zijn we op vlak van beleid zo fout bezig.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 04 mei 2023, 08:37 Je weet toch dat Tessenderlo ook bediend wordt in gespreid verkeer vanuit Antwerpen? Als die 5 extra wagens daar aankomen ligt een wereld aan bestemmingen voor hun open :wink: En zoals al aangehaald: uitwisselen van containers tussen twee treinen duurt niet lang. En wat de door jou ongewenste korte treinen betreft: ik kan je tientallen foto's laten zien van 600 tot 700 m lange containertreinen waarop hooguit 5 containers staan. Dan lijkt me een trein van 10 beladen wagens in gespreid verkeer nuttiger.
Alla, daar gaan we weer met van het onderwerp afwijken.
Maar goed, ik speel het spelletje even mee: de bediening Tessenderlo-Antwerpen rijdt onregelmatig en zeker niet alle dagen van de week. Daar is een 3e bedrijf dat regelmatige bediening wilt dus niets mee.
Anekdotische verhalen over containertreinen die bijna leeg zijn hebben geen enkele waarde. Ook lege wagons moeten vervoerd worden om vol terug te kunnen keren.
DR-fan schreef: 04 mei 2023, 08:37 Zeker als het richting Antwerpen of Luik moet. Maar je voorbeeld heeft een keerzijde: het is een heel gedoe om spoorwegverkeer mogelijk te maken en daar ligt een groot deel van het probleem. Wat ook niet helpt is de aansluiting van Meerhout via L207 met alle beperkingen vandien. Al 30 jaar geleden werd gesproken van een verbinding tussen Tessenderlo en Meerhout. Iemand nog iets gehoord van dat plan?
Wat zou in hemelsnaam het nut zijn van zo'n verbinding?
DR-fan schreef: 04 mei 2023, 08:37 Zowat de helft van de steen- en kalkgroeves langs de Maas om te beginnen. Zelfs de huisleveranciers van Infrabel worden van het net afgesloten (Lustin - staat vreemd genoeg wel nog op EBP).
Slecht voorbeeld, die worden net niet meer bediend omdat het volume veel te klein was. Als een groeve genoeg produceert komen er wel treinen hoor.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 04 mei 2023, 08:52 Wat de investeringen betreft heb ik toch wel wat opmerkingen. Jij vertelt hier de officiële stelling van Infrabel, maar wat is de realiteit?

- de extra wachtsporen van 800 m op L53 tussen Dendermonde en Baasrode: 2 jaar geleden werd met veel poeha het begin van de werken aangekondigd maar sindsdien is er nog niets gebeurd.
- de dringend nodige bijkomende lange sporen in de Waaslandhaven zijn er nog steeds niet, daarentegen wordt momenteel geïnvesteerd in de elektrificatie in kopsporen van 300 à 400 m lang waarvan de SO's zelf lieten weten dat het voor hen overbodig is
- de Scheldeterminal staat nog steeds niet op EBP, wat de bediening nodeloos tijdrovend en gecompliceerd maakt
- de bundel Lillo werd nogal kortzichtig grotendeels gedeëlektrificeerd en 2/3 van de sporen buiten dienst gesteld omdat het overslagbedrijf er een nieuwe installatie liet bouwen voor de export van suiker. Twee jaar veel minder vervoer wegens de ombouw en dus begint men op te breken. Nu is die terminal afgewerkt en wil de klant naargelang het seizoen 5 tot 10 treinen (bloktreinen!) per dag ontvangen. Oeps - gaat niet meer omdat men volgens jou "de vinger aan de pols" houdt bij het bedrijfsleven...

Ik ben er zeker van dat dergelijke voorbeelden in het hele land te vinden zijn. Er is dus nog wel wat werk aan de winkel om de virtuele goednieuwsshow om te zetten in de realiteit.
-De sporen aan Baasrode gaan er zeker komen, dat is immers een noodzaak om die goederentreinen van 750m van Zeebrugge richting Duitsland te kunnen laten rijden. Dat is een vraag van de industrie waar Infrabel dan ook op in gaat (en veel sneller dan de Europese verplichtingen hierrond).
-In de beseining van de terminals en uitbreiding van de Waaslandhaven wordt geïnvesteerd. Alleen zijn dit natuurlijk uitgebreide en dure werken waarvan de financiering maar mondjesmaat binnenkomt, maar het komt er wel. Dit zijn immers wèl nuttige investeringen.
-De details van dit ken ik niet, maar als de operatoren aangeven dat er daar veel traffiek komt, komt dat allemaal wel in orde.

Ik ben blij dat je het eindelijk hebt over relevante zaken die ook echt voor meer spoortraffiek zorgen. Dit zijn de punten waar er vraag is naar meer capaciteit en er bij de bouw van de infra dus ook gebruik gemaakt van gemaakt zal worden. 5 tot 10 bloktreinen per dag, dat zijn de getallen waar we over spreken om relevant te zijn. Die 5 containertjes naar Tessenderlo zijn dat niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

JonasV91 schreef: 13 mei 2023, 01:14 Er zit totaal geen toekomstvisie in Infrabel. Mijn persoonlijke opinie is dat de hele soep (overheden en hun bedrijven) eigenlijk een grote kanker zijn die behandeld moet worden.

Ik was lange tijd van mening, en, nog steeds dat de NMBS een topbedrijf kan zijn. Infrabel is in hetzelfde bedje ziek. Het is niet omdat er officieel een splitsing is, dat ze voordien al geen slachtoffer was van die uitgezaaide kanker.

We moeten meer goederen versturen over 't spoor maar Infrabel doet maar heel weinig om ervoor te zorgen dat dit mogelijk wordt.
Het is beangstigend welke non-visie er heerst, zowel bij de bedrijven als bij onze overheden.
't Zelfde voor reizigersvervoer.

Ik ben helemaal voorstander van het plan dat Integrato voorgesteld heeft. Maar we hebben noch het personeel, noch de treinen/capaciteit om het daadwerkelijk uit te voeren denk ik. Het zou net een prestigepunt zijn voor onze overheden mochten ze dat plan mogelijk maken. Ieder halfuur een trein met quasi gegarandeerde aansluitingen op de belangrijkere punten.

Ik ben absoluut voorstander voor maximaliseren goederen- en reizigersverkeer per spoor maar ergens zijn we op vlak van beleid zo fout bezig.
Oeioei, wat een verzuring :wink:
Er is zeker wel een toekomstvisie en die zit heel goed in elkaar. Het enige probleem is dat er geen geld is om de grootste investeringen te doen. Treinen verlengen en tonnages verhogen is leuk, maar er moeten ook gewoon meer treinen kunnen rijden en daarvoor is die tweede havenontsluiting onontbeerlijk. Alleen... er is geen geld.
Wat je met de kanker bedoelt is mij dan ook helemaal niet duidelijk. Wat zou jij dan anders doen met het beschikbare geld?

Over Integrato hebben we elders een andere discussie lopen: viewtopic.php?f=5&t=15606 daar heb ik uitgelegd waarom dat hele plan ook maar en luchtbel is die je zo kan doorprikken.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 13 mei 2023, 17:25 Over Integrato hebben we elders een andere discussie lopen: viewtopic.php?f=5&t=15606 daar heb ik uitgelegd waarom dat hele plan ook maar en luchtbel is die je zo kan doorprikken.
Kun je ook schrijven zonder te doen alsof je de waarheid in pacht hebt?

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3512
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door jan_olieslagers »

Tsja, verzuring is ook niet alles he... Keuze tussen pest en cholera, of zoiets daaromtrent?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 13 mei 2023, 17:35
Shrek schreef: 13 mei 2023, 17:25 Over Integrato hebben we elders een andere discussie lopen: viewtopic.php?f=5&t=15606 daar heb ik uitgelegd waarom dat hele plan ook maar en luchtbel is die je zo kan doorprikken.
Kun je ook schrijven zonder te doen alsof je de waarheid in pacht hebt?

Groetjes,
Rian
Als je het niet eens bent kan je altijd in het betreffende topic uitleggen waarom.
Plaats reactie