"Biertrein" Jupille-Ninove

Alles over goederenvervoer in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
Steve schreef:En al die uitgebroken infrastructuur die wél nog af en toe gebruikt wordt en uitermate handig kan zijn bij storingen, daar wordt niet over gesproken?
Eens uitgebroken kan je ze niet meer gebruiken he :wink:
Bovendien kunnen van die industriële aansluitingen quasi nooit helpen bij een storing, dus hebben ze echt geen meerwaarde indien de klant ze niet gebruikt.
En toch maar weer handig om het onderwerp heengefietst... :lol:
Eimai
Berichten: 793
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Eimai »

Shrek schreef:openstreetmap is nu niet bepaald een betrouwbare bron...
In dit geval is de aansluiting nog maar tien dagen officieel in dienst, 't duurt even voor kaarten up to date worden hé :-)
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door jan_olieslagers »

Ha daar ben je dan Eimai, ik vroeg me al af hoe lang het duurde :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door gysev »

Shrek schreef:Eens uitgebroken kan je ze niet meer gebruiken he :wink:
En dat is net het probleem: wat vandaag geen nut heeft, kan dat morgen wel hebben. Zolang die bedrijven bestaan kan je dus maar beter niet te veel infrastructuur definitief vernietigen. Ik kan me niet voorstellen dat een toegangsweg naar een bedrijvenpark wordt opgebroken of versmald omdat er "te weinig" vrachtwagens rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

gysev schreef:
Shrek schreef:Eens uitgebroken kan je ze niet meer gebruiken he :wink:
En dat is net het probleem: wat vandaag geen nut heeft, kan dat morgen wel hebben. Zolang die bedrijven bestaan kan je dus maar beter niet te veel infrastructuur definitief vernietigen. Ik kan me niet voorstellen dat een toegangsweg naar een bedrijvenpark wordt opgebroken of versmald omdat er "te weinig" vrachtwagens rijden.
Het grote verschil is natuurlijk dat je een weg 30 jaar kan laten liggen zonder er naar om te kijken. Een spoorweg moet je intensief onderhouden of het wordt gevaarlijk voor het gedeelte waar nog wel treinen over rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

Steve schreef:
Shrek schreef:
Steve schreef:En al die uitgebroken infrastructuur die wél nog af en toe gebruikt wordt en uitermate handig kan zijn bij storingen, daar wordt niet over gesproken?
Eens uitgebroken kan je ze niet meer gebruiken he :wink:
Bovendien kunnen van die industriële aansluitingen quasi nooit helpen bij een storing, dus hebben ze echt geen meerwaarde indien de klant ze niet gebruikt.
En toch maar weer handig om het onderwerp heengefietst... :lol:
Nee ik snap de vraag gewoon niet. Je hebt het over opgebroken infra die toch gebruikt wordt, hoe kan zoiets?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
Steve schreef:
Shrek schreef: Eens uitgebroken kan je ze niet meer gebruiken he :wink:
Bovendien kunnen van die industriële aansluitingen quasi nooit helpen bij een storing, dus hebben ze echt geen meerwaarde indien de klant ze niet gebruikt.
En toch maar weer handig om het onderwerp heengefietst... :lol:
Nee ik snap de vraag gewoon niet. Je hebt het over opgebroken infra die toch gebruikt wordt, hoe kan zoiets?
Ik heb het over de vele wissels en wijksporen (dus geen ongebruikte industrieaansluitingen) die overal te lande vaak vrij geruisloos verwijderd worden de laatste jaren... wat in sommige gevallen ongetwijfeld gerechtvaardigd is maar in andere gevallen de flexibiliteit bij incidenten en storingen danig vermindert.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

Steve schreef:
Shrek schreef:
Steve schreef: En toch maar weer handig om het onderwerp heengefietst... :lol:
Nee ik snap de vraag gewoon niet. Je hebt het over opgebroken infra die toch gebruikt wordt, hoe kan zoiets?
Ik heb het over de vele wissels en wijksporen (dus geen ongebruikte industrieaansluitingen) die overal te lande vaak vrij geruisloos verwijderd worden de laatste jaren... wat in sommige gevallen ongetwijfeld gerechtvaardigd is maar in andere gevallen de flexibiliteit bij incidenten en storingen danig vermindert.
Ah ok, maar dat was helemaal het onderwerp niet van deze topic. Zie viewtopic.php?f=43&t=7901&start=540 zou ik dan zeggen :wink:
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Paul »

Tim schreef:Een lijnnummer heeft die niet meer, is een gewone aansluiting.
ik vraag me zelfs af waarom die ooit een lijnnummer gehad heeft.
Een industrielijn met een nummer, die opgenomen is in de netverklaring van Infrabel, is volgens mij een lijn die door de NMBS of Infrabel werd aangelegd en door Infrabel wordt onderhouden. Een privé-industrieaansluiting daarentegen krijgt geen nummer en is op kosten van het bedrijf.
Lijn 280, in dienst genomen in 1984, liep naar 'Industriezone Stad' en was dus bedoeld voor meerdere mogelijke klanten. Welk bedrijf of welke bedrijven of klanten daar effectief gebruik van hebben gemaakt, weet ik niet.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door gysev »

Shrek schreef:Het grote verschil is natuurlijk dat je een weg 30 jaar kan laten liggen zonder er naar om te kijken. Een spoorweg moet je intensief onderhouden of het wordt gevaarlijk voor het gedeelte waar nog wel treinen over rijden.
Niet noodzakelijk. De sporen laten liggen volstaat om bij een nieuwe vervoersvraag relatief snel alles weer in dienst te nemen. Ninove is daar het perfecte voorbeeld van. Indien L280 zou zijn opgebroken, is het nog maar de vraag of er een nieuwe aansluiting zou zijn gekomen. Een nieuwbouw is niet alleen zeer duur, je zit ook met bouwaanvragen, onteigeningen, milieu-eisen en de helaas onvermijdelijke NIMBY's. Een ongebruikte spoorlijn blijft een spoorlijn en kan zonder veel juridische poespas heropend worden. Zie bv L147 tussen Fleurus en Auvelais: alles lag er nog, wat de heropening sterk vereenvoudigd heeft.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

gysev schreef:
Shrek schreef:Het grote verschil is natuurlijk dat je een weg 30 jaar kan laten liggen zonder er naar om te kijken. Een spoorweg moet je intensief onderhouden of het wordt gevaarlijk voor het gedeelte waar nog wel treinen over rijden.
Niet noodzakelijk. De sporen laten liggen volstaat om bij een nieuwe vervoersvraag relatief snel alles weer in dienst te nemen. Ninove is daar het perfecte voorbeeld van. Indien L280 zou zijn opgebroken, is het nog maar de vraag of er een nieuwe aansluiting zou zijn gekomen. Een nieuwbouw is niet alleen zeer duur, je zit ook met bouwaanvragen, onteigeningen, milieu-eisen en de helaas onvermijdelijke NIMBY's. Een ongebruikte spoorlijn blijft een spoorlijn en kan zonder veel juridische poespas heropend worden. Zie bv L147 tussen Fleurus en Auvelais: alles lag er nog, wat de heropening sterk vereenvoudigd heeft.
Maar zo gebeurt het ook he. Infrabel doet vooral grote winst met de aansluitwissel op het hoofdspoor uit te breken. Wat verderop ligt kan nog tientallen jaren liggen wegrotten, daar is geen haast bij.
Voor de spoorlijn richting Etalle is dergelijk scenario ook voorzien: de aansluitwissel in Marbehan wordt binnenkort uitgebroken maar de lijn zelf blijft gewoon behouden voor het geval ooit...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Bibke »

Shrek schreef:
gysev schreef:
Shrek schreef:Het grote verschil is natuurlijk dat je een weg 30 jaar kan laten liggen zonder er naar om te kijken. Een spoorweg moet je intensief onderhouden of het wordt gevaarlijk voor het gedeelte waar nog wel treinen over rijden.
Niet noodzakelijk. De sporen laten liggen volstaat om bij een nieuwe vervoersvraag relatief snel alles weer in dienst te nemen. Ninove is daar het perfecte voorbeeld van. Indien L280 zou zijn opgebroken, is het nog maar de vraag of er een nieuwe aansluiting zou zijn gekomen. Een nieuwbouw is niet alleen zeer duur, je zit ook met bouwaanvragen, onteigeningen, milieu-eisen en de helaas onvermijdelijke NIMBY's. Een ongebruikte spoorlijn blijft een spoorlijn en kan zonder veel juridische poespas heropend worden. Zie bv L147 tussen Fleurus en Auvelais: alles lag er nog, wat de heropening sterk vereenvoudigd heeft.
Maar zo gebeurt het ook he. Infrabel doet vooral grote winst met de aansluitwissel op het hoofdspoor uit te breken. Wat verderop ligt kan nog tientallen jaren liggen wegrotten, daar is geen haast bij.
Voor de spoorlijn richting Etalle is dergelijk scenario ook voorzien: de aansluitwissel in Marbehan wordt binnenkort uitgebroken maar de lijn zelf blijft gewoon behouden voor het geval ooit...
Is ook zo gebeurd met de wissel naar Overpelt-Werkplaatsen. De wissel ligt er zelfs nog steeds naast voor het geval die terug moet geplaatst worden.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Asterix »

Maar zorgt men dan ook voor het tijdig verwijderen van beplanting en het in redelijke staat houden van het spoor voor het geval dat....
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Bibke »

Asterix schreef:Maar zorgt men dan ook voor het tijdig verwijderen van beplanting en het in redelijke staat houden van het spoor voor het geval dat....
Neen, dat gebeurt daar niet maar heeft ook maar weinig zin want er is geen enkele zekerheid dat het terug in dienst komt.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door b-loc »

Paul schreef:
Tim schreef:Een lijnnummer heeft die niet meer, is een gewone aansluiting.
ik vraag me zelfs af waarom die ooit een lijnnummer gehad heeft.
Een industrielijn met een nummer, die opgenomen is in de netverklaring van Infrabel, is volgens mij een lijn die door de NMBS of Infrabel werd aangelegd en door Infrabel wordt onderhouden. Een privé-industrieaansluiting daarentegen krijgt geen nummer en is op kosten van het bedrijf.
Lijn 280, in dienst genomen in 1984, liep naar 'Industriezone Stad' en was dus bedoeld voor meerdere mogelijke klanten. Welk bedrijf of welke bedrijven of klanten daar effectief gebruik van hebben gemaakt, weet ik niet.
Onder andere de galvanisatie in Ninove gebruikte in die tijd de toenmalige L280. Deze was 2,1km lang.
Plaats reactie