"Biertrein" Jupille-Ninove

Alles over goederenvervoer in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

"Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door jan_olieslagers »

cfr. http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.3001862 Tot 5000 vrachtwagens minder, per jaar, van Jupille naar Ninove, zogezegd.

Deze lastigaard kan niet laten zich af te vragen:
* waarom dat bier dan niet in Leuven wordt gebrouwen (of is het "gebrouwd"?) en dan van daaruit wordt verstuurd - heel wat korter dan vanuit Jupille, als men dan toch de ecologische voetafdruk wil beperken;
* het zou misschien zelfs per binnenschip kunnen, zowel uit Leuven als uit Jupille, al zullen het geen grote binnenschepen zijn die tot in Ninove geraken;
* waarop wacht de brouwerij van Haacht - die toch maar VLAK langs het spoor ligt - om haar eigen biertreinen uit te zenden naar de vier windstreken?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef:cfr. http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.3001862 Tot 5000 vrachtwagens minder, per jaar, van Jupille naar Ninove, zogezegd.

Deze lastigaard kan niet laten zich af te vragen:
* waarom dat bier dan niet in Leuven wordt gebrouwen (of is het "gebrouwd"?) en dan van daaruit wordt verstuurd - heel wat korter dan vanuit Jupille, als men dan toch de ecologische voetafdruk wil beperken;
* het zou misschien zelfs per binnenschip kunnen, zowel uit Leuven als uit Jupille, al zullen het geen grote binnenschepen zijn die tot in Ninove geraken;
* waarop wacht de brouwerij van Haacht - die toch maar VLAK langs het spoor ligt - om haar eigen biertreinen uit te zenden naar de vier windstreken?
* Om de productiekosten laag te houden lijkt het mij vrij logisch dat ze alle jupiler op één plaats wil brouwen. Bovendien zit Leuven eigenlijk al op het maximum van zijn capaciteit.
* Een binnenschip is voor stukgoed niet geschikt, het kan immers veel gewicht vervoeren maar niet heel veel volume. Voor bierbakken die voor het grootste deel uit lucht bestaan is een schip eigenlijk heel inefficiënt.
* Haacht had ooit een goederenkoer waar bier verladen werd! Maar in tegenstelling tot Jupille zijn alle installaties daar verdwenen in de loop der tijd. Opnieuw aanleggen is altijd mogelijk, maar de kosten zullen veel hoger zijn. Bovendien is Haacht zelf al veel centraler gelegen in het land en is de afzet van Primus eerder regionaal gericht, waardoor de vervoersvraag daar vele malen kleiner is.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Tim »

Hopelijk volgen meer bedrijven dit voorbeeld, ik denk dan aan de fabriek van Valvert die perfect weer watertreinen kan inleggen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Asterix »

Tim schreef:Hopelijk volgen meer bedrijven dit voorbeeld, ik denk dan aan de fabriek van Valvert die perfect weer watertreinen kan inleggen.
Anderzijds heeft Ivarem zijn project rond meer afvaltreinen vanuit Muizen uitgesteld omdat ze twijfelen over de kwaliteit van de dienstverlening (vaak vertragingen, verkeerde rangeringen).
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Asterix »

jan_olieslagers schreef: * waarom dat bier dan niet in Leuven wordt gebrouwen (of is het "gebrouwd"?) en dan van daaruit wordt verstuurd - heel wat korter dan vanuit Jupille, als men dan toch de ecologische voetafdruk wil beperken;
AB InBev heeft enkele jaren geleden geëxperimenteerd met een reorganisatie van de productie maar was daar absoluut niet tevreden over. Blijkbaar hangt de kwaliteit van bier af van een samenspel tussen de kwaliteit van het lokale leidingwater met de machinerie die er staat en nog de kennis van het personeel. Het is dus blijkbaar niet evident om zomaar naar een andere regio over te hevelen omdat je dan speelt met de kwaliteit van het bier. Iets met een oude boom en verplanten
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Steven »

Er zijn zelfs bieren die je nergens anders kan maken, denk maar aande Kriek Lambik in Brussel, dat heeft dan te maken met welke bacteriën er zich in de lucht bevinden. Zo zie je maar dat het niet altijd even simpel is om dingen zomaar even snel te willen aanpassen.
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef:cfr. http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.3001862 Tot 5000 vrachtwagens minder, per jaar, van Jupille naar Ninove, zogezegd.

Deze lastigaard kan niet laten zich af te vragen:
* waarom dat bier dan niet in Leuven wordt gebrouwen (of is het "gebrouwd"?) en dan van daaruit wordt verstuurd - heel wat korter dan vanuit Jupille, als men dan toch de ecologische voetafdruk wil beperken;
* het zou misschien zelfs per binnenschip kunnen, zowel uit Leuven als uit Jupille, al zullen het geen grote binnenschepen zijn die tot in Ninove geraken;
* waarop wacht de brouwerij van Haacht - die toch maar VLAK langs het spoor ligt - om haar eigen biertreinen uit te zenden naar de vier windstreken?
Leuven is Stella Artois,Jupiler Is Jupiler. Ze hebben enkele jaren geleden Hoegaarden,Leffe e.a. Overgebracht naar Jupiler en Hoegaarden gesloten. Resultaat,daar alles door dezelfde leidingen stroomde kregen Ze deze niet genoeg gedesinfecteerd na de passage van Hoegaarden,en alle andere bieren bleken slecht. Al Het oude personeel uit Hoegaarden moest terug komen om De brouwerij terug op te starten,ondanks Ze enkele maanden werden bedankt voor bewijzen dienst en met Ontslagpremie. De smaak van bier hangt af van Het grondwater of De bactérien zoals De Zenius bacterie In De Zenevalei
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door jan_olieslagers »

@nighTtraiN: er lijkT iets looS te zijN met uW hoofDletterS - en steek het aub niet op uw materiaal - met alle materiaal moet men weten om te gaan zoals iedere cheminot kan en zal bevestigen...

Dat gezegd zijnde: inderdaad lijkt het niet zo simpel een brouwactiviteit te herlocaliseren. De poging om de brouwerij in Hoegaarden te sluiten is op een fiasco uitgedraaid, herinnerde ik me intussen ook al. En dat de spontane gisting afhankelijk is van plaatselijke bacteriologie dat is algemeen geweten, jawel. Maar dat de kwasi-industriële pils zozeer afhankelijk zou zijn van plaatselijke omstandigheden daar heb ik toch mijn vragen bij.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Papanero »

De Biertrein Jupille-Ninove zou 3x per week rijden.
Weet iemand wanneer ?
En via welk traject ? Leuven-Schaarbeek-Bockstael-Denderleeuw ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

Papanero schreef:De Biertrein Jupille-Ninove zou 3x per week rijden.
Weet iemand wanneer ?
En via welk traject ? Leuven-Schaarbeek-Bockstael-Denderleeuw ?
Is het wel een aparte trein? Hangen ze niet gewoon enkele wagons achter de gewone gent-ninove?
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef:@nighTtraiN: er lijkT iets looS te zijN met uW hoofDletterS - en steek het aub niet op uw materiaal - met alle materiaal moet men weten om te gaan zoals iedere cheminot kan en zal bevestigen...

Dat gezegd zijnde: inderdaad lijkt het niet zo simpel een brouwactiviteit te herlocaliseren. De poging om de brouwerij in Hoegaarden te sluiten is op een fiasco uitgedraaid, herinnerde ik me intussen ook al. En dat de spontane gisting afhankelijk is van plaatselijke bacteriologie dat is algemeen geweten, jawel. Maar dat de kwasi-industriële pils zozeer afhankelijk zou zijn van plaatselijke omstandigheden daar heb ik toch mijn vragen bij.
Het is Inderdaad de instelling van mijn taalcorrector,die staat op Frans,zou nu moeten op arabisch staan. En ik steek me op de moeite om op 1 van de 3 corrector vakjes van De ipad te drukken,dit remt me in de schrijfelan..
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Asterix »

Jan, het leidingwater kan je niet veranderen of je zou vele liters dagelijks moeten aanvoeren. De machinerie is ook niet zomaar te vervangen.
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef:@nighTtraiN: er lijkT iets looS te zijN met uW hoofDletterS - en steek het aub niet op uw materiaal - met alle materiaal moet men weten om te gaan zoals iedere cheminot kan en zal bevestigen...

Dat gezegd zijnde: inderdaad lijkt het niet zo simpel een brouwactiviteit te herlocaliseren. De poging om de brouwerij in Hoegaarden te sluiten is op een fiasco uitgedraaid, herinnerde ik me intussen ook al. En dat de spontane gisting afhankelijk is van plaatselijke bacteriologie dat is algemeen geweten, jawel. Maar dat de kwasi-industriële pils zozeer afhankelijk zou zijn van plaatselijke omstandigheden daar heb ik toch mijn vragen bij.
Inderdaad een gewone type pils of "lager " brouwen is technisch moeilijker dan een hoge gisting bier. Over smaken kan men discuteren, dus van de samenstelling en grondstoffen. Maar alles is industrieel of kan als industrieel aanzien worden. Als mijn vrouw appelen bij De rode kool doet Is dit ook een industrieel chemisch proces.
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef:@nighTtraiN: er lijkT iets looS te zijN met uW hoofDletterS - en steek het aub niet op uw materiaal - met alle materiaal moet men weten om te gaan zoals iedere cheminot kan en zal bevestigen...


Ik heb de keuze tussen een Franse ipad of dit qwerty clavier
Bijlagen
IMG_3166.JPG
Laatst gewijzigd door nighttrain op 14 jun 2017, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door jan_olieslagers »

[[off-topic]]
Ik heb de keuken tussen
hm, ik wil me vooral niet bemoeien met uw KEUKEN - de rest van uw gekriebel zal ik ook niet al te ernstig meer nemen, vrees ik. Leren schrijven, vriendeken!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie