"Biertrein" Jupille-Ninove

Alles over goederenvervoer in België.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door dentheo »

Bibke schreef:
Is ook zo gebeurd met de wissel naar Overpelt-Werkplaatsen. De wissel ligt er zelfs nog steeds naast voor het geval die terug moet geplaatst worden.[/quote]

Lijkt mij een goed systeem zo hou je de deur op een "kier" ...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

https://vrtnws.be/p.APOQN0JM4

De biertrein is een stille dood gestorven. Misschien maar logisch, de hoeveelheden die één enkele klant van specifiek Bressoux naar specifiek Ninove kan brengen zijn gewoon te klein om nuttig te zijn. De schaarse spoorcapaciteit kan beter gebruikt worden dan voor dit soort grapjes.

Bedenking: als je van Bressoux naar Ninove gaat, ben je dan al niet meer dan de helft van 's lands Delhaizes gepasseerd? Misschien kunnen er al veel vrachtwagens van de weg als Delhaize zijn distributie wat logischer maakt en vrachtwagenkm centraal stelt (ipv de processen in de magazijnen).
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door jan_olieslagers »

Shrek schreef: 05 apr 2023, 21:55 https://vrtnws.be/p.APOQN0JM4

De biertrein is een stille dood gestorven. Misschien maar logisch, de hoeveelheden die één enkele klant van specifiek Bressoux naar specifiek Ninove kan brengen zijn gewoon te klein om nuttig te zijn. De schaarse spoorcapaciteit kan beter gebruikt worden dan voor dit soort grapjes.

Bedenking: als je van Bressoux naar Ninove gaat, ben je dan al niet meer dan de helft van 's lands Delhaizes gepasseerd? Misschien kunnen er al veel vrachtwagens van de weg als Delhaize zijn distributie wat logischer maakt en vrachtwagenkm centraal stelt (ipv de processen in de magazijnen).
Ja, dat is wel een afknapper van belang. Mij ergert bovenal het "m-as-tu-vu"-gehalte van de persfoto. Toch ook eventjes wat vragen stellen:
We hebben toen altijd gezegd dat we het zouden evalueren en bereid waren om een kleine meerprijs te betalen ten opzichte van vrachtvervoer. Maar het bleek toch een flink stuk duurder. Bovendien bleek de trein ook veel minder flexibel."
Hoe kan het dat de trein duurder is, en niet zomaar een beetje want daar wilde men nog wel over klappen, blijkbaar, ondanks de veelgeroemde "economy of scale" ?
En kan een goederentrein dan echt niet soepeler? Zelfs bij nachte geen extra rijpadje meer vrij te foefelen?

Maar dat de trafiek voorbij Brussel moest gaan dat lijkt me wel essentieel - de Brusselse ringsnelweg is de flessenhals van het Belgische wegennet net zoals L0 de flessenhals is van het spoornetwerk. Het vermijden van die Brusselse ringsnelweg was DE pro-factor voor dit verhaal.

Overigens kan ik niet laten me af te vragen hoe men reeds na een enkele rit - met vooral publicitaire oogmerken, commercieel en politiek - reeds heeft vastgesteld dat het te duur en te rigide was. Ik zou verwachten dat men de boel enkele maanden of een jaartje liet draaien, en dan een evaluatie opmaakte, maar blijkbaar lag deze reeds bij voorbaat vast.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
DR-fan
Berichten: 530
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door DR-fan »

Het grootste nadeel was dat de brouwerij geen spooraansluiting heeft en dat je dus al met vrachtwagens moet pendelen naar Bressoux. Wat die "te kleine" spoorcapaciteit betreft, sorry: dat is onzin. Die capaciteitsproblemen zijn er alleen maar omdat Infrabel de laatste tien jaar als een gek wijksporen is beginnen opbreken. Zelfgemaakte problemen dus.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 06 apr 2023, 09:11 Het grootste nadeel was dat de brouwerij geen spooraansluiting heeft en dat je dus al met vrachtwagens moet pendelen naar Bressoux. Wat die "te kleine" spoorcapaciteit betreft, sorry: dat is onzin. Die capaciteitsproblemen zijn er alleen maar omdat Infrabel de laatste tien jaar als een gek wijksporen is beginnen opbreken. Zelfgemaakte problemen dus.
Niks onzin. Als elk bedrijf voor 3 wagons een aparte trein inlegt moet elke hoofdlijn viersporig worden. Dit is gewoon niet het soort transport waar spoorvervoer voor dient.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Tim »

Ik weet niet of het waar is maar ik had indertijd gehoord dat die testtrein nodig was om de aansluiting in Ninove te behouden. Anders zou Infrabel de wissel verwijderd hebben. Nu, na dit artikel denk ik dat dit toch niet lang meer zal duren...
DR-fan
Berichten: 530
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 06 apr 2023, 10:01
DR-fan schreef: 06 apr 2023, 09:11 Het grootste nadeel was dat de brouwerij geen spooraansluiting heeft en dat je dus al met vrachtwagens moet pendelen naar Bressoux. Wat die "te kleine" spoorcapaciteit betreft, sorry: dat is onzin. Die capaciteitsproblemen zijn er alleen maar omdat Infrabel de laatste tien jaar als een gek wijksporen is beginnen opbreken. Zelfgemaakte problemen dus.
Niks onzin. Als elk bedrijf voor 3 wagons een aparte trein inlegt moet elke hoofdlijn viersporig worden. Dit is gewoon niet het soort transport waar spoorvervoer voor dient.
Niemand heeft het over 3 wagens maar over een complete trein. Bovendien bestaat er zoiets als gespreid verkeer. We horen overal dat er meer goederen per spoor vervoerd moeten worden en zelfs je geliefde werkgever beweert dat te ondersteunen. Verder capaciteit afbouwen is dan misschien niet de beste strategie.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 06 apr 2023, 10:43 Niemand heeft het over 3 wagens maar over een complete trein. Bovendien bestaat er zoiets als gespreid verkeer. We horen overal dat er meer goederen per spoor vervoerd moeten worden en zelfs je geliefde werkgever beweert dat te ondersteunen. Verder capaciteit afbouwen is dan misschien niet de beste strategie.
Moest het een complete trein zijn was het wel de moeite, maar dat was veel te veel capaciteit voor hetgeen nodig was.
Er moeten inderdaad meer goederen per spoor vervoerd worden, maar dat gaat bijna alleen maar over internationaal vervoer. Er is niemand die pleit voor lokale goederentreintjes zoals ze 100 jaar geleden reden. Het zijn de internationale vrachtwagens die van de weg moeten, niet de vrachtwagen die 3 dorpen verder gaat leveren.
Dit wil zeggen dat bundeltjes in lokale industrieterreinen geen nut meer hebben maar dat er in de plaats moet geïnvesteerd worden in overslaglocaties en bundels in de havens. Daar zit het groeipotentieel, dat zit niet in Ninove. Afbreken dus die bundel in Ninove en bijbouwen in Gent, Zeebrugge en Antwerpen.
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door pietje »

is die bierbrouwerij dan de enige industriële activiteit in Ninove?
Voor mij moeten niet alleen de internationaal rijdende vrachtwagens verminderd worden, maar het zou ook een goed idee zijn om niet alleen in de grote havens overslagcapaciteit te voorzien.
Daarvoor heb je uiteraard geen hele goederenbundel nodig. Met een wijkspoor, een ruimte om wat containers te stapelen en 1 of meerdere machines om dat te doen, komen we al ergens.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je zoiets in elke KMO-zone moet voorzien, maar in een industriegebied waar enkele honderden vrachtwagens per dag rijden, moet zoiets toch ook mogelijk zijn. Geen idee of dat voor Ninove van toepassing is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 06 apr 2023, 11:03 Met een wijkspoor, een ruimte om wat containers te stapelen en 1 of meerdere machines om dat te doen, komen we al ergens.
Het probleem is dat "ergens" niet goed genoeg is. Bedrijven hebben productieschema's en werken doorgaans just-in-time. De meeste bedrijven hebben niets aan een plek die maar één keer per week bediend wordt maar hebben wel te weinig omzet om frequenter te bedienen.
Daarom dat verschillende goederenoperatoren ook zo inzetten op hogere frequenties, Lineas naar bijvoorbeeld Polen, BLS met de Ambrogio, SNCF Fret naar Frankrijk,... Alleen zijn dat gecombineerde goederen van meerdere bedrijven, dan is het allemaal wel de moeite waard.
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door pietje »

Daarom dat ik dus al zei: je moet niet alleen focussen op de heel grote afstanden, maar ook moet denken aan kortere afstanden, net als in de binnenvaart meer en meer het geval is.
In een industriepark waar dagelijks een paar honderd vrachtwagens vertrekken, moet ook gekeken worden naar hoe men dat aantal eventueel wat kan verminderen.
Als daar dagelijks meerdere treinen passeren om telkens pakweg 10 containers te lossen en terug te laden, kunnen we de druk op de wegen ook wat verminderen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 06 apr 2023, 16:12 Daarom dat ik dus al zei: je moet niet alleen focussen op de heel grote afstanden, maar ook moet denken aan kortere afstanden, net als in de binnenvaart meer en meer het geval is.
In een industriepark waar dagelijks een paar honderd vrachtwagens vertrekken, moet ook gekeken worden naar hoe men dat aantal eventueel wat kan verminderen.
Als daar dagelijks meerdere treinen passeren om telkens pakweg 10 containers te lossen en terug te laden, kunnen we de druk op de wegen ook wat verminderen.
Pakweg 10 containers per trein is veel te weinig. Dat soort aantallen moet je combinant- of Ambrogiogewijze eerst centraliseren voor je ze op de trein zet.
(Tenzij je in een haven zit met rangeerstation).
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 06 apr 2023, 16:20
pietje schreef: 06 apr 2023, 16:12 Daarom dat ik dus al zei: je moet niet alleen focussen op de heel grote afstanden, maar ook moet denken aan kortere afstanden, net als in de binnenvaart meer en meer het geval is.
In een industriepark waar dagelijks een paar honderd vrachtwagens vertrekken, moet ook gekeken worden naar hoe men dat aantal eventueel wat kan verminderen.
Als daar dagelijks meerdere treinen passeren om telkens pakweg 10 containers te lossen en terug te laden, kunnen we de druk op de wegen ook wat verminderen.
Pakweg 10 containers per trein is veel te weinig. Dat soort aantallen moet je combinant- of Ambrogiogewijze eerst centraliseren voor je ze op de trein zet.
(Tenzij je in een haven zit met rangeerstation).
Niemand zegt dat op die trein maar 10 containers staan, het mag er eentje zijn die 50 containers of meer kan vervoeren en die een ritje maakt via enkele stopplaatsen waar telkens wat gelost en/of geladen wordt.
Dat is zo met de containerschepen op de binnenvaart ook.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door jan_olieslagers »

Dit is gewoon niet het soort transport waar spoorvervoer voor dient.
Dit is niet het soort transport waar spoorvervoer vandaag voor dient. Tot zover akkoord. Eventjes kijken naar morgen?
Morgen moet het spoor een groter aandeel hebben in het goederenvervoer dan vandaag.
Er moeten dus ofwel nieuwe afnemers gevonden worden voor de bestaande diensten, ofwel moeten er nieuwe diensten worden aangeboden.

Nieuwe afnemers vinden wordt niet zo simpel als men geen nieuwe condities kan aanbieden. Al wie aan de huidige condities best af is met de trein, die maakt daar reeds vandaag ook inderdaad gebruik van.

Nieuwe diensten aanbieden is inderdaad niet zo simpel, de spoorcapaciteit is nu eenmaal beperkt, vele lijnen zitten krobbedevol, zowel overdag als bij nachte. Gelukkig zijn er een aantal lijnen die sowieso viersporig worden gemaakt, met dank aan de GEN-budgetten. Die extra capaciteit is er gekomen om overdag reizigerstreinen te laten bollen, maar kan 's nachts dienen voor extra rijpaden voor vrachtvervoer.

Bovenal dient er paal en perk gesteld aan wat soms overkomt als "blinde" woede tot sluiting van stationnetjes en afbraak van (wijk)sporen en wissels. Daarmee schiet het spoorbedrijf zijn eigen toekomst aan flarden. Zoals ik reeds eerder stelde: wie wil groeien moet beginnen met niet verder te krimpen. Maar het dient ook gezegd dat de overheid daar zelf toe bijdraagt, door het spoorbedrijf te dwingen tot steeds meer besparingen. De overheid zou al eens beter een absolute stop invoeren op die zelfdestructie - EN daar de nodige budgetten bij voorzien. Maar dat laatste zal er natuurlijk alweer teveel aan zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Biertrein" Jupille-Ninove

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 06 apr 2023, 16:27 Niemand zegt dat op die trein maar 10 containers staan, het mag er eentje zijn die 50 containers of meer kan vervoeren en die een ritje maakt via enkele stopplaatsen waar telkens wat gelost en/of geladen wordt.
Dat is zo met de containerschepen op de binnenvaart ook.
Dat is veel te traag en te arbeidsintensief, dat is echt niet wat bedrijven vragen. Infrabel houdt de vinger aan de pols bij de bedrijven, VBO, VOKA, transporteconomen,... Die hebben allemaal goede ideeën waarmee het aandeel spoorvervoer enorm kan stijgen, dit soort microvervoer zit daar niet bij.
De toekomst zit bij de grote vervoersstromen die vandaag nog steeds met tienduizenden vrachtwagens dezelfde richting oprijden. Je moet niet het appeltje boven in de boom willen plukken als ze onderaan nog bijna tot aan de grond hangen.
Plaats reactie