Vraag over de HLE28

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
Rangeerspoor

Vraag over de HLE28

Bericht door Rangeerspoor »

Eergisteren zag ik een eenzame HLE28 platgezet in station Ath. Wat kan die daar hebben staan doen?

Andere vraag: kan iemand me eens precies uitleggen hoe de vork juist aan de steel zit bij de vaalgroene locs? Dat is dus in essentie een loc van Duitse makelij die via een privé-bedrijf word gehuurd door de NMBS?
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Vraag over de HLE28

Bericht door dentheo »

Rangeerspoor schreef: Andere vraag: kan iemand me eens precies uitleggen hoe de vork juist aan de steel zit bij de vaalgroene locs? Dat is dus in essentie een loc van Duitse makelij die via een privé-bedrijf word gehuurd door de NMBS?
Niet in "essentie" het is werkelijk zo.
De eigenaar is een groep, van banken of pensioenfondsen van Canada of Australie, die de loks verhuren.
De werkplaatsen van NMBS hebben dan weer prijs gegeven voor het kleine onderhoud en die opdracht ook gekregen.
Idem voor een tussenrevisie.

Lineas (B-logistics) huurt ze op basis van beschikbaarheid, van Railpool (Private Equity-Investor Oaktree 100 %), zij betalen dus alleen huur voor een bedrijfsklare lok. Rest interesseert hen niet.
Ik zou verwachten dat NMBS werkplaatsen daar ook een offerte voor maakt, zij kennen het type en de inspecteurs van Bombardier.
Theo
Groeten vanop de Heide
Ralph
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 feb 2011, 18:48
Locatie: Roosendaal (NL)
Contacteer:

Re: Vraag over de HLE28

Bericht door Ralph »

Het zit hem ook in de bepalingen of diensten die een leasemaatschappij hanteerd. De groen/Grijze locs van ATC, die huurt men van ATC en men is van de zijde van de huurder bij hun zelf verantwoordelijk voor het onderhouds van die locs van ATC.
Railpool bied een andere service aan. De locs die men via Railpool huurt, is inclusief het onderhoud. Niet Lineas, maar Railpool moet zorgen dat de locs hun onderhoud krijgt, en dat doet Railpool bij de partner die zij wensen. En hierdoor is het dus zo dat je een loc huurt, en niet een specifieke loc, want Railpool moet dan een andere loc leveren wanneer de gehuurde loc in onderhoud is, zodat Lineas hun diensten uit kunnen blijven voeren Om die reden, nummert Lineas haar TRAXX-locs ook niet meer in de reeks 28, maar blijven ze ingeschreven staan onder het BR186-nummer.
Er is maar 1 moment om op tijd te komen. Anders ben je te vroeg of te laat.
Plaats reactie