Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45 (11 Mei 2012)

Alles over goederenvervoer in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22527
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Steven »

nahoj schreef:
Steven schreef:een voedingsprobleem is niet noodzakelijk het uitvallen van de voeding, maar een sein dat verkeerde spanning krijgt kan ook verkeerde seinbeelden geven als gevolg van verkeerd aangelegde spanningen op de draden om maar een voorbeeld te geven. Niet elk voedingsprobleem wil zeggen dat er geen spanning is op de seindraden.
De verkeerde lampen van een sein aansturen een 'voedingsprobleem' noemen, zou ik een verkeerd en zelfs misleidend woordgebruik vinden.
Als een sein een verkeerd seinbeeld toont is er een schakelprobleem, bedradingsprobleem, conceptueel probleem,... maar zeker geen voedingsprobleem, want de voeding is aanwezig.
tracht is iets heel technisch uit te leggen aan iemand die totaal niets verstaat van techniek en je komt tot de zotste zaken uit, hoeveel verstand heeft een journalist van dergelijke zaken om zaken en feiten 100% correct weer te geven en je kan verstaan waarom je bepaalde artikels krijgt. Zelfs de vakbonden zelf slagen er al is in zich technisch verkeerd uit te drukken, idem voor vele andere zaken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Adler »

Steven schreef:tracht is iets heel technisch uit te leggen aan iemand die totaal niets verstaat van techniek en je komt tot de zotste zaken uit, hoeveel verstand heeft een journalist van dergelijke zaken om zaken en feiten 100% correct weer te geven en je kan verstaan waarom je bepaalde artikels krijgt. Zelfs de vakbonden zelf slagen er al is in zich technisch verkeerd uit te drukken, idem voor vele andere zaken.
Allez het zijn weeral eens de journalisten die er niets van verstaan hebben.
In heel dat artikel die ik heb vermeld is nergens geen sprake over stroompannes maar over signalisatieproblemen.
Ook in het meer uitgebreid bericht op de website van het ASTB is enkel sprake over herhaaldelijke signalisatieproblemen.
Maar als een vriendin van een buschauffeur zegt dat er een stroompanne is geweest is dat plots de reden van alle problemen.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door groentje »

Het wordt anders wel bevestigd door Infrabel, en een aantal andere perslui hebben dat dan ook overgenomen in hun artikels als wederwoord op de uitspraken van het ASTB.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Het wordt anders wel bevestigd door Infrabel
Ja, dat bedoelde ik zelf ook: Infrabel spreekt over een externe oorzaak en niet (noodzakelijk) over een veiligheidsprobleem, meen ik begrepen te hebben. Ik snap niet goed wat Adler bedoelt met zijn kritiek?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door overweg13 »

Het volstaat trouwens om even te googlen met "panne électricité Dinant" om vast te stellen dat er wel degelijk een probleem is met de stroomvoorziening in de streek...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Adler »

Jeroen schreef:
groentje schreef:Het wordt anders wel bevestigd door Infrabel
Ja, dat bedoelde ik zelf ook: Infrabel spreekt over een externe oorzaak en niet (noodzakelijk) over een veiligheidsprobleem, meen ik begrepen te hebben. Ik snap niet goed wat Adler bedoelt met zijn kritiek?
Er mag dan wel een stroompanne geweest zijn, maar wie zegt er dat er ook geen signalisatieproblemen waren ?
Of dat laatste al dan niet een gevolg was van het eerste laat ik nog in het midden.
Dat er een verband kan zijn wordt hier ook door Steven aangehaald.
En waarom zou ik Infrabel moeten geloven en het ASTB niet ?
Na alles wat ik heb gelezen in het rapport van de ramp in Buizingen geloof ik eerlijk gezegd niets meer van wat Infrabel allemaal beweert.
Ook daar hebben ze bij hoog en bij laag volgehouden dat ze nooit iets abnormaal konden vinden aan het bewuste sein.
Terwijl nu uit het rapport blijkt dat ze al van dag 1 wisten dat er een probleem was met de spanning van de lampen die buiten hun eigen toleranties viel.
Wat de oorzaak was van die spanningsdaling en wat er misschien nog allemaal mis was met dat sein zullen we wel nooit te weten komen.
En waarom zou het ASTB beweren dat er zowel op het moment van het ongeval in Godinne als in de weken daarna signalisatieproblemen waren als ze daar niet het minste bewijs of aanwijzing zouden van hebben ?
Dit zijn wel mensen die elke dag die lijn doen en geen woordvoerders ergens op een bureautje in Brussel wiens enige taak het is elke verantwoordelijkheid van Infrabel te ontkennen.
Volgens Infrabel is er nooit ergens een veiligheidsprobleem, ook al botsen er treinen op mekaar of ontsporen er treinen.
EC 91

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door EC 91 »

Adler schreef: Er mag dan wel een stroompanne geweest zijn, maar wie zegt er dat er ook geen signalisatieproblemen waren ?
...
En waarom zou ik Infrabel moeten geloven en het ASTB niet ?
...
Ook daar hebben ze bij hoog en bij laag volgehouden dat ze nooit iets abnormaal konden vinden aan het bewuste sein.
Terwijl nu uit het rapport blijkt dat ze al van dag 1 wisten dat er een probleem was met de spanning van de lampen die buiten hun eigen toleranties viel.
En welk signalisatieprobleem dan wel? Als ASTB zo zeker is dat er een signalisatieprobleem was dat ze dan ook zeggen wat het probleem was. Een sein dat groen toont in plaats van rood? Uiterst uiterst onwaarschijnlijk, want dit type systemen zijn ontworpen om bij storing naar een veilige toestand te gaan. En welke andere signalisatiestoring kan een botsing veroorzaken zonder een menselijke fout erbij? Hetzelfde over die lamp in Buizingen waarmee iedereen geobsedeerd lijkt te zijn: misschien was er helemaal niets meer te zien op dat sein. En dan? Hoeveel TBs hebben het hier niet al uitgelegd: bij gedoofd sein moet men stoppen.
Ik zeg niet dat Infrabel niet probeert om de zaken beter voor te stellen dan ze zijn maar een vakbond is in het algemeen ook geen betrouwbare informatiebron. Ze zeggen nu dat vaststaat dat de TBs in Godinne geen fout gemaakt hebben. Argumenten? Geen enkel. Behalve mysterieuse signalisatiestoringen en ja naar het brede publiek toe klinkt dit heel gevaarlijk terwijl het zonder bijkomende argumenten een pure communicatiestrategie is. Beter de onderzoeksresultaten afwachten dus.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Adler »

EC 91 schreef:Beter de onderzoeksresultaten afwachten dus.
Welke onderzoeksresultaten ?
Uit het laatste rapport van het Onderzoeksorgaan voor Spoorwegongevallen blijkt duidelijk dat ze op alle mogelijke manieren worden tegengewerkt en hun alle toegang tot belangrijke documenten of getuigen wordt geweigerd. Het zal met dit ongeval wel niet anders zijn.
Van het gerecht moeten we ook niets verwachten want dat duurt minstens 10 jaar of verdwijnt in de doofpot.
Blijft dus nog over Infrabel of NMBS zelf die nooit een fout zullen toegeven.
EC 91 schreef: Argumenten? Geen enkel. Behalve mysterieuse signalisatiestoringen en ja naar het brede publiek toe klinkt dit heel gevaarlijk terwijl het zonder bijkomende argumenten een pure communicatiestrategie is.
Ik zie echt niet in welk belang een spoorwegvakbond er bij heeft om het publiek schrik aan te jagen door te gaan zeggen dat er gevaarlijke situaties zijn als er niets van aan is.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Bibke »

Van deze reden werd ik enige tijd geleden officieus op de hoogte gebracht, nu staat het officieus in De Morgen.

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... rein.dhtml
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Adler »

Bibke schreef:Van deze reden werd ik enige tijd geleden officieus op de hoogte gebracht, nu staat het officieus in De Morgen.

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... rein.dhtml
Volgens het artikel in Le Soir heeft die kabel de krokodil geraakt en zo de circuits beschadigd.
Dat treinstel zou nu in Kinkempois staan.
Tussen 2 mei, de dag dat dit gebeurde en 11 mei zijn er 6 tot 7 rapporten opgemaakt door treinbestuurders om die seinstoringen te melden.
In de nacht van 6 op 7 mei is een ploeg van Infrabel ter plaatse geweest maar heeft blijkbaar het probleem niet volledig hersteld.
Maar volgens Infrabel zal er wel weer niets aan de hand zijn zoals gewoonlijk.
Nee het is allemaal flauwekul als het ASTB zei dat er al een hele tijd seinstoringen waren daar, er was enkel maar een stroompanne in Dinant volgens Infrabel.
Het laatste woord is hier zeker nog niet over gezegd.
Laatst gewijzigd door Adler op 02 jun 2012, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Asterix »

Hoe kan het dan gebeuren dat een sein toch groen blijft geven en niet het correcte seinbeeld?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Adler »

Jeroen schreef:Hoe kan het dan gebeuren dat een sein toch groen blijft geven en niet het correcte seinbeeld?
Als je 3000V op een krokodil zet kan er nog wel meer gebeuren denk ik.
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Mark7758 »

Jeroen schreef:Hoe kan het dan gebeuren dat een sein toch groen blijft geven en niet het correcte seinbeeld?
Wat denk je van een relais dat op blijft en het sein groen laat tonen. (Al is het maar omdat de contacten blijven kleven.)
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Asterix »

Dus één enkele relais in storing kan al voldoende zijn om een verkeerd seinbeeld te geven? Dat verbaast mij eerlijk gezegd wel... :shock:
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door gysev »

Adler schreef:Na alles wat ik heb gelezen in het rapport van de ramp in Buizingen geloof ik eerlijk gezegd niets meer van wat Infrabel allemaal beweert.
Ook daar hebben ze bij hoog en bij laag volgehouden dat ze nooit iets abnormaal konden vinden aan het bewuste sein.
Terwijl nu uit het rapport blijkt dat ze al van dag 1 wisten dat er een probleem was met de spanning van de lampen die buiten hun eigen toleranties viel.
Maar er staat ook dat het wel nog binnen de Europese normen viel én dat het van op 2 km perfect zichtbaar was. Je moet wel alles vertellen.
Plaats reactie