Pagina 62 van 80

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 21 jun 2016, 17:11
door groentje
Ik ben zo'n voorstander van de IJzeren Rijn, maar ik zie ook wel dat de animo ontbreekt in de 3 betrokken landen. Ja, ook in België, waar de N-VA ook hun villastemmers uit de groene Kempen niet tegen zich in het harnas willen jagen, da's momenteel hun electorale wingewest. Da's ook waarom die 2e havenontsluiting maar niet van de grond wil komen,geloof ik.
Mijn hoop is dus al even niet meer de Belgische, Nederlandse of Duitse overheden inclusief hun deelstaten, maar Europa, dat misschien wel brood ziet in een project dat de grenzen verder slecht. Sowieso hoop ik op de heropening/verbetering van Hamont-Weert, zelfs wanneer er weinig goederentreinen gebruik van zouden maken, het gaat om een investering die klein is, maar door een alternatief aan te bieden wanneer er een versperring is op lijn 12 wel nuttig is. Met slechts 1 grensovergang naar Nederland (even abstractie maken van het eilandbedrijf Terneuzen en de voor goederen onbruikbare HSL 4) is Vlaanderen gewoon te kwetsbaar. Dat zagen we trouwens ook richting Frankrijk tijdens de staking. Bijna geen enkele trein kon de grens over. Mocht nu De Panne-Duinkerke nog open geweest zijn...

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 21 jun 2016, 19:06
door dentheo
Inderdaad, de laatste maanden was er hier een BLOG bananenpendel ontstaan tussen Antw en Vlissingen in aansluiting op de Zwitserland Express (?) verbinding van BLOG.

Na de "spontane staking in Montzen hebben we die niet meer gezien.......

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 21 jun 2016, 19:29
door ov_wijzer
Het hoort hier misschien niet helemaal thuis maar de spoorlijn tussen Heerlen en Aken wordt wel verdubbeld en geëlektrificeerd. Hierdoor is er dus vanaf Antwerpen naar Aken dus over een aantal jaar wel een alternatief beschikbaar want nu zijn er bijna geen goederenpaden tussen Heerlen en Aken (1x per uur). Dan zou men met diesel tractie dus vanaf Antwerpen via Mol, Neerpelt, Weert, Roermond, Sittard, Heerlen naar Aken kunnen (zoals Railtraxx enkele weken geleden een keer heeft gereden).

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 21 jun 2016, 20:12
door Cipallieter
Op de website van de Vlaamse overheid wordt beweerd dat 'De IJzeren Rijn, de spoorverbinding tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied, is door de Europese Commissie geselecteerd voor haar programma van trans-Europese transportnetwerken...'

'...Begin 2015 diende Vlaanderen bij de EU een subsidieaanvraag in voor een studie naar de spoorknelpunten in het Rijn-Ruhr grensgebied tussen Duitsland, Nederland en België. Dit Vlaamse initiatief kreeg de politiek steun van de drie betrokken lidstaten (Duitsland, Nederland en België) en de regio Noordrijn-Westfalen (Ruhrgebied).'


http://www.vlaanderen.be/int/nieuws/eu- ... verbinding

Dit lijkt mij in tegenspraak met wat ik op dit forum lees.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 21 jun 2016, 22:08
door Shrek
Cipallieter schreef:Op de website van de Vlaamse overheid wordt beweerd dat 'De IJzeren Rijn, de spoorverbinding tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied, is door de Europese Commissie geselecteerd voor haar programma van trans-Europese transportnetwerken...'

'...Begin 2015 diende Vlaanderen bij de EU een subsidieaanvraag in voor een studie naar de spoorknelpunten in het Rijn-Ruhr grensgebied tussen Duitsland, Nederland en België. Dit Vlaamse initiatief kreeg de politiek steun van de drie betrokken lidstaten (Duitsland, Nederland en België) en de regio Noordrijn-Westfalen (Ruhrgebied).'


http://www.vlaanderen.be/int/nieuws/eu- ... verbinding

Dit lijkt mij in tegenspraak met wat ik op dit forum lees.
Ik had het over veel blabla en weinig concrete acties. Een zoveelste studie hoort voor mij bij dat eerste :wink:

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 22 jun 2016, 06:55
door brunel
Studie is altijd goed. :D

Een paar pagina's terug gaat het ook al over die studie. Het interessante was dat de studie een brede invalshoek heeft en verder moet kijken dan bestaande uitgangspunten en schuttersputjes. Het gaat over een verbinding Antwerpen-Ruhrgebied volgens de normen van de 21e eeuw, maar het maakt verder bijna niet uit hoe. Er wordt een drietal varianten voor een extra verbinding bestudeerd: het oude tracé, een nieuw tracé na Roermond en de Venlo-route. Geen extra verbinding noodzakelijk kan ook een uitkomst zijn. De zogenaamde 3RXstudie moet in 2017 klaar zijn.

Duitsland neemt nu een voorschot op de uitkomst. Als het BVWP op dit punt ongewijzigd wordt vastgesteld, resteert slechts de Venlo-route als mogelijkheid. Voor België en Nederland was de studie weer een mooie gelegenheid om in de wachtstand te gaan zitten.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 29 jun 2016, 13:16
door Nadleeh
Nu valt mijn mond open.

Dit artikel over het doorgaan van het Spartacusplan tussen Hasselt en Maastricht, staat ook dat Nederlandse provincie Limburg voor 50% wil meebetalen aan de elektrificatie Weert-Antwerpen (wat neerkomt op 4 miljoen vanuit Nederland).
Provincie Limburg schreef:De Provincie geeft verder aan dat zij bereid is voor 50% bij te dragen aan het in Nederland gelegen deel van de elektrificatie van de spoorlijn Weert-Antwerpen. Hiermee is nog eens vier miljoen euro gemoeid. Patrick van der Broeck: “Forse bedragen, maar stoppen zou veel duurder zijn. Het grensoverschrijdende openbaar vervoer en - nog veel belangrijker - de grensoverschrijdende samenwerking krijgt nu op drie fronten een impuls. Dat is het goede nieuws.”
Sinds wanneer is hier sprake van :o ? Of zou de journalist een fout hebben gemaakt (aangezien er nogal veel elektrificatieplannen zijn in Limburg)?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 29 jun 2016, 14:00
door Shrek
Nadleeh schreef:Nu valt mijn mond open.

Dit artikel over het doorgaan van het Spartacusplan tussen Hasselt en Maastricht, staat ook dat Nederlandse provincie Limburg voor 50% wil meebetalen aan de elektrificatie Weert-Antwerpen (wat neerkomt op 4 miljoen vanuit Nederland).

Sinds wanneer is hier sprake van :o ? Of zou de journalist een fout hebben gemaakt (aangezien er nogal veel elektrificatieplannen zijn in Limburg)?
Van de elektrificatie Hamont-Mol is al lang sprake. De plannen liggen zelfs al helemaal klaar, het is enkel wachten op geld van de regering.
Geld komende uit NL kan het proces in België dus zeker versnellen. Het lijkt mij niet onmogelijk.
Een goeie 15 jaar geleden is op L42 zoiets gebeurd: Luxemburg heeft meebetaald voor de bovenleiding in België.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 29 jun 2016, 14:04
door Nadleeh
Dat zou kunnen inderdaad, al spreekt het artikel expliciet over het Nederlandse deel. ProRail geeft in ieder geval te kennen er niks van af te weten en verwijst mij door naar de provincie Limburg. Zal daar eens informeren ;).

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 30 jun 2016, 12:14
door Bibke
De Provincie geeft verder aan dat zij bereid is voor 50% bij te dragen aan het in Nederland gelegen deel van de elektrificatie van de spoorlijn Weert-Antwerpen. Hiermee is nog eens vier miljoen euro gemoeid. Patrick van der Broeck: “Forse bedragen, maar stoppen zou veel duurder zijn. Het grensoverschrijdende openbaar vervoer en - nog veel belangrijker - de grensoverschrijdende samenwerking krijgt nu op drie fronten een impuls. Dat is het goede nieuws.

Uit: "Definitief een tramlijn tussen Hasselt - Maastricht"

Bron: http://www.blikopnieuws.nl/nieuws/24277 ... richt.html

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 30 jun 2016, 19:56
door Winston
Shrek schreef:
Nadleeh schreef:Nu valt mijn mond open.

Dit artikel over het doorgaan van het Spartacusplan tussen Hasselt en Maastricht, staat ook dat Nederlandse provincie Limburg voor 50% wil meebetalen aan de elektrificatie Weert-Antwerpen (wat neerkomt op 4 miljoen vanuit Nederland).

Sinds wanneer is hier sprake van :o ? Of zou de journalist een fout hebben gemaakt (aangezien er nogal veel elektrificatieplannen zijn in Limburg)?
Van de elektrificatie Hamont-Mol is al lang sprake. De plannen liggen zelfs al helemaal klaar, het is enkel wachten op geld van de regering.
Geld komende uit NL kan het proces in België dus zeker versnellen. Het lijkt mij niet onmogelijk.
Een goeie 15 jaar geleden is op L42 zoiets gebeurd: Luxemburg heeft meebetaald voor de bovenleiding in België.
Ook de E U heeft meebetaald hieraan en dan ook Luxemburg.

Wim

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 14 jul 2016, 08:52
door kika
Als ik dit soort artikels: http://deredactie.be/permalink/1.2712924 lees, ben ik verbaasd dat het nog niet in dezelfde toestand is beland als de R2 rond Antwerpen of het Baalhoekkanaal.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 14 jul 2016, 22:18
door Catenist
Is er naast de elektrificatie van Hamont-Mol, als die al zou doorgaan, ook sprake van het aanleggen van het tweede spoor op dat traject ?
Of zijn dat twee verschillende zaken om te budgetteren en te implementeren ?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 14 jul 2016, 23:13
door Shrek
Catenist schreef:Is er naast de elektrificatie van Hamont-Mol, als die al zou doorgaan, ook sprake van het aanleggen van het tweede spoor op dat traject ?
Of zijn dat twee verschillende zaken om te budgetteren en te implementeren ?
Dat is een heel ander project. De bovenleiding is immers al heel nuttig met de huidige dienstregeling, een dubbelspoor is dat momenteel niet.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 15 jul 2016, 10:34
door LML
De hele IJzeren Rijn bestond tot 1948 uit dubbel spoor. Sindsdien is het treinverkeer er drastisch verminderd. Daarom is de sectie Mol-Weert en Roermond-Münchengladbach toen op enkel spoor gebracht.