ETCS op de trein zetten is vrij zinloos als de bereden lijnen er niet mee uitgerust zijn. En dat zijn er heel wat hé.Retard schreef:Wat ik mij afvraag: Kan Europa niet verplichten dat er op dat soort van gevaarlijke treinen rapper ETCS komt?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
ETCS op de trein zetten is vrij zinloos als de bereden lijnen er niet mee uitgerust zijn. En dat zijn er heel wat hé.Retard schreef:Wat ik mij afvraag: Kan Europa niet verplichten dat er op dat soort van gevaarlijke treinen rapper ETCS komt?
Ja dat kan, maar dat gaan ze niet doen. In België is dat nuttig, wij hebben immers al baanvakken met ETCS. Maar in Duitsland ligt er nog niets, dan is een Europese verplichting (momenteel) compleet weggegooid geld.Retard schreef:Wat ik mij afvraag: Kan Europa niet verplichten dat er op dat soort van gevaarlijke treinen rapper ETCS komt?
Akkoord, maar volgens Shrek worden eerst al de goederenlijnen aangelegd met ETCS. Wat ik bedoel is toch niet eerst de lijn 44 en 82 met ETCS moeten uitgerust zijn voor dat er meer veiligheid komt op zo'n belangrijke spoorlijnen.Steve schreef:ETCS op de trein zetten is vrij zinloos als de bereden lijnen er niet mee uitgerust zijn. En dat zijn er heel wat hé.Retard schreef:Wat ik mij afvraag: Kan Europa niet verplichten dat er op dat soort van gevaarlijke treinen rapper ETCS komt?
Waarom zou dat geld kosten. Om dat die eurocraten één miljoen frank per maand verdienen om die wetteksten op te maken?Ja dat kan, maar dat gaan ze niet doen. In België is dat nuttig, wij hebben immers al baanvakken met ETCS. Maar in Duitsland ligt er nog niets, dan is een Europese verplichting (momenteel) compleet weggegooid geld.
Het is positief dat via het DVIS België zijn eigen beleid mag voeren. Want ik las in De Standaard dat Europa verbied dat België niet op zichzelf kan verplichten om treinen met gevaarlijke producten anders samen te stellen om de risico's wat kleiner te maken. Zo zouden brandbare vloeistoffen op minstens 20 meter verwijderd moeten zijn van explosief gas. Wathelet had dat voorgesteld na het gifincident in Godinne.Iets anders is DVIS (dienst veiligheid van het ministerie van transport). Zij zouden, op aanraden van Infrabel, wèl de wetgeving al kunnen verstrengen.
Zoiets zit er mogelijk wel aan te komen op middellange termijn.
Er zal in ieder geval nog wetgeving veranderen tussen dit en pakweg 2018. Tegen dan zijn alle hoofdroutes voorzien van ETCS en dan zal het systeem voor bepaalde groepen van treinen zeker verplicht worden.
Het is haast zeker ook een zaak van centen, hé. Rome werd ook niet gebouwd op één dagRetard schreef:Akkoord, maar volgens Shrek worden eerst al de goederenlijnen aangelegd met ETCS. Wat ik bedoel is toch niet eerst de lijn 44 en 82 met ETCS moeten uitgerust zijn voor dat er meer veiligheid komt op zo'n belangrijke spoorlijnen.
Het is niet aan het DVIS om zelf de wetgeving te verstrengen, dat doet het parlement. In overeenstemming met Europese regels.Shrek schreef:Iets anders is DVIS (dienst veiligheid van het ministerie van transport). Zij zouden, op aanraden van Infrabel, wèl de wetgeving al kunnen verstrengen.
Als het op Europees niveau nu al verplicht wordt wilt dat zeggen dat een trein van Munchen naar Hamburg ook ETCS moet hebben, ook al zal er daar de eerste 10 jaar nog geen installatie op de sporen zijn. Dat kost massa's geld aan de vervoerders om hun treinen zinloos uit te rusten.Retard schreef:Waarom zou dat geld kosten. Om dat die eurocraten één miljoen frank per maand verdienen om die wetteksten op te maken?
DVIS kan maar heel beperkt manoevreren natuurlijk. Maar ETCS verplichten is één van de weinige dingen die het wel mag doen, ik verwacht dat dat over enkele jaren ook zal gebeuren voor bepaalde treincategorieën.Retard schreef:[Het is positief dat via het DVIS België zijn eigen beleid mag voeren. Want ik las in De Standaard dat Europa verbied dat België niet op zichzelf kan verplichten om treinen met gevaarlijke producten anders samen te stellen om de risico's wat kleiner te maken. Zo zouden brandbare vloeistoffen op minstens 20 meter verwijderd moeten zijn van explosief gas. Wathelet had dat voorgesteld na het gifincident in Godinne.
Het is natuurlijk logisch dat als er een tijdelijke snelheidsbeperking is, dat deze ook in ETCS wordt toegepast. Wat jij suggereert is iets dat niet kan, totaal tegen de veiligheid. Hiervoor zijn er 2 pakketten, namelijk P65(Temporary Speed Restriction) en P66(Temporary Speed Restriction Revocation).-Jeroen- schreef:Is het natuurlijk nog wel de vraag hoe ETCS omgaat met bijvoorbeeld een tijdelijke snelheidsverlaging vanwege werkzaamheden of de slechte kwaliteit van de infrastructuur. Als ETCS dan alleen controleert op de baanvaksnelheid, heb je er nog niets aan bij een tijdelijke snelheidsbeperking.
Voor het grensoverschrijdend personen- en goederenverkeer is ETCS een meerwaarde wegens 1 systeem aan boord, maar dan is het natuurlijk wel handig als er wel 1 subversie gebruikt wordt.
Wat mij vooral verontrust is dat dit soort treinen eigenlijk niet tegen snelheden van 80 km/u hoort te rijden.Shrek schreef: Iets anders is DVIS (dienst veiligheid van het ministerie van transport). Zij zouden, op aanraden van Infrabel, wèl de wetgeving al kunnen verstrengen.
Zoiets zit er mogelijk wel aan te komen op middellange termijn.
Er zal in ieder geval nog wetgeving veranderen tussen dit en pakweg 2018. Tegen dan zijn alle hoofdroutes voorzien van ETCS en dan zal het systeem voor bepaalde groepen van treinen zeker verplicht worden.
Met nucleair afval krijgt de trein niet eens de tijd om op snelheid te komen door mensen die op de sporen gaan liggen.pietje schreef:Wat mij vooral verontrust is dat dit soort treinen eigenlijk niet tegen snelheden van 80 km/u hoort te rijden.Shrek schreef: Iets anders is DVIS (dienst veiligheid van het ministerie van transport). Zij zouden, op aanraden van Infrabel, wèl de wetgeving al kunnen verstrengen.
Zoiets zit er mogelijk wel aan te komen op middellange termijn.
Er zal in ieder geval nog wetgeving veranderen tussen dit en pakweg 2018. Tegen dan zijn alle hoofdroutes voorzien van ETCS en dan zal het systeem voor bepaalde groepen van treinen zeker verplicht worden.
Treinen met nucleair afval rijden toch ook niet tegen zulke hoge snelheden dacht ik?
Eigenlijk is bij nucleair afval het risico op een dergelijke ramp eigenlijk veel kleiner.
Als een vrachtwagen inrijdt op de staart van een file gaan we toch niet beweren dat die eigenlijk maar 50 mogen!BlubBlub schreef:Met nucleair afval krijgt de trein niet eens de tijd om op snelheid te komen door mensen die op de sporen gaan liggen.pietje schreef:Wat mij vooral verontrust is dat dit soort treinen eigenlijk niet tegen snelheden van 80 km/u hoort te rijden.Shrek schreef: Iets anders is DVIS (dienst veiligheid van het ministerie van transport). Zij zouden, op aanraden van Infrabel, wèl de wetgeving al kunnen verstrengen.
Zoiets zit er mogelijk wel aan te komen op middellange termijn.
Er zal in ieder geval nog wetgeving veranderen tussen dit en pakweg 2018. Tegen dan zijn alle hoofdroutes voorzien van ETCS en dan zal het systeem voor bepaalde groepen van treinen zeker verplicht worden.
Treinen met nucleair afval rijden toch ook niet tegen zulke hoge snelheden dacht ik?
Eigenlijk is bij nucleair afval het risico op een dergelijke ramp eigenlijk veel kleiner.
Wat mij vooral verontrust is dat de wagons waarin dergelijke gevaarlijke producten vervoerd worden, niet bestand zijn tegen een dergelijke impact. Na tal van incidenten moeten tankerschepen dubbelwandig zijn zodat bij een aanvaring de binnenste wand intact blijft. Ik zou hopen dat wagons voor het vervoer van gevaarlijke stoffen ook een dergelijke constructie hebben.pietje schreef: Wat mij vooral verontrust is dat dit soort treinen eigenlijk niet tegen snelheden van 80 km/u hoort te rijden.
Uiteraard programmeren wij dat in de ETCS. Anders heeft de bestuurder geen enkele aanduiding van de tijdelijke verlaging. We moeten er immers steeds vanuitgaan dat je in ETCS een bordje langs de baan niet gezien kan hebben.-Jeroen- schreef:Is het natuurlijk nog wel de vraag hoe ETCS omgaat met bijvoorbeeld een tijdelijke snelheidsverlaging vanwege werkzaamheden of de slechte kwaliteit van de infrastructuur. Als ETCS dan alleen controleert op de baanvaksnelheid, heb je er nog niets aan bij een tijdelijke snelheidsbeperking.
Voor het grensoverschrijdend personen- en goederenverkeer is ETCS een meerwaarde wegens 1 systeem aan boord, maar dan is het natuurlijk wel handig als er wel 1 subversie gebruikt wordt.