Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebelle

Alles over goederenvervoer in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Rampenplan

Bericht door Shrek »

Kaboska schreef:De grote discussie over de hulpverlening na het grote ongeval te Wetteren-Schellebelle is losgebarsten hoor! Journalisten haasten zich van deur tot deur om toch maar te benadrukken dat de hulpverlening ondoeltreffend zou zijn en de rampenplannen op niks trekken.
Is 't dan echt zo beroerd? Al snel na de ontsporing, ontploffing en brand waren de hulpdiensten massaal aanwezig met groot materieel, brandweer, ambulance, politie en niet in de laatste plaats de civiele bescherming, allen met modern materieel uitgerust.
Het liefst zou men zien dat wél onmiddellijk de blussingswerken ter hand worden genomen maar het bluswater, dat 24 uur lang van de plaats der ontsporing weg liep mag niet in de sloten in de omtrek komen, ook niet in de riolering, liefst ook niet in de bodem en hulpdiensten moeten maar plannen klaar hebben liggen om het water op te vangen en per tankschip af te voeren. Kan men voor elke eventualiteit een rampenplan samenstellen? Het lijkt mij wat veel gevraagd. Mensen worden geëvacueerd en na metingen terug naar hun woningen begeleid. Dit alles verliep eigenlijk bijzonder goed en bij deze stof is het een wonder dat er slechts 1 slachtoffer is gevallen door de dampen. Ik ben onder de indruk geraakt van de goede opzet van de rampenbestrijding, de inzet van mensen en materieel. Dat het later, na regenval toch nog fout leek te gaan doordat het water in de riolen steeg en dus de daar nog in hangende gassen via de toiletten en lavabo's de huizen in dreef is iets wat achteraf te beredeneren is, maar waar ik me van kan voorstellen dat men dat even over het hoofd gezien heeft. Ik denk dat Vlaanderen haar zaakjes redelijk voor elkaar heeft en dat het de vergelijking met Nederland, een land met een overvloed aan papieren plannen en enorme blunders in de praktijk (Brand in Moerdijk, de Herculescrash op Eindhoven waar men dan ook nog eens de schuld aan de Belgische piloot meende te mogen geven!), enfin, dat Vlaanderen dus die vergelijking goed zal kunnen doorstaan!
Men zal zich beter concentreren op de vraag of het wel verantwoord is om treinen met ketelwagens met dit soort stoffen te laten rijden met slechts 1 bestuurder. 2 bevoegde bestuurders zouden elkaar (niet koffie drinkend of snurkend) kunnen corrigeren bij het mogelijk verkeerd interpreteren van de seinen en de borden die de maximum snelheid aangeven. Dat zal meer zin hebben dan serieus ingaan op al die mensen die nu roepen dat spoorlijnen maar "buiten de dorpen om " moeten worden gelegd.
Er zijn aan het hele ongeval natuurlijk 2 kanten.
De spoorwegkant is vrij duidelijk: bestuurder reed door een vergetelheidje te snel, er is geen veiligheidssysteem dat tussenbeide komt en de trein ontspoort. Met ETCS had dit nooit gebeurd.
Maar dan is er de hulpverleningskant en dat is een veel opener discussie. Heeft de brandweer correct geblust? Is er op tijd ontruimd? Had het dodelijk slachtoffer vermeden kunnen worden?
Dat zijn vragen waar spoorwegliefhebbers als ik in het algemeen weinig over kunnen zeggen, mij lijkt het eerder voer voor een brandweerforum. Maar als jij graag de discussie daarover start kan dat natuurlijk, hopelijk zijn er hier ook mensen met kennies terzake die daarover iets kunnen zeggen.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door 2012 »

Ik ben al 20 jaar lid bij de brandweer (naast treinbestuurder te zijn als hoofdberoep)
Brandweer moet bijna altijd beslissingen nemen in een snel tempo en mijn ervaring is dat dit meestal de juiste beslissingen zijn OP DIE MOMENT MET DE DAN BESCHIKBARE GEGEVENS.
De gazette mannen stellen zich daar altijd vragen over dagen nadien als er heel andere info bijgekomen is. Zeker bij zo een incidenten moet je steeds inspelen op de steeds veranderende situatie + het verwerken van de bijkomende problemen die erbij komen tijdens het oplossen van het initieel probleem.
Men zou es moeten zeggen van oela, we gaan da hier laten branden want er gaan neveneffecten zijn en terug naar de kazerne terug keren ...
Achteraf is het allemaal makkelijk praten en zeker voor gazette mannen die 1/ niks kennen van spoorverkeer, 2/ niks kennen van chemicalien 3/niks kennen van brandweer methodes. Maar toch zetten ze de gazet vol met "info" :?: :?: :?: :?: :?: over al die zaken....
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

Toevallig heb ik in een bedrijf gewerkt waar wij ook "pikante" producten maakten en/of gebruikten van anderen.
Vooral na de brand in Basel (bij een collega) toen de Rijn bijna visloos werd, is daar vlijtig over blussen gediscuteerd.
Een brand tijdens transport is een groter problemen, want dan zijn er bij de tanks geen opvangkelders en geen opvangdijken zoals in raffinaderijen.
Maar zulke opvangruimtes mag je natuurlijk ook niet vol spuiten (is echter ook al gebeurd links en rechts).

Vlijtige brandweermensen tegenhouden van te spuiten is zeker niet eenvoudig, dat is hun standaardreflex.
Maar een paar kub zand in de omringende grachten hadden hier wonderen gedaan, de plaats van het gebeuren was "voor" Wetteren, niet erin.
Binnen enkele jaren weet men misschien wat de grootse ramp was, de trein of het vervolg.

Nu had ik persoonlijk van de brandweer in Wetteren goede verwachtingen, in hun gemeente ligt Omnichem de opvolger van de chemiefabriek van PRB (munitie!!).
Daarvoor moet een op maat gesneden rampenplan bestaan, voor producten die minstens zo "pikant" zijn. Wat wij zelf niet durfden maken, dat deden zij graag voor ons.
Dat soort producten wil je echt niet in een riool, normaal moet het afdekken van straatkolken (rioolputjes) daarom een standaard zijn.
Want een riolering die over de lengte van de gemeente ontploft wil je toch ook niet.
Dat had ook kunnen gebeuren, men heeft nog geluk gehad.

Elk perscommuniqué geeft mij meer vragen dan antwoorden...maar ook ergernis.
De evacuatiecirkels worden nog altijd gemeten vanaf de verongelukte wagens, terwijl de riolen ondertussen zelf een bron zijn.
Ik vond de brandweermensen in dat rubberbootje met die luchtmeter net boven het wateroppervlak ook zo knap en "zonder" gasmasker natuurlijk.
Maar 20 km verder mag men niet naast de Schelde wandelen....
Ongelooflijk dat journalisten geen gezond verstand vragen meer durven (?) , kunnen (?) stellen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door kika »

dentheo schreef:Ik vond de brandweermensen in dat rubberbootje met die luchtmeter net boven het wateroppervlak ook zo knap en "zonder" gasmasker natuurlijk.
Maar 20 km verder mag men niet naast de Schelde wandelen....
Daar gingen bij mij ook de wenkbrauwen serieus omhoog. Maskers zijn niet comfortabel, maar uhm, ik neem in mijn werk toch liever het zekere voor het onzekere. En soms twijfel ik en vraag advies aan anderen. Ik hoop van harte dat daar niet lichtzinnig over wordt gedaan en het gewoon een gevalletje is van een onwetende Kika.
Ongelooflijk dat journalisten geen gezond verstand vragen meer durven (?) , kunnen (?) stellen ?
Ze zijn dun gezaaid en moeten dan nog weerstand kunnen bieden tegen hijgende eindredacties/adverteerders: emotionele drama's schijnen makkelijker te verkopen.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Retard »

Jeroen schreef:
Retard schreef:Volgens de experts heeft het daaropvolgende krachtige remmen de ontsporing veroorzaakt:
Is daar een artikel over verschenen?
Zeker en vast. Het stond zelfs op de voorpagina. Maar ik zal het niet inscannen, omwille van de auteursrechten :wink:

Ik heb dat exemplaar dinsdag trouwens gevonden op een Rood Klassiekse, op de 216 die E672 verzekerde :D
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door K V B »

dentheo schreef: Ongelooflijk dat journalisten geen gezond verstand vragen meer durven (?) , kunnen (?) stellen ?
Het is nooit anders geweest hoor. Ik kan me de treinramp in Aalter nog herinneren. Ik ben daar opgegroeid, en mijn vader was bij de vrijwillige brandweer. Wat toen in de krant stond had ook weinig met de werkelijkheid te maken.
Ook nu. Mijn broer werkt bij de Gentse Brandwer, en die heeft me afgelopen weekeinde ook al een en ander verteld dat toch maar weer laat zien dat degenen die het op:
a) de gouverneur steken
b) op europa steken
c) op de brandweer steken
allemaal idioten zijn.

Er zijn een aantal Journalisten die in het Gentse wonen die maar beter hopen nooit de brandweer nodig te hebben.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door K V B »

rdv schreef: En waarom is de infovoorziening opnieuw een puinhoop?
Dinsdag stonden er in Gent St. Pieters nog steeds treinen naar "Aalst - Brussel" op de displays, alhoewel die dus via lijn 50a zonder in Aalst te stoppen naar Denderleeuw reden...
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

K V B schreef:[
Er zijn een aantal Journalisten die in het Gentse wonen die maar beter hopen nooit de brandweer nodig te hebben.
Wanneer uw kennis volhoudt dat een brandweer onfeilbaar is en nooit fouten maakt, liegt hij ook.. :lol: :lol:
Maar toch MOET dat blijkbaar van de "politiek" en de "media" (?).
Toch blijft het mensenwerk en zullen er op elke 100 beslissingen wel een tiental fout geweest zijn.
De meeste gelukkig zonder de ramp te vergroten, een paar andere :oops: :oops: :oops: :oops:
Dat NIET erkennen is een groot risico, want je leert het meest van je fouten.
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door K V B »

dentheo schreef: Wanneer uw kennis volhoudt dat een brandweer onfeilbaar is en nooit fouten maakt, liegt hij ook.. :lol: :lol:
Dat beweerd hij ook helemaal niet. Waar hij zich aan ergert is dat men van mensen die zich geheel vrijwillig in gevaar bewegen om andere mensen te helpen ook nog eens eist dat ze onfeilbaar zijn...
franksken

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door franksken »

K V B schreef:
rdv schreef: En waarom is de infovoorziening opnieuw een puinhoop?
Dinsdag stonden er in Gent St. Pieters nog steeds treinen naar "Aalst - Brussel" op de displays, alhoewel die dus via lijn 50a zonder in Aalst te stoppen naar Denderleeuw reden...
De vraag is,moeten de bestemmingen veranderd worden?
Zeker in geval van werken lijkt me dat niet aangewezen(in dit geval een ongeval).
Je moet maar van Poperinge naar Brussel rijden om dan bij de terugrit je trein niet terug te vinden op de borden,
omdat die maar tot Oudenaarde rijdt. :mrgreen:
Honda-V6

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Honda-V6 »

Eerst en vooral vind ik het een erg ongeval met zware gevolgen voor de slachtoffers en spijtig genoeg een dodelijk slachtoffer. Maar laten we (en ook de pers en de politiek) nu vooral er bij blijven dat een ongeval mss wel een oorzaak kan hebben maar dat het belangrijker is om het goed aftehandelen dan een schuldige aan te duiden. Wat ook de oorzaak was,niemand deed dit met opzet en dat iedereen z'n best deed om zo veel mogelijk leed te voorkomen

allezins vooral erg voor de familie van het dodelijk slachtoffer
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

K V B schreef:
dentheo schreef: Wanneer uw kennis volhoudt dat een brandweer onfeilbaar is en nooit fouten maakt, liegt hij ook.. :lol: :lol:
Dat beweerd hij ook helemaal niet. Waar hij zich aan ergert is dat men van mensen die zich geheel vrijwillig in gevaar bewegen om andere mensen te helpen ook nog eens eist dat ze onfeilbaar zijn...
Wanneer de brandweer het risico van de mensen begint te VERHOGEN ipv te VERLAGEN..... JA
bv. Voor het afstoppen van de gracht aan de zuidzijde van de talud, volgens mij HET LEK naar de riolering, waren een paar kruiwagens aarde genoeg.....
Laatst gewijzigd door dentheo op 09 mei 2013, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door K V B »

franksken schreef:
K V B schreef:
rdv schreef: En waarom is de infovoorziening opnieuw een puinhoop?
Dinsdag stonden er in Gent St. Pieters nog steeds treinen naar "Aalst - Brussel" op de displays, alhoewel die dus via lijn 50a zonder in Aalst te stoppen naar Denderleeuw reden...
De vraag is,moeten de bestemmingen veranderd worden?
Zeker in geval van werken lijkt me dat niet aangewezen(in dit geval een ongeval).
Je moet maar van Poperinge naar Brussel rijden om dan bij de terugrit je trein niet terug te vinden op de borden,
omdat die maar tot Oudenaarde rijdt. :mrgreen:
Naturlijk moet dat verandert worden. Ik zou alvast niet in een trein willen stappen waarvan aangekondigd is dat hij naar Aalst rijd, en dan niet in Aalst aankomen.

En waarom zou je willen dat een trein die maar tot Oudenaarde rijd aangeschreven wordt met Poperinge? Dat snap ik al helemaal niet.
Peter Eijkman

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Peter Eijkman »

Mogelijke oplossing :" in verband met ( werken) (versperring) busvervoer op deeltraject" in displays vermelden? Komt in Nederland ook voor op onze CTA's (= display op z'n Óllands: Centrale Trein Aanwijzer.)
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door AlexNL »

De CTA's zijn de oude flappenbakken, die zijn overal verdwenen en vervangen door andere schermen. Op perrons hangen TPB's (Trein Beeld Perron, je verzint het niet), in de stationshal / bij de ingang van een station hangt een AV7 (Actuele Vertrektijden eerstvolgende 7 treinen). Op middelgrote stations komen AV14's voor, op grote stations (denk aan Amsterdam Centraal, Utrecht, enz) hangen AV21s.

Waarom op de displays alsnog "Aalst, Brussel" of "Poperinge" staat, zal te maken hebben met herkenbaarheid voor reizigers. Als hun vaste trein altijd staat aangekondigd met "Aalst, Brussel" en er ineens iets anders verschijnt, kan dit verwarrend zijn. Daarom wordt er (in Nederland) meestal niet gekozen om de eindbestemming aan te passen, maar om een extra regel toe te voegen met "Rijdt niet verder dan X". Uitzondering op deze regel is aangekondigde werkzaamheden (maar niet altijd), of doorkoppeling van treinseries. De intercity Roosendaal - Zwolle wordt wel eens doorgekoppeld aan de sprinter Zwolle - Groningen, in mijn opstapstation (Breda) verschijnt dan "Groningen" als eindbestemming i.p.v. "Zwolle".

Spoorweglogica? Schiet mij maar lek. :lol:
Plaats reactie