IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
Wover

Bericht door Wover »

sncf-sncb schreef:
Wover schreef:Geel en Mol hebben zover ik weet beiden een "goede" ringweg
Ooit als het donker is met veel regen over de ringweg van Geel gereden? :P
Ja, waarom? Tis daar toch niet evaarlijk ofzo?
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Bericht door JC »

Het probleemtraject is toch Roermond - Dalheim ! De sporen zijn daar gewoon gesabotteerd en half overgroeid. Nederland had dit kost wat kost tegen, de IJzeren Rijn is dus nog lang niet open lijkt mij.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

De ongeveer 10 km lange verlenging van de IR van Neerpelt naar Weert opent enorm veel deuren. Het gaat niet zozeer om een verbinding Weert - Antwerpen alleen, hé! Vergeet niet dat er tussen Roosendaal en Maastricht, wat toch wel een redelijke afstand is, niets van grensverbindingen ligt. Reizigers uit Limburg hebben dat een betere toegang tot het NS-net!
Gregske

Bericht door Gregske »

rvdborgt schreef:
Gregske schreef:De Lijn durft wel in Nederland te rijden (450 Turnhout - Tilburg) met goedkope Vlaamse tarieven ook al rijd je enkel lokaal in Nederland. ;-)
Dat trajectdeel valt onder de de provincie Noord-Brabant, incl. bijbehordende subsidie. Alle Nederlandse kaartjes gelden, maar op de bus kan er een andere regeling gelden, aangezien het bedrijf de inkomsten uit de wagenverkoop zelf mag houden.
Gregske schreef:Ik had gehoopt dat De Lijn wel zijn verstand zou gebruiken door meer grensoverschrijdend vervoer. Voorbeelden die hadden kunnen worden gevolgd.
670: Kapellen - Essen verlengen tot Roosendaal NS
combineren met de buurtbus Roosendaal - Nispen
Gregske schreef: 650: Antwerpen - Kapellen - Putte koppelen aan de BBA 102 tot Bergen op Zoom.
640: Antwerpen - Loenhout door laten rijden tot in Zundert
combineren met Breda - Zundert - Wernhout
Gregske schreef:600: Antwerpen - Meer door laten rijden tot in Zundert of tot in Breda NS.
Vroeger was er in Meersel Dreef (soms) aansluiting naar Breda
Gregske schreef:460: Turnhout - Baarle door laten rijden tot in Breda NS
Je rijdt dan wel parallel met de bus Tilburg - Baarle - Breda.
Gregske schreef:480: Turnhout - Reusel is al een optie, maar kan nog doorrijden tot in Eindhoven NS
Die laatste zou je dan kunnen koppelen aan een van de lijnen van de BBA (of wie rijdt daar tegenwoordig). Maar eenvoudig is dit allemaal niet: er moet dan een overeenkomst komen met de vervoerder die in dat gebied een concessie heeft. Beter nog wordt er bij het aanbesteden al rekening mee gehouden.

Groetjes,

Rian
Ik ben heel gelukkig met een opmerking als deze want u denkt na over de mogelijkheden, beter als een njet want daar krijg ik het 'schijt' van :lol: :wink:

Als je nu overstapt van de 480 op de BBA, heb je een overstaptijd van maar liefst 57 minuten. En de overstaptijden in Baarle zijn allesbehalve ideaal vooral omdat lijn 132 van de BBA niet zo regelmatig is door de week als lijn 460.

Mijn neef woont in Goirle en als hij naar Tilburg centrum wilt is hij met De Lijn (450) bijna een euro goedkoper uit. :wink:
Gregske

Bericht door Gregske »

JC schreef:Het probleemtraject is toch Roermond - Dalheim ! De sporen zijn daar gewoon gesabotteerd en half overgroeid. Nederland had dit kost wat kost tegen, de IJzeren Rijn is dus nog lang niet open lijkt mij.
Het Nederlands gedeelte ligt in een natuurgebied, echter zijn de sporen daar wel degelijk onderhouden. De grens is echter te zien doordat het spoor in Duitsland er uitziet als de oude lijn Yvoir-Purnode :wink:
Gregske

Bericht door Gregske »

Wover schreef:
sncf-sncb schreef:
Wover schreef:Geel en Mol hebben zover ik weet beiden een "goede" ringweg
Ooit als het donker is met veel regen over de ringweg van Geel gereden? :P
Ja, waarom? Tis daar toch niet evaarlijk ofzo?
Het zal eens niet zijn. De weg van Geel naar Neerpelt staat te boek als een van de gevaarlijksten van Vlaanderen. Eerste reden is de echt overdreven snelheid die sommige bestuurders maken, de talrijke rijstrookverminderingen die soms voor conflicten zorgen.

Reken daarbij de ellenlange ochtendfiles op de ring van Geel (vooral bij de Antwerpsesteenweg en bij de weg naar Laakdal).
Gregske

Bericht door Gregske »

Wover schreef:
sable schreef:Gaat die verhoogde capaciteit niet veel problemen geven met de drukkere overwegen, zoals de N18 in Geel en de N19 in Mol?
Geel en Mol hebben zover ik weet beiden een "goede" ringweg, en als die overwegen drukker worden zullen de automobilisten wel meer die ring nemen ipv door het centrum te rijden, dat is nu bovendien toch al sneller denk ik :).

Ik denk dat het eerder problemen gaat geven bij de overwegen van de N13 tussen Herentals en Lier en ook op de 3 overwegen in Herentals, die aan het station zelf, die aan net na de ring richting Lille en ook die op de baan richting Kasterlee - Turnhout...

Zonder ingrijpende werken aan de verkeerssituatie kan dat wel niet opgelost worden vrees ik, door de aanwezigheid van de bushalte e.d. Hoewel in Lier een mooi voorbeeld is van hoe het wel kan ;).
Mol wel, alleen de lichten bij Meerhoutseweg zijn een bron van frustratie voor veel autobestuurders, 9/10 keer sta ik er onnodig te wachten.
Geel heeft te veel verkeer doordat de ring niet 'af' is. En er is bovendien te veel sluipverkeer omdat de grote wegen 's morgens en 's avonds altijd dicht slibben.
Wover

Bericht door Wover »

Gregske schreef:
Wover schreef:
sncf-sncb schreef: Ooit als het donker is met veel regen over de ringweg van Geel gereden? :P
Ja, waarom? Tis daar toch niet evaarlijk ofzo?
Het zal eens niet zijn. De weg van Geel naar Neerpelt staat te boek als een van de gevaarlijksten van Vlaanderen. Eerste reden is de echt overdreven snelheid die sommige bestuurders maken, de talrijke rijstrookverminderingen die soms voor conflicten zorgen.

Reken daarbij de ellenlange ochtendfiles op de ring van Geel (vooral bij de Antwerpsesteenweg en bij de weg naar Laakdal).
Maar het ging enkel om de ring rond Geel e. Dat de N71 een dodenweg is ontken ik niet, ik ben er met mijn vers rijbewijs al 2 keer heen en terug tot in Neerpelt overgereden. Overdreven snelheid op de ring rond Geel is ook wel een feit. Op het stuk tussen het begin van de ring richting Mol en de Antwerpsesteenweg word ik tegen 95 voorbijgestoken door bestuurders die makkelijk 120 zullen rijden...
sweek

Bericht door sweek »

Zijn al de gedeeltes die nu niet in gebruik zijn enkelsporig? Het lijkt er wel op, op Sporenplan.nl, maar die laat alleen het Nederlandse gedeelte zien.
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Bericht door JC »

Gregske schreef:
JC schreef:Het probleemtraject is toch Roermond - Dalheim ! De sporen zijn daar gewoon gesabotteerd en half overgroeid. Nederland had dit kost wat kost tegen, de IJzeren Rijn is dus nog lang niet open lijkt mij.
Het Nederlands gedeelte ligt in een natuurgebied, echter zijn de sporen daar wel degelijk onderhouden. De grens is echter te zien doordat het spoor in Duitsland er uitziet als de oude lijn Yvoir-Purnode :wink:
Had ik duidelijker moeten stellen, gesaboteerd in NL, en overgroeid in Duitsland. Natuurgebied of niet, het gebruik ervan staat in meerdere verdragen tussen B en NL ingeschreven. Een aantal politiekers zonder moed zorgt ervoor dat het daar niet beweegt. Een serieuze schadeclaim aan hun laars lappen zou misschien helpen. Een claim die hoger is dan het voordeel dat de Betuwelijn heeft door het blokkeren van de IJzeren Rijn
Gregske

Bericht door Gregske »

JC schreef:Had ik duidelijker moeten stellen, gesaboteerd in NL, en overgroeid in Duitsland. Natuurgebied of niet, het gebruik ervan staat in meerdere verdragen tussen B en NL ingeschreven. Een aantal politiekers zonder moed zorgt ervoor dat het daar niet beweegt. Een serieuze schadeclaim aan hun laars lappen zou misschien helpen. Een claim die hoger is dan het voordeel dat de Betuwelijn heeft door het blokkeren van de IJzeren Rijn
De spoorlijn staat ansich niet beschreven, het recht op overweg staat beschreven. Hier moet een afdoende Europese oploosing voor gezorgd worden, een nieuw tracé die wel aanvaardbaar is voor alle partijen bijvoorbeeld is toch beter dan een tracé dat tegengewerkt zal worden door verschillende overheden (Nederlandse staat, provincie Limburg, stad Roermond, ...) alsook door buurtbewoners.

Een uitspraak is één, maar een oplossing is dubbel zo goed, zeker als ze aanvaard wordt door de andere. 8)
sable

Bericht door sable »

sweek schreef:Zijn al de gedeeltes die nu niet in gebruik zijn enkelsporig? Het lijkt er wel op, op Sporenplan.nl, maar die laat alleen het Nederlandse gedeelte zien.
Lijn 15 is dubbelsporig tussen Antwerpen en Mol. Dan is het enkelsporig tot Neerpelt. Verder weet it niet.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB »

sable schreef:
sweek schreef:Zijn al de gedeeltes die nu niet in gebruik zijn enkelsporig? Het lijkt er wel op, op Sporenplan.nl, maar die laat alleen het Nederlandse gedeelte zien.
Lijn 15 is dubbelsporig tussen Antwerpen en Mol. Dan is het enkelsporig tot Neerpelt. Verder weet it niet.
Het traject Neerpelt - Hamont Grens is ook enkel spoor. Bron: eigen waarneming en dat wordt bevestigd door deze site.
pietje

Bericht door pietje »

Gregske schreef:Een uitspraak is één, maar een oplossing is dubbel zo goed, zeker als ze aanvaard wordt door de andere. 8)
Het probleem is dat de Nederlandse regering geen oplossingen ziet zitten de aan België weinig kosten, want zij hebben zelf zware kosten "moeten" doen met hun Betuwelijn en het zou afgang zijn dat België tegen een fractie van de prijs een evenwaardige verbinding zou krijgen, die dan nog eens over Nederlands grondgebied loopt.

Dit is puur de concurrentieslag tussen 2 landen die hun eigen havens zo goedkoop mogelijk willen verbinden met het Ruhrgebied.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik zou het zo sterk niet uitdrukken. Zeer zeker, het zal wel meespelen, maar voor een stuk heeft het ook een stukje te maken met het feit dat Nederland geen zin heeft om voor een Belgische trein de eigen wetgeving te overtreden. Wetgeving die echt niet alleen maar op de IJzeren Rijn slaat, hoor.
Plaats reactie