nieuw leven op L17/L218

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
jan_olieslagers
Berichten: 3642
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

nieuw leven op L17/L218

Bericht door jan_olieslagers »

Volgens vrt gaat er een nieuw magazijn van Lego open in Tessenderlo
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/04 ... iecentrum/
Bij nader toezien lijkt het me eerder dat Lego ruimte en diensten gaat inhuren van Kuehne & Nagel.

Maar het is interessant om te lezen "Daarnaast komen de bouwsets vanuit de fabrieken in Tsjechië en Hongarije naar Tessenderlo met de trein in plaats van met vrachtwagens." Is dit nieuwe trafiek, of worden er enkel een paar wagons bijgehangen aan een bestaande dienst van K&N?

Ik vrees een beetje dat, na de aanvankelijke piek van het herverdelen van de stock, de trafiek erg beperkt gaat blijven. Dit is stukgoed, geen bulkvervoer, en van dat laatste moet de goederentrein het hebben.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
DR-fan
Berichten: 554
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: nieuw leven op L17/L218

Bericht door DR-fan »

Ik denk eerder dat de blokjes per container naar Genk of Antwerpen komen en dan de "last mile" per vrachtwagen afleggen.
stijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: nieuw leven op L17/L218

Bericht door stijn »

DR-fan schreef: 05 jun 2024, 09:54 Ik denk eerder dat de blokjes per container naar Genk of Antwerpen komen en dan de "last mile" per vrachtwagen afleggen.
Vanuit 2 landen die geen toegang tot zee hebben?
jan_olieslagers
Berichten: 3642
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuw leven op L17/L218

Bericht door jan_olieslagers »

Containers kunnen ook op de trein... DR-Fan zou best kunnen gelijk hebben. Vrachtwagenvervoer is nog altijd de eerste specialiteit van K&N.

Ter anderer zijde: waarom ligt L289 daar dan, precies tot aan K&N? Iemand moet daar toch voor betalen, zoniet had Infrabel dat lijntje al lang uitgebroken.
cfr. https://www.openstreetmap.org/#map=16/51.0661/5.1613
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: nieuw leven op L17/L218

Bericht door TKR »

Als ik op Google Maps en Street View goed kijk zie ik dat er een opricht (kiezelsteentjes?) over deze spoorweg heen is gelegd tussen de Havenlaan en het bedrijf Trinseo.

Deze spoorweg ligt er dus gewoon nog, maar zal niet gebruikt of onderhouden worden.
Als ik het goed gezien heb tenminste.

edit: ok ja, als je de lijn verder 'stroomopwaarts' volgt staan er gewoon dikke struiken in het midden van het spoor. Deze wordt duidelijk niet gebruikt. :lol:
DR-fan
Berichten: 554
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: nieuw leven op L17/L218

Bericht door DR-fan »

stijn schreef: 05 jun 2024, 10:50
DR-fan schreef: 05 jun 2024, 09:54 Ik denk eerder dat de blokjes per container naar Genk of Antwerpen komen en dan de "last mile" per vrachtwagen afleggen.
Vanuit 2 landen die geen toegang tot zee hebben?
Vanuit beide landen zijn er dagelijkse containertreinen naar België. De woordvoerder van Lego moet dus zelfs niet liegen als hij het over vervoer per spoor heeft :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuw leven op L17/L218

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 04 jun 2024, 17:56 Volgens vrt gaat er een nieuw magazijn van Lego open in Tessenderlo
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/04 ... iecentrum/
Bij nader toezien lijkt het me eerder dat Lego ruimte en diensten gaat inhuren van Kuehne & Nagel.

Maar het is interessant om te lezen "Daarnaast komen de bouwsets vanuit de fabrieken in Tsjechië en Hongarije naar Tessenderlo met de trein in plaats van met vrachtwagens." Is dit nieuwe trafiek, of worden er enkel een paar wagons bijgehangen aan een bestaande dienst van K&N?

Ik vrees een beetje dat, na de aanvankelijke piek van het herverdelen van de stock, de trafiek erg beperkt gaat blijven. Dit is stukgoed, geen bulkvervoer, en van dat laatste moet de goederentrein het hebben.
Het betreft een Europees verdeelcentrum. Je onderschat de populariteit van LEGO vrees ik. Ze hebben al een centrum in België. Het gaat echt wel over heel wat distributie ook al zijn het maar kleine blokjes op zich. Ik neem aan (ben niet zeker) dat ze hun capaciteit zwaar willen verhogen omdat het huidige centrum niet meer voldoet of niet kan uitbreiden. Het is dus geen magazijn voor de Belgische markt. Doorgaans liggen dergelijke centra niet in België als ik naar andere merken kijk (bijvoorbeeld Primark heeft zich nabij Roosendaal een giga verdeelcentrum laten bouwen, jammer genoeg gebruiken ze daar het spoor (dat net achter hun gevel ligt) niet. Dat LEGO het wel zou doen moeten we toejuichen. Lego is heel hard bezig om zo snel mogelijk minder CO2 uit te stoten dus de trein past wel in dat plaatje. Verder trachten ze hun voetafdruk te verkleinen, andere verpakkingsmaterialen (papieren zakjes ipv plastic) en zijn ze op zoek naar nieuwe grondstoffen om de blokjes te maken die minstens een even goede kwaliteit en veilig speelgoed afleveren.
Plaats reactie