Vracht-HST's

Alles over goederenvervoer in België.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Goederentreinen ('s nachts) via hogesnelheidslijnen (HSL) versturen

Bericht door stijn »

JonasV91 schreef: 30 mei 2023, 18:25 Ik vind jouw concept wel goed.
Dank u!
JonasV91 schreef: 30 mei 2023, 18:25 Alleen denk ik dat het stuk tussen Zeebrugge en Zelzate er ook moet komen zodat lange treinen geen problemen creëren in FGSP. Als het doorgaande treinen zijn hoeven die niet door Gent te passeren. Op zich zou je nog kunnen zeggen dat "Stuur ze via Zelzate over Gent-Dampoort naar L50/53" maar dan zit je terug met die bottelnek. Als ze een halfuurfrequentie willen doorvoeren op vele lijnen gaan er toch redelijk wat verschuivingen moeten plaatsvinden, zeker als ze het goederenverkeer willen verdubbelen.
Daarom dat ik een stukje van Lijn 55 zou heraanleggen tussen Lijn 50D en Lijn 58. Zie laatste plaatje... Toegegeven... Big Nimby alert...
JonasV91 schreef: 30 mei 2023, 18:25 Alle huidige mogelijkheden blijven benut worden want bijv. in Hasselt, de treinen van L35 komende, zullen niet omgeleid moeten worden via de Genkse Lijnen. Die kunnen nog altijd door Hasselt zelf rijden. Op zich moet alles sowieso op een bottelnek tussen de aansluiting van L21C op L34 valk voor Bilzen tot aan vertakking Glons. Lijn 24 blijft immers de lijn die moet gebruikt worden om naar Duitsland te rijden. Tenzij de politiek alsnog iets kan uitvinden om enkele goederentreinen via Hamont - Weert te sturen. Het is absurd dat de politici willen dat het goederenverkeer zoveel intenser wordt maar dan moeten er wel grensovergangen bijkomen. Ze spreken zichzelf tegen in hun 'daden' aka beslissingen.
Voor één keer denk ik dat we de Belgische politici weinig kunnen verwijten in het Ijzeren Rijn dossier qua investeringen... De lijn staat onder wasdraad tot aan de grens en ik meen begrepen te hebben dat een serieus stuk van lijn 19 terug op 2 sporen gebracht ging worden... Onze Noorderburen daarentegen
Nu goed... tussen Bilzen en Tongeren rijden er 2 passagierstreinen per uur en nog een een paar P treinen. Vanaf Tongeren rijdt er maar 1 passagierstrein per uur... daar zit nog wel wat ruimte denk ik...
JonasV91 schreef: 30 mei 2023, 18:25 Lijn 18 (ik veronderstel tussen Zolder en Genk?) lijkt precies toch de enige mogelijkheid te zijn om kopmaken te vermijden. De rest is 'volgebouwd'.
Ja, tussen Zolder en Genk... Maar enkel om Hasselt te ontlasten en de stromen zo veel mogelijk te scheiden. Je kan zowel vanaf Lijn 15 als 35 naar 34 zonder kop te maken.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Goederentreinen ('s nachts) via hogesnelheidslijnen (HSL) versturen

Bericht door maarten »

stijn schreef: 31 mei 2023, 08:09
Voor één keer denk ik dat we de Belgische politici weinig kunnen verwijten in het Ijzeren Rijn dossier qua investeringen... De lijn staat onder wasdraad tot aan de grens en ik meen begrepen te hebben dat een serieus stuk van lijn 19 terug op 2 sporen gebracht ging worden... Onze Noorderburen daarentegen
Gaat niet gebeuren in ons leven. Nog afgezien van de overduidelijke onwil in Nederland moet de hele lijn van Roermond naar Dalheim nieuw worden gelegd en zou er een overweg komen in een 4-sporige provinciale weg.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vracht-HST's

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 30 mei 2023, 15:17 Is de grond van het verhaal niet dat de Belgische HSL vanaf het eerste moment zijn geconcipieerd en ontworpen en gebouwd om enkel en alleen hogesnelheidstreinen te bedienen? Zowel kwa infrastructuur als kwa procedures? Zodat het heel lastig is om er later ook nog eens iets anders op te laten bollen?

Men zou kunnen denken dat dat ook niet anders kan, maar we vernemen hier dat het in Duitsland wel degelijk anders kan. Ik kan niet laten me af te vragen of Belgie niet een beetje al te slaafs heeft gedanst naar het pijpen van de Franse initiatiefnemers.
Uw aversie tegen Frankrij moet nog eens blijken uit uw laatste opiniestuk.
Doch het hoge snelheidslijnen plan was een wens /aanbeveling van de Europese commisie in de jaren 90. met afspraken binnen de leden,die niet altijd goed zijn nagekomen. En ik denk ondanks alles dat Belgie en Frankrijk het er niet zo slecht van afkwamen..https://op.europa.eu/webpub/eca/special ... 9-2018/nl/
En ja de Fransen na lopen. Ze hadden de techniek die tot vandaag nog aan de wereldtop staan al is het rollend materiaal en infrastructuur. Het Franse TVM 430 seinsysteem is zeer performant,alsook de de andere spoorprodukten van o.a Thales,Alstom enz.....
Dan denk ik dat je beter met de visie en de ervaring van die mensen kunt meewerken.
Wereldwijd zijn hun produkten te bewonderen in het spoorweglandschap. De Duitser hinken ver achteraan ,maar realiseren redelijk weinig. Ik meen het te kunnen weten daar ik met beiden heb gewerkt.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vracht-HST's

Bericht door jan_olieslagers »

Beter 1 keer lezen dan 3 keer posten ;) (maar jawel, er is iets loos met het posten van berichten, dat ondervond ik ook al, en het werd ook door anderen gemeld; het lijkt of er aan de webstek wordt gewerkt. Ook daar zijn er al eens onderhoudswerken nodig, en ook die durven zo al eens wat hinder meebrengen)

Ik heb nergens de kwaliteit of verdienste van de Franse produkten in vraag gesteld.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie