Op dit moment is die ruimte er niet, maar dat wil nog niet zeggen dat dat niet de richting is die we moeten uit gaan.Shrek schreef: ↑03 mei 2023, 15:25Als je A,B en C Gent, Luik of Antwerpen noemt en een lokale industrieweg maximaal 100km lang is zijn we het eens Maar voor kleinschaliger te gaan dan dat is er echt geen ruimte op het spoor.pietje schreef: ↑03 mei 2023, 13:46 Het is ook niet de bedoeling om elk klein bedrijfje zijn eigen spooraansluiting te geven en hen telkens een paar wagonnetjes te laten aan- of afkoppelen.
De sterkte van containervervoer is net dat je tussen punt A en B een silocontainer kan vervoeren, die in B afladen en vervangen door een gewone container met bestemming C.in diezelfde trein kunnen dan perfect nog een tiental containers zitten die van A naar B moeten die in B afgeladen worden en vervolgens 10 andere met bestemming C terwijl er ook nog 10 op de trein staan die van A naar C moeten en daarnaast kunnen er ook nog containers naar D, E en F mee, in eender welke combinatie.
10 containers afladen en terug laden in een overslag terminal duurt niet zo heel lang, dus de snelheid vandie trein zal nog steeds vele malen hoger liggen dan de binnenvaart, en punt tot punt vergelijkbaar zijn of sneller dan met de vrachtwagen.
Die overslag terminals zijn dus de infra die veel meer verspreid moet geraken zodat ook minder grote bedrijven eenvoudig kunnen beleverd worden met enkel last-mile transport over de weg, liefst dus een lokale industrieweg.
In de meeste industriezones zijn er vestigingen van de gekende logistieke bedrijven als Katoennatie, kuehne+nagel, Essers en dergelijke, waar dagelijks soms wel honderden vrachtwagens vertrekken of aankomen.
Als je dan nog ziet hoe dicht de vestigingen van die bedrijven op mekaar te vinden zijn, mag het wel duidelijk zijn dat ook daar nog wel wat groei voor het spoortransport te vinden is.
Als je trouwens bij de aantallen die ik noem, de lokaties gebruikt die jij noemt, kunnen we er beter helemaal mee ophouden.
Dat is het voordeel van hier op het forum dingen te bespreken: we hoeven geen rekening te houden met kortzichtige politici die enkel geïnteresseerd zijn in hoeveel lintjes ze kunnen doorknippen vooraleer de volgende verkiezingen er weer zijn.
Als we een duurzaam transport willen, gaan er dus op veel meer plaatsen containers moeten overgeslagen worden tussen treinen en vrachtwagens. Enkele decennia geleden waren er ook veel minder plaatsen waar containers konden overgeladen worden van schepen naar vrachwagens en vv.
Intussen zijn er zo 15 en zit er niet zoveel rek meer op, omdat je niet zomaar kanalen kan bijgraven of bestaande uitbreiden tot een rendabele breedte/diepte.
Daarvoor zie ik dus een rol weggelgd voor de spoorwegen: nu zorgen vrachtwagens voor het "last mile" transport, dat in de praktijk soms wel 100 km bedraagt en dat eerder naar een 10 km of minder zou moeten kunnen gaan, zeker voor bedrijven die in een industriegebid gelegen zijn met enige spoormogelijkheden.