DR-fan schreef: ↑08 apr 2023, 15:17
Ik heb toch net geschreven dat die locaties waar je toch al naartoe moet rijden (Tessenderlo bv) net zo goed een openbaar laadspoor kunnen krijgen. De trein rijdt toch al, dus die eventuele 5 containers veroorzaken geen extra kosten en verspillen geen dure rijpaden.
Dat is allemaal mooi in theorie, maar in realiteit krijg je zoiets nooit rendabel. Stel dat je nu bijvoorbeeld in Tessenderlo 5 containers kan bijhangen aan een trein die verder integraal naar Calais gaat. Dan moet je om te beginnen in Tessenderlo al bedrijven vinden die hun containers willen ophalen/afleveren op het moment dat de chemische trein vertrekt. In dit geval komt de trein s'avonds toe in Tessenderlo, je kan die 5 containers dan rond pakweg 19u ophalen. Dus je moet al extra volk voorzien om het magazijn wat langer open te houden want de kleine bedrijfjes werken niet 24/24.
Maar goed, stel dat je dan met die extra shift om de trein te laden/lossen uiteindelijk de containers op de trein gekregen hebt, dan hangen ze daar op weg naar Calais terwijl de containers naar Antwerpen moeten. Je moet dus ergens onderweg gaan rangeren. Om te beginnen heeft de betrokken SO van de chemische trein heeft geen rangeerpersoneel op andere plaatsen onderweg, je zou dus alweer extra mensen moeten inzetten ergens anders. De trein heeft bovendien een strakke dienstregeling waarbij geen ruimte is voor extra haltes, ook voor goederen is een korte reistijd een belangrijk punt. Tenslotte zitten stations als Muizen of Kortrijk zitten al vol met langere, nuttigere, goederentreinen. Daar sporen gaan bijbouwen voor 5 wagonnetjes is echt niet de moeite waard. Er zijn andere investeringen die voor minder geld meer verkeer opleveren.
Bovendien vermoed ik dat het voor de bedrijven in kwestie sneller zal zijn om hun containers in Meerhout op de boot te zetten dan iets met treinen te proberen in elkaar te flansen.
DR-fan schreef: ↑08 apr 2023, 15:17
Een staalfabriek niet nee, maar wel andere grote bedrijven die nu uitgesloten zijn van spoorvervoer omdat de Belgische spoorwegwereld hardnekkig blijft vasthouden aan dogma's uit de vorige eeuw. Als ik zie wat er nog maar in Duitsland en Oostenrijk allemaal beweegt word ik groen van jaloezie.
Geef dan eens een voorbeeld van een bedrijf dat op zichzelf genoeg goederen kan produceren om een hele trein te vullen maar vandaag geen spooraansluiting heeft?