IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
jan_olieslagers
Berichten: 2567
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: IJzeren Rijn

Bericht door jan_olieslagers »

overweg13 schreef: 20 jun 2022, 21:43 Oorspronkelijk kruisten de treinen bij de Y. Kontact, nu in Mechelen. Dat geeft ontegensprekelijk wat minder kans op hindernissen.
Kontact? Grapje van uw slim(?)foon, misschien :) ?
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 4859
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: IJzeren Rijn

Bericht door overweg13 »

Jep ik heb me nog maar eens laten vangen door mijn not-so-smartphone. Het toppunt is dat ik eigenlijk Y. Duffe bedoelde. Misschien had hij daar wel duffelcoat van gemaakt..
Met vriendelijke groet

overweg13
pietje
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: IJzeren Rijn

Bericht door pietje »

ijzeren rijn 82 schreef: 30 jun 2022, 11:41 De kempen met de enkelspoor secties (L13-29-15-19) en perron capaciteit /overstappen in Herentals is een broeihaard van vertraging...
Een vertraagde IC Binche-Turnhout geeft vervolg vertraging op de aansluitende IC Antwerpen -Hamont /Hasselt tot op de eindhalte en kruisende tegen treinen .

In eerste instantie zou een kruismogelijkheid wordt gemaakt in Lommel en in een later fase wordt tussen Balen werkplaatsen en Neerpelt volledig verdubbeld.
Ik kan hoe langer hoe minder volgen met wat ik over die spoorverdubbeling lees.
Is die kruismogelijkheid in Lommel dan enkel ter hoogte van het station, of loopt die ineens door tot Balen-Werkplaatsen?
En blijft de bijkomende wissel naderhand ook liggen in Lommel?
JPL107
Berichten: 124
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door JPL107 »

In eerste instantie zou een kruismogelijkheid wordt gemaakt in Lommel en in een later fase wordt tussen Balen werkplaatsen en Neerpelt volledig verdubbeld.
Hier spreken ze al vanaf 2023 als Infrabel hun vergunning krijgt om een tweede spoor aan te leggen tussen Balen werkplaatsen en Neerpelt:
Infrabel dient bouwvergunning in voor tweede spoor tussen Balen en Neerpelt
Spoornetbeheerder Infrabel heeft een mileueffectrapport aangemeld, omdat het een tweede spoor wil aanleggen tussen Balen en Neerpelt. Op die manier komt er meer capaciteit en kan het treinverkeer er vlotter verlopen. Infrabel gaat daarvoor een bouwvergunning aanvragen. Of het tweede spoor er effectief komt, valt dus nog af te wachten.

Spoornetbeheerder Infrabel wil een vergunning aanvragen voor een extra spoorbaan tussen Balen en Neerpelt, die in de provincie Antwerpen stopt in Mol en Balen. "Tussen station Balen-Werkplaatsen en station Neerpelt heb je momenteel maar één spoor. Het is een spoor dat goed werkt, maar in het kader van de "modal shift", waarbij we proberen om meer mensen naar de trein te lokken en ook meer goederen over het spoor te transporteren, heb je meer mogelijkheden nodig op het spoornet", zegt Thomas Baken, woordvoerder van Infrabel.

Infrabel gaat nu een dossier indienen om een bouwvergunning aan te vragen. "Als we die vergunning krijgen, zouden de werken in 2023 kunnen starten en zou de tweede spoorlijn tegen het einde van 2025 of begin 2026 klaar moeten zijn", zegt Thomas Baken van Infrabel.

bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/17 ... -neerpelt/
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 11587
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

ijzeren rijn 82 schreef: 30 jun 2022, 11:41 In eerste instantie zou een kruismogelijkheid wordt gemaakt in Lommel en in een later fase wordt tussen Balen werkplaatsen en Neerpelt volledig verdubbeld.
Ik had toch begrepen dat die kruisingsmogelijkheid er niet komt, het wordt meteen dubbelspoor tot Neerpelt.
Plaats reactie