Routes goederentreinen?

Alles over goederenvervoer in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door Shrek »

Tim schreef: 26 dec 2021, 23:09 Blij dat je durft toe te geven dat Infrabel geen zier om de goederen geeft. Dat merken we helaas dagelijks in de praktijk ook. Op die manier zal de modal shift nooit lukken...
Dat er geen zier om gegeven wordt is natuurlijk helemaal niet waar. Alleen krijgen passagierstreinen wel voorrang bij de toewijzing van rijpaden op de overbelaste lijnen. Dat is nu eenmaal wat de overheid verwacht, passagierstreinen zijn zichtbaarder voor politiekers dan goederentreinen.
Gelukkig worden de goederenoperatoren op andere vlakken wel op hun wenken bediend.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 26 dec 2021, 23:56 Dat er geen zier om gegeven wordt is natuurlijk helemaal niet waar. Alleen krijgen passagierstreinen wel voorrang bij de toewijzing van rijpaden op de overbelaste lijnen.
Zijn er in België overbelaste lijnen dan? De documenten van de netverklaring leveren allemaal "The requested page could not be found" op maar ik heb een sterk vermoeden dat er ook dit jaar weer in zal staan dat er geen overbelaste lijnen zijn.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 27 dec 2021, 00:20
Shrek schreef: 26 dec 2021, 23:56 Dat er geen zier om gegeven wordt is natuurlijk helemaal niet waar. Alleen krijgen passagierstreinen wel voorrang bij de toewijzing van rijpaden op de overbelaste lijnen.
Zijn er in België overbelaste lijnen dan? De documenten van de netverklaring leveren allemaal "The requested page could not be found" op maar ik heb een sterk vermoeden dat er ook dit jaar weer in zal staan dat er geen overbelaste lijnen zijn.
Officieel zijn ze er uiteraard niet, maar dat weet jij intussen wel :wink:
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door DR-fan »

Toch enkele aanvullingen, want sommige lijnen hebben wel degelijk vaste goederentreinen, ondanks wat hogerop werd geschreven:
- L43: treinen van DBCargo naar Jemelle en van de CFL naar Bettembourg + regelmatige bediening van de militaire basis in Marche
- L52: dagelijkse bediening van Prayon en regelmatige bediening Boom en Hemiksem
- L54: een graantrein van Europorte naar Mouterij Albert in Ruisbroek (heenrit op dinsdag na 23u, terug woensdagmorgen om 04u)
- L162: 2 vaste treinen van Lineas om de lijnkennis van de bestuurders te onderhouden + bediening brandstofdepot in Marbehan. Tussen de grens en Marloie dan de treinen Bettembourg - Kinkempois (enkele per week).

Zonder enig goederenverkeer:
- L34 tussen vertakking Glons en Luik
- L44
- L49
- L50A tussen Y Welle en Brussel-Zuid
- L57
- L58 tussen Wondelgem en Eeklo
- L60
- L69 (aansluiting in Menen is al jaren opgebroken)
- L73 tussen Lichtervelde en De Panne
- L86
- L94 tussen Halle en Ath (wel af en toe infra-treinen)
- L97
- L108
- L112 (afgezien van dienstvervoer naar Bascoup)
- L123
- L125 tussen Luik en Flémalle
- L132 tussen de steengroeve Les Petons en Couvin
- L161D

Daarnaast is goederenverkeer verboden op de NZ-verbindingen in Brussel en Antwerpen, de HSL's en op de hellingen van Ans
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door jan_olieslagers »

Bedankt voor de aanvullingen en correcties, @DR-fan! ik had echt niet gedacht dat er nog zoveel trafiek is naar Ruisbroek (Puurs); al staat het me voor dat die wekelijkse graantrein naar Mouterij Albert al wel eerder werd vermeld. Grappig overigens dat Mouterij Albert bediend wordt vanaf L54, die trein zal misschien uit Frankrijk komen en dan via Gent en Sint-Niklaas bollen? Terwijl Prayon-Rupel - dat er echt vlak naast ligt! - via L52 gaat, de aanvoer van fosfaat zal langs de Antwerpse haven lopen, wellicht. Zou Prayon-Rupel ook goederen afvoeren per spoor?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Shrek schreef: 26 dec 2021, 19:40
desirootje schreef: 26 dec 2021, 19:34 Hoe overbelast is ons spoornet eig als we goederentreinen meerekenen. Voor de nieuwe IC (vanaf december volgend jaar) Leuven-Charleroi, zullen er daardoor op L139 goederentreinen moeten wijken? Want Waver-Ottignies ziet dan bvb toch vrij veel reizigerstrafiek.
Hetzelfde met L50, in hun vervoersplan vermelden NMBS de mogelijkheid voor een S54 Aalst-Deinze, maar dat dat tijdelijk niet kon vanwege de werken aan Gent-Sint-Pieters en de beperkte capaciteit tot Ledeberg (Y Melle?), het feit dat ze het vermelden wilt toch zeggen dat ze dit als een financieel verantwoorde optie zagen. De creatie van dit en een verdubbeling van de S52 lijkt me toch niet zo een vreemd idee, maar wat wilt dat zeggen voor de goederentreinen over L50 en L53, als die 2 treinen er ooit van zouden komen?
Op Lier-Antwerpen zijn er sinds de invoering van de nieuwe IC Hasselt-Antwerpen een aantal goederenrijpaden geschrapt. Doorgaans is dat wat gebeurt wanneer er extra reizigerstreinen bijkomen. Die goederentreinen moeten dan uitwijken naar nachtelijke rijpaden, tot ergernis van de operatoren. Zij willen natuurlijk liever 24/24 kunnen rijden ipv enkel 's nachts. Sommige goederen zijn nu eenmaal in de voormiddag klaar voor vervoer en moeten dan urenlang gewoon staan wachten tot de trein kan vertrekken. Maar in België hebben passagiers altijd al voorrang gehad op goederen, dat is mogelijk één van de oorzaken van het relatief kleine aandeel van het spoor in het transport.
Iederéén is het er over eens dat de havens belangrijk zijn voor ons land en de economie . Blijkbaar is aanvoer / afvoer uit de Havens van goederen transport per spoor minder belangrijk voor België . In België zit weinig vooruitgang in spoorse goederen projecten . 2de haven toegang , ijzeren rijn of iets dergelijks. Daar hebben op termijn ook reizigers treinen voordeel mee .

In Nederland hebben ze niet stil gezeten afgelopen jaren . Daar is de Betuwe route gekomen voor hun afvoer . In Nederland had men het ook een capaciteits probleem op de Brabant route voor de Betuwe route in dienst kwam ( goederen corridor via Venlo) . En ja de Betuwe route is aan Duitse zijde nog niet klaar , en kan nog niet voor de volle capaciteit gebruikt worden maar er wordt wel aan gewerkt om dit op te lossen .
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door BlackEagle »

ijzeren rijn 82 schreef: 27 dec 2021, 14:34
Shrek schreef: 26 dec 2021, 19:40
desirootje schreef: 26 dec 2021, 19:34 Hoe overbelast is ons spoornet eig als we goederentreinen meerekenen. Voor de nieuwe IC (vanaf december volgend jaar) Leuven-Charleroi, zullen er daardoor op L139 goederentreinen moeten wijken? Want Waver-Ottignies ziet dan bvb toch vrij veel reizigerstrafiek.
Hetzelfde met L50, in hun vervoersplan vermelden NMBS de mogelijkheid voor een S54 Aalst-Deinze, maar dat dat tijdelijk niet kon vanwege de werken aan Gent-Sint-Pieters en de beperkte capaciteit tot Ledeberg (Y Melle?), het feit dat ze het vermelden wilt toch zeggen dat ze dit als een financieel verantwoorde optie zagen. De creatie van dit en een verdubbeling van de S52 lijkt me toch niet zo een vreemd idee, maar wat wilt dat zeggen voor de goederentreinen over L50 en L53, als die 2 treinen er ooit van zouden komen?
Op Lier-Antwerpen zijn er sinds de invoering van de nieuwe IC Hasselt-Antwerpen een aantal goederenrijpaden geschrapt. Doorgaans is dat wat gebeurt wanneer er extra reizigerstreinen bijkomen. Die goederentreinen moeten dan uitwijken naar nachtelijke rijpaden, tot ergernis van de operatoren. Zij willen natuurlijk liever 24/24 kunnen rijden ipv enkel 's nachts. Sommige goederen zijn nu eenmaal in de voormiddag klaar voor vervoer en moeten dan urenlang gewoon staan wachten tot de trein kan vertrekken. Maar in België hebben passagiers altijd al voorrang gehad op goederen, dat is mogelijk één van de oorzaken van het relatief kleine aandeel van het spoor in het transport.
Iederéén is het er over eens dat de havens belangrijk zijn voor ons land en de economie . Blijkbaar is aanvoer / afvoer uit de Havens van goederen transport per spoor minder belangrijk voor België . In België zit weinig vooruitgang in spoorse goederen projecten . 2de haven toegang , ijzeren rijn of iets dergelijks. Daar hebben op termijn ook reizigers treinen voordeel mee .

In Nederland hebben ze niet stil gezeten afgelopen jaren . Daar is de Betuwe route gekomen voor hun afvoer . In Nederland had men het ook een capaciteits probleem op de Brabant route voor de Betuwe route in dienst kwam ( goederen corridor via Venlo) . En ja de Betuwe route is aan Duitse zijde nog niet klaar , en kan nog niet voor de volle capaciteit gebruikt worden maar er wordt wel aan gewerkt om dit op te lossen .
Het grootste project in aanleg is de viersporigheid op L50A tussen Brugge en Gent die voor een groot deel in functie van het goederenverkeer wordt aangelegd. En ook de Tweede Spoortoegang voor de haven van Antwerpen is wel degelijk een actief project in de planningsfase, in de eerste plaats de vertakking Oude Landen waarvoor de vergunning deze maand verleend is en in de tweede plaats het tunnelgedeelte van Ekeren naar Wommelgem dat mee in het project A102 zit.
Buddy
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 dec 2021, 13:27

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door Buddy »

Heel erg bedankt voor alle reacties! Zeer informatief.
tblineasgent
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 sep 2020, 09:54
Contacteer:

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door tblineasgent »

DR-fan schreef: 27 dec 2021, 09:58 Toch enkele aanvullingen, want sommige lijnen hebben wel degelijk vaste goederentreinen, ondanks wat hogerop werd geschreven:
- L43: treinen van DBCargo naar Jemelle en van de CFL naar Bettembourg + regelmatige bediening van de militaire basis in Marche
- L52: dagelijkse bediening van Prayon en regelmatige bediening Boom en Hemiksem
- L54: een graantrein van Europorte naar Mouterij Albert in Ruisbroek (heenrit op dinsdag na 23u, terug woensdagmorgen om 04u)
- L162: 2 vaste treinen van Lineas om de lijnkennis van de bestuurders te onderhouden + bediening brandstofdepot in Marbehan. Tussen de grens en Marloie dan de treinen Bettembourg - Kinkempois (enkele per week).

Zonder enig goederenverkeer:
- L34 tussen vertakking Glons en Luik
- L44
- L49
- L50A tussen Y Welle en Brussel-Zuid
- L57
- L58 tussen Wondelgem en Eeklo
- L60
- L69 (aansluiting in Menen is al jaren opgebroken)
- L73 tussen Lichtervelde en De Panne
- L86
- L94 tussen Halle en Ath (wel af en toe infra-treinen)
- L97
- L108
- L112 (afgezien van dienstvervoer naar Bascoup)
- L123
- L125 tussen Luik en Flémalle
- L132 tussen de steengroeve Les Petons en Couvin
- L161D

Daarnaast is goederenverkeer verboden op de NZ-verbindingen in Brussel en Antwerpen, de HSL's en op de hellingen van Ans
U spreekt hier over een graantrein van Europorte naar Mouterij Albert in Boom. Europorte rijdt al enkele jaren geen graantreinen meer naar of vanuit Mouterij Albert, op een tijdelijke trafiek tussen Boom en Antwerpen-D.S.-Angola in de zomer van 2019 na. De enige bediening die Mouterij Albert nog heeft is met Lineas. Ik denk dat je wellicht de keteltrein met fosforzuur op lijn 54 bedoelt?
Let's modal shift!
tblineasgent
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 sep 2020, 09:54
Contacteer:

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door tblineasgent »

jan_olieslagers schreef: 27 dec 2021, 12:19 Bedankt voor de aanvullingen en correcties, @DR-fan! ik had echt niet gedacht dat er nog zoveel trafiek is naar Ruisbroek (Puurs); al staat het me voor dat die wekelijkse graantrein naar Mouterij Albert al wel eerder werd vermeld. Grappig overigens dat Mouterij Albert bediend wordt vanaf L54, die trein zal misschien uit Frankrijk komen en dan via Gent en Sint-Niklaas bollen? Terwijl Prayon-Rupel - dat er echt vlak naast ligt! - via L52 gaat, de aanvoer van fosfaat zal langs de Antwerpse haven lopen, wellicht. Zou Prayon-Rupel ook goederen afvoeren per spoor?
Prayon Rupel verstuurt al jarenlang fosforzuur naar een andere vestiging van Prayon in het Franse Saint-Clair-les-Roches. Deze trein heeft jarenlang via lijn 52 gereden met een "rondje" op Antwerpen-Noord, om vervolgens weer via lijn 52 de Kennedytunnel in te duiken en zo haar reis naar Frankrijk verder te zetten. Echter met het verbod van RID goederen door de Kennedytunnel is men hier met een alternatief op de proppen moeten komen. Ik vermoed dat de keuze van lijn 54 een gevolg is van bovenstaande beslissing, hoewel deze trein dit jaar al enkele malen via de Antigoontunnel heeft gereden.
Let's modal shift!
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door DR-fan »

tblineasgent schreef: 28 dec 2021, 11:58 U spreekt hier over een graantrein van Europorte naar Mouterij Albert in Boom. Europorte rijdt al enkele jaren geen graantreinen meer naar of vanuit Mouterij Albert, op een tijdelijke trafiek tussen Boom en Antwerpen-D.S.-Angola in de zomer van 2019 na. De enige bediening die Mouterij Albert nog heeft is met Lineas. Ik denk dat je wellicht de keteltrein met fosforzuur op lijn 54 bedoelt?
Nee, ik heb het wel degelijk over een trein van Europorte van en naar Lerouville via Sint-Niklaas - Puurs: Z48842 op R2 en Z49819 op R1
tblineasgent
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 sep 2020, 09:54
Contacteer:

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door tblineasgent »

DR-fan schreef: 28 dec 2021, 14:54
tblineasgent schreef: 28 dec 2021, 11:58 U spreekt hier over een graantrein van Europorte naar Mouterij Albert in Boom. Europorte rijdt al enkele jaren geen graantreinen meer naar of vanuit Mouterij Albert, op een tijdelijke trafiek tussen Boom en Antwerpen-D.S.-Angola in de zomer van 2019 na. De enige bediening die Mouterij Albert nog heeft is met Lineas. Ik denk dat je wellicht de keteltrein met fosforzuur op lijn 54 bedoelt?
Nee, ik heb het wel degelijk over een trein van Europorte van en naar Lerouville via Sint-Niklaas - Puurs: Z48842 op R2 en Z49819 op R1
Inderdaad, maar dat is geen graan. In die keteltrein wordt fosforzuur vervoerd vanuit Prayon te Boom/Ruisbroek. :D
Europorte 4016 Olsene (100.1-KF)_48842_70921.jpg
Let's modal shift!
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door DR-fan »

tblineasgent schreef: 30 dec 2021, 11:28 Inderdaad, maar dat is geen graan. In die keteltrein wordt fosforzuur vervoerd vanuit Prayon te Boom/Ruisbroek. :D
Ah, niet zo goed voor de lijn dus :D
Dat komt ervan wanneer je treinen enkel als grafiek op een scherm ziet langskomen...
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door JonasV91 »

Aangezien het hier over routes voor goederentreinen gaat had ik o.a. een bedenking voor het verkeer uit Brugge dat via Lille naar het westen van Noord-Frankrijk rijdt.

L73 wordt niet (meer) gebruikt voor goederentreinen tussen Lichtervelde en De Panne maar ik zie wel een interessante verbinding voor zowel goederen- als reizigerstreinen tussen De Panne en Duinkerke/Calais. Je hebt dan wel het nadeel dat je moet kopmaken door het ontbreken van een bocht om dat kopmaken te vermijden.
Vroeger was er wel een verbinding tussen Torhout en L73 voorbij Lichtervelde richting De Panne.

Nu is natuurlijk de vraag hoeveel dergelijke goederentreinen er rijden. Daar heb ik geen zicht op maar ze laten rijden via Kortrijk en Rijsel Lijkt mij niet essentieel.

Iemand enig idee hoeveel goederentreinen er van L66 gebruikmaken? Is die lijn tegenwoordig 24/24 geopend?
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door Steve »

Die "bocht" van Torhout naar L73 was deel van een heuse lijn (L63 Torhout - Ieper), maar is al zo'n 70 jaar geleden gesloten en intussen deels volgebouwd. Dat is echter nog niets vergeleken bij L73 voorbij Adinkerke, waar er over een afstand van bijna 10 km niets meer van spoorinfrastructuur ligt, bovendien midden in een natuur-/duinengebied en een drukgebruikt fietspad in de plaats. Enkel vanaf de staalfabriek bij Leffrinkhoeke is er een spoor blijven liggen als industrielijn, maar dat is absoluut ongeschikt voor regelmatig verkeer van internationale goederentreinen (midden in de bebouwde kom van Duinkerke, tal van kruisingen met wegen, enkelsporig, niet-geëlektrificeerd enzovoort). Eigenlijk moet je zoiets benaderen als de aanleg van een volledig nieuwe lijn en ik zie geen enkel scenario waarin het goederen- of reizigersverkeer tussen Brugge/kust en Duinkerke plots zo groot wordt dat zoiets zelfs maar een klein beetje te rechtvaardigen valt.
Plaats reactie