IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Nadleeh »

Duitsland heeft niet eens interesse in het aanleggen van een tweede spoor tussen Kaldenkirchen en Dülken (Viersen), op de goederencorridor van Venlo richting de Ruhr, terwijl dat spoor behoorlijk propvol zit (blijkt uit de discussie voor een nieuwe IC tussen Nederland en Duitsland). Zelfs de aanleg van het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen gaat bijzonder traag. Dan vermoed ik dat een IJzeren Rijn al helemaal onderaan de agenda staat.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

Ik denk niet dat er voor Duitsland een probleem is om het bestaande spoor te gebruiken, dat doen ze nu ook, voor een pendeltrein en alle treinen naar het nieuwe proefterrein van Siemens op het oude vliegveld.
Theo
Groeten vanop de Heide
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Denk het wel hoor Theo. Ze hebben dus besloten dat ook die variant er niet gaat komen. Duitsland vindt de IJzeren Rijn gewoon niet interessant. België volgens mij ook niet heel erg. Het schijnt bij sommige mensen maar niet door te dringen wat al jaren duidelijk is.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

??? Het bestaande spoor wordt in Duitsland gebruikt tot het laatste dorpje voor de grens.....met een uurdienst ofzo...
Toen Montzen twee weken "wild" begon te staken kon het ook via Heerlen, creatief zijn kan dus toch nog.
Dat kan goede noodoplossing zijn voor diesels.
Theo
Groeten vanop de Heide
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Niet te geloven.
1. De deelstaat heeft al meermalen laten weten geen doorgaand goederenverkeer meer over de oude lijn te willen.
2. Berlijn heeft er nu een streep doorgehaald. De plannen die zijn gemaakt, voorzien ook in aanpassingen aan het Duitse deel. Logisch, want het door Antwerpen gevraagde maximum van 72 goederentreinen per dag is iets heel anders dan een stoptreintje. Berlijn heeft nu laten weten dat dat niet gaat gebeuren. Een nieuwe variant komt er ook niet. Op een verbinding Roermond-Mönchengladbach als bypass zit al helemaal niemand te wachten.
Daarmee heeft Duitsland voorlopig de knoop doorgehakt, tot opluchting van velen, ook in België, maar droom vooral verder Theo.

Die korenwolven hebben er overigens niks mee te maken. Die zijn nergens in de buurt van de IJzeren Rijn te vinden. Maar feiten zijn nooit de sterkste kant geweest van de die hard voorstanders van de IJzeren Rijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Steven »

Brunel, aan heel uw uitleg valt maar 1 ding op, van de binnenlandse politiek van België heb je niet veel kaas gegeten.
Om te starten is er een verschil in visie tussen het noorden en het zuiden wat betreft de ijzeren Rijn. Welke visie internationaal doordringt zal mede afhankelijk zijn van de taalrol van de minister die dit dossier in handen heeft. Is het een Franstalige dan zal je voornamelijk het negatieve beeld krijgen. In Wallonië is men inderdaad ook tegen deze route en dit om 1 reden en geen enkele andere. Omdat ze de werkgelegenheid in Wallonië kan beïnvloeden en niet meer dan dat.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Brunel, aan heel uw uitleg valt maar 1 ding op, van de binnenlandse politiek van België heb je niet veel kaas gegeten.
Om te starten is er een verschil in visie tussen het noorden en het zuiden wat betreft de ijzeren Rijn. Welke visie internationaal doordringt zal mede afhankelijk zijn van de taalrol van de minister die dit dossier in handen heeft. Is het een Franstalige dan zal je voornamelijk het negatieve beeld krijgen. In Wallonië is men inderdaad ook tegen deze route en dit om 1 reden en geen enkele andere. Omdat ze de werkgelegenheid in Wallonië kan beïnvloeden en niet meer dan dat.
Ook in Vlaanderen is er niet veel animo voor het project hoor. Wel veel blablabla om iedereen te paaien, maar vanaf dat het op echte beslissingen en budgetten aankomt is het ook hier noppes.
Volledig terecht mijns insziens, er zijn spoorprojecten in België die voor minder geld veel meer opbrengen. Denk maar aan de lijn Lier-Ekeren, de verdubbeling van Landegem-Oostkamp, capaciteitsverhogingen met ETCS2,...
Zo gaat het al jaren trouwens: De Ijzeren Rijn is nooit interessanter geweest dan andere projecten als de Liefkenshoektunnel, elektrificatie Genk, installaties Waaslandhaven,...
Mede natuurlijk door de Nederlanders die de kosten zo hoog opdrijven dat op de balans de Ijzeren Rijn altijd aan de verkeerde kant zal vallen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Steven »

Alles hangt af tegen wie je spreekt, dat we de laatste jaren er niet veel soeps rond horen heeft volgens mij met Belgische politiek op zich te maken. Vrij chaotisch en geregeld gebrek aan enige visie (op meer vlakken dan enkel het spoor). Een ander spoors project maakt dat al duidelijk => de afwerking en opvolging van het GEN.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

We zullen het nieuwe investeringsplan moeten afwachten. Maar de kans dat er opeens honderden miljoenen voor de Ijzeren Rijn inzitten lijkt mij klein .
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

a

Bericht door dentheo »

brunel schreef: Logisch, want het door Antwerpen gevraagde maximum van 72 goederentreinen per dag is iets heel anders dan een stoptreintje. .
Daar zit de fout van de consultants 72 treinen per "dag" ? Dat haalt de Betuweroute van Nederland nu nog maar juist ( dit jaar niet gezien de werken).

Aan die grootheidswaanzin is ook ooit het VARA project, 2 km verbinding tussen Antwerpse haven en de lijn naar Vlissingen, gesneuveld.
Toen ik naar de openbare zitting ging om te weten waarom enkele gemeenten boven Roosendaal een ondertunneling in hun gemeente eisten bleek daar ook een aantal treinen in te staan dat drie keer hoger was dan de vooruitzichten. (toevallig ook +-70 per dag)

Ter referentie lijn 12 draait nu op de grens (B-Nl) rond de 5000 treinen per jaar. Dat zijn er 100 per "week".
Maar ja met zo'n "realistisch" aantal kun je als consultant geen miljarden projecten van de grond krijgen.
5-10 treinen per dag was voor de Ijzeren Rijn veel realistischer geweest en die pasten dan weer wel tussen de pendeltreintjes en dan was 10 miljoen genoeg geweest.

En zo kan ik de Duitsers best begrijpen in hun beslissing om er geen miljard aan te besteden.
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

Nadleeh schreef:Duitsland heeft niet eens interesse in het aanleggen van een tweede spoor tussen Kaldenkirchen en Dülken (Viersen), op de goederencorridor van Venlo richting de Ruhr, terwijl dat spoor behoorlijk propvol zit (blijkt uit de discussie voor een nieuwe IC tussen Nederland en Duitsland).

http://www.bvwp-projekte.de/schiene/2-0 ... 5-V01.html

Dit project word als "potentieel eingestuft " en verder gevolgd, als alternatief voor IJzeren Rijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Nadleeh »

^^ Echter is het BVWP niet heilig. Zelfs bij projecten die als urgent zijn gemarkeerd is het de vraag of deze tot uitvoering komen, het aantal projecten ligt zo hoog, dat het budget zwaar ontoereikend is.
Laatst gewijzigd door Nadleeh op 21 jun 2016, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

En voor projecten die al bij voorbaat zijn afgevoerd, is het de eerste 15 jaar dus echt schluss. Dat alternatief is de route over Venlo. Lijkt me ook geen één-twee-drietje.
Steven schreef:Brunel, aan heel uw uitleg valt maar 1 ding op, van de binnenlandse politiek van België heb je niet veel kaas gegeten.
Om te starten is er een verschil in visie tussen het noorden en het zuiden wat betreft de ijzeren Rijn. Welke visie internationaal doordringt zal mede afhankelijk zijn van de taalrol van de minister die dit dossier in handen heeft. Is het een Franstalige dan zal je voornamelijk het negatieve beeld krijgen. In Wallonië is men inderdaad ook tegen deze route en dit om 1 reden en geen enkele andere. Omdat ze de werkgelegenheid in Wallonië kan beïnvloeden en niet meer dan dat.
Kan best. Maar inmiddels heeft Duitsland dus besloten en staat de Belgische politiek buitenspel.
Overigens heeft België momenteel een door Vlaanderen gedomineerde regering, waarin de NVA meedoet en sindsdien horen we weinig meer over de IJzeren Rijn uit de Belgische politiek. Ik denk dus omdat de NVA ook weet dat andere projecten altijd belangrijker zijn, maar misschien zie ik dat weer helemaal verkeerd. Ik denk eigenlijk ook dat Duitsland dit netjes van te voren heeft afgehecht. We horen niks van de Belgische regering, niks van de Vlaamse regering, niks van de NVA en zelfs niks van Antwerpen. Je zou toch denken dat ze in Antwerpen wat vinden van het besluit.

Overigens is er deze week een conferentie over het spoorvervoer in Europa. Horen we misschien nog wat.
http://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/ ... rotterdam/
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

brunel schreef: Overigens heeft België momenteel een door Vlaanderen gedomineerde regering, waarin de NVA meedoet en sindsdien horen we weinig meer over de IJzeren Rijn uit de Belgische politiek. Ik denk dus omdat de NVA ook weet dat andere projecten altijd belangrijker zijn, maar misschien zie ik dat weer helemaal verkeerd. Ik denk eigenlijk ook dat Duitsland dit netjes van te voren heeft afgehecht. We horen niks van de Belgische regering, niks van de Vlaamse regering, niks van de NVA en niks van Antwerpen.
Nagel op de kop volgens mij :wink:
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Nadleeh »

brunel schreef:We horen niks van de Belgische regering, niks van de Vlaamse regering, niks van de NVA en zelfs niks van Antwerpen. Je zou toch denken dat ze in Antwerpen wat vinden van het besluit.
Ook Nederland wacht als ik het MIRT projectenboek moet geloven af op wat België gaat doen (zie hier, onder Oplossing).
Plaats reactie