pietmol schreef:niks doen is geen alternatief, men heeft er dan ook een symbooldossier van gemaakt... er moet dus iets komen
Wie zegt dat? Het is al 20 jaar een symbooldossier en er gebeurt al 20 jaar zo goed als niets.
Ik denk dat het als volgt zal gaan:
-Er gebeurt niets zolang het volume goederenverkeer niet stijgt. De Montzenroute kan alle vervoersvraag momenteel immers aan. Zolang dat het geval is heeft men zowel in België als Duitsland andere bottlenecks met hogere prioriteit om in te investeren.
-Als er effectief ritten België-Duitsland niet kunen ingelegd worden door capaciteitsgebrek gaat de bal echt aan het rollen, België voert zelf de nodige werken uit (2e haventoegang, L19 dubbelspoor, station Neerpelt uitbreiden,...). België vraagt aan de Europese commissie een zak geld in het kader van de TEN-T.
Europa financiert daarop deels de bouw van de omleiding van Roermond en de nieuwe lijn NL-D langs de autosnelweg. Dubbelspoor, geëlectrificeerd, groot gabarit, ... alles erop en eraan. België gaat de rest van die nieuwe lijn en de aanpassingen in Weert en Roermond zelf moeten financieren, de Nederlanders gaan financieel break-even willen draaien op dit project. Duitsland zal misschien wel de kosten van aanpassingen/nieuwbouw op hun grondgebied willen dragen. Uiteraard ook met een deel Europese subsidie.
Dan, en alleen dan, krijg je een oplossing waar je iets aan hebt: een echte goederenas met hoge capaciteit.
Al de rest (het oude traject, langs Venlo, niet-geëlektrificeerd,...) is gerommel in de marge dat de huidige route langs Montzen niet of nauwelijks overstijgt. Niemand die iets kent van spoorwegen gaat iets anders willen bouwen dan zo'n degelijke lijn. Ook Europese subsidies zullen er niet komen voor een flutprojectje op enkelspoor of met 4 flyovers.