IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
LRDArdo

Re: IJzeren Rijn

Bericht door LRDArdo »

Wat is het alternatief? Hebben heren politici, studiebureaus in binnen- en buitenland daar al over nagedacht?
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

De Duitsers steken hun geld liever in verbetering van de verbinding over Venlo. Daar hebben zij namelijk het meeste aan en dan kan bij hun de meeste vrachtauto's schelen als je dat bedoelt.
Het is opmerkelijk dat de Duitse kant van het verhaal zo weinig wordt belicht. Zelfs voor België en Nederland is een en ander nauwelijks rendabel te maken, maar kennelijk vraagt niemand zich af waarom Duitsland zoveel geld in het project zou moeten steken.
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: IJzeren Rijn

Bericht door calabria »

Het alternatief? Heropening tot Weert, en een bocht net voor Weert richting Eindhoven en een bocht net voor Eindhoven naar Venlo en zo naar Duitsland? Maar dat lijkt dan eigenlijk nergens meer op.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

Al dat geld is toch alleen voor die "graanhamsters " of wat zijn het.

Ongelooflijk hoeveel miljoenen de NMBS had kunnen verdienen, door elke week één lok naar Mönchengladbach te sturen voor "lijnstudie" of een "Kaffee mit Kuche".
Theo
Groeten vanop de Heide
melle

Re: IJzeren Rijn

Bericht door melle »

Ik vind dat de regering zich er maar eens naarstig mee moet gaan bemoeien. Daar dient de overheid toch voor, om onze economie te sturen? Oh wacht, we hebben al 6 maanden geen regering meer.. :roll:
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

En met welke argument zou een eventuele regering (welke eigenlijk, Brussel of Vlaanderen?) de Duitsers er dan van moeten overtuigen om zinloos geld uit te geven?
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: IJzeren Rijn

Bericht door kika »

brunel schreef:En met welke argument zou een eventuele regering (welke eigenlijk, Brussel of Vlaanderen?) de Duitsers er dan van moeten overtuigen om zinloos geld uit te geven?
De regeringen van NRW en de BRD natuurlijk. *kuch* De ene politieker (B) vergeet compleet dat er zoiets is als Rotterdam, de andere (Nl) vergeet de Antwerpse haven, nog een andere wil het niet door zijn achtertuin (D) ... Er valt veel te zeggen voor de IJzeren Rijn, maar gezien verschillende belangenconflicten en prioriteiten denk ik dat het verloren energie is om er voor te lobbyen.
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: IJzeren Rijn

Bericht door LML »

De IJzeren Rijn wordt momenteel maar op 1 manier bekeken: goederentreinen tussen Antwerpen en het Ruhrgebied.

Er bestaat ook een andere kant van een medaille: reizigerstreinen.
België, Nederland en Duitsland zijn (dacht ik, aan de hand van opzoekingswerk op internet) zeker te vinden om terug reizigerstreinen te laten bollen tussen Neerpelt-Weert-Roermond-Dalheim. Weert en Hamont is zelfs vragende partij om terug te kunnen treinen richting Antwerpen. Over Budel heb ik niets teruggevonden...

Alleen hebben Nederland en Duitsland schrik vanaf het moment er reizigerstreinen gaan rijden op deze as, er ook wordt gestart met goederentreinen...
Laatst gewijzigd door LML op 09 jan 2011, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

LRDArdo schreef:Wat is het alternatief? Hebben heren politici, studiebureaus in binnen- en buitenland daar al over nagedacht?
De huidige route via montzen :wink:
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

brunel schreef:De Duitsers steken hun geld liever in verbetering van de verbinding over Venlo. Daar hebben zij namelijk het meeste aan en dan kan bij hun de meeste vrachtauto's schelen als je dat bedoelt.
Het is opmerkelijk dat de Duitse kant van het verhaal zo weinig wordt belicht. Zelfs voor België en Nederland is een en ander nauwelijks rendabel te maken, maar kennelijk vraagt niemand zich af waarom Duitsland zoveel geld in het project zou moeten steken.
de verbinding over venlo wordt steeds minder gebruikt door DBS , sinds dec gaat bijna alles via de Betuweroute en Emmerich naar Rotterdam
nu zullen ze daar is gaan investeren in die lijn
belgische politiek en de Antwerpse haven zou meer druk moeten zetten , ijzeren rijn blijft de kortse weg naar duitsland , en kan zwaardere treinen aan , zolang dat niet gebeurt duurt het nog 100 jaar
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Weet je wat mijn analyse is? Dat zelfs de Belgische/Vlaamse politiek niet echt gelooft dat de IJzeren Rijn nu zo'n noodzakelijke verbinding is. Dan is het moeilijk overtuigen. Nederland is nog gehouden aan het verdrag, maar Duitsland niet. Waarmee zouden die moeten worden overtuigd? Er is capaciteit genoeg via Montzen en die enkele tientallen kilometers maken het verschil niet.
Het wordt tijd om er een punt achter te zetten. Er zijn zinvollere bestedingen voor dat geld.
Trammist

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Trammist »

We moeten ook denken aan de eventuele splitsing van Vlaanderen en Wallonië.
Eens België uiteengevallen is, zullen de Vlamingen de treinen nar 'hun' havens niet meer over 'vijandelijk' grondgebied willen sturen.
pietje

Re: IJzeren Rijn

Bericht door pietje »

Trammist schreef:We moeten ook denken aan de eventuele splitsing van Vlaanderen en Wallonië.
Eens België uiteengevallen is, zullen de Vlamingen de treinen nar 'hun' havens niet meer over 'vijandelijk' grondgebied willen sturen.
Ik ga er van uit dat dit als grap bedoeld is?
Bij een scheiding worden er verdragen afgesloten en dan is er nog de EU die grensoverschrijdend verkeer garandeert.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

LML schreef:De IJzeren Rijn wordt momenteel maar op 1 manier bekeken: goederentreinen tussen Antwerpen en het Ruhrgebied.

Er bestaat ook een andere kant van een medaille: reizigerstreinen.
België, Nederland en Duitsland zijn (dacht ik, aan de hand van opzoekingswerk op internet) zeker te vinden om terug reizigerstreinen te laten bollen tussen Neerpelt-Weert-Roermond-Dalheim. Weert en Hamont is zelfs vragende partij om terug te kunnen treinen richting Antwerpen. Over Budel heb ik niets teruggevonden...

Alleen hebben Nederland en Duitsland schrik vanaf het moment er reizigerstreinen gaan rijden op deze as, er ook wordt gestart met goederentreinen...
Budel behoort onder de gemeente Cranendonck , en die zien de reizigerstrein ook zitten , zij opperen een Halte in Budel schoot
ook worden er gesprekken gevoerd aan NL zijde om voor 1 dag een trein in te zetten tussen Neerpelt-Weert om hun eisen kracht bij te zetten mogelijke datum is Do 01-06-11 (hemelvaartsdag) als dit haalbaar is of de weertse kermis eind september (NMBS staat positief tegenover het initiatief en wil meewerken,Ook zal ProRail benaderd worden voor het verlenen van nodige vergunningen. )Het Nederlandse ministerie Verkeer en Waterstaat liet informeel weten dat de NMBS gewoon rijpaden moet aanvragen en bij IVW ATB-ontheffing moet vragen.
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

pietje schreef:
Trammist schreef:We moeten ook denken aan de eventuele splitsing van Vlaanderen en Wallonië.
Eens België uiteengevallen is, zullen de Vlamingen de treinen nar 'hun' havens niet meer over 'vijandelijk' grondgebied willen sturen.
Ik ga er van uit dat dit als grap bedoeld is?
Bij een scheiding worden er verdragen afgesloten en dan is er nog de EU die grensoverschrijdend verkeer garandeert.
Zo is het de vorige keer tenslotte ook gegaan. :mrgreen:
In ieder geval zal Duitsland niet erg onder de indruk zijn van dat argument.
Plaats reactie