Grote revisie Sprinter

Alles over reizigerstreinen in België.
Marcad
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Marcad »

Dieselfreak schreef:
Eric0641 schreef:rijden er nog oude sprinters rond?
Volgens BFOTO stellen 906, 929, 938, 943, 944, 946, 949, 950, 951 en 952 nog.
Hallo
Er zijn geen oude 'rod' sprinters. De laatste zijn in Mechelen of al buiten. 906 was de laatste die in CW ging (op 16/12/16).
Gr
M
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Tram44 »

944 ben ik ook al in het wit tegengekomen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door jan_olieslagers »

Intussen ook gordijntjes gezien in de 917 - nog altijd maar de tweede, naast 916.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Marcad
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Marcad »

Enkele datum..

922 17-06-16
940 14-09-16
943 20-01-17
952 23-02-17
949 06-04-17
Marcad
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Marcad »

Een kleine update...

917 --> 14-09-12
916 --> 31-05-13 (info BFOTO)
911 --> 26-05-14
915 --> 17-11-14
914 --> 25-11-14
913 --> 10-02-15
924 --> 20-02-15
909 --> 09-04-15
902 --> 10-04-15
926 --> 28-05-15
910 --> 08-06-15
905 --> 02-07-15
912 --> 16-07-15
903 --> 28-07-15
904 --> 17-08-15
921 --> 07-09-15
907 --> 22-09-15
931 --> 05-11-15
934 --> 09-11-15
925 --> 18-11-15
936 --> 18-12-15
935 --> 30-12-15
908 --> 29-01-16
920 --> 09-02-16
919 --> 19-02-16
928 --> 03-03-16
945 --> 25-03-16
901 --> 07-04-16
930 --> 21-04-16
937 --> 12-05-16
942 --> 14-06-16
922 --> 17-06-16 *
918 --> 27-06-16
948 --> 27-07-16
923 --> 10-08-16
933 --> 06-09-16
940 --> 14-09-16 *
927 --> 30-09-16
941 --> 19-10-16 *
939 --> 09-11-16
947 --> 24-11-16
938 --> 22-12-16 *
943 --> 20-01-17 *
929 --> 30-01-17 *
952 --> 23-02-17 *
950 --> 10-03-17 *
951 --> 24-03-17 *
949 --> 06-04-17 *

* = nieuwe data vergelenke met de laatste lijst (dec 2016)
Ook gedaan maar nog niet gezien: 944,946
906 was nog in CW op 1 juni
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Klassiekje »

Ook de MR86 zouden dan uiteindelijk toch ETCS krijgen, er is al een prototype uitgerust.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Shrek »

Klassiekje schreef: 22 nov 2020, 16:03 Ook de MR86 zouden dan uiteindelijk toch ETCS krijgen, er is al een prototype uitgerust.
Is daar dan ooit twijfel over geweest? Ze hebben de ETCS-installaties voor de MS75, 80, 86 en 96 in één groot contract gekocht, dat heeft altijd samen gehangen.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Klassiekje »

Ik denk niet dat iedereen even enthousiast is dat zo de levensduur zeker verlengd wordt tot na 2025 :lol:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Shrek »

Klassiekje schreef: 22 nov 2020, 16:32 Ik denk niet dat iedereen even enthousiast is dat zo de levensduur zeker verlengd wordt tot na 2025 :lol:
Dat is nu eenmaal het grote nadeel van de invoering van ETCS. Tegen 2025 genoeg nieuw rollend materieel laten instromen om oudere treinen niet te moeten uitrusten is volledig utopisch.
Als je dan moet kiezen tussen klassiekjes uitrusten met ETCS of sprinters (die technisch vrij goed op de MS80 lijken) is de keuze snel gemaakt.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door msts.be »

Eeum, een Sprinter was volgens mij toch altijd een klassiekje van de laatste schijf (AM79) met een polyesteren kast op en andere panto's ? En beperkt tot 120 km/u, dat ook.
De Breaks zijn dus technisch geavanceerder dan de Sprinters.. vergeet niet dat midden jaren '80 de besparingsrondes van de NMBS waren, dus er moest zo goedkoop mogelijk materieel worden gekocht..
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Tram44 »

Voor L- of S-treinen is die beperking tot 120 km/u niet zo'n probleem. Op lijn 26 wordt die snelheid nergens gehaald, hooguit even tussen Vilvoorde en Eppegem of tussen Halle en Edingen. Voor de S9 richting Leuven zou een Desiro iets beter geschikt zijn omdat die trein tussen Kortenberg en Herent niet stopt en even kan dootrekken. De bogies van de sprinters willen overigens ook wel eens aangeven dat 120 echt het maximum is want soms beginnen ze behoorlijk te trillen.

Het zitcomfort is met 2+2-bankjes ook beter dan in het 3de klasrijtuig van een break of een AM75. Ze hebben helaas wel geen airco en jammer genoeg heeft de NMBS ze bij de jongste revisie ook niet uitgerust met displays, wat op lijn 26 wel eens tot verwarring leidt tussen een S5, S7 of S9, zeker als er wat vertraging is.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door JHS2013 »

Was er al een overzicht van MR86 met ETCS?

In ieder geval 913 en 904 hebben ETCS
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door JHS2013 »

Aanvulling ETCS: 902, 903, 909, 921, 924 in ieder geval
Marcad
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Marcad »

Ook gezien : 910 911 914 926

Gr
M
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door jan_olieslagers »

Gisteren 16 maart in Meiser: 912
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie