Grote revisie Sprinter

Alles over reizigerstreinen in België.
HijDieHetWeet

Grote revisie Sprinter

Bericht door HijDieHetWeet »

Om wat meer up to date info te geven omtrent de revisie van de Sprinter:

nieuwe vloerbekleding, nieuwe zetelbekleding, nieuwe ramen, nieuwe afvalbakjes, nieuwe tafeltjes, nieuwe buitenschildering,...
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Bart »

HijDieHetWeet schreef:Om wat meer up to date info te geven omtrent de revisie van de Sprinter:

nieuwe vloerbekleding, nieuwe zetelbekleding, nieuwe ramen, nieuwe afvalbakjes, nieuwe tafeltjes, nieuwe buitenschildering,...
Geen nieuw remsysteem?
Remblokken voorzien, ipv enkel schijfremmen. En een zandbak zou al een begin zijn
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door vasonline »

HijDieHetWeet schreef:Om wat meer up to date info te geven omtrent de revisie van de Sprinter:

nieuwe ramen,
Niet om nu bergen kritiek te geven, maar...is er eigenlijk iets mis met de ramen van de duikbril?
Uiteindelijk zijn die maar 20 jaar oud. In het geval van de oude vlinderraampjes (klassiekjes, AM-75) kan ik vervanging
wel begrijpen, maar hier :?:

Hebben de M4 rijtuigen venieuwde ramen eigenllijk?

Mvg,
S.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Pendelaar

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Pendelaar »

De ramen zijn toch al dubbelglas. Als ze nu alleen die aluminium rail onderaan vervangen, dan zou ik al blij zijn. Dat ding is in de winter ijskoud en als je arm op het tafeltje steunt om de krant te lezen, dan komt de koude gewoon door je jas door.
De zetels moeten naar mijn mening niet vervangen worden, het zou alleen leuk zijn moest er wat meer been ruimte zijn. In dat geval moet je de hele trein wijzigen en dat zal wel buiten de specs van een revisie vallen.
Zand kunnen die dingen inderdaad gebruiken. In de herfst is het geregeld erg moeilijk om aan te zetten of te remmen, althans toch op L26.
HijDieHetWeet

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door HijDieHetWeet »

Bij de M4 zijn nieuwe ramen gemonteerd.

Wat is er mis met de ramen van de sprinter:
- krassen
- sterretjes
- versleten rubberen dichtingen
- condens tussen de glaslagen
- ernstige corrosie van het kozijn, met als gevolg waterindringing

Het laatste is doorslaggevend.

En, niet alle ramen zjin dubbel glas, maar dat is maar een detail.
treop

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door treop »

de raamkaders zouden ook niet meer passen bij de nieuwe schildering naar mijn mening. ze hebben er es 1tje in een nieuwe break gestoken om eens te bekijken wat het resultaat zou zijn, en ik vond da nie echt schitterend.
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door vasonline »

HijDieHetWeet schreef:Bij de M4 zijn nieuwe ramen gemonteerd.

Wat is er mis met de ramen van de sprinter:
.
Dank je voor de verklaring.
Inderdaad: soms is wat we niet zien vele malen erger aan reparatie toe, dan wat wel opvalt.
(vb afbladderende verf)

Groetjes
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door msts.be »

Nu we eindelijk het resultaat op beeld gezien hebben hoop ik dat men écht overweegt om een betonblok als ballast erin te gooien, zodat het schuiven ophoudt. Of tenminste degelijke zandbakken overweegt.

De light-modernisering (zo vind ik het toch) is best geslaagd, aangezien deze stellen stilaan hun leeftijd meekregen maar wel op intensieve stopdiensten worden ingezet.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Terminus »

De tweede klasse krijgt gewoon een nieuw jasje (dus zelfde type zetel), zag ik gisteren. Iemand de eerste klasse kunnen spotten?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Asterix »

Vallen de beelden nog ergens te bekijken?
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Bordensteker »

msts.be schreef:Nu we eindelijk het resultaat op beeld gezien hebben hoop ik dat men écht overweegt om een betonblok als ballast erin te gooien, zodat het schuiven ophoudt.
Als je er bijvoorbeeld per rijtuigbak 4000 kilo aan beton in zet, moet je ook die 4 ton méér gewicht afremmen. Mits de remmen en de sterkte van de wagenbak daar überhaupt toereikend voor zijn, zou je qua remweg niet anders uitkomen!
Voorts zou je wel duidelijk aan acceleratie inboeten, want de kracht van de motoren is niet veranderd.

En nu komt het: omdat wel alle assen geremd zijn, maar slechts de helft van de assen door motorkracht aangedreven worden, zou het "voordeel" van meer gewicht (op alle assen) slechts een evenveel betere grip kunnen geven op de helft van de wel allemaal zwaarder belaste assen. Dus bij glad weer verlies je (bij een Sprinter) nog eens extra in acceleratie, terwijl je qua remming nog steeds niets kunt winnen. Omdat alle motoren van de Sprinter onder één rijtuigbak zitten, zou je extra gewicht daar kunnen concentreren, maar die meerdere grip bij het aanzetten heb je ook dan nodig voor het bijkomend gewicht ...

Is er dan helemaal geen oplossing mogelijk?
Jawel, met bijvoorbeeld toegevoegde blokkenremmen valt het remmen van Sprinters op gladde rails vermoedelijk behoorlijk te verbeteren (tenslotte remmen zowat alle treinstellen hier hoofdzakelijk met schijfremmen), maar om dáár de handen voor op elkaar te krijgen moet er kennelijk eerst een keer iets huiveringwekkends gebeuren.
Dat is dan wel straf uitgedrukt, maar het is anderzijds een constatering van een overal aanwezig verschijnsel om bedenkelijke dingen te lang aan te zien, en dat was vóór de treinramp in Harmelen (NL) daar niet anders. Pas ná Harmelen is men daar toen voldoende eensgezind "aan de ATB willen gaan".
Het is in mijn ogen nu zo dat de bestuurders, door geweldig vakkundig met deze lastige stellen om te gaan, er geheel onbedoeld toe bijdragen dat het probleem op de sappige bladeren blijft en niet op een sappig voorblad komt.

In mijn ogen kun je zo ook het nog steeds achterlopen met het invoeren van een werkelijk betrouwbaar stopsysteem mede wijten aan de echt indrukwekkende waakzaamheid van de bestuurders in België. De treinbestuurders dan hè!
En verder aan het toeval dat hier geluk heet.

Ik kan het de leiding echter ook niet zomaar in de schoenen schuiven, want mis-leiding komt bij de mensheid helaas overal voor. Het is een wisselwerking tussen de al dan niet actief gekozen leiders en de betrekkelijk lankmoedige en niet gemakkelijk invloed verwervende geleide massa. Ik zie dit misschien wat scherp, maar mij is het niet gegeven om dingen in werking te kunnen stellen.

Kortom: “Zand erover!”
O, en dat is dan misschien juist wat nog wél helpt ... evenals een bijkomende blokkenrem dus:
msts.be schreef:Of tenminste degelijke zandbakken overweegt.
edit: bij de sprinter zitten de motoren onder één rijtuig.
Laatst gewijzigd door Bordensteker op 06 nov 2011, 07:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Robin »

Terminus schreef:De tweede klasse krijgt gewoon een nieuw jasje (dus zelfde type zetel), zag ik gisteren. Iemand de eerste klasse kunnen spotten?
met de opendeurdag zag ik precies dezelfde zetels als de M6
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door msts.be »

Extra info: het is de 916 die als proefkonijn dient:
http://newsportal.zoo-logique.org/attac ... 163241.jpg

Waarom heeft men niet het overblijvende deel van de 932 (Pécrot) gebruikt ? Teveel slechte herinneringen ? Of heeft men het al gebruikt, en is het misschien al gesloopt ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Steven »

de link werkt niet, je komt altijd op de hoofdpagina uit.
De reden waarom men die 932 niet gebruikt is misschien vrij eenvoudig. Ze gebruiken die 9/10 zeker als plukmateriaal. Dus als volwaardig deel nog ooit gebruiken zit er niet in.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Stef »

916 stond samen met de 917 in CW Mechelen bij de open deur. Het hoeft dus niet te verbazen dat de 916 proefkonijn is.

De link verwijst idd naar de homepagina ipv naar het artikel.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie