Pagina 10 van 21

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 15 feb 2022, 18:22
door jan_olieslagers
Die afkorting zou ondertussen toch in je lijstje moeten staan
Ik vertik het om te moeten lijstjes raadplegen, alleen maar omdat sommigen zich wegstoppen achter geheimcodes.
Waarom kan niet iedereen over MS96 spreken? Mag het echt niet zo simpel worden :twisted: ??

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 15 feb 2022, 18:26
door 4017-4018
jan_olieslagers schreef: 15 feb 2022, 18:22
Die afkorting zou ondertussen toch in je lijstje moeten staan
Ik vertik het om te moeten lijstjes raadplegen, alleen maar omdat sommigen zich wegstoppen achter geheimcodes.
Waarom kan niet iedereen over MS96 spreken? Mag het echt niet zo simpel worden :twisted: ??
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=255996#p255996

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 15 feb 2022, 18:34
door Davy
jan_olieslagers schreef: 15 feb 2022, 18:22
Die afkorting zou ondertussen toch in je lijstje moeten staan
Ik vertik het om te moeten lijstjes raadplegen, alleen maar omdat sommigen zich wegstoppen achter geheimcodes.
Waarom kan niet iedereen over MS96 spreken? Mag het echt niet zo simpel worden :twisted: ??
Je kan ook overdrijven hoor... man man man :roll:

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 15 feb 2022, 18:38
door Shrek
Davy schreef: 15 feb 2022, 18:34 Je kan ook overdrijven hoor... man man man :roll:
Ik heb me er ook eens aan laten vangen, maar uiteindelijk is met trolls of oude zageventen het beste wat je kan doen ze gewoon negeren :wink:

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 15 feb 2022, 18:43
door jan_olieslagers
Tsja, als het "overdrijven" is, of "trollen", als men aandringt op konsekwent gebruik van codes en afkortingen, dan ben ik maar een "troller" of een "oude zagevent". Dat overleef ik wel ;) En dan zijn er hier ook nogal een aantal "clubke-onder-ons-mannekes" die doen alsof ze openstaan naar de buitenwereld, maar eigenlijk dus niet echt; of hoogstens voor éénrichtingsverkeer.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 15 feb 2022, 19:00
door CursorX
jan_olieslagers schreef: 15 feb 2022, 18:43 Tsja, als het "overdrijven" is, of "trollen", als men aandringt op konsekwent gebruik van codes en afkortingen, dan ben ik maar een "troller" of een "oude zagevent". Dat overleef ik wel ;) En dan zijn er hier ook nogal een aantal "clubke-onder-ons-mannekes" die doen alsof ze openstaan naar de buitenwereld, maar eigenlijk dus niet echt; of hoogstens voor éénrichtingsverkeer.
Ik heb ook graag consequent juiste spelling, toch zeur ik er niet elke keer over.

Bovendien is als spreektaal een DMT veel gemakkelijker uit te spreken dan MS96, wat dan onder Franstaligen ook al MR96 wordt etc... Ongeveer iedereen die ik ken bij NMBS gebruikt consequent de afkorting DMT...

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 15 feb 2022, 19:04
door jan_olieslagers
Jaja, dat geloof ik graag. Daar komt het misschien net op aan: dit forum is niet beperkt tot nmbs/sncb/infrabel-medewerk(st)ers.
Of, euh, misschien toch eigenlijk wel?

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 15 feb 2022, 19:10
door trainlovertje
DMT wordt quasi even frequent gebruikt als AM/MR/MS96, net zoals Desiro bij een AM/MR/MS08 is. Ik gebruik persoonlijk ook bijna altijd DMT, maar werk niet bij het spoor (wel meerdere jaren als jobstudent gewerkt). Gezien dit op vrij korte termijn de derde discussie is die enkel en alleen over het begrip 'DMT' gaat, denk ik dat je die toch wel echt bovenaan op je lijstje zal moeten zetten...

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 15 feb 2022, 19:34
door Steven
Jan het mag gezegd worden dat zelfs de meeste voorkomende afkortingen niet blijven hangen. Dat je vraag om te verduidelijken dan vermoeiend is moet je begrijpen.
Officieel is het MR96, MS96 is de oude benaming, AM96 is het voor onze Waalse vrienden en DMT en Deense neus zijn de meest gebruikte bijnamen die goed gekend zijn bij de doorsnee treinfan. Het is misschien handig een blaadje papier aan uw pc te leggen om soms eens wat notitie te nemen. :wink:

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 15 feb 2022, 19:40
door Freken
Een simpele zoekopdracht op het wonderlijke wereldwijde net zoals "NMBS" + "DMT" verraadt ook al snel de betekenis, zelfs enkele malen sneller dan hier op antwoord te wachten van een welwillende gebruiker.. 8)

Om terug on topic te komen: de studententrein uit Poperinge richting Heverlee reed vorig weekend niet over Mechelen door werken maar sloot aan op de L60 in Dendermonde om dan in het Brusselse via L26B en L36 richting Leuven te sporen, ook volgend weekend staat er een aanpassing op het programma: Mechelen wordt deze keer wel bediend maar daarna gaat het via L27B en L27 richting Vilvoorde om in Diegem op L36 te komen via de vertakkingsboog L26/1 en L36/1.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 15 feb 2022, 19:42
door jan_olieslagers
@Steven, welbedankt. Als iedereen zo begrijpend was zou ik misschien wat minder "krikkel" doen.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 15 feb 2022, 19:44
door groentje
DMT was bij mij toch ook heel lang onbekend, zelfs nog als Infrabeller. Zo frequent zie ik het toch niet gebruikt worden, maar dat is uiteraard anecdotisch bewijs. Bon, ik erger me er niet zo aan als Jan, maar hier heeft hij wat mij betreft wel een puntje; teveel, en vooral te wisselend jargon is ook verwarrend.
Anderzijds, dit is versie hoeveel van deze discussie? We weten ondertussen wel waar iedereen staat betreft dit onderwerp, en Jan (en ik) nemen hier duidelijk een minderheidspositie in. Ik weet niet of het nog zinvol is om die tot in der treuren te herhalen.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 15 feb 2022, 19:48
door jan_olieslagers
Tsja, daar is natuurlijk ook wel iets van, beste @groentje. Dan moet ik er me maar bij neerleggen dat dit forum eigenlijk enkel bedoeld is voor interne discussie tussen spoorpersoneel, en dat outsiders/oude zakken/zeurders zoals ik al mogen content zijn om te mogen meeluisteren. O nee, ik heb zelfs al vernomen dat ik ook vragen mag stellen, pffieeuw. Wat een gunst.

[ toevoeging : en ja, ik moet toegeven dat die code DMT op een of andere manier heel slecht "pakt" in mijn memorie, het is inderdaad al meermaals te berde gekomen. Heeft het ermee te maken dat ik die reeks 96 amper tegenkom als treinreiziger, hoogstens een enkele keer in Brussel-Schuman? ]

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 15 feb 2022, 20:11
door Klassiekje
DMT is nu wel effectief een afkorting die vooral bij rijdend personeel voorkomt denk ik.
(En deze klopt ook niet echt meer want zowat alle krachtvoertuigen hebben sindsdien DMT-motoren).
Maar bon, dat is hier zeker al te sprake gekomen.

On-topic nu: dat stukje 27B van de E8300 gaat over Sint-Kathelijne-Waver tot Nekkerspoel veronderstel ik.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 15 feb 2022, 21:40
door desirootje
Wacht, zondag gaan de IC's en die studententreinen in 40 minuten rijden tussen Gent en Brussel via L50C en L50? Waar dat normaal gezien een uur is??? Ik dacht dat die stops in grootsteden zoals Serskamp en Schellebelle afzeggen die IC's niet zo veel sneller zou maken, maar blijkbaar wel. Ik weet dat hij het meeste tijd verliest door de langere stops in Denderleeuw en Aalst maar toch, ik had dat stilstaan en accelereren en remmen serieus onderschat op vlak van tijdverlies.
Ik kan niet wachten op die stoptrein tussen Aalst en Gent, en het subsequent opwaarderen van die IC's...