werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Alles over reizigerstreinen in België.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door ovspotter_be »

ostbahnhof schreef: 05 feb 2022, 08:17 “exotische” stoptreintjes dit weekend. Veel werken in zuid-oost van de Antwerpse provincie.
Ik snap niet waarom ze de S1 in 2 moesten breken tijdens deze werken aangezien de IC'tjes wel nog gewoon Antwerpen - Brussel doen, maar dan wel via L27B tussen Mechelen-Nekkerspoel en Y Weerde.
Dus waarom de S1-treinen ook niet gewoon die route geven en een vervangbus inleggen tussen Mechelen-Nekkerspoel en Eppegem/Vilvoorde?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door Shrek »

ovspotter_be schreef: 05 feb 2022, 10:30 Ik snap niet waarom ze de S1 in 2 moesten breken tijdens deze werken aangezien de IC'tjes wel nog gewoon Antwerpen - Brussel doen, maar dan wel via L27B tussen Mechelen-Nekkerspoel en Y Weerde.
Dus waarom de S1-treinen ook niet gewoon die route geven en een vervangbus inleggen tussen Mechelen-Nekkerspoel en Eppegem/Vilvoorde?
Ik denk niet dat er in Kontich nog ruimte is voor een extra trein. Met alles wat daar nu passeert is het heel druk daar op de twee sporen van L27.
Edit: het is wel zeker dat er in Kontich niets bij kan, met 5 IC's, 2 stoptreinen en 2 goederentreinen per uur per richting (waarvan de stoptreinen het verkeer nog moeten kruisen) zit dat daar stampvol.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door ostbahnhof »

Die speciale L treinen bedienen uit Antw Cntrl als enige trein Lier dit weekend. Mede door de drukte op L27 zoals Shrek al schreef, heeft men waarschijnlijk voor deze optie gekozen. (vanuit Kontich afbuigen naar Lier ipv naar Nekkerspoel en dan nog eens een extra Antw-Lier via Kontich.)
Ter info. alle andere treinen richting kempen, Limburg en Vlaams Brabant hebben dus als vertrek station Lier.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door Shrek »

ostbahnhof schreef: 05 feb 2022, 18:39 Ter info. alle andere treinen richting kempen, Limburg en Vlaams Brabant hebben dus als vertrek station Lier.
Niet allemaal, de IC29xx vertrekt wel uit Antwerpen maar wordt omgeleid via L27, 53 en 35.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door Ducktape »

Shrek schreef: 05 feb 2022, 10:40
ovspotter_be schreef: 05 feb 2022, 10:30 Ik snap niet waarom ze de S1 in 2 moesten breken tijdens deze werken aangezien de IC'tjes wel nog gewoon Antwerpen - Brussel doen, maar dan wel via L27B tussen Mechelen-Nekkerspoel en Y Weerde.
Dus waarom de S1-treinen ook niet gewoon die route geven en een vervangbus inleggen tussen Mechelen-Nekkerspoel en Eppegem/Vilvoorde?
Ik denk niet dat er in Kontich nog ruimte is voor een extra trein. Met alles wat daar nu passeert is het heel druk daar op de twee sporen van L27.
Edit: het is wel zeker dat er in Kontich niets bij kan, met 5 IC's, 2 stoptreinen en 2 goederentreinen per uur per richting (waarvan de stoptreinen het verkeer nog moeten kruisen) zit dat daar stampvol.
Het was/is daar idd verschrikkelijk. Gisteren heb ik 9 minuten voor het inritsein staan wachten met een IC omdat er nog 3 andere treinen moesten kruisen...

Op zich wel bijzonder dat Lier direct met Kontich verbonden is nu. Hoelang is het geleden dat dat mogelijk was?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door Paul »

Ducktape schreef: 06 feb 2022, 12:08 Op zich wel bijzonder dat Lier direct met Kontich verbonden is nu. Hoelang is het geleden dat dat mogelijk was?
Voor de invoering van het IC-IR-plan in 1984 waren er een paar treinen per dag Antwerpen - Lier via Kontich.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
TimoTrimbos
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 mar 2020, 23:27

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door TimoTrimbos »

In het weekend van 26/27 februari ligt het baanvak Gembloux - Namur er uit voor werken. De IC Brussel-Zuid - Arlon/Luxembourg wordt daardoor omgeleid tussen deze plaatsen en wel vanaf Gembloux via de enkelsporige L144 en bij Jemeppe/Sambre op L130 naar Namur. De IC Brussel - Dinant is dat weekend beperkt tot Namur - Dinant.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door Shrek »

Dit weekend zijn er grote werken in het noorden van Leuven, hierdoor kunnen er geen treinen richting Aarschot of Mechelen rijden. De vertakkingen Wilsele en Wijgmaal zijn echter wel beschikbaar waardoor er een originele oplossing uit de bus is gekomen: een stoptrein Mechelen-Aarschot die niet in Leuven komt.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door 4017-4018 »

Ow daarom rijden de L-treinen Antwerpen-Leuven naar Hasselt
Ciao Ciao
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door Ducktape »

Nu zondag moet ik de studententrein Hasselt-Gent (8300) doen, ipv de normale reisweg langs L35 om via de bocht van Leuven L36 op te draaien, is het in de plaats een halve ronde van Vlaanderen.

L35 tot Aarschot, frontwissel en dan langs L16, L13, L27, L27B, L25N, L36N, L0, L50C en uiteindelijk naar L50.
Dit met 2 DMT's normaal gezien, een ongebruikelijke gast op L16, L13, L27 en het noordelijke deel van L25N.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door jan_olieslagers »

Ducktape schreef: 15 feb 2022, 16:23 Nu zondag moet ik de studententrein Hasselt-Gent (8300) doen, ipv de normale reisweg langs L35 om via de bocht van Leuven L36 op te draaien, is het in de plaats een halve ronde van Vlaanderen.

L35 tot Aarschot, frontwissel en dan langs L16, L13, L27, L27B, L25N, L36N, L0, L50C en uiteindelijk naar L50.
Dit met 2 DMT's normaal gezien, een ongebruikelijke gast op L16, L13, L27 en het noordelijke deel van L25N.

DMT is toch een generieke term voor een of ander soort stuurstandrijtuig, dacht ik? Detail van de treinsamenstelling zou wel interessant zijn.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 15 feb 2022, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef: 15 feb 2022, 17:02 DMT is toch een generieke term voor een of ander soort stuurstandrijtuig, dacht ik? Detail van de treinsamenstelling zou wel interessant zijn.
Overigens lijkt het me vreemd dat men vanaf L27B nog zou kunnen opdraaien op L25N - dat is toch een ongelijkgrondse kruising, zonder enige overgang??
'DMT' wordt (wel eens) gebruikt als synoniem van MS96, net zoals pakweg 'Deense Neus'.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door Shrek »

Ducktape schreef: 15 feb 2022, 16:23 Nu zondag moet ik de studententrein Hasselt-Gent (8300) doen, ipv de normale reisweg langs L35 om via de bocht van Leuven L36 op te draaien, is het in de plaats een halve ronde van Vlaanderen.

L35 tot Aarschot, frontwissel en dan langs L16, L13, L27, L27B, L25N, L36N, L0, L50C en uiteindelijk naar L50.
Dit met 2 DMT's normaal gezien, een ongebruikelijke gast op L16, L13, L27 en het noordelijke deel van L25N.
Leuk traject, rijd je 's avonds leeg terug?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door jan_olieslagers »

Pff, bedankt @Steve. Maar ik blijf knettergek worden van het gebruik van zesentwintig verschillende kodes en afkortingen voor een en hetzelfde ding. Dat blijft bij me overkomen als "we doen lekker ingewikkeld onder elkaar, zodat de domme buitenstaanders er zo weinig mogelijk van snappen".

Overigens zie ik intussen in dat hij inderdaad wel een fraaie uitstap mag gaan doen ;) van Lier wordt hij via L13 naar Kontich gestuurd en daar gaat hij dan zuidwaarts L27 op, om ergens in het Mechelse op L25N te worden overgezet. En dan gaat het verder naar de N-Z-verbinding en zo uiteindelijk naar Gent. Maar daar komt toch op geen enkel punt L27B aan te pas?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 15 feb 2022, 17:06 Pff, bedankt @Steve. Maar ik blijf knettergek worden van het gebruik van zesentwintig verschillende kodes en afkortingen voor een en hetzelfde ding. Dat blijft bij me overkomen als "we doen lekker ingewikkeld onder elkaar, zodat de domme buitenstaanders er zo weinig mogelijk van snappen".

Overigens zie ik intussen in dat hij inderdaad wel een fraaie uitstap mag gaan doen ;) van Lier wordt hij via L13 naar Kontich gestuurd en daar gaat hij dan zuidwaarts L27 op, om ergens in het Mechelse op L25N te worden overgezet. En dan gaat het verder naar de N-Z-verbinding en zo uiteindelijk naar Gent. Maar daar komt toch op geen enkel punt L27B aan te pas?
Die afkorting zou ondertussen toch in je lijstje moeten staan hoor, is al vaker aan bod gekomen waarbij verklaring werd gegeven :wink:
Zie bvb
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=260999#p260999
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=251027#p251027
Ducktape schreef: Nu zondag moet ik de studententrein Hasselt-Gent (8300) doen, ipv de normale reisweg langs L35 om via de bocht van Leuven L36 op te draaien, is het in de plaats een halve ronde van Vlaanderen.

L35 tot Aarschot, frontwissel en dan langs L16, L13, L27, L27B, L25N, L36N, L0, L50C en uiteindelijk naar L50.
Dit met 2 DMT's normaal gezien, een ongebruikelijke gast op L16, L13, L27 en het noordelijke deel van L25N.
Waarom niet via Landen? Ik heb geen weet van werken op die route komend weekend.
Plaats reactie