Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
rvdborgt
Berichten: 3546
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 30 jan 2021, 15:32
Lorre schreef: 30 jan 2021, 03:44 Op lijn 162 op tegenspoor zijn zelfs nog type I seinen zonder enige beveiliging, zelfs geen krokodil. En met de werken daar rijden we op stukken slecht op enkelspoor en dus komen we ook die seinen zonder beveiliging tegen. Dus de seinen op tegenspoor op andere lijnen met enkel een krokodil zijn nog beter beveiligd dan deze daar
Dat klopt allemaal, alleen heeft Infrabel een grondige analyse gemaakt waaruit blijkt dat die seinen bijna nooit gesloten zijn op het moment dat er een trein aankomt. Het risico op een seinvoorbijrijding op die plaats is om die reden alleen al minimaal, ongeacht de technologische beveiliging.
Zijn in die analyse ook wijzigingen voor werkzaamheden meegenomen (zoals verkeerd spoor rijden) en ongeplande verstoringen of is er alleen naar de gewone dienstregeling gekeken?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10494
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 30 jan 2021, 16:39
Shrek schreef: 30 jan 2021, 15:32
Lorre schreef: 30 jan 2021, 03:44 Op lijn 162 op tegenspoor zijn zelfs nog type I seinen zonder enige beveiliging, zelfs geen krokodil. En met de werken daar rijden we op stukken slecht op enkelspoor en dus komen we ook die seinen zonder beveiliging tegen. Dus de seinen op tegenspoor op andere lijnen met enkel een krokodil zijn nog beter beveiligd dan deze daar
Dat klopt allemaal, alleen heeft Infrabel een grondige analyse gemaakt waaruit blijkt dat die seinen bijna nooit gesloten zijn op het moment dat er een trein aankomt. Het risico op een seinvoorbijrijding op die plaats is om die reden alleen al minimaal, ongeacht de technologische beveiliging.
Zijn in die analyse ook wijzigingen voor werkzaamheden meegenomen (zoals verkeerd spoor rijden) en ongeplande verstoringen of is er alleen naar de gewone dienstregeling gekeken?

Groetjes,
Rian
Enkel de standaard dienstregeling. Op de levesnduur van TBL1+ (pakweg 2010-2025) komen die tijdelijke aanpassingen slechts zelden voor.
rvdborgt
Berichten: 3546
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 30 jan 2021, 16:51
rvdborgt schreef: 30 jan 2021, 16:39
Shrek schreef: 30 jan 2021, 15:32 Dat klopt allemaal, alleen heeft Infrabel een grondige analyse gemaakt waaruit blijkt dat die seinen bijna nooit gesloten zijn op het moment dat er een trein aankomt. Het risico op een seinvoorbijrijding op die plaats is om die reden alleen al minimaal, ongeacht de technologische beveiliging.
Zijn in die analyse ook wijzigingen voor werkzaamheden meegenomen (zoals verkeerd spoor rijden) en ongeplande verstoringen of is er alleen naar de gewone dienstregeling gekeken?
Enkel de standaard dienstregeling. Op de levesnduur van TBL1+ (pakweg 2010-2025) komen die tijdelijke aanpassingen slechts zelden voor.
Er zijn iedere dag werkzaamheden en ongeplande verstoringen en die leveren potentieel meer risico op door bv. verkeerd spoor rijden. Iedere analyse die daarmee geen rekening houdt, is incompleet. Op zijn minst moet je een grove schatting maken van het extra risico voordat je een beslissing kunt maken of het verwaarloosbaar is. Het gaat er immers niet om of aanpassingen qua tijd of aantal verwaarloosbaar zijn maar of het daardoor veroorzaakte extra risico verwaarloosbaar is.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10494
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 30 jan 2021, 18:29
Shrek schreef: 30 jan 2021, 16:51
rvdborgt schreef: 30 jan 2021, 16:39
Zijn in die analyse ook wijzigingen voor werkzaamheden meegenomen (zoals verkeerd spoor rijden) en ongeplande verstoringen of is er alleen naar de gewone dienstregeling gekeken?
Enkel de standaard dienstregeling. Op de levesnduur van TBL1+ (pakweg 2010-2025) komen die tijdelijke aanpassingen slechts zelden voor.
Er zijn iedere dag werkzaamheden en ongeplande verstoringen en die leveren potentieel meer risico op door bv. verkeerd spoor rijden. Iedere analyse die daarmee geen rekening houdt, is incompleet. Op zijn minst moet je een grove schatting maken van het extra risico voordat je een beslissing kunt maken of het verwaarloosbaar is. Het gaat er immers niet om of aanpassingen qua tijd of aantal verwaarloosbaar zijn maar of het daardoor veroorzaakte extra risico verwaarloosbaar is.

Groetjes,
Rian
Die analyse is uiteraard ook gebeurd en de conclusie was dat het extra risico klein genoeg was om de extra investeringen niet te verantwoorden.
Plaats reactie