Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel gaat in beroep

Bericht door Shrek »

Zonder in detail te gaan kan iedereen ook wel zien dat er in dat vonnis dingen staan die technisch [eufemisme]niet heel goed onderbouwd zijn[/eufemisme].
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Infrabel gaat in beroep

Bericht door trainlovertje »

Misschien beter toevoegen aan dit topic, om een overzichtelijke tijdlijn te behouden: viewtopic.php?f=41&t=7116

En ik vrees dat Infrabel hier heel veel kritiek op gaat krijgen - al dan niet onterecht - gezien veel mensen het punt dat Infrabel wil maken met dit beroep niet zal kunnen vatten door een gebrek aan kennis. Hoe dan ook, Infrabel doet dit volgens mij absoluut niet om de zaak proberen te laten verjaren, maar dat kan anderzijds wel in hun voordeel spelen...
Trouwens, wat gebeurt er dan als de zaak verjaart? De straf die Infrabel zou krijgen vervalt dan, maar ook die van NMBS?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door dekooiker »

Het lijkt me dat Infrabel met een goede reden in beroep gaat. Men vecht immers niet de schuldvraag noch de vergoedingen of boetes.
Wel wordt op de korrel genomen dat de rechtbank oordeelt dat er overal beschermingswissels moeten zijn voor elke reisweg. Dat wil zeggen dat we het verkeer zeer sterk gaan beperken en net dat willen ze niet. De kans dat er iets misloopt door aanrijding is immers zo klein dat het onverantwoord is om het verkeer zo aan banden te leggen. Voor wie het niet eens is: dan kunnen we meteen stoppen met autorijden, dat is immers véél gevaarlijker dan treinverkeer.
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door dentheo »

Ik begrijp dat Infrabel, voortaan de wisselstraten in Belgie van schuts-wissels zou moeten voorzien, of..
Let wel: dat staat niet in het vonnis, maar in de overwegingen die tot het vonnis geleid hebben, wat zou bijgedragen hebben ...enz enz.

Doet Infrabel nu niets, zal Infrabel steeds mee in de boot getrokken worden als er in Belgie, een trein door rood rijdt met gevolgschade.
Willen zij dat dat risico niet, dan rest hen : in afwachting van die bijkomende wissels minder wisselmogelijkheden te gebruiken en de dienstregeling afslanken of in beroep gaan.

Is dat een redelijke samenvatting ?

LATER:
Sorry geschreven terwijl Kooiker ook bezig was.....
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door jan_olieslagers »

Niet gehinderd door enige spoortechnische achtergrond, en al evenmin door een juridische opleiding, zou ik Infrabel aanraden om binnen de kortste keren nieuwe regels aan te kondigen die aan dit vonnis tegemoet komen. Dat is nl. nmbm de enige manier om de wetgeving terzake te doen bijsturen, m.a.w. om "de politiek" tot actie te dwingen. Een vonnis in beroep kan niet anders dan uitgaan van dezelfde wet- en regelgeving waarop ook het huidige vonnis berust, en heeft dus alle kans om gelijkaardig uit te draaien. Enkel een bijsturing van wetten en regels kan soelaas brengen, maar daarvoor is de politiek verantwoordelijk. Als NMBS noodgedwongen een drastische inkrimping van het treinverkeer aankondigt, bv. in de Noord-Zuidverbinding maar niet alleen daar, DAN zal er plots wel iets beginnen bewegen in het parlement. Het is triestig om te zeggen, maar die dames en heren, nuja, dat zootje verlorenkosten, beweegt niet zolang ze geen schoppen onder hun k_nt krijgen. Infrabel, schop erop los!!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door dekooiker »

Dat is het net: er is immers (bij mijn weten) geen wet die zaken rond beschermingswissels regelt. Daarom dat de rechtspraak hier aangevochten moet worden; het kan toch niet de bedoeling zijn om een wat te weinig gekaderd element uit het vonnis toe te passen als men ernstige bezwaren meent aan te kunnen voeren. Enige manier om daar iets aan te doen is in beroep gaan.
De trein.
Alleen voor durvers.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, nogmaals, het is niet echt mijn kopje thee; maar als de rechtbank iets heeft opgelegd dat niet door de wet verplicht is gesteld, dan zie ik alle kansen voor een beroepsprocedure.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door overweg13 »

Ik vraag me trouwens af of ook niet alle kruispunten dringend gesloten moeten worden. Ook zij vormen immers een potentieel gevaar en niet zelden het toneel van dodelijke ongelukken...
Met vriendelijke groet

overweg13
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Ducktape »

Ook in beroep is Infrabel veroordeeld voor het ongeval.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/29 ... uitspraak/
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door overweg13 »

Sorry, maar ik verneem net uit zeer goede bron dat in beroep Infrabel inderdaad nog wel mede-verantwoordelijk is voor het ongeval maar dat het toch gelijk heeft gekregen i.v.m. de ernstige beperkingen die het had opgelegd gekregen en die een zware hypotheek hadden gelegd op de toekomst van het treinverkeer. En daar draaide het beroep tenslotte om.
Met vriendelijke groet

overweg13
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Ducktape »

Ik post maar wat er in het nieuws tevoorschijn komt.

Ik vind het wel opvallend dat Infrabel blijft volhouden dat 99% van het net uitgerust is met TBL1+, terwijl dit absoluut niet het geval is. 99% van de beheerde stopseinen zullen ermee uitgerust zijn, maar er zijn nog een heleboel niet-beheerde delen in volle baan (en zeker op tegenspoor) waar er letterlijk niks ligt behalve een krokodil voor MEMOR. Door het rood rijden tegen volle snelheid is daar nog steeds mogelijk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Shrek »

Ducktape schreef: 29 jan 2021, 17:53 Ik post maar wat er in het nieuws tevoorschijn komt.

Ik vind het wel opvallend dat Infrabel blijft volhouden dat 99% van het net uitgerust is met TBL1+, terwijl dit absoluut niet het geval is. 99% van de beheerde stopseinen zullen ermee uitgerust zijn, maar er zijn nog een heleboel niet-beheerde delen in volle baan (en zeker op tegenspoor) waar er letterlijk niks ligt behalve een krokodil voor MEMOR. Door het rood rijden tegen volle snelheid is daar nog steeds mogelijk.
De officiële documenten van Infrabel hebben het over 99% efficiëntiedekking. Er is namelijk een grondige analyse gebeurd waar er hoeveel risico is op seinvoorbijrijdingen. 99% van het risico is afgedekt met TBL1+ en dat stijgt nog steeds. Maar goed, het is niet omdat een sein TBL1+ heeft dat je niet door het rood kan rijden. De 30% van het netwerk dat ETCS heeft is relevanter.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door trainlovertje »

overweg13 schreef: 29 jan 2021, 17:19 Sorry, maar ik verneem net uit zeer goede bron dat in beroep Infrabel inderdaad nog wel mede-verantwoordelijk is voor het ongeval maar dat het toch gelijk heeft gekregen i.v.m. de ernstige beperkingen die het had opgelegd gekregen en die een zware hypotheek hadden gelegd op de toekomst van het treinverkeer. En daar draaide het beroep tenslotte om.
Inderdaad, en dat de tegenpartij (en dan zeker ook de vereniging "Treinramp Buizingen: nooit meer") de hele tijd in de mediabeweert dat Infrabel in beroep ging om de straf of verantwoordelijkheid te ontlopen, stoort mij enorm. Infrabel heeft daar toch duidelijk over gecommuniceerd, maar die argumenten kon de tegenpartij niet aanhoren. Die straf is trouwens een peulschil voor het bedrijf. Alleszins ook een opdoffer voor het parket dat eveneens in beroep ging en een hogere straf vroeg voor Infrabel...
Lorre
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jul 2015, 01:21
Locatie: Hoeleden

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Lorre »

Ducktape schreef: 29 jan 2021, 17:53 Ik post maar wat er in het nieuws tevoorschijn komt.

Ik vind het wel opvallend dat Infrabel blijft volhouden dat 99% van het net uitgerust is met TBL1+, terwijl dit absoluut niet het geval is. 99% van de beheerde stopseinen zullen ermee uitgerust zijn, maar er zijn nog een heleboel niet-beheerde delen in volle baan (en zeker op tegenspoor) waar er letterlijk niks ligt behalve een krokodil voor MEMOR. Door het rood rijden tegen volle snelheid is daar nog steeds mogelijk.
Op lijn 162 op tegenspoor zijn zelfs nog type I seinen zonder enige beveiliging, zelfs geen krokodil. En met de werken daar rijden we op stukken slecht op enkelspoor en dus komen we ook die seinen zonder beveiliging tegen. Dus de seinen op tegenspoor op andere lijnen met enkel een krokodil zijn nog beter beveiligd dan deze daar
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Shrek »

Lorre schreef: 30 jan 2021, 03:44
Ducktape schreef: 29 jan 2021, 17:53 Ik post maar wat er in het nieuws tevoorschijn komt.

Ik vind het wel opvallend dat Infrabel blijft volhouden dat 99% van het net uitgerust is met TBL1+, terwijl dit absoluut niet het geval is. 99% van de beheerde stopseinen zullen ermee uitgerust zijn, maar er zijn nog een heleboel niet-beheerde delen in volle baan (en zeker op tegenspoor) waar er letterlijk niks ligt behalve een krokodil voor MEMOR. Door het rood rijden tegen volle snelheid is daar nog steeds mogelijk.
Op lijn 162 op tegenspoor zijn zelfs nog type I seinen zonder enige beveiliging, zelfs geen krokodil. En met de werken daar rijden we op stukken slecht op enkelspoor en dus komen we ook die seinen zonder beveiliging tegen. Dus de seinen op tegenspoor op andere lijnen met enkel een krokodil zijn nog beter beveiligd dan deze daar
Dat klopt allemaal, alleen heeft Infrabel een grondige analyse gemaakt waaruit blijkt dat die seinen bijna nooit gesloten zijn op het moment dat er een trein aankomt. Het risico op een seinvoorbijrijding op die plaats is om die reden alleen al minimaal, ongeacht de technologische beveiliging.

Maar zoals ik al zei, dat is de TBL1+-logica. L162 krijgt over 3 jaar ETCS waardoor ook die minder riskante plaatsen beveiligd zijn.
Plaats reactie