Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Hogersluys »

Het is een zwarte dag voor de Belgische spoorwegen. Het is erger dan het treinongeval bij Pécrot. :shock:
sweek

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door sweek »

trainfreak schreef:
Snaaip schreef:Ze zeggen: het negeren van een rood licht. Vermoedelijk. Ik kan het mis hebben, maar stoppen treinen niet automatisch uit veiligheid? Als de bestuurder eventueel het licht negeert? Of onwel is gekomen?
Als hij het 'bewust' negeert stoppen treinen (nog) niet overal automatisch.
Waarom werkt dat nog altijd niet overal?!?! Automatisch noodstop bij rood licht bestaat nu toch al zoveel jaren, dacht ik...
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door treinbruno »

Misschien hadden die treinen nog geen TBL1?
Afbeelding
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door b-loc »

Van de M4Ax schiet echt bijna niets meer van over.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door trainfreak »

b-loc schreef:Van de M4Ax schiet echt bijna niets meer van over.
Ja, ewel. Ik zag net volgende foto: http://www.hln.be/static/FOTO/pe/9/9/12 ... 587247.jpg
Waar is die naartoe? :?
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door LHOON »

trainfreak schreef:
Gertds schreef:http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 100215_025

op de site van de standaard is er sprake van het negeren van een rood licht door de CR vanuit Leuven.
Goed dat ze dat nu al weten
De trein is gebotst, men ziet een rood sein staan en men trekt al conclusies?
Is de bestuurder ook bij de slachtoffers?
In voorkomend geval is voornoemde conclusie de eenvoudigste: de man kan zich toch niet meer verdedigen, de schuldige is gevonden en de zaak kan worden geklasseerd zonder verder onderzoek....
HLD5531

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door HLD5531 »

Op helicopterbeelden uitgezonden bij RTBF is inderdaad duidelijk te zien dat het M4 ADx-stuurrijtuig volledig aan flarden is gereten. Het koprijtuig van AM 214 daarentegen is "minder" gehavend.
Het oudere materieel, AM 214 uit 1962 of 1963 is hier duidelijk veel sterker gebouwd dan het M4-stuurrijtuig.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Teach2 »

Waarom werkt dat nog altijd niet overal?!?! Automatisch noodstop bij rood licht bestaat nu toch al zoveel jaren, dacht ik...
Omdat dit België is. Hier moeten er eerst doden vallen. En dan nog: zie Pécrot. Toen ging men zo snel mogelijk de seininrichtingen verbeteren zodat dit nooit nog kon gebeuren. Maar dan doet men op z'n Belgisch verder: men kondigt aan, en zwijgt dan stilletjes, in de hoop dat de mensen het vergeten, tot er weer eens doden vallen.

Als (en ik zeg ALS) dit inderdaad een geval is van stoplicht negeren waar een automatische noodstop het ongeluk had kunnen voorkomen, dan denk ik dat het dringend eens tijd wordt dat een aantal mensen aan de top van de spoorwegen hun conclusies eens gaan trekken en of ontslag nemen of ontslagen worden.
rail s

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door rail s »

LHOON schreef:
trainfreak schreef:
Gertds schreef:http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 100215_025

op de site van de standaard is er sprake van het negeren van een rood licht door de CR vanuit Leuven.
Goed dat ze dat nu al weten
De trein is gebotst, men ziet een rood sein staan en men trekt al conclusies?
Is de bestuurder ook bij de slachtoffers?
In voorkomend geval is voornoemde conclusie de eenvoudigste: de man kan zich toch niet meer verdedigen, de schuldige is gevonden en de zaak kan worden geklasseerd zonder verder onderzoek....
Laten we geen voorbarige conclusies trekken, er is nog niks zeker, het is niet omdat de provinciegouverneur zegt dat 1 van de treinen door het rood is gereden dat het ook zo is, en dat dit de eindconclusie is van het onderzoek.

Verder, innige deelneming aan de slachtoffers.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door dentheo »

b-loc schreef:Van de M4Ax schiet echt bijna niets meer van over.
Klopt, maar wat ging die op het rechterspoor zoeken ?
De overloop naar de 96N was volgens fotoos niet getrokken...alle wissels in 96N liggen nog rechtdoor
De eerste twee onder het stuurrijtuig en de tweede mogelijkheid onder de CR
Theo
Groeten vanop de Heide
OMC

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door OMC »

trainfreak schreef:
b-loc schreef:Van de M4Ax schiet echt bijna niets meer van over.
Ja, ewel. Ik zag net volgende foto: http://www.hln.be/static/FOTO/pe/9/9/12 ... 587247.jpg
Waar is die naartoe? :?
Dat vroeg ik me ook af ... :?:
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door dentheo »

Teach2 schreef: Als (en ik zeg ALS) dit inderdaad een geval is van stoplicht negeren waar een automatische noodstop het ongeluk had kunnen voorkomen, dan denk ik dat het dringend eens tijd wordt dat een aantal mensen aan de top van de spoorwegen hun conclusies eens gaan trekken en of ontslag nemen of ontslagen worden.

Onzin, enige veilige voertuig is een voertuig dat stilstaat, geldt voor auto's vliegtuigen en treinen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Reuel

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Reuel »

Verschrikkelijke ramp als ik die beelden bekijk!
Mijn innige deelneming met alle slachtoffers en hun familieleden.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door b-loc »

dentheo schreef:
Teach2 schreef: Als (en ik zeg ALS) dit inderdaad een geval is van stoplicht negeren waar een automatische noodstop het ongeluk had kunnen voorkomen, dan denk ik dat het dringend eens tijd wordt dat een aantal mensen aan de top van de spoorwegen hun conclusies eens gaan trekken en of ontslag nemen of ontslagen worden.

Onzin, enige veilige voertuig is een voertuig dat stilstaat, geldt voor auto's vliegtuigen en treinen.
En een trein is nog veeeeeeeeeel veiliger dan een auto
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door treinbruno »

Op het VTM nieuws net dat de reizigers in FBMZ het nieuws van de treinramp te weten komen dankzij de TV schermen waarop euronews wordt getoont bij de ING kiosk :o
Afbeelding
Plaats reactie