Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door overweg13 »

Steve schreef:
Stijn82 schreef:Vernomen van iemand van CW mechelen:
De eerste MS800 zou bijna klaar zijn. Het resultaat zou zeer goed zijn, de renovatie gebeurt veel grondiger dan bij de breaks waardoor het bijna een nieuwe trein is. Wel zouden er maar 12 gemoderniseerd worden. Ik neem aan dat de rest binnen niet al te lang tijd afgevoerd zal worden.
Wat, al die kosten om uiteindelijk maar 12 stellen te doen, met moeite één vierde van het totale bestand?! Bepaalde kosten zul je sowieso hebben, ongeacht het aantal stellen dat je in totaal doet.
Lijkt me inderdaad ook nogal eigenaardig. Want welke treindienst kun je uiteindelijk doen met 12 stellen? Alleen al voor de verbinding Binche - Turnhout heeft men er meer nodig, vermoed ik.
Met vriendelijke groet

overweg13
FLV-FGSP
Berichten: 1888
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door FLV-FGSP »

overweg13 schreef:Lijkt me inderdaad ook nogal eigenaardig. Want welke treindienst kun je uiteindelijk doen met 12 stellen? Alleen al voor de verbinding Binche - Turnhout heeft men er meer nodig, vermoed ik.
Mijn speculoos: deze 12 stellen zijn bedoeld voor de verbinding Puurs - Roosendaal. Daar iets anders inzetten betekent een toelatingsprocedure en daar heeft B-Technics geen zin in.
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door wva »

FLV-FGSP schreef:
overweg13 schreef:Lijkt me inderdaad ook nogal eigenaardig. Want welke treindienst kun je uiteindelijk doen met 12 stellen? Alleen al voor de verbinding Binche - Turnhout heeft men er meer nodig, vermoed ik.
Mijn speculoos: deze 12 stellen zijn bedoeld voor de verbinding Puurs - Roosendaal. Daar iets anders inzetten betekent een toelatingsprocedure en daar heeft B-Technics geen zin in.
Heb het zelfde gedacht :-)
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Stijn82 »

mja eigenaardig of niet, ik heb het ook maar horen zeggen. Gezien ze 't feit dat ze nu de ontwikkeling effectief gedaan hebben, maar de kost per stel ook hoog is (werkuren, onderdelen), is 't misschien inderdaad te verdedigen dat ze enkel het aantal doen dat ze echt nodig hebben (idd voor roosendaal).
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door rdv »

FLV-FGSP schreef:
overweg13 schreef:Lijkt me inderdaad ook nogal eigenaardig. Want welke treindienst kun je uiteindelijk doen met 12 stellen? Alleen al voor de verbinding Binche - Turnhout heeft men er meer nodig, vermoed ik.
Mijn speculoos: deze 12 stellen zijn bedoeld voor de verbinding Puurs - Roosendaal. Daar iets anders inzetten betekent een toelatingsprocedure en daar heeft B-Technics geen zin in.
Als die stellen zo zwaar gemoderniseerd worden, moeten die dan niet opnieuw getest en gecertificeerd worden? Ik vermoed dat men toch ook een deel van de electrische installatie en de beveiliging zal aanpassen en het lijken mij net die zaken die van belang zijn voor een toelating voor Rsd.
Hoewel ik geen fan ben van MR08, kunnen ze dan - economisch gezien - niet beter bijkomende Desiro's bestellen met toelating voor Rsd (MR 086XX of zoiets)?
Klassiekje
Berichten: 554
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Klassiekje »

De 800'en mogen voor mij ingezet worden op een rechtstreekse lijn naar hier:
Afbeelding :P
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Dieselfreak »

Klassiekje schreef:De 800'en mogen voor mij ingezet worden op een rechtstreekse lijn naar hier:
Ik ben het niet eens met al deze reacties. Ik vind de Vierledige toch redelijk leuke treinen, zeker met de grappige oranje zetels in de eerste klasse. Vooral de eerste klasse is veel beter dan die in de veredelde trams die overal in Europa steeds meer oprukken. Toegegeven, ze ogen niet bepaald fris meer, maar ze doen dan ook al bijna 40 jaar dienst. Ik ben benieuwd wat er van de Desiro's nog zal over zijn na 35-40 jaar, als ze die leeftijd al halen. De 800'en mogen inderdaad wel eens opgefrist worden, maar daarom moeten ze niet het klinische interieur krijgen dat tegenwoordig al het nieuwe/vernieuwde materieel inpalmt.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Klassiekje
Berichten: 554
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Klassiekje »

De eerste klasse (als je de geur negeert) is inderdaad het enige positieve aan deze stellen :lol:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door overweg13 »

Klassiekje schreef:De eerste klasse (als je de geur negeert) is inderdaad het enige positieve aan deze stellen :lol:
En de capaciteit!
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Bart »

De NMBS heeft nog een openbare aanbesteding online gezet i.v.m de modernisering van de vierledige. Deze is afgelopen op 2 september 2014.
Het is voor asbestverwijdering in 41 van de 44 stellen.
En waarom maar in 41? Omdat ze het van 3 stellen reeds zelf hebben gedaan.
Dus de modernisering komt er. Niet van 1, niet van 12, maar van alle 44. En dit is ook bevestigd door een zeer betrouwbare bron binnen de NMBS, en meer nog: Van eventuele stopzetting van de modernisatie van de vierledige is nog nooit sprake geweest.

http://www.govex.eu/govex/control/view_ ... .id=267255
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door dentheo »

Alhoewel.....moet NMBS de asbest er niet uithalen alvorens ze als schroot te verkopen ?
Laatste binnen zeven jaar, dat zullen er wel 10 worden zeker ?

We zullen zien...het is nog niet besteld, prijsvragen kan altijd...
Theo
Groeten vanop de Heide
EC 91

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door EC 91 »

overweg13 schreef:
Klassiekje schreef:De eerste klasse (als je de geur negeert) is inderdaad het enige positieve aan deze stellen :lol:
En de capaciteit!
Is het een toeval dat eerste klasse reizigers die oude treinen subliem vinden terwijl tweede klasse reizigers ze zo snel mogelijk naar de schroothoop willen zien vertrekken? :lol: Vooral dan die met "grote capaciteit" waarin het verschijnsel "zitbank" voorkomt. Een oude of gerenoveerde zitbank blijft een zitbank waarop men uiterst oncomfortabel zit en de 2+3 capaciteit is er enkel in theorie. In de praktijk is het 1+2 en als je je buur een beetje onbeleefd duwt kan je er in het beste geval een oncomfortabele 2+2 uitkrijgen. Hopelijk is de rit dan maar 10 min lang. Geef me dus Desiro (tweede klasse reiziger, het is te raden :wink: ). Als NMBS nog een keer met "gerenoveerde" zitbanken durft aankomen zoals in de breaks, bewijzen ze nogmaals dat ze niets snappen van renovatie van het interieur. Ik ben dus nu wel benieuwd naar die "zeer geslaagde renovatie" die "bijna" klaar is. Maar wat mij betreft inderdaad enkele reis op de lijn naar die foto van enkele posts vroeger :lol: (hoeft niet direct, ze mogen nog een paar jaar rondrijden om ze echt volledig te verslijten)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5328
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steve »

EC 91 schreef:
overweg13 schreef:
Klassiekje schreef:De eerste klasse (als je de geur negeert) is inderdaad het enige positieve aan deze stellen :lol:
En de capaciteit!
Een oude of gerenoveerde zitbank blijft een zitbank waarop men uiterst oncomfortabel zit en de 2+3 capaciteit is er enkel in theorie. In de praktijk is het 1+2 en als je je buur een beetje onbeleefd duwt kan je er in het beste geval een oncomfortabele 2+2 uitkrijgen.
In se volledig met je eens wat de "zitbanken" betreft, maar hier zegt m'n ervaring iets anders. In de praktijk verloopt het in stappen:

Eerst heb je een vrij comfortabele 1+2. Als er wat meer volk bijkomt, wordt het al vrij snel een 2+2 en maak je plots van veel naderbij dan je zou willen kennis met je transpirerende buurman op wat je voor een ruim eenpersoonszitje nam (die ene aantrekkelijke blondine blijft dan natuurlijk net rechtstaan) - strategisch gezien kan het dan ook interessanter zijn om je op de ruime bank te zetten als je verwacht dat er nog wat volk zal bijkomen.
In veel gevallen stabiliseert het zich dan rond die 2+2, die voor mij helemaal niet zo uitzonderlijk is als je beschrijft. Als er niet al te veel mensen rechtstaan, zullen die het meestal niet aandurven om zich er nog tussen te wringen.
Maar als er echt nog redelijk wat volk bij komt, duurt het in mijn ervaring maar heel even voor de 2+2 plots zeer vlot een 2+3 wordt. Diegenen die zich bij het zien van al dat volk op het perron al extra breed hadden gemaakt op de 2-zit, hebben weinig andere keus dan toch maar wat op te schuiven onder druk van alle nieuwkomers die met hun derrière zonder veel aarzelen op die kleine opening op de bank afstevenen. En dan zit je natuurlijk plots wel met de 2+3...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Dieselfreak »

EC 91 schreef:Is het een toeval dat eerste klasse reizigers die oude treinen subliem vinden terwijl tweede klasse reizigers ze zo snel mogelijk naar de schroothoop willen zien vertrekken? :lol:
Dat is wellicht allesbehalve toeval. Al geeft dit forum zeker een vertekend beeld van wat de meeste reizigers willen. Dit forum bestaat voor een groot deel uit treingeïnteresseerden, en die maken maar een zeer beperkt deel, waarschijnlijk 1 of 2 %, van het totaal aantal passagiers uit. De overige reizigers vinden maar twee dingen echt belangrijk: dat de trein op tijd rijdt en dat ze kunnen zitten. De rest is bijzaak, al zijn ze zeker niet gebrand op oud materieel, de meeste treingebruikers zijn ongetwijfeld maar wat blij dat de rode klassiekjes er uiteindelijk uit zijn. Zie ook mijn onderschrift. Toch vraag ik me af of de eersteklassereizigers die NIET tot de treinliefhebbers, maar tot de doordeweekse reizigers behoren, écht blij zijn met bijvoorbeeld de "renovatie" van de Breaks, want iedereen hier is het erover eens dat de eerste klasse in die stellen een grote sprong ACHTERWAARTS maakt met de vernieuwing.
EC 91 schreef:Als NMBS nog een keer met "gerenoveerde" zitbanken durft aankomen zoals in de breaks, bewijzen ze nogmaals dat ze niets snappen van renovatie van het interieur. Ik ben dus nu wel benieuwd naar die "zeer geslaagde renovatie" die "bijna" klaar is.
10 tegen 1 dat je helemaal niet benieuwd moet zijn, we weten nu al hoe ze zullen zijn, ook al hebben we nog geen foto's. Kijk naar alles wat tegenwoordig nieuw of vernieuwd is. Ik begrijp nog steeds niet hoe ze er toch op zijn gekomen dat ziekenhuisinterieur standaard te laten worden. Waarom kon bijvoorbeeld een stijl zoals in de AM96/I11 niet de norm worden? Dat heeft tenminste nog wat kleur, wat gezelligheid!
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Toch vraag ik me af of de eersteklassereizigers die NIET tot de treinliefhebbers, maar tot de doordeweekse reizigers behoren, écht blij zijn met bijvoorbeeld de "renovatie" van de Breaks, want iedereen hier is het erover eens dat de eerste klasse in die stellen een grote sprong ACHTERWAARTS maakt met de vernieuwing.
Ik kan toch vaststellen dat de nieuwe functies, voornamelijk de stopcontacten en de ruimte voor fietsen of buggys, zeker in de smaak vallen. Die functionale aspecten zijn volgens mij veel belangrijker voor een doorsnee reizigers dan de sfeer van het interieur.
Plaats reactie