BENELUX

BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Inzet I11

Bericht door BlackEagle »

Begrijp ik dan goed dat de huidige Benelux (dus in het huidige rijpad met gelijke haltes en halfuurdienst Antwerpen-Luchthaven samen met de IC-08 Antwerpen-Leuven-Hasselt) ingekort zal worden tot Rotterdam, gereden met HLE17 + I11?
En er dan een bijkomende 'snelle' Benelux Brussel-Amsterdam komt met beperkte haltes (zonder Luchthaven/Berchem/Noorderkempen/Breda) in een extra rijpad (bv. een vrij HST-pad)?
Ligt een Eindhoven-Breda-Antwerpen(-Brussel?) met halfuurdienst in Noorderkempen dan ook nog op tafel (evt. gekoppeld aan de IC-08 Antwerpen-Leuven-Hasselt?)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Inzet I11

Bericht door Steven »

De laatste versie van de feiten is als volgt (kan altijd veranderen zoals dat gaat bij de spoorwegen)

Met ICNG een snelle trein
Brussel Zuid, Brussel Centraal, Antwerpen Centraal, Rotterdam Centraal en Amsterdam (centraal, nadien zuid eens de werken starten)

Met HLE17 en i11 een tragere verbinding
Brussel zuid, Brussel centraal, Brussel noord, Brussels Airport, Mechelen, Antwerpen Berchem, Antwerpen Centraal, Noorderkempen, Breda, Rotterdam Centraal

Tijdstip van invoering? Afhankelijk van levering nieuw materieel (de i11 komen vrij als er voldoende M7 zijn, de levering van HLE17 en ICNG spelen ook een rol).
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Inzet I11

Bericht door BlackEagle »

Steven schreef: 28 jul 2022, 00:57 Met ICNG een snelle trein
Brussel Zuid, Brussel Centraal, Antwerpen Centraal, Rotterdam Centraal en Amsterdam (centraal, nadien zuid eens de werken starten)
Dit wordt dan een rechtstreekse concurrent van Thalys/Eurostar, die quasi hetzelfde stoppatroon heeft? Met het verschil dat de Vmax op de HST 200km/u ipv 300km/u bedraagt en de reistijd dus ongeveer de helft langer zal zijn. NS is geen aandeelhouder van Thalys/Eurostar...

Het lijkt mij een beetje een Izy 2.0 te worden:
- Trager
- Goedkopere tickets
- Ook goedkoper in exploitatie waarschijnlijk?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Inzet I11

Bericht door Steven »

Men voorziet met de ICNG een reistijd van 2u05, daar waar Thalys nu rond de 1u52 zit, het verschil zit hem dus in die 13 min reistijd. De grootste winst kan Thalys halen uit zijn snelheid tussen Antwerpen en Rotterdam omdat hij daar het langste traject heeft om effectief aan 300 te rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Inzet I11

Bericht door Shrek »

BlackEagle schreef: 28 jul 2022, 01:43 Dit wordt dan een rechtstreekse concurrent van Thalys/Eurostar, die quasi hetzelfde stoppatroon heeft? Met het verschil dat de Vmax op de HST 200km/u ipv 300km/u bedraagt en de reistijd dus ongeveer de helft langer zal zijn. NS is geen aandeelhouder van Thalys/Eurostar...

Het lijkt mij een beetje een Izy 2.0 te worden:
- Trager
- Goedkopere tickets
- Ook goedkoper in exploitatie waarschijnlijk?
Gezien de ICNG veel meer passagiers kan vervoeren zal de exploitatie een stuk goedkoper zijn, dit zal zeker zijn invloed hebben op de ticketprijzen.
De grote vraag is natuurlijk hoeveel winst NS uit deze verbinding wil halen. Als ze het als de grote melkkoe beschouwen, waarmee andere investeringen in NL betaald kunnen worden, zullen de prijzen niet heelnsterk dalen. Als de winstmarges flinterdun mogen zijn dan zal Thalys dit heel hard gaan voelen.
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Inzet I11

Bericht door jknockaert »

Shrek schreef: 28 jul 2022, 08:33 Gezien de ICNG veel meer passagiers kan vervoeren zal de exploitatie een stuk goedkoper zijn, dit zal zeker zijn invloed hebben op de ticketprijzen.
De grote vraag is natuurlijk hoeveel winst NS uit deze verbinding wil halen. Als ze het als de grote melkkoe beschouwen, waarmee andere investeringen in NL betaald kunnen worden, zullen de prijzen niet heelnsterk dalen. Als de winstmarges flinterdun mogen zijn dan zal Thalys dit heel hard gaan voelen.
De Thalys ticketprijzen zijn torenhoog tussen BE en NL, ik denk niet dat ze daar heel veel reizigers hebben, daar kunnen ze dan ook niet zo veel verliezen. Mijn indruk is dat Thalys vanuit NL vooral richting Parijs vervoert, en daar zal de nieuwe trein niet heel veel kunnen concurreren. Ik neem aan dat dit altijd het plan is geweest in Nederland: Thalys voor de reizigers naar Parijs, Eurostar voor London, en een andere trein voor Antwerpen en Brussel.
maarten
Berichten: 333
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Inzet I11

Bericht door maarten »

Steven schreef: 27 jul 2022, 23:07 Nee heeft er niets mee te maken. Het aantal beschikbare rijpaden op het noordelijk deel van de hsl zuid is beperkter aangezien daar al meer treinen rijden dan op de zuidelijke tak.
Volgens mij rijden er evenveel treinen tussen Amsterdam en Rotterdam als tussen Rotterdam en Breda. Ook is er nog wel een gat in de dienstregeling waar een IC met 200 in past op het noordelijke deel. Ik denk eerder dat het krap wordt op het zuidelijke/Belgische deel.
En als het moet zijn dan kun je een IC-Direct naar Rotterdam vervangen door een I11 naar Brussel.
desirootje
Berichten: 651
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Inzet I11

Bericht door desirootje »

Steven schreef: 28 jul 2022, 00:57 De laatste versie van de feiten is als volgt (kan altijd veranderen zoals dat gaat bij de spoorwegen)

Met ICNG een snelle trein
Brussel Zuid, Brussel Centraal, Antwerpen Centraal, Rotterdam Centraal en Amsterdam (centraal, nadien zuid eens de werken starten)

Met HLE17 en i11 een tragere verbinding
Brussel zuid, Brussel centraal, Brussel noord, Brussels Airport, Mechelen, Antwerpen Berchem, Antwerpen Centraal, Noorderkempen, Breda, Rotterdam Centraal

Tijdstip van invoering? Afhankelijk van levering nieuw materieel (de i11 komen vrij als er voldoende M7 zijn, de levering van HLE17 en ICNG spelen ook een rol).
ik neem aan dat de snelle Benelux ook in Brussel-Noord stopt en dat je dat vergeten bent, want verwachten dat mensen uit Vilvoorde, Dendermonde en Leuven overstappen in Brussel-Centraal is toch vragen voor problemen, ik zou nog eerder Centraal dan Noord schrappen, hoewel Centraal het beste is voor de binnenstad.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Inzet I11

Bericht door Shrek »

maarten schreef: 28 jul 2022, 13:48 Volgens mij rijden er evenveel treinen tussen Amsterdam en Rotterdam als tussen Rotterdam en Breda. Ook is er nog wel een gat in de dienstregeling waar een IC met 200 in past op het noordelijke deel. Ik denk eerder dat het krap wordt op het zuidelijke/Belgische deel.
En als het moet zijn dan kun je een IC-Direct naar Rotterdam vervangen door een I11 naar Brussel.
De vraag is eerder: waarom zou je dat willen? In België wint niemand erbij dat de trein na Breda nog verder rijdt tot Amsterdam, daarvoor is die andere trein er. Vanuit Amsterdam gezien zijn er dan weer treinen genoeg met meer capaciteit naar Breda. Dus deze 2e trein Be-Nl hoeft helemaal niet verlengd te worden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Inzet I11

Bericht door Steve »

desirootje schreef: 28 jul 2022, 14:11
Steven schreef: 28 jul 2022, 00:57 De laatste versie van de feiten is als volgt (kan altijd veranderen zoals dat gaat bij de spoorwegen)

Met ICNG een snelle trein
Brussel Zuid, Brussel Centraal, Antwerpen Centraal, Rotterdam Centraal en Amsterdam (centraal, nadien zuid eens de werken starten)

Met HLE17 en i11 een tragere verbinding
Brussel zuid, Brussel centraal, Brussel noord, Brussels Airport, Mechelen, Antwerpen Berchem, Antwerpen Centraal, Noorderkempen, Breda, Rotterdam Centraal

Tijdstip van invoering? Afhankelijk van levering nieuw materieel (de i11 komen vrij als er voldoende M7 zijn, de levering van HLE17 en ICNG spelen ook een rol).
ik neem aan dat de snelle Benelux ook in Brussel-Noord stopt en dat je dat vergeten bent, want verwachten dat mensen uit Vilvoorde, Dendermonde en Leuven overstappen in Brussel-Centraal is toch vragen voor problemen, ik zou nog eerder Centraal dan Noord schrappen, hoewel Centraal het beste is voor de binnenstad.
Inderdaad en het zou ook coherent zijn met het stoppatroon van de ICE. Er is geen enkele trein die wel in Centraal, maar niet in Noord stopt.

Ten tijde van de Fyra had men al even zo'n stoppatroon ingevoerd en het was een fiasco - meerdere situaties waarbij je ronduit een uur extra moest wachten door het overslaan van Noord, terwijl je hem nota bene voorbij zag rijden op je traject tussen Noord en Centraal. Op een of andere manier lijkt men dat nu weer te willen copy-pasten.

Het gaat trouwens nog verder dan wat je opnoemt: alle treinen komend van de lijnen 36(N), 50, 60 en 161 komen Brussel binnen via Noord. Door het eveneens willen schrappen van Mechelen kun je daar trouwens nog wat stations langs de lijnen 25 en 27 bij rekenen. En niet te vergeten: alle trams en bussen (en in de toekomst metro) die in het Noordstation aankomen. Echt onbegrijpelijk.
trainlovertje
Berichten: 2343
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Inzet I11

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef: 28 jul 2022, 14:19 Inderdaad en het zou ook coherent zijn met het stoppatroon van de ICE. Er is geen enkele trein die wel in Centraal, maar niet in Noord stopt.

Ten tijde van de Fyra had men al even zo'n stoppatroon ingevoerd en het was een fiasco - meerdere situaties waarbij je ronduit een uur extra moest wachten door het overslaan van Noord, terwijl je hem nota bene voorbij zag rijden op je traject tussen Noord en Centraal. Op een of andere manier lijkt men dat nu weer te willen copy-pasten.
Het heeft langer bestaan dan de Fyra-tijden: ook voor de komst van de Fyra heeft de Benelux heel lang niet in Brussel-Noord gestopt. Dat was toen wel handig als je van centrum Brussel snel naar Mechelen wou, want daarvoor heb ik hem destijds een aantal keer gebruikt. Alleen zorg je bij andere reizigers net voor een verlenging van de reistijd, zoals je zelf zegt.
maarten
Berichten: 333
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Inzet I11

Bericht door maarten »

Shrek schreef: 28 jul 2022, 14:13
De vraag is eerder: waarom zou je dat willen? In België wint niemand erbij dat de trein na Breda nog verder rijdt tot Amsterdam, daarvoor is die andere trein er. Vanuit Amsterdam gezien zijn er dan weer treinen genoeg met meer capaciteit naar Breda. Dus deze 2e trein Be-Nl hoeft helemaal niet verlengd te worden.
Wat is de vulgraad van de Benelux tegenwoordig? Is die na alle mogelijke verslechteringen niet weer op het oude peil? Iig was voor corona en voor alle verslechteringen een halfuursdienst tussen Amsterdam en Brussel (zonder de Thalys) wel nodig. Blijkbaar vindt de NMBS het tot Rotterdam wel nodig, en volgens mij bestaat er een minstens zo grote vraag naar de relatie België - Amsterdam als België - Rotterdam.
Dus waarom zou je in Rotterdam willen stoppen?

Zelf zou ik die trein eerder naar Eindhoven of Den Bosch sturen, maar blijkbaar wil de NMBS naar Rotterdam.
desirootje
Berichten: 651
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Inzet I11

Bericht door desirootje »

maarten schreef: 28 jul 2022, 14:58
Shrek schreef: 28 jul 2022, 14:13
De vraag is eerder: waarom zou je dat willen? In België wint niemand erbij dat de trein na Breda nog verder rijdt tot Amsterdam, daarvoor is die andere trein er. Vanuit Amsterdam gezien zijn er dan weer treinen genoeg met meer capaciteit naar Breda. Dus deze 2e trein Be-Nl hoeft helemaal niet verlengd te worden.
Wat is de vulgraad van de Benelux tegenwoordig? Is die na alle mogelijke verslechteringen niet weer op het oude peil? Iig was voor corona en voor alle verslechteringen een halfuursdienst tussen Amsterdam en Brussel (zonder de Thalys) wel nodig. Blijkbaar vindt de NMBS het tot Rotterdam wel nodig, en volgens mij bestaat er een minstens zo grote vraag naar de relatie België - Amsterdam als België - Rotterdam.
Dus waarom zou je in Rotterdam willen stoppen?

Zelf zou ik die trein eerder naar Eindhoven of Den Bosch sturen, maar blijkbaar wil de NMBS naar Rotterdam.
NMBS gaat daar waar het meeste mensen willen gaan, en zeker met materieel dat 200 km/h kan lijkt het bijna een zonde dat je hem naar het oosten stuurt aan max 140 km/h. Mensen vinden enkele overstappen niet zo erg zolang ze niet te nipt zijn dus reizigers naar Eindhoven moeten enkel weten hoe ze moeten overstappen in Breda, verder rijden naar Amsterdam is dan weer gemakkelijk met een overstap in Rotterdam.
Ik vind het ook maar de gewoonste zaak dat ik in Gent moet overstappen om de kust te bereiken, waarom zouden Antwerpenaren dat ook niet kunnen doen naar Den Bosch?
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: BENELUX

Bericht door JHS2013 »

Op zich is met overstappen niks mis, alleen de NS weigert pertinent aansluitingen te verzekeren bij vertraging dus het maakt je reis in Nederland wel vertragingsgevoeliger
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: BENELUX

Bericht door overweg13 »

Veel reizigers hebben wel iets tegen overstappen, zeker nu een overstap een loterij is geworden waarvan de uitslag tevoren vastligt. Zelfs toen overstappen nog een soort evidentie waren, zag ik mensen die hoorden dat ze zouden moeten overstappen, terugkrabbelen en neem het van me aan: ik ben decennialang een menselijke dienstregelingenapp geweest. Velen waren liever langer onderweg zonder overstap, dan sneller met overstap. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de mentaliteit zo sterk veranderd zou zijn, al geef ik toe dat de frequenties nu meestal zo hoog liggen dat een gemiste overstap zelden een ramp is. Maar ga dat maar niet vertellen aan de reizigers naar De Panne, Hamont en dies meer. En zeker niet aan diegenen die op die manier hun aansluitende bus missen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie