BENELUX

desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: BENELUX

Bericht door desirootje »

Shin schreef: 09 mar 2022, 16:23 Ik had ook ergens gehoord dat de M7 ook in Nederland zou kunnen rijden.

Is er daar nog iets van informatie over of wordt er daar niks meer over gezegd?
Zou het persoonlijk zeer leuk vinden moest er terug duidelijk nmbs materiaal (met de nmbs kleuren) richting Amsterdam gaan.
Als ik me niet vergis wordt er nu (of wacht men erop) ATB op de stuurstanden gezet, de hoogte is correct voor het viaduct in Roosendaal vermoed ik, hij is toch lager. Voor de rest zal de Benelux met coradia streams gebeuren, waarom had de NS anders er al zo veel gekocht waaronder een speciale Belgische subeenheid.
Ik denk dat er voor internationale M7's veel in de toekomst ligt, nu wilt men vanuit Essen of Noorderkempen verder Nederland in, momenteel nog een van de 2 maar ik zie in het volgende decenium of later wel genoeg vraag komen om ze beiden te creëren, 1 naar Rotterdam en 1 naar Eindhoven mss?
En dan heb je nog de kwestie van Weert en hoewel ik het onwaarschijnlijk vindt mss zelfs een IC naar Maastricht (maar met de drielandentrein daar al als een express en de problemen dat de vroegere IC naar Maastricht had zie ik dat als zeer onwaarschijnlijk)
Vergeet ook niet dat men de spoorlijn naar Terneuzen ook overweegt, waar als het er komt, men wss NMBS treinen zou gebruiken, en sinds het een doodlopend lijntje is kan die even goed aan een IC kan hangen als een stoptrein.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 10 mar 2022, 08:39 Als ik me niet vergis wordt er nu (of wacht men erop) ATB op de stuurstanden gezet, de hoogte is correct voor het viaduct in Roosendaal vermoed ik, hij is toch lager.
Je vergist je wel, de ATB komt mogelijks op de I11 stuurrijtuigen, niet de M7.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Het zijn inderdaad de stuurrijtuigen i11 die ATB gaan krijgen.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: BENELUX

Bericht door TimJ36 »

Duurzaam Mobiel over de mogelijkheid voor een trein Brussel - Breda - Hamm.
Link: Verbinding Brussel – Breda – Eindhoven – Mönchengladbach – Dusseldorf – Hagen – Hamm mogelijk vanaf 2026.

Ik ben het eens met het artikel dat de verbinding met Eindhoven zinvoller is dan met Rotterdam.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: BENELUX

Bericht door jan_olieslagers »

Skepsis hoor! (Brussel)-Antwerpen-Breda-Eindhoven: ja, zeker en vast, liefst ook met stops in Noorderkempen en Tilburg. Maar verder dan uitgekiende overstaptijden in Eindhoven hoeft het voor mij niet te gaan, dan zou de dienst al te storinggevoelig worden.

Het artikel spreekt overigens nu al over taalperikelen Nederlands-Duits - als die dienst doorgetrokken wordt tot Brussel komt er nog Frans bij ook... Vanuit Brussel geraakt men veel vlotter naar het Ruhrgebied via Luik, trouwens, en de rijpaden tussen Antwerpen en Brussel zijn te kostbaar voor zo'n doortrekking.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: BENELUX

Bericht door DDietzen »

Het wordt nog leuker als je bedenkt dat er plannen zijn om de treindienst naar Hamm rond diezelfde tijd door te trekken naar Münster, Enschede en Zwolle... Rechtstreeks van Brussel naar Zwolle met drie landsgrenzen onderweg :lol:

Een beetje doorkoppelen is prima, scheelt immers in keertijden hier en daar, maar dit lijkt voor mijn gevoel toch meer op 'doorkoppelen om leuke lijntjes te kunnen trekken'. Zo'n lange treindienst Brussel-Hamm die het van heel veel korte deeltrajectjes zal moeten hebben, lijkt me dan inderdaad veel te storingsgevoelig om de baten van de rechtstreekse verbinding te verantwoorden.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: BENELUX

Bericht door BlackEagle »

Waar ligt Hamm?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: BENELUX

Bericht door Steve »

Met alle respect, maar da's nu écht maar 10 seconden opzoekingswerk: https://www.google.be/maps/place/Hamm,+ ... d7.8159817
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: BENELUX

Bericht door BlackEagle »

Steve schreef: 22 mar 2022, 09:24 Met alle respect, maar da's nu écht maar 10 seconden opzoekingswerk: https://www.google.be/maps/place/Hamm,+ ... d7.8159817
Dat weet ik, maar dat was niet mijn punt :wink:

Sarcasme komt niet zo goed door op een tekstforum :D
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: BENELUX

Bericht door Steve »

Met een iets gewiekstere formulering had het misschien wel gewerkt. :mrgreen:

Dat gezegd: Hamm is al een vrij grote stad (meer inwoners dan pakweg Brugge, zelfs inclusief randgemeenten) en op de weg ernaartoe zit je met een dichtbevolkt gebied dat evenveel inwoners telt als heel Vlaanderen. Eupen is nu ook niet zo'n spannend eindpunt, maar ik denk dat weinigen zullen pleiten om de IC Oostende - Eupen dan maar af te schaffen.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Inzet I11

Bericht door desirootje »

is de NMBS dan van plan om die route duurder te maken, zoals de Benelux dat al is in Nederland, anders is het toch bijna zichzelf in de voet schieten met een snelle trein Antwerpen-Brussel die bestaat uit max 8 I11's? zelfs als die juist na de vorige trein rijdt heb ik hier weinig vertrouwen in.
Zeker dat men hier geen I11Bdx+M7+HLE17 wilt gebruiken, of de ICNG voor de ritten in de spits?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Inzet I11

Bericht door trainlovertje »

Het wordt geen snelle trein; deze trein zal de route volgen van de huidige Benelux, zoals Steven zei, via de luchthaven dus.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Inzet I11

Bericht door Steven »

Inderdaad die hle17 met i11 zal dus de huidige route via de luchthaven en Breda doen maar niet verder dan Rotterdam.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Inzet I11

Bericht door trainlovertje »

Trouwens, heeft die 'beperking' tot Rotterdam te maken met de werken thv Amsterdam Centraal die eraan zitten te komen? Zal deze trein maw na de werken verlengd worden tot Amsterdam? Dan heb je natuurlijk een paar stammen extra nodig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Inzet I11

Bericht door Steven »

Nee heeft er niets mee te maken. Het aantal beschikbare rijpaden op het noordelijk deel van de hsl zuid is beperkter aangezien daar al meer treinen rijden dan op de zuidelijke tak.
Plaats reactie