Pagina 205 van 208

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 21 jun 2021, 15:19
door Reuel
Inderdaad, dat viel me gisteren ook op.

Of het een andere stem was, weet ik niet. Ze klonk alleszins wat vlakker en minder ruimtevullend. Op een drukke trein met wat rumoer vrees ik dat het wat minder duidelijk zal zijn.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 21 jun 2021, 16:55
door Ducktape
Ik heb dit gisteren ook voor het eerst gehoord. Ik vind het ook geen vooruitgang, het volume is lager en er zit nog steeds een veel te lange pauze tussen 'de volgende halte is' en de naam van de halte.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 21 jun 2021, 20:45
door LML
De desiro-stem NL-versie was, als ik me niet vergis, Roos Van Acker. Wie het nu is heb ik momenteel het raden naar...

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 21 jun 2021, 21:36
door Spoor Z
Gaat men dan de aankondigingen in de break en m7 ook aanpassen? De break gebruikt nu een combinatie van verschillende stemmen, waarvan 1 degene is die ook in de Desiro's te hore zijn. De m7 gebruikt dezelfde stem als de Desiro's.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 22 jun 2021, 17:18
door Nils
LML schreef: 21 jun 2021, 20:45 De desiro-stem NL-versie was, als ik me niet vergis, Roos Van Acker. Wie het nu is heb ik momenteel het raden naar...
Foute gok.

De stem die je op de Desiro hoorde is afkomstig van een personeelslid van de NMBS zelf. Zou dezelfde stem moeten geweest zijn in het Nederlands en het Frans.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 22 jun 2021, 20:41
door LML
Dan had dat personeelslid quasi exact dezelfde stem als die van Roos. Heilig van overtuigd dat het Roos Van Acker was, niet dus...

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 22 jun 2021, 20:44
door Lukas
Hoi,

In Desiro 08150 was de nieuwe stem ook al hoorbaar.

Lukas

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 22 jun 2021, 22:52
door scandinavian1590
Nils schreef: 22 jun 2021, 17:18
LML schreef: 21 jun 2021, 20:45 De desiro-stem NL-versie was, als ik me niet vergis, Roos Van Acker. Wie het nu is heb ik momenteel het raden naar...
Foute gok.

De stem die je op de Desiro hoorde is afkomstig van een personeelslid van de NMBS zelf. Zou dezelfde stem moeten geweest zijn in het Nederlands en het Frans.
Ik had de indruk dat het (stem)actrice Hilde Heijnen was…

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 22 jun 2021, 23:10
door 4017-4018
Waarom hebben ze eigenlijk de stemmen verandert?

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 23 jun 2021, 10:33
door sander855
4017-4018 schreef: 22 jun 2021, 23:10 Waarom hebben ze eigenlijk de stemmen verandert?
Aangezien het dezelfde stem lijkt te zijn als in de stations, vermoed ik dat men de auditieve reisinformatie wilt uniformeren. Je hoort dus zowel in het station als in de trein dezelfde stem.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 23 jun 2021, 20:54
door pmuy
4017-4018 schreef: 22 jun 2021, 23:10 Waarom hebben ze eigenlijk de stemmen verandert?
Mogelijks om de stem andere dingen te laten zeggen dan "de volgende halte is x" en "eindstation". Ik weet niet hoe men die oude stem ingesproken werd, maar allicht heeft men gewoon die vaste uitdrukkingen laten inspreken en is er niets meer mee mogelijk. EMMA is in dat opzicht waarschijnlijk flexibeler in te zetten en kun je bijvoorbeeld ook informatie i.v.m. omleidingen en werkzaamheden laten voorlezen. Of eventueel zelfs de aansluitingen laten opsommen.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 03 okt 2021, 21:15
door TimJ36
Ik heb opgemerkt dat er in de Cityjet Desiro van ÖBB trapjes zijn bij de compartimenten die zich boven de wielen situeren. Bij de Desiro van de NMBS zijn die er niet, daar kan je door de hele trein wandelen zonder trappen te doen. Het lijkt erop dat je in de OBB Desiro daarom een stuk hoger zit. Klopt deze veronderstelling? En vanwaar dit verschil?

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 03 okt 2021, 22:37
door trainlovertje
TimJ36 schreef: 03 okt 2021, 21:15 Ik heb opgemerkt dat er in de Cityjet Desiro van ÖBB trapjes zijn bij de compartimenten die zich boven de wielen situeren. Bij de Desiro van de NMBS zijn die er niet, daar kan je door de hele trein wandelen zonder trappen te doen. Het lijkt erop dat je in de OBB Desiro daarom een stuk hoger zit. Klopt deze veronderstelling? En vanwaar dit verschil?

Maar de stoelen boven de wielen situeren zich wel op een verhoogje. Maar dan is de Belgische versie idd wel vriendelijker voor rolstoelgebruikers en dergelijke.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 03 okt 2021, 22:39
door Steven
Dat is inderdaad enkel een verschil in het gangpad zelf. De vloerhoogte waar de stoelen staan zijn bij beide versies hetzelfde zover ik weet.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 03 okt 2021, 22:41
door AlexNL
Als ik me niet vergis is de ÖBB Cityjet juist lager dan de MS08 van NMBS: de Cityjets zijn gebouwd voor perrons met een hoogte van 55cm t.o.v. bovenkant spoortaaf, terwijl de MS08 is gebouwd voor perrons van 76cm t.o.v. bovenkant spoorstaaf.