NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Reuel »

Inderdaad, dat viel me gisteren ook op.

Of het een andere stem was, weet ik niet. Ze klonk alleszins wat vlakker en minder ruimtevullend. Op een drukke trein met wat rumoer vrees ik dat het wat minder duidelijk zal zijn.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Ducktape »

Ik heb dit gisteren ook voor het eerst gehoord. Ik vind het ook geen vooruitgang, het volume is lager en er zit nog steeds een veel te lange pauze tussen 'de volgende halte is' en de naam van de halte.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LML »

De desiro-stem NL-versie was, als ik me niet vergis, Roos Van Acker. Wie het nu is heb ik momenteel het raden naar...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Spoor Z
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jan 2020, 21:35

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Spoor Z »

Gaat men dan de aankondigingen in de break en m7 ook aanpassen? De break gebruikt nu een combinatie van verschillende stemmen, waarvan 1 degene is die ook in de Desiro's te hore zijn. De m7 gebruikt dezelfde stem als de Desiro's.
Nils
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Nils »

LML schreef: 21 jun 2021, 20:45 De desiro-stem NL-versie was, als ik me niet vergis, Roos Van Acker. Wie het nu is heb ik momenteel het raden naar...
Foute gok.

De stem die je op de Desiro hoorde is afkomstig van een personeelslid van de NMBS zelf. Zou dezelfde stem moeten geweest zijn in het Nederlands en het Frans.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LML »

Dan had dat personeelslid quasi exact dezelfde stem als die van Roos. Heilig van overtuigd dat het Roos Van Acker was, niet dus...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Lukas »

Hoi,

In Desiro 08150 was de nieuwe stem ook al hoorbaar.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
scandinavian1590
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2021, 22:50

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door scandinavian1590 »

Nils schreef: 22 jun 2021, 17:18
LML schreef: 21 jun 2021, 20:45 De desiro-stem NL-versie was, als ik me niet vergis, Roos Van Acker. Wie het nu is heb ik momenteel het raden naar...
Foute gok.

De stem die je op de Desiro hoorde is afkomstig van een personeelslid van de NMBS zelf. Zou dezelfde stem moeten geweest zijn in het Nederlands en het Frans.
Ik had de indruk dat het (stem)actrice Hilde Heijnen was…
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door 4017-4018 »

Waarom hebben ze eigenlijk de stemmen verandert?
Ciao Ciao
sander855
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jul 2016, 18:58
Locatie: Lint

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door sander855 »

4017-4018 schreef: 22 jun 2021, 23:10 Waarom hebben ze eigenlijk de stemmen verandert?
Aangezien het dezelfde stem lijkt te zijn als in de stations, vermoed ik dat men de auditieve reisinformatie wilt uniformeren. Je hoort dus zowel in het station als in de trein dezelfde stem.
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door pmuy »

4017-4018 schreef: 22 jun 2021, 23:10 Waarom hebben ze eigenlijk de stemmen verandert?
Mogelijks om de stem andere dingen te laten zeggen dan "de volgende halte is x" en "eindstation". Ik weet niet hoe men die oude stem ingesproken werd, maar allicht heeft men gewoon die vaste uitdrukkingen laten inspreken en is er niets meer mee mogelijk. EMMA is in dat opzicht waarschijnlijk flexibeler in te zetten en kun je bijvoorbeeld ook informatie i.v.m. omleidingen en werkzaamheden laten voorlezen. Of eventueel zelfs de aansluitingen laten opsommen.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door TimJ36 »

Ik heb opgemerkt dat er in de Cityjet Desiro van ÖBB trapjes zijn bij de compartimenten die zich boven de wielen situeren. Bij de Desiro van de NMBS zijn die er niet, daar kan je door de hele trein wandelen zonder trappen te doen. Het lijkt erop dat je in de OBB Desiro daarom een stuk hoger zit. Klopt deze veronderstelling? En vanwaar dit verschil?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door trainlovertje »

TimJ36 schreef: 03 okt 2021, 21:15 Ik heb opgemerkt dat er in de Cityjet Desiro van ÖBB trapjes zijn bij de compartimenten die zich boven de wielen situeren. Bij de Desiro van de NMBS zijn die er niet, daar kan je door de hele trein wandelen zonder trappen te doen. Het lijkt erop dat je in de OBB Desiro daarom een stuk hoger zit. Klopt deze veronderstelling? En vanwaar dit verschil?

Maar de stoelen boven de wielen situeren zich wel op een verhoogje. Maar dan is de Belgische versie idd wel vriendelijker voor rolstoelgebruikers en dergelijke.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Dat is inderdaad enkel een verschil in het gangpad zelf. De vloerhoogte waar de stoelen staan zijn bij beide versies hetzelfde zover ik weet.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door AlexNL »

Als ik me niet vergis is de ÖBB Cityjet juist lager dan de MS08 van NMBS: de Cityjets zijn gebouwd voor perrons met een hoogte van 55cm t.o.v. bovenkant spoortaaf, terwijl de MS08 is gebouwd voor perrons van 76cm t.o.v. bovenkant spoorstaaf.
Plaats reactie