NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Shrek schreef: 12 aug 2022, 18:21
DDietzen schreef: 12 aug 2022, 18:17 Betreft die basisregel een technische bovengrens van het aantal rijtuigen, of heeft NMBS enkel om operationele redenen besloten niet meer dan 12 rijtuigen in te zetten in de reizigersdienst? Deze infobron benoemt bijvoorbeeld voor de M4's een maximum van 16 rijtuigen plus loc, bij nog meer rijtuigen zou een snelheidsbeperking gelden. Is zoiets technisch mogelijk in de reizigersdienst? Het zou me een capaciteitsknaller zijn 8)
Technisch kan er veel, de Oriënt Express heeft al met 14 rijtuigen gereden men ik mij te herinneren.
Maar het heeft allemaal weinig zin, de perrons doorgaans maar 350 meter lang. Meer dan 12 rijtuigen geeft dus problemen in de stations waardoor het nooit gedaan zal worden. De enige uitzondering hierop zijn de internationale stations, die hebben perrons van 400m waardoor daar wel iets langere treinen kunnen rijden.

Er is een onderscheid voor binnenlands verkeer en internationaal verkeer. Binnenlandse treinen hebben gewoonde basisregel van 12 rijtuigen maar die beperking is er niet voor internationaal verkeer en daar mag je perfect tot 18 rijtuigen gaan.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door ovspotter_be »

Steven schreef: 12 aug 2022, 19:06 Er is een onderscheid voor binnenlands verkeer en internationaal verkeer. Binnenlandse treinen hebben gewoonde basisregel van 12 rijtuigen maar die beperking is er niet voor internationaal verkeer en daar mag je perfect tot 18 rijtuigen gaan.
Is dit een regel per land voor internationaal verkeer, of Europees.
Want als het een Europese regel is dan zal er toch ergens ook een regeltje zijn op basis van afstand aangezien de Zwitsers soms met 22 rijtuigen Giruno rondrijden, wat zo'n 404m is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Dat is een Belgische regel, trouwens de Giruno mag dan wel 11 rijtuigen per stel hebben maar dat zijn allemaal korte rijtuigen van ongeveer 18m, daar waar een standaard rijtuig zoals i11 26,4m lang is. Het is op deze lengte dat we tellen. In België is de M6 met 26,8m ietsje langer. De andere rijtuigen hebben die 26,4 of korter.

De 11 rijtuigen van een Giruno vervang je door 7,6 gewone rijtuigen :wink: en de Zwitsers hebben geregeld binnenlandse treinen tot 14 rijtuigen klassiek formaat.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LML »

260689 schreef: 12 aug 2022, 15:19
ovspotter_be schreef: 12 aug 2022, 14:52 Hoeveel stellen mogen eigenlijk aan elkaar worden gekoppeld bij de MS08?
De langste die ik vind op Beluxtrains is de IC5322 (Liège-Guillemins 22:07 - Gouvy 23:21) die met 4x MS08 rijdt, dat zijn dus 12 rijtuigen, maar hoogstwaarschijnlijk zal er wel een deel worden afgesloten voor reizigers.
Maximale samenstelling
Bij de volgende rijtuigen:

I11/I10/I6/M4/M6/M7: max 12 rijtuigen + 1 loc (in uitzonderlijke gevallen 2loc’s).

M5 max 10 daar ze beperkt zitten met 1 omvormer in het stuurrijtuig.

AM 75: 3 stellen van 4 rijtuigen = 12 rijtuigen in totaal

AM80/AM96/AM08: 4 stellen van 3 rijtuigen = 12 rijtuigen in totaal

AM86: 5 stellen van 2 rijtuigen = 10 rijtuigen in totaal

AM 66: 5 stellen van 2 rijtuigen = 10 rijtuigen in totaal

AR: 5 motorwagens van 2 rijtuigen = 10 rijtuigen in totaal
Er zijn tevens testen gedaan - periode ben ik kwijt - met 6 gekoppelde MW41'ers, voornamelijk voor de drukke treinen op Gent-Geraardsbergen en Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt, bestaande uit 5 treinstellen te verlengen met 1 treinstel. Die testen hebben niet lang geduurd omwille van bovengenoemde opmerkingen in dit topic. Maximale samenstelling is bij de dieseltreinstellen 5 gekoppelde treinstellen gebleven...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door desirootje »

Ik zag donderdag een S8 (of mss S3) vertrekken uit Denderleeuw richting Brussel, ik denk de 3968. Het schermpje verbaasde me, in plaats van gwn de stops aan te geven zij het schermpje op de zijkant van de trein wat de datum en het uur was, het vermelde ook dat de deuren vergrendeld waren. Is dat een nieuwe update voor de desiro's?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

Ik heb dat wel al eerder gezien als het stel afgesloten is.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

overweg13 schreef: 26 nov 2022, 17:46 Ik heb dat wel al eerder gezien als het stel afgesloten is.
Dat is inderdaad het geval indien een deel van de trein niet toegankelijk is.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door wbrm »

Ik zag vandaag in Aarschot een Desiro met op het eerste zicht kleine 'zonnepaneeltjes' aan of bij de pantograaf. Er was jammer genoeg geen gelegenheid voor een foto. Ik had dit nog nooit eerder gezien. Weet iemand voor wat die panelen dienen?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door jan_olieslagers »

Laat me raden: ze dienen om (af en toe) (een beetje) electriciteit op te wekken. Dat is te zeggen: als het inderdaad pv-panelen zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 243
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door trainfan03 »

wbrm schreef: 29 mar 2023, 20:47 Ik zag vandaag in Aarschot een Desiro met op het eerste zicht kleine 'zonnepaneeltjes' aan of bij de pantograaf. Er was jammer genoeg geen gelegenheid voor een foto. Ik had dit nog nooit eerder gezien. Weet iemand voor wat die panelen dienen?
Ik heb deze al meerdere keren in Lokeren en Gent gezien. Niemand van het personeel (bestuurder noch begeleider) die wist wat het was, sommigen zeiden zelfs dat ik niet goed zag en me dingen inbeeldde...
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Lynx »

Wij hebben in Nederland die dingen ook een tijdje gehad op een aantal treinen. Daar werd het gebruikt voor monitoring van de stroomafnemers. Grote kans dat dit iets soortgelijks is.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 243
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door trainfan03 »

trainfan03 schreef: 29 mar 2023, 22:07
wbrm schreef: 29 mar 2023, 20:47 Ik zag vandaag in Aarschot een Desiro met op het eerste zicht kleine 'zonnepaneeltjes' aan of bij de pantograaf. Er was jammer genoeg geen gelegenheid voor een foto. Ik had dit nog nooit eerder gezien. Weet iemand voor wat die panelen dienen?
Ik heb deze al meerdere keren in Lokeren en Gent gezien. Niemand van het personeel (bestuurder noch begeleider) die wist wat het was, sommigen zeiden zelfs dat ik niet goed zag en me dingen inbeeldde...
Afbeelding
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door AlexNL »

Het lijkt erop dat er een (tijdelijke?) camera is geplaatst die is gericht op het sleepstuk van de stroomafnemer, wellicht zijn het zonnepaneeltjes bedoeld om de accu van de camera op peil te houden.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door wbrm »

Hopelijk is de camera inderdaad tijdelijk want anders moet iemand quasi dagelijks de koolstofresten van de lens afhalen? Of toch telkens men beelden wil schieten.

Door zonnepanelen te gebruiken i.p.v. voeding via de trein zelf is vermoedelijk deze monitoring eenvoudig mogelijk op eender welk type materieel. Een troef van deze apparatuur lijkt mij.

Hartelijk dank trainfan03 en Lynx voor het ophelderen van dit mysterie trouwens!
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door AlexNL »

In het Verenigd Koninkrijk zitten zulke camera's zelfs permanent op sommige soorten materieel. Dat wordt o.a. gebruikt voor bepaling van de staat van de bovenleiding (ziet de draad er nog goed uit) maar ook voor het bepalen van aansprakelijkheid als er iets mis gaat.
Plaats reactie