NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: desiro

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:
overweg13 schreef: Waarom wil men dit materieel toch inzetten op verbindingen waarvoor het absoluut ongeschikt is?
In dit concrete geval: omdat de inbouw van ETCS bij de MS96 op zich laat wachten.
(vanaf 2017 laat Luxemburg enkel treinen met ETCS toe. De NMBS heeft dan enkel Desiro, M6 en HLE 18/19 om mee te rijden)
ETCS integratie op klassiek materieel is geen kwestie van 'op zich laten wachten', in de zin dat het in vertraging is. Het gaat om een complex project, dat tot op heden op het voorziene schema zit.
Voor MR96 naar Luxemburg moet er trouwens zowiezo ook omgeswitched worden naar de tweespanningsstellen.

En je mag HLE 13 (afhankelijk van overdracht naar Logistics) en I11 toevoegen aan het lijstje op het einde van je post.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: desiro

Bericht door nahoj »

kika schreef:
nahoj schreef:Maar daarvoor is het wachten op homologatie in Luxemburg van de Desiro, en het zal een gigantisch succes mogen heten als dat tegen bv. december 2015 rond zou geraken.
Zijn er specifieke struikelblokken opgedoken of is het de spreekwoordelijke papieren mount Everest die overwonnen moet worden (i.c.m. dat het niet prioriteit nummer 1 is)?
Naast de gewoonlijke papierberg, moet je bij Desiro ook rekening houden met de evolutie in de planning van de upgrade naar ETCS level 2, de treinsoftware die nog steeds in evolutie is voor het op punt stellen van dit recente materieel (wat steeds nieuwe homologaties kan vereisen in binnen- en buitenland), en de onmiddellijke betrokkenheid van de constructeur(s) in dit alles.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: desiro

Bericht door Shrek »

nahoj schreef:
Shrek schreef:
overweg13 schreef: Waarom wil men dit materieel toch inzetten op verbindingen waarvoor het absoluut ongeschikt is?
In dit concrete geval: omdat de inbouw van ETCS bij de MS96 op zich laat wachten.
(vanaf 2017 laat Luxemburg enkel treinen met ETCS toe. De NMBS heeft dan enkel Desiro, M6 en HLE 18/19 om mee te rijden)
ETCS integratie op klassiek materieel is geen kwestie van 'op zich laten wachten', in de zin dat het in vertraging is. Het gaat om een complex project, dat tot op heden op het voorziene schema zit.
Voor MR96 naar Luxemburg moet er trouwens zowiezo ook omgeswitched worden naar de tweespanningsstellen.

En je mag HLE 13 (afhankelijk van overdracht naar Logistics) en I11 toevoegen aan het lijstje op het einde van je post.
De I11 zou dan nog niet klaar zijn heb ik mij laten vertellen.
De 13 wel, maar die zou dan geen passagiers meer rijden.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door bobke »

Tegenwoordig beginnen de Desiro's overal te rijden :p , nu ook al als stoptrein naar knokke. Ik hoor van enkele collega's alleen positieve commentaar van deze treienen, zo goed als geen trillingen enz
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door bobke »

Tegenwoordig beginnen de Desiro's overal te rijden :p , nu ook al als stoptrein naar knokke. Ik hoor van enkele collega's alleen positieve commentaar van deze treienen, zo goed als geen trillingen enz
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

bobke schreef:Tegenwoordig beginnen de Desiro's overal te rijden :p , nu ook al als stoptrein naar knokke. Ik hoor van enkele collega's alleen positieve commentaar van deze treienen, zo goed als geen trillingen enz
Voor de bestuurders zijn dit dan ook geweldige treinen. De passagiers zijn minder overtuigd :wink:
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Die aparte zetels, lage opstap, vermogen en zicht in de trein voor vrije plaatsen zijn toch duidelijk pluspunten, net zoals de aanduidingen van de haltes en airco.
Locomotief 5175
Berichten: 338
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Locomotief 5175 »

Vandaag nr. 08163 gezien te Oostende samen met nog enkele maar de nummer niet kan zien..
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Lukas »

Hoi,

Gisteren en vrijdag had ik 3 keer het geluk om met de gloednieuwe Desiro 08159 te mogen meerijden en dit op de IR/L 3518 op vrijdag en op zaterdag op de IR/L 3533 en de IR/L 3520.

Van een dik toeval gesproken.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Net voor de aankomst van P8952 in Okegem kwam op het scherm de verschillende aansluitingen, opeens kwam er een P-trein op het scherm die niet in Okegem stopt (P8955), hoe gaat zoiets in zijn werk, ik hoorde in Denderleeuw hier zelf niks over afroepen.
Bart3049
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2014, 01:41

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Bart3049 »

Ook al gemerkt dat er fouten zitten in de vokale aankondigingen van de Desiro's?
Bij de rit van Brussel-Zuid naar Brussel-Noord wordt Brussel-centraal aangekondigd, maar aangekomen te centraal wordt de naam van het station altijd herhaald,
en daar hoor je plotseling Brussel-Zuid. In de andere richting is het gelukkig wel juist, anders zouden er veel reizigers zijn die verkeerd uitstappen!
Bij de reeks 4200 na vertrek uit de luchthaven richting Brussel-Noord wordt net voor Schaarbeek nogmaals de Luchthaven aangekondigd!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Het valt me op dat het alvast bij situaties van gekoppelde treinnummers één grote miserie is, en ik heb de stellige indruk dat dat louter te maken heeft met de manier waarop alles geprogrammeerd is en niet met de betrouwbaarheid van de systemen in de Desiro op zich. Maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Winston »

Ik ben nog niet zo lang geleden gestart met de interesse in de N M B S en zijn materiaal. Zelf ben ik ook begonnen met een spoorbaan op HO en heb dus al diverse NMBS e en d locs.

Ik persoonlijk vindt de Desiro een mooi treinstel en wat ik begrepen heb is het voor de treinbestuurder een genot om er in te kunnen rijden.

We hebben sinds kort diverse Desiro's op lijn 42 mogen begroeten. Ik woon 10km van Gouvy, Vielsalm is 14km van hier. Zoals ik al eerder gevraagd had en dat werd door enkele bevestigd zullen de Desiro's het traject gaan overnemen eerst van de bekende Gummineuzen en later ook de andere e locs.

Mij werd dus verteld dat de NMBS bij de bestelling de Desiro stam heeft laten verlengen maar dan wel met het zelfde motor vermogen. Ook een ander sofware systeem moest er in geplaatst worden. Mede door deze beide wijzigingen zouden er problemen zijn geweest met de Desiro?

Ik zou heel graag willen weten wat het verschil is tussen een stam Gummineus en Desiro in capaciteit in aantal passagiers? Het is een vertekend beeld als je naar de lengte van beide stammen kijkt.

Ik hoor graag

Wim
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22512
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

De NMBS heeft inderdaad iets langere rijtuigkasten voor de Desiro dan de Duitse versies. Maar dat zorgt niet echt voor een probleem. Ook het lichtere vermogen dan de Duitse versie speelt geen rol. De Desiro is en blijft nog steeds het snelst optrekkende motorstel bij de NMBS. Als de NMBS hetzelfde motorvermogen had gekozen dan de Duitse versie dan was er een voedingspronleem om meerdere lijn. Het is nu al lastig op sommige lijnen als je met drie desiro's rijdt.
Plaats reactie