Volledige privatisering of niet?

Alles over reizigerstreinen in België.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door nighttrain »

Nekvin schreef:
nighttrain schreef: Beste Nekvin,
Ik weet niet hoe diep U ingewijd bent in de contrakten van B cargo?
Maar je moet weten als je een vrachtwagen van Dentresangles ziet rijden wil dat niet zeggen dat hij de contrakthouder is van het vervoer tussen A en B voor B.V. Carrefour. Bij de spoorwegen is dit hetzelfde. Het contrakt voor het vervoer van auto onderdelen tussen A en B is getekend door firma X maar wordt uitgevoerd om de een of andere reden door firma Y als onderaannemer. Zie maar ook het contrakt an Siemens met als tijdelijke onderaannemer Bombardier.
begrijp ik niets van hoor :(
In afwachting van reparatie,levering,certifikatie,opleiding zal de prestatie(het slepen van een trein,rit met vrachtwagen) gedaan worden door een eventuele concurent
Omdat op een bepaald ogenblik het belangrijker was een langdurig en interessant kontrakt binnen te halen ,maar in afwachting dit(boven aangehaalde eventuele redenen) te laten uitvoeren door een derde speler.Of dat nu vrachtvervoer per weg,water of spoor is de marktprincipes zijn dezelfde.In wezen zijn het concurenten,maar achter de schermen moeten ze op het een of ander moment samenwerken voor de of hun client.En dat laatste "de client" waren de nationale spoorwegmaatschapijen sinds lang uit het oog verloren.Daarom zijn "de clienten" blij om zakens te doen met de nieuw spelers omdat er tussen hen een SLA is of anders gezegd een Service Level Agreement dus een meetbaar gegeven van service/betaling/prestatie.
Om dit alles uit te pluizen zou je in de boekhouding moete, gaan kijken om te weten waar het geld vandaan kwam t.t.z. van een bedrijf of van een andere operator.
Nekvin

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door Nekvin »

Steven schreef:firma x kan dan wel een contract hebben om van a naar b te rijden met een trein. maar daarom doen ze het nog niet zelf, ze kunnen aan een ander bedrijf vragen omdat voor hun te doen.
zo is het een feit dat B cargo treinen door belgie sleept die ze niet zelf verkregen hebben maar die eigenlijk voor rekening van derden zijn.
zo snap ik het wel :)
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door dentheo »

Joris schreef:Hallo,
Ik dacht dat er beslist is om in België het nationale reizigersvervoer tot minstens 2017 voor te behouden aan de NMBS.
Groeten,
Joris De Mol
Ze bedoelen 20.017 maar zeggen 2017 das al ver genoeg....
Theo
Groeten vanop de Heide
Nekvin

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door Nekvin »

maar om terug te komen op de privatisering van de goederenmarkt. Ik zei dat er bijna geen prive ondernemingen reden. Ik weet het uit goede bron dat er bijlange na zoveel niet rijden als iedereen wel denkt. Die kunnen ook in onderonderneming werken voor B-cargo, het hoeft niet altijd andersom te zijn. Neem het van mij aan, eer de B (NMBS) volledig geprivatiseerd is, is iedereen op dit forum al dood en begraven
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door dentheo »

Nekvin schreef:maar om terug te komen op de privatisering van de goederenmarkt. Ik zei dat er bijna geen prive ondernemingen reden. Ik weet het uit goede bron dat er bijlange na zoveel niet rijden als iedereen wel denkt. Die kunnen ook in onderonderneming werken voor B-cargo, het hoeft niet altijd andersom te zijn. Neem het van mij aan, eer de B (NMBS) volledig geprivatiseerd is, is iedereen op dit forum al dood en begraven
Klopt... maar in de Haven van RAntwerpen wordt men al nerveus...men zie de NMBS als een REM op het transport uit de haven.... Niet omdat zijzelf niet genoeg vervoeren, maar omdat zij de concurrenten saboteren via toelatingsprocedures en andere spielereien....

Ik vraag me af wanneer die "politieke" bom barst.
Theo
Groeten vanop de Heide
Insane

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door Insane »

Voor de mensen die denken dat het zo'n vaart niet zal lopen .. dan hebben jullie het mis. Vooral DB en SNCF willen het vrachtvervoer over het Belgisch spoorwegennet serieus verhogen + ook het internationaal reizigersverkeer gaan ze opdrijven. Op de nationale markt zal het zo'n vaart niet lopen maar de mogelijk zit erin. Dus zet jullie maar schrap voor de concurrentie. 't Zal nu wel gedaan zijn om een IC trein die te laat is door te laten voor een goederentransport die wel op tijd rijdt ;).
Nekvin

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door Nekvin »

Insane schreef:Voor de mensen die denken dat het zo'n vaart niet zal lopen .. dan hebben jullie het mis. Vooral DB en SNCF willen het vrachtvervoer over het Belgisch spoorwegennet serieus verhogen + ook het internationaal reizigersverkeer gaan ze opdrijven. Op de nationale markt zal het zo'n vaart niet lopen maar de mogelijk zit erin. Dus zet jullie maar schrap voor de concurrentie. 't Zal nu wel gedaan zijn om een IC trein die te laat is door te laten voor een goederentransport die wel op tijd rijdt ;).
DB en SNCF zijn niet echt concurrenten he, het zijn ook overheidsbedrijven, alleen van andere landen. Het zijn eerder zusterbedrijven vind ik
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door nighttrain »

Nekvin schreef:
Insane schreef:Voor de mensen die denken dat het zo'n vaart niet zal lopen .. dan hebben jullie het mis. Vooral DB en SNCF willen het vrachtvervoer over het Belgisch spoorwegennet serieus verhogen + ook het internationaal reizigersverkeer gaan ze opdrijven. Op de nationale markt zal het zo'n vaart niet lopen maar de mogelijk zit erin. Dus zet jullie maar schrap voor de concurrentie. 't Zal nu wel gedaan zijn om een IC trein die te laat is door te laten voor een goederentransport die wel op tijd rijdt ;).
DB en SNCF zijn niet echt concurrenten he, het zijn ook overheidsbedrijven, alleen van andere landen. Het zijn eerder zusterbedrijven vind ik
Ik denk dat het tijd is dat je wakker wordt .
SNCF Cargo en DB cargo hebben niks meer te maken(sinds lang) met de Duitse overheid,mag ook niet van Europa.DB Cargo bezit ook EWS dus ook ECR...(hoofdaandeelhouder) Die zijn al verder geevolueerd in het privatiseringsproces.Mag ik er U ook op wijzen dat de NMBS holding geen overheidsbedrijf is maar een parastatale type A (geweizigd door mezelf)denk ik. En daar is er wel duidelijk verschil in.

Spelling verbeterd door Xavier (Trainspotterke): Beetje op letten wanneer je lange ij en korte ei gebruikt, hé! :wink: Wijzen is nog altijd met lange ij! :P
Laatst gewijzigd door nighttrain op 26 apr 2008, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef:Mag ik er U ook op weizen dat de NMBS holding geen overheidsbedrijf is maar een parastatale type 2 denk ik. En daar is er wel duidelijk verschil in,
Wat is er zoal verschillend ???
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
nighttrain schreef:Mag ik er U ook op weizen dat de NMBS holding geen overheidsbedrijf is maar een parastatale type 2 denk ik. En daar is er wel duidelijk verschil in,
Wat is er zoal verschillend ???
Overheid zijn:de diensten van de federale overheid zoals financienen ,defensie enz
Alsook diensten van het vlaamse gewest en andere gewesten zoals de regie van wegen,onderwijs,steden
parastatale type A zoals NMBS (en ik denk mischien DE POST)hebben een zekere autonomie met beheersraad.Ik ga niet in jjuridisch detail treden want deze info is nog beter uitgelegd op het net.
Wat is het verschil voor de gewone mens:o.a. hun pensioen is geen staapensioen maar gelijkgesteld met een privé pensioen t.t.z. hun herkomst is geen geld van de Belgische staat.Dus "prive" geld die gestort is in een pensioenkas zoals van gelijk ander privébedrijf in België
In de praktijk o.a.:iemand die loon of pensioen ontvangt en hij woont in een ander land,mag in dat ander land belast worden op die gelden. Dus een gepensioneerde spoorwegbediende die in Spanje woont zal daar op belast worden.En dit geld mag op een buitenlandse rekening gestort worden of uitgekeerd. En volgens mijn info is dit niet mogelijk voor echte staatspensioenen.
Dit is niet het geval van iemand die een pensioen heeft bv als onderwijzer of ex militair.
Plaats reactie