Volledige privatisering of niet?

Alles over reizigerstreinen in België.
Juventino

Volledige privatisering of niet?

Bericht door Juventino »

Het ziet er naar uit dat de NMBS de komende jaren een volledige privéonderneming zal worden. Enkel de infrastructuurbeheerde nl. Infrabel zal een autonoom overheidsbedrijf zijn (wat in mijn ogen normaal is). Zal de privatisering gevolgen hebben of niet?

Ik ben toch blij dat ik voor Infrabel werk, want ik vertrouw het zaakje toch niet helemaal ..
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door Patrick »

Op basis van welke concrete berichten?
Insane

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door Insane »

Dat zit er aan te komen inderdaad. Infrabel de infrastructuurbeheerder moet ook haar infrastructuur aanbieden aan privé ondernemingen. Op de markt van het goederenvervoer heeft B-Cargo toch al serieuze klappen moeten incasseren. Vooral DB, DLC en de SNCF willen het nog opdrijven. Voor die bedrijven is geld geen enkel probleem hoor.

Voor het reizigersvervoer zijn er ook al ondernemingen die plannen hebben om in België hun diensten aan te bieden. De onderhandelingen zitten al in een verre fase. Een liberalisering van die markt lijkt me niet meer dan normaal.
Dietrich

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door Dietrich »

Het spoor open maken voor andere bedrijven is al een decennia oud idee. Voor goederen maar ook voor reizigers. Ik geloof dat dit laatste ergens in 2012-2014 is. Maar dat is nog niet hetzelfde als de NMBS zelf privatiseren...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door dekooiker »

Het kan inderdaad op een overdachte manier gebeuren, zoals dat gebeurde met de toenmalige zelfstandige private buslijnen tot ongeveer 1950.
Die gingen over naar NMBS/NMVB, mochten op hun eigen lijnen blijven rijden maar de overheid werd de regulerende factor binnen het geheel.
Zo zou maatschappij X in opdracht voor de NMBS een aantal ritten op lijn Y kunnen uitvoeren.
De overheid betaald de maatschappij daarvoor een bepaalde prijs.
Lijkt me het enige betrouwbare systeem om de klanten (reizigers en bedrijven) niet te benadelen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Nekvin

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door Nekvin »

dat zal nog heel lang duren. het goederenverkeer is nu toch al enkele jaren open, en er rijden nog bijna geen andere treinen op het net... dus denk maar hoe lang het zal duren eer er reizigerstreinen van privé ondernemingen zullen rijden
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door nighttrain »

Nekvin schreef:dat zal nog heel lang duren. het goederenverkeer is nu toch al enkele jaren open, en er rijden nog bijna geen andere treinen op het net... dus denk maar hoe lang het zal duren eer er reizigerstreinen van privé ondernemingen zullen rijden

Bedrijp U niet goed! en wat vervoeren DCL,FRET van de SNCF,ECR en de andere operatoren.
En als u zegt enkele jaren? wat bedoeld U? 10 jaar?
Let maar op het kan heel snel gaan met dit soort van privatisaties.
Wat kan of kon met bustransport kan ook met de trein zoals Connex of andere grote spelers.
Als seingever blijft U natuurlijk altijd deel uit maken van infrastructuur(infrabel) die nationaal zal blijven.
P-J

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door P-J »

Nekvin schreef:dat zal nog heel lang duren. het goederenverkeer is nu toch al enkele jaren open, en er rijden nog bijna geen andere treinen op het net... dus denk maar hoe lang het zal duren eer er reizigerstreinen van privé ondernemingen zullen rijden
We zien ze niet, maar het zijn de grote Europese spelers (SNCF, Railion, Hupac, ERS,...) op de goederenmarkt die het voor het zeggen hebben. Gelukkig voor B-Cargo en NMBS dat de treinen nog met hun materieel en personeel getrokken worden. Eens die (of goedkopere partners) hun licenties voor het Belgische net binnen hebben en, zal B-Cargo volgens mij de deuren mogen dichtdoen... (Tenzij ze enkel op de kleine ZB-A'pen-shuttles moeten blijven boeren...)

Grtz,

P-J.
paljas

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door paljas »

Insane schreef:Dat zit er aan te komen inderdaad. Infrabel de infrastructuurbeheerder moet ook haar infrastructuur aanbieden aan privé ondernemingen. Op de markt van het goederenvervoer heeft B-Cargo toch al serieuze klappen moeten incasseren. Vooral DB, DLC en de SNCF willen het nog opdrijven. Voor die bedrijven is geld geen enkel probleem hoor.

Voor het reizigersvervoer zijn er ook al ondernemingen die plannen hebben om in België hun diensten aan te bieden. De onderhandelingen zitten al in een verre fase. Een liberalisering van die markt lijkt me niet meer dan normaal.
Zoals dat gekend japans gezegde: "ge lult uit uw liberale nek!"

Man man man.... de onderhandelingen zitten al in een verre fase.... yeah right.... hahaha .... En het einde van de wereld is nabij!!!!
Nekvin

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door Nekvin »

nighttrain schreef:
Nekvin schreef:dat zal nog heel lang duren. het goederenverkeer is nu toch al enkele jaren open, en er rijden nog bijna geen andere treinen op het net... dus denk maar hoe lang het zal duren eer er reizigerstreinen van privé ondernemingen zullen rijden

Bedrijp U niet goed! en wat vervoeren DCL,FRET van de SNCF,ECR en de andere operatoren.
En als u zegt enkele jaren? wat bedoeld U? 10 jaar?
Let maar op het kan heel snel gaan met dit soort van privatisaties.
Wat kan of kon met bustransport kan ook met de trein zoals Connex of andere grote spelers.
Als seingever blijft U natuurlijk altijd deel uit maken van infrastructuur(infrabel) die nationaal zal blijven.
hoeveel rijden er al van rond in belgië?
1/50?
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik dacht dat er beslist is om in België het nationale reizigersvervoer tot minstens 2017 voor te behouden aan de NMBS.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Nekvin

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door Nekvin »

Joris schreef:Hallo,
Ik dacht dat er beslist is om in België het nationale reizigersvervoer tot minstens 2017 voor te behouden aan de NMBS.
Groeten,
Joris De Mol
inderdaad, maar ik dacht 2015 of 2017, ik weet ni zeker
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door nighttrain »

Nekvin schreef:
nighttrain schreef:
Nekvin schreef:dat zal nog heel lang duren. het goederenverkeer is nu toch al enkele jaren open, en er rijden nog bijna geen andere treinen op het net... dus denk maar hoe lang het zal duren eer er reizigerstreinen van privé ondernemingen zullen rijden

Bedrijp U niet goed! en wat vervoeren DCL,FRET van de SNCF,ECR en de andere operatoren.
En als u zegt enkele jaren? wat bedoeld U? 10 jaar?
Let maar op het kan heel snel gaan met dit soort van privatisaties.
Wat kan of kon met bustransport kan ook met de trein zoals Connex of andere grote spelers.
Als seingever blijft U natuurlijk altijd deel uit maken van infrastructuur(infrabel) die nationaal zal blijven.
hoeveel rijden er al van rond in belgië?
1/50?
Beste Nekvin,
Ik weet niet hoe diep U ingewijd bent in de contrakten van B cargo?
Maar je moet weten als je een vrachtwagen van Dentresangles ziet rijden wil dat niet zeggen dat hij de contrakthouder is van het vervoer tussen A en B voor B.V. Carrefour. Bij de spoorwegen is dit hetzelfde. Het contrakt voor het vervoer van auto onderdelen tussen A en B is getekend door firma X maar wordt uitgevoerd om de een of andere reden door firma Y als onderaannemer. Zie maar ook het contrakt an Siemens met als tijdelijke onderaannemer Bombardier.
Nekvin

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door Nekvin »

nighttrain schreef: Beste Nekvin,
Ik weet niet hoe diep U ingewijd bent in de contrakten van B cargo?
Maar je moet weten als je een vrachtwagen van Dentresangles ziet rijden wil dat niet zeggen dat hij de contrakthouder is van het vervoer tussen A en B voor B.V. Carrefour. Bij de spoorwegen is dit hetzelfde. Het contrakt voor het vervoer van auto onderdelen tussen A en B is getekend door firma X maar wordt uitgevoerd om de een of andere reden door firma Y als onderaannemer. Zie maar ook het contrakt an Siemens met als tijdelijke onderaannemer Bombardier.
begrijp ik niets van hoor :(
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Volledige privatisering of niet?

Bericht door Steven »

firma x kan dan wel een contract hebben om van a naar b te rijden met een trein. maar daarom doen ze het nog niet zelf, ze kunnen aan een ander bedrijf vragen omdat voor hun te doen.
zo is het een feit dat B cargo treinen door belgie sleept die ze niet zelf verkregen hebben maar die eigenlijk voor rekening van derden zijn.
Plaats reactie