15/08/1974

Alles over reizigerstreinen in België.
MGRoverdriver

15/08/1974

Bericht door MGRoverdriver »

Een trieste dag in de NMBS geschiedenis. Graag zou ik van dit topic het "NMBS-ongevallen" topic maken.

Wie heeft er infio en afbeeldingen. Mijn medeleven met de slachtoffers.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: 15/08/1974

Bericht door e49memling »

MGRoverdriver schreef:Een trieste dag in de NMBS geschiedenis. Graag zou ik van dit topic het "NMBS-ongevallen" topic maken.

Wie heeft er infio en afbeeldingen. Mijn medeleven met de slachtoffers.
Over welk ongeval had je het? Luttre-Ghlin-Neufvilles?
MGRoverdriver

Bericht door MGRoverdriver »

De trein Antwerpen-Charleroi knalde met een snelheid van 120km/h op een brug te Luttre (de grootste ramp uit de nmbs geschiedenis)
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ik dacht dat Pécrot de ergste ramp was! :?
Of is het gewoon de laatste treinramp in België?
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Trainspotterke schreef:Ik dacht dat Pécrot de ergste ramp was! :?
Of is het gewoon de laatste treinramp in België?
Pécrot was een ongeval die er niet mocht geweest zijn.
Het ongeval van Luttre, is dat met die postwagon vanvoor, waar de sorteerders zijn omgekomen? Of heb ik het verkeer voor?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

elk ongeval is erg, ongeacht of er mensen omkomen of niet
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Ik heb het over een ander ongeval (met de postmannen).
Kijk maar naar deze artikels in de Kroniek van België
(blijkbaar een oud klassiekje, met hoge opstap die betrokken was in dit tragische gebeuren)
Bijlagen
Artikel
Artikel
1.jpg (93.24 KiB) 30061 keer bekeken
De foto
De foto
1-groot.jpg (37.42 KiB) 30061 keer bekeken
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Hier heb ik er nog 2 gevonden, die met de postmannen niet...
Bijlagen
2.jpg
2.jpg (48.51 KiB) 30047 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (47.27 KiB) 30051 keer bekeken
MGRoverdriver

Bericht door MGRoverdriver »

Vreselijke ramp,heeft iemand soms meer foto's en details? Ging het om de stellen 012/021?
MGRoverdriver

Bericht door MGRoverdriver »

Niemand? Ook geen info over andere Belgische rampen?
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

13 juli 1982: Aalter
11 april 1996: Roeselare
Dat zijn er 2 die mij te binnen schieten.
Ik weet nog dat ik een paar dagen na het ongeval in Aalter daar staan kijken heb. Er stonden nog wagons maar verder herinner ik me niet veel, alleen dat het wel een diepe indruk naliet :cry:
Laatst gewijzigd door Patrick op 09 apr 2006, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

MGRoverdriver schreef:Vreselijke ramp,heeft iemand soms meer foto's en details? Ging het om de stellen 012/021?
Ja,
Dat waren de betrokken stellen. Ik was toen een snotneus van 18, en kwam 's avonds thuis. Mijn ouders sliepen al, maar mijn vader was spoorwegman, en ik moest hem het trieste nieuws vertellen. Ik vroeg hem ook :"En weet je wat ze denken wat de oorzaak is?" - En hij antwoordde: "De warmte, zeker?"
Groot was mijn verbazing toen hij 's anderendaags niet eens wist dat er een spoorramp gebeurd was. Verstandig redenern, zelfs slapend, het kan dus.
Aan de basis van de ramp lag het slechte onderhoud van de wissel, die net voor de brug op de lijn 124 aansloot. De verantwoordelijken werden achteraf trouwens veroordeeld.
Met vriendelijke groet

overweg13
MGRoverdriver

Bericht door MGRoverdriver »

Men schrijft dat alle rijtuigen beschadigd werden,zijn er geen overzichtsbeelden?
Wover

Bericht door Wover »

Patrick schreef:Hier is er een (beperkt) lijstje: http://users.pandora.be/disasters/Word% ... n%20BE.htm
naast de ramp in Herentals station met die M2 en klassiekje die botsten, is er ook een bijna crash geweest.

Ik weet de juiste datum niet meer, maar op een dag belt een treinbestuurder naar den blok in Herentals om te zeggen dat het spoor heel erg oncomfortabel reed, en dat er volgens hem iets mis was aan de brug over de nete ter hoogte van het ziekenhuis.

Dan is er een spoorarbeider een kijkje gaan nemen, en die kon vaststellen dat je gewoon door de sporen heen kon zien, de brug was weg, de ballast was weg,...

Dan is hij snel met een rode vlag in de richting van een aankomende trein uit Neerpelt gelopen, die nog juist op tijd tot stilstand is kunnen komen voor het brugje...

Ik weet nog dat we toen voor een gesloten overweg stonden op weg naar huis van Bobbejaanland geloof ik, maar dat er maar geen trein kwam, en dat het laatste rijtuig van een ram M2's met een 62 voor juist achter de overweg stond.

Nu ik er zo over nadenk, als het laatste rijtuig tot daar kwam, dan moet de loc toch echt wel net voor het brugje gestopt zijn :P
Plaats reactie