15/08/1974

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: 15/08/1974

Bericht door Steve »

De 1566 reed er slechts een paar minuten achter en is in het station van Jette blijven stilstaan. De voorziene rit Brussel-Zuid - Dendermonde en terug is dus beperkt gebleven tot een retourtje naar Jette. Daarna niets meer, de Desiro is zich nu aan het klaarmaken om enkel nog de laatste naar Dendermonde te doen (1572). De IC-L 2319 doet momenteel lijn 60 af en stopt overal, kwestie van enigszins te compenseren...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: 15/08/1974

Bericht door Steve »

Het stuurstandrijtuig zal trouwens wellicht even "out" zijn, afgaand op de foto die op deredactie.be te zien is:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: 15/08/1974

Bericht door Steve »

Steve schreef:Het stuurstandrijtuig zal trouwens wellicht even "out" zijn, afgaand op de foto die op deredactie.be te zien is:
Afbeelding
Er moet trouwens een stukje hoger gevlogen zijn want hij heeft een flinke buil op z'n voorhoofd... :lol:
BVG1988
Berichten: 565
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: 15/08/1974

Bericht door BVG1988 »

Ik neem aan dat er een stam reserve is in Kortrijk om morgen dienst te doen op de 7015/7016 en de IR i, of gaat er ander materieel dan rijden?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: 15/08/1974

Bericht door Molenbruch Y. »

Ik neem aan dat er een stam reserve is in Kortrijk om morgen dienst te doen op de 7015/7016 en de IR i, of gaat er ander materieel dan rijden?
Dag,

Is Kortrijk tegenwoordig de onderhoudspost van de rijtuigen op deze dienst? In het verleden, toen de IR i nog naar Landen reed, werden deze stammen onderhouden in Hasselt. Ik heb geen idee hoe het nu zit.

Groeten,
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: 15/08/1974

Bericht door Steve »

Volgens Railtime hebben beide treinen gereden, dus ik vermoed dat men een andere stam heeft kunnen vinden (of samenstellen).

Ander materieel inzetten is niet evident omdat je natuurlijk met de koppeling zit met het deel vanuit De Panne. Dan zou je dus ook van daaruit hetzelfde andere materieel moeten laten vertrekken. 2x MS96 vanuit beide plaatsen is dan de enige realistische optie, maar ik betwijfel of die zomaar beschikbaar zijn. Of je laat vanuit Poperinge of Kortrijk nog ander materieel vertrekken dat je dan beperkt tot Gent, maar dan moet de stam uit De Panne de rest van de rit helemaal alleen doen en dat is met 5 M6'en in volle spits bepaald geen cadeau.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 15/08/1974

Bericht door overweg13 »

Iemand een idee van het nummer van het stuurstandrijtuig?
Met vriendelijke groet

overweg13
BVG1988
Berichten: 565
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: 15/08/1974

Bericht door BVG1988 »

Als de 2753 vooraan zat had ik de stuurstand ook gefilmd, nu heb ik enkel de loc. En ik neem aan dat niemand heeft voorspeld dat deze later op de dag tegen een tractor zou rijden. :D
https://www.youtube.com/watch?v=zVEHJtKUwC8
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: 15/08/1974

Bericht door Trein30 »

Zucht, nieuwe entry in deze topic:

De 692 is vanochtend omstreeks 8:45 tegen een stilgevallen wagen op een overweg in Welle gereden. De automobilist had zich vastgereden, en heeft nog de machinist geprobeerd tegen te houden, maar die zag niets door de laagstaande zon. Gelukkig is er niemand gewond geraakt in het ongeval.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130919_00749302

Weet er iemand om welke dienst het hier eigenlijk ging?
AfbeeldingAfbeelding
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: 15/08/1974

Bericht door Stijn91 »

Trein30 schreef:Zucht, nieuwe entry in deze topic:

De 692 is vanochtend omstreeks 8:45 tegen een stilgevallen wagen op een overweg in Welle gereden. De automobilist had zich vastgereden, en heeft nog de machinist geprobeerd tegen te houden, maar die zag niets door de laagstaande zon. Gelukkig is er niemand gewond geraakt in het ongeval.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130919_00749302

Weet er iemand om welke dienst het hier eigenlijk ging?
Er zat niemand op de trein, dus ik denk dat dit een ledige rit was, eerst dacht ik dat het de ledige rit zou geweest zijn van P7955 maar dat kan niet aangezien de trein richting Denderleeuw reed.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: 15/08/1974

Bericht door Eimai »

Gaat om trein EM7990, de lege rit van Zottegem naar Denderleeuw na de P-trein 7990 van Brugge naar Zottegem.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: 15/08/1974

Bericht door Retard »

692 stond gisterennamiddag afgesteld in Denderleeuw.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: 15/08/1974

Bericht door Trein30 »

De 830 is vandaag (23/09/2013) nipt niet in deze topic terechtgekomen:

http://www.gva.be/regio-mechelen/puurs/ ... broek.aspx

... maar het heeft blijkbaar slechts centimeters gescheeld...
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: 15/08/1974

Bericht door Bibke »

Zijn we in dit topic niet serieus aan heet afdwalen?
Het ging toch over het ongeval in Luttre!!!
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
everclear

Re:

Bericht door everclear »

AM80 schreef:Ik dacht dat er ook een treinongeval was in Lot, waar een klassiekske dat reed op de IR La louviere - Binche ontspoorde en in de gracht terechtkwam, door een wissel naar een industriespoor die niet goed vaststond. Daar viel toen ook minstens 1 dode bij.

Dit heb ik erover gevonden...

casus : Treinongeval : twee werknemers NMBS schuldig bevonden.
De Brusselse correctionele rechtbank bevond gisteren twee werkleiders van de NMBS schuldig aan beroepsfouten die de oorzaak waren van een treinongeval in de Brabantse gemeente Lot, waarbij een vrouw omkwam en een dertigtal reizigers gewond raakten. Het ongeval deed zich voor in maart ‘88. De werkleiders werden veroordeeld tot twee maanden gevangenisstraf met uitstel. Samen met de NMBS hoorden ze zich bovendien veroordelen tot (provisionele) schadevergoeding aan vier burgerlijke partijen. Drie arbeiders en een stationschef werden vrijgesproken. Ook zij begingen volgens de rechtbank beroepsfouten. Maar daarvan werd niet bewezen dat er een oorzakelijk verband was met het ongeval.
Op 11 maart 1988 voerden drie NMBS-arbeiders werken uit aan een defecte wissel op enkele honderden meter van het station van Lot. Het spoor was, in strijd met alle reglementen, niet afgesloten en daardoor ging een reizigerstrein uit de rails. Een 39-jarige vrouw kwam om het leven en er vielen 33 gewonden. Parket en burgerlijke partijen legden de verantwoordelijkheid voor het ongeval bij de betrokken NMBS-werknemers. Tijdens het proces schoven die de verantwoordelijkheid door naar elkaar. De verantwoordelijke die de onderhoudswerken aan de NMBS-sporen in Brabant organiseert en die normaliter ter plaatse het startsein voor de werken had moeten geven, pleitte onschuldig omdat hij die dag in Vorst sporen moest controleren. Daardoor kon de man niet tijdig in Lot zijn. Dit argument vond slechts ten dele gehoor bij de rechtbank. Die stelde dat de man een niet te vergeven fout had begaan door zijn arbeiders de dubbels van de veiligheidssleutel te geven waardoor deze laatsten aan het werk konden gaan. Door ook de spoorwegen solidair te veroordelen tot het betalen van schadevergoeding, stelde de rechtbank dat er van hoog tot laag iets misgelopen was met de organisatie van het werk. Ook de elektrotechnicus die had nagelaten de documenten in te vullen, waardoor een ‘sluitende veiligheidsprocedure’ in werking zou worden gezet, had volgens de rechtbank een fout begaan die het ongeval rechtstreeks mogelijk maakte. Mede hierdoor konden de overige betrokkenen op hun beurt een reeks veiligheidsvoorschriften overtreden. Maar de rechter oordeelde dat het ongeval daar niet rechtstreeks uit voortgevloeid was. ..(De Morgen, 09 maart 1994)


AM80
Er staat nu een volledig laatavondjournaal van die dag op Youtube. Het item over het ongeluk van 11 maart 1988 begint rond 5:55. Het is tegenwoordig ondenkbaar dat een zwaar treinongeluk met 1 dode en verschillende gewonden pas aan de beurt komt na een paar items over buitenlandse politiek.
http://www.youtube.com/watch?v=bui76LwFhZY

P.S.: Deze topic gaat al jarenlang over alle treinongelukken in België en niet enkel die van Luttre. Nieuwe ongelukken worden hier blijkbaar ook steeds gepost. Misschien is het makkelijker om de titel in die zin te veranderen?
Plaats reactie