De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door trainlovertje »

260689 schreef: 25 jan 2021, 22:46
trainlovertje schreef: 09 dec 2020, 21:44 In het topic over ongewenste samenstellingen werd gezegd dat de HLE 18 nu toelating heeft voor Luxemburg. Hoera! Maar ik dacht dat er ook een homologatie voor Frankrijk zou volgen, bijvoorbeeld om de regionale trein uit Parijs naar Namen of Bergen te kunnen trekken. Iemand die weet heeft of die plannen nog bestaan?
Heeft iemand daaromtrent nog informatie over wanneer ze naar Luxemburg rijden en de homologatie in Frankrijk??
Zonet in Aachen Hbf gezien dat de 1861 - die vandaag de Nightjet sleept - nu een sticker met letter F draagt (sinds wanneer is dat?). Daarnaast is de D overplakt met D*.
Dus, momenteel hebben de 18'en toelating in B, D*, L en F.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Aangezien de reeks 18 reeds 2X de Oriënt Express is gaan halen in Frankrijk al zeker van vorig jaar :wink:
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door ostbahnhof »

trainlovertje schreef: 20 mei 2022, 08:16
260689 schreef: 25 jan 2021, 22:46
trainlovertje schreef: 09 dec 2020, 21:44 In het topic over ongewenste samenstellingen werd gezegd dat de HLE 18 nu toelating heeft voor Luxemburg. Hoera! Maar ik dacht dat er ook een homologatie voor Frankrijk zou volgen, bijvoorbeeld om de regionale trein uit Parijs naar Namen of Bergen te kunnen trekken. Iemand die weet heeft of die plannen nog bestaan?
Heeft iemand daaromtrent nog informatie over wanneer ze naar Luxemburg rijden en de homologatie in Frankrijk??
Zonet in Aachen Hbf gezien dat de 1861 - die vandaag de Nightjet sleept - nu een sticker met letter F draagt (sinds wanneer is dat?). Daarnaast is de D overplakt met D*.
Dus, momenteel hebben de 18'en toelating in B, D*, L en F.
Wat betekent juist D* ? Ik vermoed een beperkt deel van het Duitse net?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door trainlovertje »

Steven schreef: 20 mei 2022, 10:22 Aangezien de reeks 18 reeds 2X de Oriënt Express is gaan halen in Frankrijk al zeker van vorig jaar :wink:
Ik dacht destijds dat dat was door middel van een eenmalige toelating per uitzondering. Dat kon toen ook het geval geweest zijn, nee? Of mag men dan nooit reizigers vervoeren?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door trainlovertje »

ostbahnhof schreef: 20 mei 2022, 10:24 Wat betekent juist D* ? Ik vermoed een beperkt deel van het Duitse net?
Inderdaad, op sommige treinen staat er dan bij '*Gemäß besondere Vereinbarung' als ik me niet vergis, oftewel 'volgens bijzondere overeenkomst'.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

In het geval van Duitsland is dat niet moeilijk, enkel het grensbaanvak naar Aachen want de rest is toch onmogelijk. Een * betekent dus altijd dat er beperkingen zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 20 mei 2022, 10:32
Steven schreef: 20 mei 2022, 10:22 Aangezien de reeks 18 reeds 2X de Oriënt Express is gaan halen in Frankrijk al zeker van vorig jaar :wink:
Ik dacht destijds dat dat was door middel van een eenmalige toelating per uitzondering. Dat kon toen ook het geval geweest zijn, nee? Of mag men dan nooit reizigers vervoeren?
In tegendeel, als die locomotief een homologatie heeft mag hij zonder verdere beperking of eenmalige toelating altijd reizigers vervoeren.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door ostbahnhof »

Steven schreef: 20 mei 2022, 10:37 In het geval van Duitsland is dat niet moeilijk, enkel het grensbaanvak naar Aachen want de rest is toch onmogelijk. Een * betekent dus altijd dat er beperkingen zijn.
Inderdaad, niet slim van mij: 15kV..... 👍
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Een reeks 13 heeft nooit toelating gehad om reizigerstreinen te doen in Frankrijk, enkel goederen. Staat expliciet vermeld in de stuurposten. :wink: dus alles hangt af van wat een homologatie vermeld
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 20 mei 2022, 10:37
trainlovertje schreef: 20 mei 2022, 10:32 Ik dacht destijds dat dat was door middel van een eenmalige toelating per uitzondering. Dat kon toen ook het geval geweest zijn, nee? Of mag men dan nooit reizigers vervoeren?
In tegendeel, als die locomotief een homologatie heeft mag hij zonder verdere beperking of eenmalige toelating altijd reizigers vervoeren.
Ik zei dat in de veronderstelling dat de homologatie toen nog niet afgerond werd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve »

Toch wat triestig dat de HLE 18 nu dus toegelaten is in alle buurlanden, maar dat er nog steeds geen reizigersdiensten zijn die daar actief gebruik van maken, buiten dan de Nightjet en niet eens een handvol treinen naar Luxemburg (de grote meerderheid nog met HLE 13). Hopelijk komt daar allemaal snel verandering in.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door LML »

Die stickers op het raam van de loc, die letters zijn toch de updates van de software? Heeft toch niks te maken met het land waar ze toegelaten zijn...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

LML schreef: 20 mei 2022, 17:28 Die stickers op het raam van de loc, die letters zijn toch de updates van de software? Heeft toch niks te maken met het land waar ze toegelaten zijn...?
Klopt, maar ik denk dat ze het hier hebben over de stickers op de zijkant.
Martindsm
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2020, 17:16

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Martindsm »

Iemand die me meer kan vertellen over loc 1909? Deze lijkt te zijn uitgerust met een automatische koppeling aan één zijde en een schroefkoppeling langs andere zijde. Is dat uniek? of rijden er zo nog locs rond en waarom?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve »

Dat is zo voor alle locs van reeks 19. Ze hebben aan één kant een automatische koppeling, bedoeld om snel te kunnen (ont)koppelen met ander compatibel materieel (stuurstand M6/M7, een andere HLE 19...), en aan de andere kant een klassieke schroefkoppeling om rijtuigen te kunnen slepen ("normale" M6/M7 maar ook I11, M4 enzovoort). Hetzelfde zie je bij de omgebouwde HLE 27. Eigenlijk moet je een vaste combinatie van een HLE 19 met een aantal rijtuigen en een stuurstand M6/M7 aan de andere kant zien als een soort treinstel, je hebt dan aan beide kanten een GF-koppeling net zoals bij een echt treinstel.
Plaats reactie