De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Martindsm
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2020, 17:16

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Martindsm »

Steve schreef: 23 aug 2022, 11:36 Dat is zo voor alle locs van reeks 19. Ze hebben aan één kant een automatische koppeling, bedoeld om snel te kunnen (ont)koppelen met ander compatibel materieel (stuurstand M6/M7, een andere HLE 19...), en aan de andere kant een klassieke schroefkoppeling om rijtuigen te kunnen slepen ("normale" M6/M7 maar ook I11, M4 enzovoort). Hetzelfde zie je bij de omgebouwde HLE 27. Eigenlijk moet je een vaste combinatie van een HLE 19 met een aantal rijtuigen en een stuurstand M6/M7 aan de andere kant zien als een soort treinstel, je hebt dan aan beide kanten een GF-koppeling net zoals bij een echt treinstel.
Aha, dat verklaart een hoop! om een of andere reden ging ik er altijd van uit dat HLE19 = automatische koppeling, aan beide kanten. bedankt voor de uitleg!
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door msts.be »

Steven schreef: 20 mei 2022, 10:54 Een reeks 13 heeft nooit toelating gehad om reizigerstreinen te doen in Frankrijk, enkel goederen. Staat expliciet vermeld in de stuurposten. :wink: dus alles hangt af van wat een homologatie vermeld
Er heeft nochtans ooit een HLE13 met een stam I11 rondgereden in Frankrijk. Weliswaar enkel op de testring van Alstom in Petite-Forêt (Valenciennes):
https://www.youtube.com/watch?v=GSZ7F0duw8I&t=37s

Dit was in het kader van de introductie van de IC O (ex Brussel-Maastricht via L2), waar men op de testring de stam onder 1.5 kV kon testen. Nadien gingen de testen dan verder op het werkelijke baanvak Eijsden grens-Maastricht.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Testritten vallen nooit onder dezelfde regels als commerciële ritten, men doet daar dingen die men niet doet in normaal verkeer. Je zegt zelf dat hij op de test ring reed en dus niet op een gewone lijn. Want het gaat dan vooral om het voeden van rijtuigen en de bijhorende stromen.
ThomasNMBS
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:19

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door ThomasNMBS »

Hallo,

Ik dacht dat dit nieuwsje wel hoorde in dit topic. Moest het niet zo zijn, aarzel zeker niet om het te verplaatsen :D .

Als alles goed gaat gaan we op 14 november een testrit doen met een ram M5 rijtuigen ( 9 , de ram die normaal 7600-8602 doet ). En dit wel om de HLE 18 te homologeren met de stuurpost M5 zodat deze omkeerbaar kan rijden en we ze dus langer dan 2025 kunnen gebruiken (etcs). Het parcours is voorlopig Vorst- BXL west - ottignies - marchienne au pont - halle - vorst ( 9h30 - 12h ). Vraag me niet hoe dit opeens wel werkt technisch :) misschien zitten er mensen op het forum die hier meer technische kennis van hebben?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Voor de sturing en rem zie ik geen/weinig problemen. Het grootste probleem is dat de storingslampen die op een M5 zitten specifiek zijn voor een HLE21 en 27 en dus niet overeenkomen met de storingen zoals een HLE18 die zelf weergeeft via een computer die zoveel meer info geeft. Mux universeel vertaalster de opdracht tractie geven dus vrij normaal, maar wat met de overige info die hij naar het M5 stuurrijtuig stuurt.
Klassiekje
Berichten: 550
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Klassiekje »

Sorry, maar hier geloof ik niks van.

ETCS installeren op de HVR M5 en compatibel maken met HLE18? Dat lijkt mij een compleet onverantwoorde en onverklaarbare kost, zeker nu.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve »

De M5-stuurrijtuigen hebben natuurlijk de bijzonderheid dat ze de "gewone" M5-rijtuigen in leven houden met hun omvormer en ik kan me voorstellen dat ze die 130 rijtuigen met toch grote capaciteit niet al te snel willen afschrijven. Ik had eens gelezen dat de nieuwe M7 z'n laagspanning moest kunnen delen met gekoppelde M5'en (wat het probleem van de stuurrijtuigen zou kunnen oplossen), misschien blijkt dat toch niet mogelijk?
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door LML »

Daar geloof ik ook weinig van. Eloc 18 die een stam M5'en trekt? O.k. Maar duwen...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Als gesleept rijtuig zijn ze hoe dan ook te gebruiken tot ze uit elkaar vallen, daar heeft het gebruiken van ETCS geen enkele impact op. Dus je hoeft ze niet noodzakelijk te testen met een HLE18 om die reden want dat past men nu ook al toe. Ik had altijd gehoord dat het ombouwen van de stuurtafels van M4/M5/HLE21/HLE27 aanzien werd als te kostelijk. Als je het doet voor de M5 zou je normaal gezien ook kunnen doen voor die andere. Dus het brengt heel wat vragen naar boven op dit moment.
Lorre
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jul 2015, 01:21
Locatie: Hoeleden

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Lorre »

En het is helaas ook geen rit naar de sloper? Want die M5'en, ik heb het er totaal niet zo voor. Vaak problemen mee.
Als ik er ritten mee doe, heb ik vaker rammen met problemen dan zonder. Vaak problemen met deuren, omvormer, TBL1+, platte wielvlakken, airco die niet werkt...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Ik wil niets zeggen maar op M5 kan de airco totaal niet werken want die zit er gewoonweg niet in. Er zit enkel luchtverversing op en verwarming dat is het. Als er al een airco (klimaatregeling) zou opzitten zou die haast altijd buiten dienst zijn want met maar 1 omvormer in het stuurrijtuig zou die nooit voldoende vermogen ontvangen. Bijkomend zijn er ook teveel raampjes die open kunnen waardoor het totaal zinloos is om zo’n regeling te installeren, ze zou gewoon defect raken daardoor.
JHS2013
Berichten: 471
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door JHS2013 »

De stuurcabine heeft wel airco (die het vaak niet doet, evenals de verwarming)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

ThomasNMBS schreef: 21 okt 2022, 11:08 Hallo,

Ik dacht dat dit nieuwsje wel hoorde in dit topic. Moest het niet zo zijn, aarzel zeker niet om het te verplaatsen :D .

Als alles goed gaat gaan we op 14 november een testrit doen met een ram M5 rijtuigen ( 9 , de ram die normaal 7600-8602 doet ). En dit wel om de HLE 18 te homologeren met de stuurpost M5 zodat deze omkeerbaar kan rijden en we ze dus langer dan 2025 kunnen gebruiken (etcs). Het parcours is voorlopig Vorst- BXL west - ottignies - marchienne au pont - halle - vorst ( 9h30 - 12h ). Vraag me niet hoe dit opeens wel werkt technisch :) misschien zitten er mensen op het forum die hier meer technische kennis van hebben?
Het is niet omdat ze samenwerken met de HLE 18 (wat mij al heel twijfelachtig lijkt) dat ze opeens ETCS aan boord hebben en dus na 2025 kunnen rijden. Het hele verhaal lijkt mij dus twijfelachtig...
ThomasNMBS
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:19

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door ThomasNMBS »

Maarja de vraag is dan waarom de ingenieurs bij ons dan absoluut die testrit willen doen. Ze zouden toch de moeite niet willen doen om die rammen omkeerbaar te maken om ze dan toch niet meer zo te kunnen laten rijden binnen een goeie 2 jaar door etcs? Het is wel een feit dat die rammen in leven houden met een andere loc dan de 21/27 veel flexibeler is dan gesleept voor enkel p-treintjes...
Nuja ik zou die m5 hier ook liever niet meer zien, we hebben er hier al 4 staan met iedere keer een kapot stuurrijtuig :lol:
bram2727
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door bram2727 »

Is er iemand die weet of morgen de test ritten door gaan met de 18 en m5 en de uurregeling kent?
Plaats reactie